خانه دسته‌بندی نشده درمان پیرچشمی به کمک راهکارهای طب سنی

درمان پیرچشمی به کمک راهکارهای طب سنی

توسط kakooti
درمان پیرچشمی

اگر شما هم جزو کسانی هستید که سن ۴۰ سالگی را رد کرده‌اید، مطمئناً از مشکل پیرچشمی رنج می‌برید. این بیماری باعث می‌شود تا شما نتوانید اشیا نزدیک را به‌خوبی ببینید. به‌خصوص زمانی که کتاب یا روزنامه می‌خوانید، این بیماری شمارا اذیت می‌کند. برای درمان پیرچشمی، راه‌حل قطعی وجود ندارد؛ اما می‌توانید با برخی از راهکارها مشکل خود را کمتر کنید.

ما در این مقاله از مجله کاکوتی سعی داریم تا شمارا با درمان گیاهی پیرچشمی آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

علل بروز پیرچشمی

شاید شما هم تصور می‌کنید پیرچشمی با بالا رفتن سن در ارتباط است؛ اما سن یکی از عوامل بروز پیرچشمی در افراد است. درنتیجه باعث می‌شود تا عدسی چشم سخت شود. از دیگر علل مؤثر در ایجاد پیرچشمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروها: برخی داروهای خاص مانند داروهای ضدافسردگی، آنتی‌هیستامین‌ها و دیورتیک‌ها می‌تواند شمارا زودتر از سن ۴۰ سالگی دچار پیرچشمی کند.
  • بیماری‌های خاص: اگر مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، MS، بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری خون و دوربینی هستید، احتمال ابتلا به پیرچشمی زودرس در شما بیشتر از سایر افراد است؛ بنابراین بهتر است برای درمان پیرچشمی و پیشگیری از آن اقدام کنید.

علائم شایع بیماری پیرچشمی

پیرچشمی یکی از مشکلات بینایی است که معمولاً بعد از سن ۴۰ سالگی بروز پیدا می‌کند. به‌طوری‌که تا سن ۶۵ سالگی به اوج خود می‌رسد. البته این مشکل به‌صورت تدریجی اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری عبارت‌اند از:

  • نوشته‌ها و اشیا در فاصله استاندارد، به‌صورت تار دیده می‌شود.
  • هنگام کار از نزدیک و یا خواندن کتاب و روزنامه دچار سردرد و یا خستگی چشم می‌شوید.
  • هنگام خواندن کتاب دوست دارید تا آن را در فاصله دور از چشم خود نگه دارید. چراکه در این شرایط نوشته‌ها وضوح بهتری دارند.

درصورتی‌که یکی از نشانه‌های بالا را داشتید و این موضوع باعث شده است تا مطالعه و فعالیت‌های روزانه شما با مشکل روبه‌رو شود، بهتر است که به یک چشم‌پزشک مراجعه کنید.

درمان رایج پیرچشمی

جلوگیری از پیرچشمی و یا درمان قطعی آن امکان‌پذیر نیست. بااین‌حال برخی درمان‌های عمومی برای این مشکل وجود دارد. ازجمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عینک: اگر تا سن ۴۰ تا ۴۵ سالگی از عینک استفاده نمی‌کردید با افزایش سن و زمان شروع پیرچشمی، احتیاج به عینک خواهید داشت. درواقع این عینک به شما کمک می‌کند تا دید بهتری هنگام کار و یا مطالعه داشته باشید.
  • لنز: اگر شما هم جزو کسانی هستید که با عینک زدن میانه خوبی ندارید، لنزهای تماسی به شما کمک می‌کند تا از شر عینک خلاص شوید. البته هنگام استفاده از لنز باید تمام نکات بهداشتی را رعایت کنید تا هنگام گذاشتن یا برداشتن لنز، چشم شما دچار آسیب یا عفونت نشود.
  • جراحی و لیزر: استفاده از لنزهای درون چشمی و تکنیک‌های لیزری ازجمله راهکارهایی است که برای درمان پیرچشمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان پیرچشمی در طب سنتی

سرمه: یکی از بهترین داروها برای پیرچشمی استفاده از سرمه است. پزشکان طب سنتی معتقدند که کشیدن سرمه چهار مغز می‌تواند برای درمان این مشکل مفید باشد.

