خانه دسته‌بندی نشده پیشنهاد طب سنتی برای درمان سرفه

پیشنهاد طب سنتی برای درمان سرفه

توسط kakooti

در برخی از شرایط سرماخوردگی، همراه با گلودرد و سرفه می‌باشد. در این مواقع سرفه‌های مداوم، دردناک بوده و باعث خشکی گلو می‌شود که علاوه بر اذیت خودتان، باعث ناراحتی سایر افراد خانواده نیز می‌شود. همچنین سرفه‌های پی‌درپی خواب شبانه شمارا نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

شاید برای شما نیز جالب باشد که سرفه را نگهبان ریه می‌دانند به‌طوری‌که این واکنش دفاعی بدن، منجر به تمیز کردن گلو، ریه‌ها و راه تنفسی می‌شود. درواقع سرفه نوعی واکنش دفاعی بدن به آلودگی هوا، مواد محرک تنفسی و دفع ترشحات در هنگام بیماری است. بااین‌حال این بیماری در اغلب موارد دردناک و بد می‌باشد. سرفه‌ها به دو دسته خشک و تر تقسیم می‌شوند. سرفه تر همراه با خلط چرکی است. درحالی‌که سرفه خشک خلط ندارد.

علت سرفه چیست؟

اگر سرفه‌های شما همیشگی است، می‌تواند علامتی از وجود یک نوع بیماری در بدن شما باشد.

-اگر سرفه‌های شما دو تا سه هفته طول بکشد و به‌صورت تدریجی کم بشود، علامت سرماخوردگی، آنفولانزا و یا عفونت سینوس است.

-اگر سرفه‌های شما بیش از سه هفته طول بکشد و یا در فصل خاصی سرفه داشته باشید و یا بعد از قرار گرفتن در یک محیط دچار سرفه می‌شوید، سرفه‌های شما نشانه‌ای از آلرژی است.

-عفونت‎های ویروسی و باکتریایی ازجمله سل، سیاه‌سرفه، سرطان ریه و معده و آسم ازجمله دلایل سرفه‎های مکرر می‌باشد.

داروهای شیمیایی بسیاری برای بهبود سرفه وجود دارد؛ اما در بسیاری از موارد روش‌های سنتی و خانگی تأثیر بهتری در درمان و پیشگیری این بیماری دارد و اثرات سوء کمتری از خود به‌جای می‌گذارد. ما در مجله کاکوتی به برخی از این روش‌ها اشاره کرده‌ایم.

گیاهان دارویی برای درمان سرفه در طب سنتی

-گل ختمی: اگر از سرفه‌های زیاد رنج می‌برید، جوشانده گل ختمی را امتحان کنید. این گیاه علاوه بر طبع سرد خود، دارای ترکیبات نرم‌کننده‌ای است که التهابات و سرفه‌های خشک شمارا درمان می‌کند. کافی است امتحان کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

-آویشن: یکی از جوشانده‌های طبیعی جهت درمان سرفه و سرماخوردگی، جوشانده گیاه آویشن می‌باشد. شما می‌توانید این جوشانده را با عسل و لیمو نیز مصرف کنید.

-زنجبیل: برای کاهش سرفه‌های شدید خود جوشانده زنجبیل را به همراه پیازچه و عسل امتحان کنید. به گفته‌ی پزشکان طب سنتی این ترکیب برای درمان سرفه‌های شدید مؤثر است.
همچنین می‌توانید ریشه این گیاه خوش طمع را پوست‌کنده و خردکنید. سپس به آب در حال جوش اضافه کنید. بعد از چند دقیقه این دم‌نوش را به همراه کمی عسل مصرف کنید. برای اثرگذاری بیشتر این دم‌نوش را سه بار در روز بنوشید.

-عناب به همراه زنجبیل: برای درمان سرفه‌های خود از مسکن طبیعی عناب و زنجبیل استفاده کنید. این دو گیاه را دم‌کرده و در هنگام سرماخوردگی میل کنید.

