خانه طب سنتی درمان گیاهی خارش کف سر با راهکارهای طب سنتی

درمان گیاهی خارش کف سر با راهکارهای طب سنتی

توسط kakooti
خارش کف سر

گاهی ممکن است پوست سر شما بنا به دلایل مختلفی دچار خارش شود. اگر برای مدت طولانی دچار خارش کف سر شده‌اید این بیماری بعد از مدتی باعث ریزش مو می‌شود. در این شرایط بهتر است تا برای جلوگیری از خارش پوست، اقدامات لازم را انجام دهید.

ما در این بخش از مجله کاکوتی قصد داریم تا شما را با راه‌های درمان خارش پوست سر آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

دلایل خارش پوست سر از نظر طب سنتی

عوامل مختلفی باعث می‌شود تا سر شما دچار خارش شود. ازجمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت‌های قارچی
  • خشکی پوست سر
  • عفونت‌های باکتریایی
  • عدم رعایت بهداشت موی سر
  • شوره سر
  • بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس
  • اگزمای پوستی
  • شپش سر
  • سرطان پوست

زمانی که پوست سر دچار خارش می‌شود، جوش‌های قرمزی در کنار فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی اگر به فکر درمان خارش کف سر نباشید، ریزش مو را به دنبال دارد.

درمان خارش کف سر با گیاهان دارویی

سرکه سیب: اگر از خارش سر خود خسته شده‌اید، سرکه سیب را امتحان کنید. سرکه سیب یک پاک‌کننده طبیعی است و می‌تواند سلول‌های مرده پوست کف سر شما را از بین ببرید و سلول‌های جدید را جایگزین آن کند. از طرفی دیگر سرکه سیب با کاهش پی اچ پوستی می‌تواند خارش کف سر را از بین ببرد.

برای این منظور کافی است تا مقدار مساوی از آب و سرکه سیب را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس به کمک این محلول پوست سر خود را بشویید. سپس یک کلاه حمام سر کنید و بعد از یک ربع سر خود را با آب و شامپوی مناسب شستشو دهید. برای اثرگذاری بیشتر می‌توانید این کار را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

آلوئه‌ ورا: برای درمان خشکی و خارش سر از خواص شگفت‌انگیز آلوئه ورا کمک بگیرید. این گیاه معجزه‌آسا دارای خواص ضد التهابی بوده و رطوبت کف سر شما را به خوبی تأمین می‌کند.

علاوه بر این مواد موجود در این گیاه، باعث از بین بردن پوست‌های مرده کف سر می‌شود. در نتیجه می‌تواند خارش پوست سر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

جوش شیرین: برای درمان خارش کف سر جوش شیرین را به شما توصیه می‌کنیم. چرا که این ماده باعث متعادل نگه داشتن PH کف سر شما شده و از فعالیت‌های قارچی جلوگیری می‌کند. در نتیجه می‌تواند خارش‌های پوستی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

آب پیاز: شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید آب پیاز خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی داشته و یک درمان خانگی برای خارش سر به حساب می‌آید. از طرفی دیگر آب پیاز سرشار از ویتامین‌ها بوده و به تغذیه پوست شما کمک بسیاری می‌کند.

بابونه: اگر خارش پوست سر شما را کلافه کرده است، برای درمان فوری می‌توانید از بابونه استفاده کنید.

درمان خارش پوست سر به کمک روغن‌های گیاهی

روغن دانه کنجد: اگر به دلیل قارچ‌های پوستی، کف سر شما خارش می‌دهد، می‌توانید روغن کنجد را امتحان کنید. روغن کنجد خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته و از خشک شدن پوست سر شما جلوگیری می‌کند. برای این منظور کافی است تا دستور زیر را اجرا کنید:

قبل از خواب سر خود را با مقداری روغن کنجد ماساژ دهید. سپس یک حوله داغ بپوشید. سپس صبح روز بعد می‌توانید سر خود را با آب و شامپوی مناسب بشویید. این کار را به اندازه ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید تا خارش کف سر شما برطرف شود.

روغن فندق: اگر به دنبال یک مرطوب‌کننده طبیعی برای پوست سر خود می‌گردید تا از شر خارش سر خلاص شوید، روغن فندق را امتحان کنید. برای درمان کافی است تا مقداری از روغن فندق را با آب ترکیب کنید. سپس سر خود را با این محلول ماساژ دهید. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه سر خود را با آب ملایم و شامپوی مناسب شستشو دهید.

این کار را یک بار در روز و به مدت حداقل ۳ روز تکرار کنید تا خارش پوست سر شما برطرف شود.

روغن نارگیل: گاهی ممکن است بر اثر رنگ کردن، پوست سر شما دچار خارش شود. در چنین شرایطی بهتر است تا رطوبت کافی را به پوست سر خود برسانید. برای این منظور می‌توانید به کمک روغن نارگیل کف سر خود را ماساژ دهید تا به خوبی جذب پوست شما شود. با این کار خشکی کف سر شما کمتر شده و خارش آن از بین می‌رود.