عرق رازیانه: اگر به دنبال درمان گیاهی پیرچشمی هستید، عرق رازیانه به همراه خطمی را امتحان کنید. پزشکان طب سنتی معتقدند که عرق رازیانه می‌تواند بینایی شمارا افزایش دهد. البته بهتر است که قبل از انجام این کار با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

برای درمان کافی است تا مقدار مساوی از عرق رازیانه و خطمی را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس این قطره چشمی را روزی سه بار استفاده کنید.

سیب: اگر سن شما بالا رفته است و دچار پیرچشمی شده‌اید، برای درمان پیرچشمی و افزایش نور چشم می‌توانید از معجزه سیب استفاده کنید.

برای درمان کافی است تا یک عدد سیب سرخ و یا سه عدد سیب گلاب را پوست کنده و رنده کنید. سپس مقدار دو قاشق غذاخوری عرق بیدمشک، دو قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری تخم شربتی، زعفران و دو قاشق غذاخوری عرق رازیانه را به آن اضافه کنید. سپس این معجون خوش‌طعم را نوش جان کنید.

زعفران: زعفران ازجمله گیاهانی است که برای تقویت دید چشم بسیار مفید است. به همین دلیل پزشکان طب سنتی معتقدند که برای درمان پیرچشمی زعفران می‌تواند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشد.

کاسنی: برای جلوگیری از کاهش دید در افراد کهن‌سال، مصرف کاسنی می‌تواند بسیار مفید باشد.

زردچوبه: خاصیت درمانی این ادویه خوش‌رنگ برای افزایش بینایی چشم بسیار مفید است. درواقع مصرف زردچوبه باعث جلوگیری از اکسید شدن عدسی‌های چشم می‌شود. علاوه بر این خاصیت ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی زردچوبه برای درمان بیماری‌های شایع چشم بسیار مفید است.

شیر: برای افزایش دید بینایی خود می‌توانید شیر به همراه بادام را مصرف کنید.

راه‌های پیشگیری از پیرچشمی زودرس

پیرچشمی اگرچه جزو بیماری‌هایی است که با بالا رفتن سن اتفاق خواهد افتاد، اما می‌توانید جلوی پیرچشمی زودرس را گرفته و یا با بعضی از راهکارها بتوانید دید خود را تقویت کنید. ازجمله راهکارهای مؤثر برای درمان پیرچشمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چکاپ چشم‌های خود را به‌طور مرتب انجام دهید.
  • برخی بیماری‌های خاص باعث می‌شود تا بینایی شما دچار مشکل شود؛ بنابراین بهتر است تا بیماری‌های خود را کنترل کنید.
  • روزها عینک آفتابی بپوشید تا چشم‌های شما در برابر اشعه فرابنفش محافظت شود.
  • اگر شغل پرخطری دارید و یا مواد شیمیایی کار می‌کنید، حتماً از محافظ چشم استفاده کنید تا آسیبی به چشم شما وارد نشود
  • غذاهایی که حاوی ویتامین‌ A و بتاکاروتن هستند، برای چشم‌های شما بسیار مناسب است. این غذاها شامل میوه‌ها (خربزه، انبه)، سبزی‌ها (اسفناج، فلفل قرمز) و صیفی‌جات. به‌طورکلی تمام میوه‌ها و سبزی‌هایی که رنگ زرد، نارنجی و قرمز دارند، برای پیشگیری از پیرچشمی بسیار مفید هستند.
  • هنگام مطالعه و خواندن روزنامه حتماً از نور کافی استفاده کنید.

نتیجه‌گیری نهایی

هیچ‌کسی نمی‌تواند مانع از بروز پیرچشمی شود. چراکه با بالا رفتن سن، به‌تدریج دید شما دچار مشکل خواهد شد؛ اما با برخی از راهکارهای گفته‌شده در بالا می‌توانید از شدت این بیماری کم کرده و یا پیشگیری کنید.

البته ازآنجایی‌که چشم یک عضو حساس بدن است، بهتر است برای درمان پیرچشمی و مصرف داروهای گیاهی حتماً با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.