خانه دسته‌بندی نشده رفع خشکی مزاج مغز به کمک راهکارهای طب سنتی

رفع خشکی مزاج مغز به کمک راهکارهای طب سنتی

توسط kakooti

اگر شما هم جزو کسانی هستید که اخیرا نسبت به اتفاقات پیرامون خود حساسیت زیادی نشان می‌دهید و یا با سروصدای زیاد حال شما عوض می‌شود و یا دیگر نمی‌توانید در ترافیک خیابان و یا جاهای شلوغ صبر کنید ممکن است مغز شما به سمت خشکی رفته باشد. در چنین شرایطی بهتر است نسبت به رفع خشکی مزاج مغز اقدام کنید. ما در این مقاله از مجله کاکوتی قصد داریم تا شما را با علائم، دلایل و درمان خشکی مزاج مغز آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

دلایل خشکی مغز

به این دلیل که مغز به طور دائم در حال فعالیت است، طبیعت آن سرد و تر بوده تا بتواند حرارت بالای مغز را پایین بیاورد. اما گاهی اوقات به دلیل برخی شرایط ممکن است مغز به سمت خشکی برود. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنفس نامناسب: آلودگی هوا باعث خشکی مغز می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید رطوبت مغز شما به حالت اولیه برگردد، سعی کنید که هوای سالم را تنفس کنید.

خوردنی و آشامیدنی‌ها: زیاده‌روی در غذا و داشتن رژیم غذایی نامناسب مانند مصرف مرغ‌های صنعتی، گوشت گاو، مصرف فست‌فودها باعث می‌شود که مغز شما به سمت خشکی برود.

خواب ناکافی: اگر دیر به رختخواب بروید و یا ساعت خواب شما نامنظم باشد، ممکن است بعد از مدتی مغز شما به خشکی تغییر مزاج دهد.

نداشتن فعالیت بدنی: اگر اهل ورزش و یا فعالیت بدنی نیستید، بعد از مدتی مغز شما دچار خشکی مزاج خواهد شد.

یبوست: کسانی که دچار یبوست می‌شوند، خشکی مغز در آن‌ها بسیار شایع است. چرا که با یبوست، سموم مختلف در بدن باقی می‌ماند. درنتیجه خشکی مغز را به دنبال دارد.

اعراض نفسانی: برخی حالت‌های روحی مانند حرص، نگرانی، عصبانیت، استرس و ترس باعث خشکی مغز می‌شود.

علائم خشکی  مزاج مغز

به طور طبیعی مغز انسان حالت تر و مرطوب دارد. اما اگر مغز شما به سمت گرمی برود و درصد رطوبت آن کاهش یابد، در این صورت مغز شما دچار خشکی خواهد شد. در چنین شرایطی ممکن است بینی، چشم، مخاط ، پوست سر، صورت و موهای شما نسبت به قبل خشک‌تر شود. همچنین ممکن است دچار خشکی دهان، کمبود آب بدن، عطش و در آخر دچار زوال عقل  شوید؛ بنابراین اگر علائم زیر را در خود مشاهده کردید، بهتر است نسبت به رفع خشکی مزاج مغز اقدام نمایید. این علائم شامل موارد زیر است:

  • ترس بیش از اندازه در رابطه با شرایط مختلف زندگی
  • سوء ظن نسبت به برخی مسائل
  • کم حرفی
  • فاصله‌گیری از افراد جامعه
  • اضطراب شدید
  • دمدمی مزاج بودن
  • خنده و یا گریه ناگهانی بدون دلیل
  • یکدندگی شدید
  • عدم انعطاف‌پذیری
  • داشتن موهای فر و ریزش سریع موها و طاس شدن

رفع خشکی مزاج مغز با راهکارهای طب سنتی

سرکه انگبین: خشکی مزاج مغز باعث بروز برخی مشکلات می‌شود. اگر شما هم به دنبال راهکاری برای رفع خشکی مزاج مغز هستید، سرکه انگبین را امتحان کنید.

شیر بادام: یکی از مواد غذایی موثر برای افزایش رطوبت مغز و کاهش خشکی مزاج مغز، مصرف شیر بادام است. مصرف این نوشیدنی باعث آرامش مغز شما می‌شود. به خصوص زمانی که دچار بیخوابی‌های شبانه می‌شوید، مصرف شیر بادام می‌تواند برای رفع بی‌خوابی شما بسیار موثر باشد.

برای این منظور کافی است تا مقدار ۲۱ عدد بادام را به همراه ۲ قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. به‌طوری‌که بادام به خوبی با عسل میکس شود. سپس مقدار یک تا دو لیوان آب به آن اضافه کنید. سپس این معجون را در طول روز مصرف کنید.

خاکشیر: گاهی یبوست روده باعث افزایش خشکی مزاج سر می‌شود. در چنین شرایطی می‌توانید با افزایش مصرف برخی مواد غذایی مانند میوه و سبزی، آش و سوپ و خاکشیر رطوبت مغز خود را افزایش دهید.

عرق بهار نارنج: اگر به دنبال راهکاری برای درمان خشکی مغز خود هستید، عرق بهار نارنج را در دستور کار برنامه غذایی خود قرار دهید.