-سیب: اگر در هنگام سرماخوردگی زیاد سرفه می‌کنید، مقداری شکوفه سیب و یا خود سیب را جوشانده و میل کنید.

-بهدانه: برای درمان سرفه خود، دم‌نوش زیر را تهیه کنید:
یک قاشق مرباخوری بهدانه را در نصف لیوان آب جوش ریخته تا قوام آید. سپس دم‌نوش را صاف‌کرده و لعاب آن را بنوشید. نوشیدن این دم‌نوش باعث خروج خلط می‌شود و سرفه‌های خشک شمارا تسکین می‌بخشد. برای اثرگذاری بیشتر این دم‌نوش را یک‌بار در صبح و یک‌بار در شب بنوشید.

بذر کتان: یکی از روش‌های سنتی برای رفع سرفه‌های خشک شما استفاده از دم‌نوش بذر کتان می‌باشد. بدین‌صورت که یک تا دو قاشق مرباخوری بذر کتان را در یک لیوان آب جوش بریزید. بعد از ۱۵ دقیقه دم‌نوش شما لعاب انداخته و بعد از صاف کردن به همراه کمی عسل آن را میل کنید.

-لیمو: اگر سرفه‌های شما شدید است و باعث اذیت دیگران می‌شود، یک قاشق غذاخوری عسل را به همراه ۲ قاشق سوپ‌خوری آب‌لیموی تازه مخلوط کرده و حرارت دهید تا گرم شود. سپس این ترکیب را چند بار در روز مصرف کنید تا با سرفه‌های خود خداحافظی کنید.

-سیر: برای درمان سرفه‌های خشک خود از خاصیت شگفت‌انگیز سیر استفاده کنید. برای درمان کافی است یک فنجان آب را به همراه ۲ تا ۳ حبه سیر جوشانده و سپس مقدار یک قاشق چای‌خوری پونه کوهی را به آن اضافه کنید. درنهایت این ترکیب را به همراه کمی عسل بنوشید. کافی است امتحان کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

-پیاز: اگر از سرفه‌های خشک خود در رنج هستید، روش ساده‌ی زیر را امتحان کنید. یک قاشق غذاخوری عسل را به همراه یک قاشق چای‌خوری آب پیاز ترکیب کرده و این ترکیب را دو بار در روز مصرف کنید.

-شیر داغ و عسل: برای درمان سرفه خود آسان‌ترین راه را تجربه کنید. مقداری عسل را با شیر داغ ترکیب کرده و میل کنید.

-بادام: چند عدد بادام را به مدت ۱۰ ساعت در آب خیس کنید. سپس یک خمیر نرم از این بادام‌ها تهیه کنید. درنهایت یک قاشق چای‌خوری کره را به خمیر خود اضافه کرده و ۳ تا ۴ بار در روز میل کنید. حریره بادام به خاطر مواد مغذی خود، برای درمان سرفه‌های شما معجزه می‌کند.

-سرکه سیب: برای درمان سرفه خود مقداری مساوی از عسل و سرکه سیب را باهم ترکیب کنید. سپس یک لیوان آب گرم به آن اضافه کنید. درنهایت این ترکیب را بنوشید.

-چای سبز: برای درمان سرفه خود از خواص چای سبز استفاده کنید. چای سبز را آماده کرده و به همراه عسل بنوشید تا سرفه خشک شما تسکین پیدا کند.

-دارچین: یکی از گیاهان دارویی برای درمان سرفه‌های شما دارچین می‌باشد. این گیاه خوشبو با خواص ضد باکتریایی خود سرفه‌های شمارا کمتر می‌کند. این گیاه را می‌توانید به‌صورت چایی مصرف کنید.

شیرین‌بیان: برای خلاص شدن از سرفه‌های خشک خود از ریشه گیاه شیرین‌بیان بهره ببرید. برای درمان کافی است مقداری آب را جوشانده و ۲ قاشق سوپ‌خوری ریشه شیرین‌بیان را به آن اضافه کنید. سر لیوان را پوشانده و تا ۱۰ دقیقه منتظر بمانید. سپس این دم‌نوش را بنوشید. برای اثرگذاری بیشتر این دم‌نوش را ۲ بار در روز بنوشید. خواص ضدالتهابی این گیاه به درمان سرفه‌های شما کمک بسیاری می‌کند.

