خانه گیاهان دارویی زیره سبز و فواید دارویی آن

زیره سبز و فواید دارویی آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

زیره سبز یک گیاه از خانواده جعفری‌ها با گل‌های سفید و صورتی‌رنگ چتری شکل و دارای طبیعت گرم و خشک است. از زیره سبز برای از بین بردن نفخ حبوبات، درمان دل‌درد کودکان، جهت چربی سوزی و لاغری، رفع گاز معده و روده، افزایش شیر مادران، درمان گرفتگی عضلات و از بین بردن مواد زائد و سموم بدن استفاده می‌شود.

معرفی زیره سبز

زیره سبز: Cumin     نام علمی: Cuminum cyminum

زیره سبز
یره سبز یک گیاه با گل‌های سفید و صورتی‌رنگ چتری شکل در انتهای ساقه و از گروه جعفری‌ها است که ارتفاعی بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر و برگ‌هایی به‌اندازه ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر دارد. میوه‌های زیره سبز نوک‌تیز دوکی‌شکل به رنگ سبز متمایل به خاکستری هستند که بوی بسیار خوشایند و مطبوعی دارند.
از دانه‌ها یا میوه‌های زیره سبز برای مصرف خوراکی و به‌عنوان یک ادویه خوش‌طعم در آشپزخانه و همچنین جهت بهره‌وری دارویی و درمانی استفاده می‌شود.

خاصیت دارویی و درمانی زیره سبز

زیره سبز گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
زیره سبز را در صورتی استفاده کنید که:

  1. مشکلات دستگاه گوارشی شامل در معده، نفخ و گاز معده، هضم نشدن غذا، دل‌درد و دل‌پیچه آزارتان می‌دهد و باید درمان شود تا بتوانید حال خوبی داشته باشید. استفاده از زیره سبز دشمن این ناراحتی‌های معده‌ای است و کمک خیلی زیادی به کاهش و از بین بردن این دردها و عوارض می‌کند.
  2. در دوران عادت ماهیانه احساس می‌کنید عضلات شما گرفته و کوفته است و دنبال راه‌حلی گیاهی برای رفع این مشکل هستید. در این شرایط خاص از زیره سبز استفاده کنید تا اسپاسم و گرفتگی عضلات را از بین ببرد.
  3. فرزند کم سن و سال شما می‌گوید دل‌درد دارد و دنبال راه‌حلی برای تسکین درد دل او هستید. استفاده از زیره سبز به شکل دم‌نوش کمک زیادی به رفع دل‌درد در کودکان می‌کند.
  4. قرار است غذایی درست کنید و در آن از حبوبات استفاده کنید و قبل از آن باید نفخ آن را بگیرید. جهت از بین بردن و رفع نفخ حبوبات از زیره سبز استفاده کنید.
  5. در دفع ادرار مشکل‌دارید و با هر بار اجابت مزاج احساس می‌کنید کاملاً تخلیه انجام‌نشده است و مجدداً نیاز به دفع ادرار دارید و به عبارتی گرفتار دفع قطره قطره‌ای ادرار شده‌اید. برای رفع این مشکل می‌توانید از زیره سبز به‌عنوان یک‌راه درمانی گیاهی استفاده کنید.
  6. ممکن است شما یا اطرافیانتان گاهی دچار تشنج و صرع شوید. برای درمان این مشکلات می‌توانید از دم‌نوش زیره سبز استفاده کنید.
  7. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید زیره سبزرا می‌توان در مواردی چون افزایش تعریق، قاعده آور بودن، رفع ترشحات خانم‌ها، درمان برونشیت، ضد صفرا، ضدعفونی‌کننده، رفع باکتری‌ها، افزایش شیر مادران، از بین بردن سموم بدن و بهبود زخم‌ها فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی زیره سبز

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه زیره سبز بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • دم‌نوش زیره سبز یا چای زیره سبز: مقدار یک قاشق چای‌خوری از زیره سبز یا پودر زیره سبز را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را میل کنید.
  • عرق زیره سبز: از عرق زیره سبز هم به‌عنوان راه درمانی برای لاغری و چربی سوزی، تقویت معده و سایر مواردی که در مورد خواص زیره سبز ذکر شد، استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف زیره سبز به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق زیره سبز دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
  • روغن زیره سبز: از روغن زیره سبز هم می‌توان برای درمان و تقویت پوست و مو، رفع سوءهاضمه و افزایش سوخت‌وساز بدن و گرم کردن آن و تمام مواردی که در مورد خاصیت‌های مفید زیره سبز بیان شد، استفاده کرد. علاوه بر تمام موارد فوق، روغن زیره سبز خاصیت ضد سرطانی هم دارد.

نکات مهمی که در مورد مصرف زیره سبز باید بدانید:

ازآنجایی‌که طبیعت زیره سبز گرم و خشک است، بهتر است افراد گرم‌مزاج آن را با مصلحش مثل سرکه میل کنند تا از خواص آن بهره ببرند.

  • با توجه به این‌که زیره سبز برای درمان مشکلات دستگاه گوارشی بسیار مفید است، اما استفاده بیش‌ازحد از آن می‌تواند عملکرد عکس داشته باشد و معده را گرفتار عوارضی مثل سوزش سر دل کند، بنابراین بهتر است در مصرف آن حد اعتدال رعایت شود.
  • اگر به‌صورت مداوم و در درازمدت از زیره سبز برای درمان مشکلات خاصی استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که تحت نظر پزشک متخصص و معالج باشد، زیرا استفاده طولانی‌مدت از زیره سبز ممکن است موجب صدمه زدن به کلیه‌ها و کبد شود.
  • مصرف زیره سبز برای خانم‌های باردار اگر از حد متعارف خارج شود ممکن است موجب سقط‌جنین یا زایمان زودرس شود، بنابراین توصیه می‌شود در این شرایط حتماً با نظارت و دستور پزشک از زیره سبز استفاده کنند.
  • ازآنجایی‌که یکی از خواص زیره سبز قاعده آور بودن آن است، مصرف بیش‌ازحد زیره سبز ممکن است باعث خونریزی‌های بیش‌ازحد در این دوران شود، بنابراین توصیه می‌شود از زیره سبز تا حدی استفاده کنید که نتیجهٔ مثبت آن بیشتر باشد و دچار عوارض استفاده نامتعارف آن نشوید.
  • افرادی که گرفتار آلرژی یا حساسیت‌ها هستند، در مصرف زیره سبز احتیاط کنند.
  • افرادی که بیماری دیابت یا مرض قند دارند مصرف زیره سبز را حتماً تحت نظر پزشک متخصص و آگاه در برنامه غذایی خود قرار دهند تا دچار عوارض و تداخل دارویی نشوند.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از زیره سبز هم رعایت این نکته ضروری است.

زیره سبز، داروی گیاهی، فواید درمانی زیره سبز، خاصیت دارویی زیره سبز، عرق زیره سبز، زیره، روغن زیره، دم نوش زیره، چربی سوزی با زیره

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.