عرق بیدمشک: برای رفع خشکی مزاج مغز عرق بیدمشک یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. شما می‌توانید روزانه و به دستور پزشک طب سنتی عرق بیدمشک را نوش جان کنید.

سرکه انگور: برای افزایش رطوبت مغز، سرکه انگور را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای این منظور می‌توانید مقداری از سرکه محلی انگور را با عرق نعنا و عسل ترکیب کنید. سپس این ترکیب را به اندازه یک قاشق غذاخوری بعد از هر وعده غذایی نوش جان کنید.

مغز بادام: یک داروی قدیمی و ساده برای درمان خشکی مغز، مصرف روزانه مغز بادام است. این کمک‌کننده طبیعی برای درمان خشکی مغز بسیار موثر است.

کاهش خشکی مزاج مغز با روغن‌های گیاهی

مالیدن روغن زیتون: پزشکان طب سنتی برای افزایش رطوبت مزاج مغز و کاهش اثرات خشکی مغز مالیدن روغن به پوست و ملاج سر را پیشنهاد می‌دهند. یکی از بهترین روغن‌های گیاهی که با تمام مزاج‌ها سازگاری دارد، روغن زیتون است.

مالیدن روغن کاهو: اگر به دنبال راهکاری برای رفع خشکی مزاج مغز هستید تا رطوبت آن افزایش یابد، مالیدن روغن کاهو به سر را امتحان کنید. برای این منظور می‌توانید نقاط مخصوصی از سر مانند پشت هر دو گوش، شقیقه، ملاج پشتی، ملاج جلویی را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه با روغن مالش دهید.

مالیدن روغن بنفشه: یکی از روغن‌های گیاهی سازگار با تمام مزاج‌ها، روغن بنفشه است؛ بنابراین اگر به دنبال راهکاری هستید که به کمک آن بتوانید خشکی مزاج سر خود را کاهش دهید، روغن بنفشه را فراموش نکنید.

مالیدن روغن سیاه دانه: برای درمان خشکی مغز، روغن سیاه دانه را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

راهکارهای عمومی طب سنتی برای افزایش رطوبت مغز

برای رفع خشکی مزاج مغز و افزایش رطوبت آن می‌توانید از راهکارهای گفته شده در زیر استفاده کنید. این راهکارها به شما کمک می‌کند تا اثرات خشکی مغز را به حداقل برسانید:

  • مصرف غذاهایی که طبع گرم و تر دارند بسیار مفید است. این غذاها شامل آبگوشت، آب قلم، کله پاچه

  • مصرف آبمیوه‌های طبیعی مانند هویج، سیب، گلابی، انبه برای درمان خشکی مغز بسیار موثر است.

  • مصرف برخی غذاهای سنتی مانند خورش قیمه، خورش قورمه، فسنجان، انواع سوپ و آش یک رژیم غذایی مناسب برای کسانی است که می‌خواهند رطوبت مغز آن‌ها افزایش یابد.

  • به جای مصرف روغن‌های صنعتی، روغن‌های حیوانی مانند روغن زیتون، روغن ارده، روغن کنجد و … را جایگزین کنید.

  • به جای خوردن مواد غذایی حاوی مواد افزودنی، طبیعی خوری را جایگزین کنید. در واقع با اصلاح تغذیه خود می‌توانید اثرات خشکی مغز را به حداقل برسانید.

  • مواد غذایی خام، میوه و سبزی را نسبت به قبل بیشتر مصرف کنید.

  • شنا، آب بازی، خوابیدن در وان حاوی روغن و یا شیر، حمام به همراه دلاکی و کارهای آبی باعث رفع خشکی مزاج مغز می‌شود.

  • یکی از دلایل خشکی مغز، خواب ناکافی در طول شبانه‌روز است؛ بنابراین اگر می‌خواهید رطوبت مغز شما افزایش یابد، بهتر است خواب شبانه‌روز خود را تنظیم کنید. این کار در کنار کاهش خشکی مغز، استرس و اضطراب شما را کاهش می‌کند.

  • باز شدن انسدادها، افزایش خون‌رسانی، تخلیه اخلاط خشک و افزایش خون بدن به کمک زالو درمانی امکان‌پذیر است. انجام این کار باعث می‌شود تا خشکی مزاج مغز شما از بین برود.

  • چند دانه انجیر را خیس کرده و روزانه آن را مصرف کنید. پزشکان طب سنتی این ماده غذایی ارزشمند را برای درمان خشکی مغز تجویز می‌کنند.

  • مصرف شیر با خرما یا عسل و یا زعفران، یک درمان طبیعی برای رفع خشکی مغز است.

نتیجه گیری نهایی

برای رفع خشکی مزاج مغز و افزایش رطوبت آن بهتر است به مزاج افراد نیز توجه شود. چرا که رژیم غذایی هر فرد با توجه به مزاج آن متفاوت است. ما در این مقاله به بررسی برخی مواد غذایی پرداختیم که به کمک آن می‌توانید بر خشکی مغز غلبه کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.