روغن درخت چای: اگر خارش سر شما بر اثر عفونت‌های قارچی باشد، روغن درخت چای کمک می‌کند تا خارش کف سر شما درمان شود. برای این منظور کافی است تا سر خود را با مقدار بسیار کمی از این روغن ماساژ دهید.

درمان خارش سر به کمک طب سنتی

برگ بو: مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این گیاه، یک درمان سنتی برای خارش پوست سر است. برای درمان کافی است تا مقداری از گیاه برگ بو را در آب بجوشانید. سپس سر خود را با این محلول شستشو دهید.

زیتون: گاهی برخی التهابات در پوست سر باعث خارش کف سر می‌شود. در این شرایط می‌توانید روغن زیتون را امتحان کنید. هر شب قبل از خواب مقداری از روغن زیتون را گرم کنید و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. یک شبانه‌روز صبر کنید. صبح روز بعد می‌توانید سر خود را با آب و شامپوی مناسب بشویید.

آب لیمو: گاهی ممکن است بر اثر برهم خوردن تعادل میزان اسیدی و PH پوست سر، دچار خارش سر شوید. آب لیمو در کنار متعادل کردن سطح پی اچ پوست سر شما، تمام باکتری‌هایی که باعث خارش سر می‌شود را از بین می‌برد. در نتیجه بعد از ماساژ سر با آن دیگر اثری از خارش نخواهید دید.

اکالیپتوس: انباشته شدن سموم در منافذ پوست سر باعث بسته شدن آن می‌شود. در نتیجه ممکن است گاهی احساس خارش در پوست سر خود داشته باشید. روغن اکالیپتوس با رفع خشکی پوست و تمیز کردن سطح پوست، یک درمان طبیعی برای خارش سر است.

سرو کوهی: اگر بر اثر رنگ کردن دچار خارش کف سر شده‌اید، سرو کوهی مناسب درمان خارش‌های پوستی است. کافی است مقدار نصف لیوان سرو کوهی را در ۲ لیوان آب بجوشانید. بعد از خنک شدن این محلول، سر خود را با آن شستشو دهید. بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانید سر خود را آب‌کشی کنید.

روغن آرگان: خواص معجزه‌آسای این روغن برای درمان انواع مشکلات پوستی مانند خارش پوست سر بسیار مؤثر است. برای این منظور کافی است تا پوست سر خود را با این روغن ماساژ دهید.

راهکار طب سنتی برای درمان خارش سر

تخم شنبلیله: خشکی پوست گاهی باعث خارش پوست سر می‌شود. تخم شنبلیله یک راهکار ساده برای کم کردن خارش سر است. برای این منظور کافی است تا مقداری از آن را به مدت یک روز در آب بخیسانید. سپس آب آن را صاف کنید و پوست سر خود را با آن شستشو دهید. این کار برای تسکین خارش سر بسیار مؤثر است.

زرده تخم‌ مرغ: برای رفع خارش کف سر از زرده تخم مرغ استفاده کنید. برای درمان کافی است تا مقداری از زرده تخم مرغ را بعد از مخلوط شدن بر روی سر خود بمالید. یک کیسه پلاستیکی بر روی سر خود بکشید. سپس بعد از ۳۰ دقیقه سر خود را با آب بشویید.

نور خورشید: شوره سر یکی از دلایل خارش پوست سر است. یکی از ساده‌ترین راهکارها برای تسکین خارش، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. به این دلیل که نور خورشید تمام سموم و چربی‌های کف سر را متعادل می‌کند.

زغال اخته: برای کاهش خارش‌ های پوستی سر زغال اخته بسیار مؤثر است. برای درمان کافی است تا دانه‌های زغال اخته را به مدت یک شبانه روز در آب خیس کنید. سپس آب آن را صاف کنید و موی خود را با آن بشویید.

روغن نعنا: گاهی برخی حساسیت‌های پوستی باعث ایجاد خارش می‌شود. مواد موجود در روغن نعنا خاصیت خنک کنندگی داشته و تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی خارش کف سر دارد.

البته نباید به‌طور مستقیم این روغن را بر روی سر خود بمالید. برای درمان کافی است چند قطره از این روغن را با شامپوی خود ترکیب کنید. سپس سر خود را با آن شستشو دهید.

جو دوسر: برای رهایی از خارش سر، از خواص شگفت‌انگیز جو دوسر بهره ببرید. جودوسر خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته و خارش و خشکی پوست سر را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

نتیجه‌گیری نهایی

عوامل مختلفی باعث ایجاد خارش کف سر می‌شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید بدون شامپوهای شیمیایی، خارش کف سر خود را درمان کنید، بهتر است یکی از راهکارهای گفته شده در بالا را انتخاب کنید و به طور مرتب آن را انجام دهید.

در صورت داشتن هرگونه سؤال در رابطه با نحوه استفاده از این راهکارها می‌توانید زیر همین پست، نظر خود را با ما در میان بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.