-پونه کوهی: برای تسکین گلودرد و برطرف شدن سرفه‌های خود، چای پونه کوهی را امتحان کنید. برای این منظور یک فنجان آب را به همراه مقداری پونه کوهی بجوشانید. سپس این دم‌نوش خوش طمع را بنوشید.

-بادیان رومی: برای خلاص شدن از سرفه‌های خشک خود، یک لیوان چای بادیان رومی مصرف کنید. بادیان رومی به شل کردن مخاط و خلط شما کمک می‌کند.

-ریحان: یکی از درمان‌های مؤثر برای کاهش سرفه‌های خشک، استفاده از برگ‌های ریحان می‌باشد. برای این منظور می‌توانید چای این گیاه خوش‌طعم را مصرف کنید.

-چهارتخمه: یکی از ترکیبات گیاهی عمومی برای درمان سرفه استفاده از چهارتخم (قدومه، اسفرزه، بارهنگ، سه پستان و تخم مرو) می‌باشد. برای تأثیرگذاری بیشتر دم‌کرده‌ی این گیاهان را چند بار در روز مصرف کنید.

-بخور چهار گل: برای درمان سرفه‌تان، بخور چهار گل (گل پنیرک، گل بنفشه، گل ختمی، گل نیلوفر یا گل نسترن) را هر شب به مدت ۵ دقیقه توصیه می‌کنیم.

-زردچوبه: یکی از راهکارهای طب سنتی برای درمان سرفه‌های خشک استفاده از زردچوبه می‌باشد. برای این منظور روش‌های زیر را انجام دهید:
-به نصف لیوان آب، مقدار یک قاشق چای‌خوری زردچوبه و یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه اضافه کنید. مواد بالا را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بجوشانید. بعد از خنک شدن این دم‌نوش را به همراه عسل مصرف کنید.

-یک قاشق غذاخوری زردچوبه را با یک لیوان ترکیب کنید. این ترکیب را جوشانده تا آب آن به نصف کاهش یابد. مقداری عسل به آن اضافه کرده و نوش جان‌کنید.

-ریشه زردچوبه را پس از بو دادن، پودر کرده و با آب و عسل ترکیب کنید. این محلول را دو بار در روز بنوشید.

-یک لیوان شیر را جوشانده و سپس مقدار یک قاشق غذاخوری زردچوبه به‌اضافه کنید. درنهایت این ترکیب را برای درمان سرفه‌های خود میل کنید.

-نعناع و زنجبیل: برای سرفه‌های ناشی از گلودرد خود از مسکن طبیعی نعناع استفاده کنید. برای این منظور کافی است ۳ قاشق سوپ‌خوری زنجبیل خورد شده را با ۱ قاشق سوپ‌خوری نعناع خشک ترکیب کرده و به ۴ لیوان آب اضافه کنید. ترکیب حاصله را جوشانده تا آب آن به نصف کاهش پیدا کند. درنهایت این دم‌نوش را به همراه کمی عسل نوش جان‌کنید. کافی است امتحان کنید تا معجزه آن را ببینید.

ترکیب عسل، دارچین و لیمو: برای درمان سرفه‌های خود از معجزه عسل، لیمو و دارچین استفاده کنید. برای این منظور نصف لیمو را به همراه دو قاشق سوپ‌خوری عسل و نصف لیوان آب گرم ترکیب کنید. سپس مقدار کمی پودر دارچین به آن اضافه کنید. بعد از ترکیب این مواد با هم این نوشیدنی خوش طمع را میل کنید. برای اثرگذاری بیشتر این ترکیب را روزی یک‌بار میل کنید. کافی است یک‌بار امتحان کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

-رویبوس و لیمو: اگر دچار سرفه‌های مداوم هستید پیشنهاد ما به شما دم‌نوش گیاه ریبوس و لیمو می‌باشد. گیاه رویبوس با خاصیت آنتی‌هیستامینی خود، یک درمان طبیعی برای سرفه‌های شما می‌باشد. همچنین این دم‌نوش از بدن شما در برابر سرماخوردگی محافظت می‌کند.

-بابونه: یکی از شفابخش‌ترین گیاهان برای درمان سرفه بابونه می‌باشد. برای این منظور کافی است چند برگ از گل خوش‌رنگ بابونه را دم کرده و همراه با عسل مصرف کنید.

گل گاوزبان: یکی از خلط‌آورترین گیاهان طبیعی گیاه گل ‌گاوزبان می‌باشد. این گیاه ضد سرفه بوده و شمارا از شر سرفه‌های مداوم نجات می‌دهد. برای این منظور کافی است برگ‌های این گیاه را دم کرده و همراه با عسل میل کنید.

 

روش‌های عمومی برای درمان سرفه در طب سنتی

-غذاهای ملین مانند حریره، آش کدو، آش سبزی و سوپ سبزیجات گشنیز، جعفری و اسفناج مصرف کنید.

-آب‌لیموی شیرین، آب انار شیرین، آب هویج و میوه‌های پخته مصرف کنید.

-برگ هلو و انجیر خشک مصرف کنید.

-از خوردن مایعات سرد خودداری کنید.

-مصرف غذاهای سرخ‌کردنی را به حداقل رسانده و از خوردن ترشیجات خودداری کنید.

-اگر سرفه‌های شما مداوم است، گردن و تمام نواحی قفسه سینه را با بادام شیرین اصل بمالید. شما می‌توانید این روغن را از فروشگاه کاکوتی به‌صورت اینترنتی سفارش دهید.

-به مدت ۱۵ ثانیه آب‌نمک قرقره کنید و بعد تف کنید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

-اگر سرفه‌‌های مکرر، خواب شبانه شمارا دچار اختلال کرده است، یک دستگاه بخور در اتاق‌خواب خود بگذارید. همچنین می‌توانید به یک‌کاسه آب جوش مقداری روغن اکالیپتوس اضافه کنید. سپس روی سر خود یک حوله گذاشته و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را تنفس کنید.

-حمام داغ، خلط سینه را کاهش داده و سرفه شمارا بهبود می‌بخشد.

-یکی از شگفت‌انگیزترین روش‌ها برای درمان سرفه خشک شما بخور اکالیپتوس به همراه نعناع می‌باشد. این بخور طبیعی با مرطوب کردن بینی، گلو و سیستم تنفسی شما، به درمان سرفه‌های شما کمک بسیاری می‌کند. انجام این بخور به‌سادگی در خانه امکان‌پذیر است. کافی است یک قابلمه را از آب پرکرده و روی حرارت قرار دهید. بعد از جوش آمدن آب، آن را داخل کاسه‌ای ریخته و چند قطره اکالیپتوس یا برگ خشک‌شده آن را باکمی نعنا خشک داخل کاسه بریزید. سپس صورتتان را جلوی بخارآب گرفته و حوله‌ یا پارچه‌ای بر روی سرتان بگذارید. درنهایت از طریق بینی نفس عمیق بکشید تا بخارات این ترکیب وارد دستگاه تنفسی شما شود.

در هنگام بخور به این نکته توجه کنید که بخار آب به‌اندازه‌ای گرم نباشد که پوست شما دچار سوختگی شود. همچنین انجام این کار برای زنان باردار و کودکان توصیه نمی‌شود.

سخن نهایی

برای درمان سرفه‌های خود می‌توانید از گیاهان دارویی، دم‌نوش‌های طبیعی و پرهیزات گفته‌شده در بالا استفاده کنید؛ اما اگر سرفه شما بیش از سه هفته طول کشید، توصیه می‌شود که برای تشخیص درست بیماری خود به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین اگر سرفه‌های شما به همراه خون، تنگی نفس و یا سایر مشکلات است از اقدامات خانگی جدا خودداری کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.