خانه دسته‌بندی نشده گیاه گل ختمی و خواص آن

گیاه گل ختمی و خواص آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

یکی از گیاهان بسیار زیبا و مفید جهت درمان، گل ختمی است که طبیعت سرد و تر دارد. از برگ، گل و ریشه ختمی جهت درمان بیماری‌های تنفسی، تقویت پوست و مو، درمان مشکلات دستگاه مجاری ادراری، نرم کردن تمام قسمت‌های بدن و التیام بخشیدن به برونشیت‌های ریه‌ها استفاده می‌شود. مالیدن کمپرس ختمی روی زخم‌ها و سوختگی‌ها هم یک راه درمانی ثمربخش است.

عرفی گل ختمی

گل ختمی  Marshmallow     نام علمی: Althaea officinalis
ختمی یک گیاه علفی است که تا حد ۲ متر رشد می‌کند، ساقه‌هایی خاکی‌رنگ و پوشیده از کرک‌های ریز دارد. ختمی برگ‌هایی درشت و پهنی مثل شکل قلب دارد و در کناره‌ها دندانه‌دار است. گیاه ختمی گل‌های زیبایی دارد و می‌توان گفت به همین خاطر است که ختمی را با نام «گل ختمی» می‌شناسند. گل‌هایی پهن به رنگ سفید که متمایل به ارغوانی و قرمز هستند و معمولاً سه‌تایی و چندتایی درروی ساقه رشد می‌کنند. گل‌های ختمی بنفش و سیاه هم دو نوع دیگر ختمی هستند.
گل ختمی مشکی
از ریشه، برگ و گل‌های گیاه ختمی جهت مصارف دارویی و بهداشتی و آرایشی بهره‌برداری می‌شود. علاوه بر این زیبایی این گل موجب شده است تا از آن برای زیباسازی و زینت دادن باغ‌ها و گل خانه‌ها استفاده شود.
وقتی ختمی را خیس می‌کنید یا همراه با آب می‌جوشانید لعاب زیادی از آن خارج می‌شود که اکثر خواص مفید آن ناشی از همین لعاب ختمی است.

خاصیت دارویی و درمانی گل ختمی

گل ختمی گیاهی با طبیعت سرد و تر است.
گل ختمی را در صورتی استفاده کنید که:
گل ختمی قرمز

  1. شکل در هضم غذا، سوزش سر معده و زخم معده دارید، گرفتار یبوست شده‌اید و دستگاه گوارش خوب کار نمی‌کند. گیاه ختمی ترکیباتی دارد که ملین است و استفاده از آن موجب رفع یبوست می‌شود.
  2. آسم دارید، به علت سرماخوردگی برای نفس کشیدن مشکل‌دارید و سرفه‌های خشک می‌کنید یا گرفتار گلودرد شده‌اید. ترکیباتی در ریشه گیاه ختمی وجود دارد که خاصیت نرم‌کنندگی برای تمام بافت‌های بدن را دارد؛ بنابراین استفاده از این گیاه برای درمان سرفه‌ها، گلودرد و مشکلات تنفسی بسیار نافع است.
  3. دوره‌های عادت ماهیانه منظمی ندارید یا ترشحات این دوره کمتر شده است و از این بابت نگرانید و دنبال راه درمانی مؤثر برای رفع این مشکل هستید. استفاده از گل ختمی برای منظم کردن دوره‌های عادت ماهیانه مثمر ثمر است.
  4. از جوش و آکنه‌ها در امان نیستید، پوست خشک یا زخمی روی پوست دارید و همین موجب مشکلاتی برای پوستتان شده است. خاصیت نرم‌کنندگی ختمی موجب از بین رفتن جوش‌ها، نشاط، شادابی، نرم شدن، سلامتی و زیبایی پوست می‌شود.
  5. موهای چربی دارید، ریزش موهای سرتان زیاد شده است و دنبال درمانی گیاهی برای تقویت و استحکام بخشیدن به تارهای مو هستید. گل و برگ ختمی را می‌توانید به همراه مقدار کمی آب با هم روی حرارت بگزارید و اجازه دهید به جوش بیاید و لعاب ختمی از آن خارج شود و پس از تبخیر قسمتی از آب حرارت را خاموش‌کنید. ماده‌ای که حاصل می‌شود را می‌توانید بعد از سرد شدن مانند شامپو روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید و بمالید و اثر شگفت‌آور آن را در تقویت موها مشاهده کنید. شامپوی گل ختمی یک شامپوی مورد تأیید در طب سنتی و اسلامی است.
  6. دمای بدن شما زیاد شده است و تب‌دار هستید. ادرارآور بودن یکی از خواص مفید ختمی است و استفاده از آن موجب کاهش و از بین رفتن تب می‌شود. علاوه بر این‌ها گیاه ختمی مشکلات دستگاه مجاری ادراری و سنگ کلیه را هم درمان می‌کند.
  7. در گروه افراد دیابتی هستید، مقدار قند خون بدن شما بالا و پایین می‌شود و نامنظم است. استفاده از گیاه ختمی یک راه درمانی مناسب برای تنظیم و متعادل کردن قند خون هست.
  8. در برخی از قسمت‌های بدنتان دچار شکستگی شده‌اید و از این بابت درد می‌کشید. می‌توانید از برگ‌های گیاه ختمی یک کمپرس درست کنید و آن ا روی محل شکستگی قرار دهید تا درمانی برای کاهش درد و بهبود آن نقطه از بدن شود. از این کمپرس برای تسکین و آرامش درد سیاتیک و بهبود سوختگی‌ها هم می‌توانید استفاده کنید.
  9. لرزش، رعشه و عدم تعادل در قسمت‌هایی از بدن دارید و باید درمان شود. مصرف گیاه ختمی یک درمان گیاهی مؤثر برای از بین رفتن رعشه و لرزش است.
  10. ممکن است در این افرادی باشید که حساسیت و آلرژی دارند و در زمانه‌ای خاصی مشکلات زیادی برایتان به وجود می‌آورد. اگر از ختمی به شکل دم‌نوش استفاده کنید تا حد خیلی زیادی این مشکل رفع می‌شود.
  11. نوزاد دلبندی دارید و زمان دندان‌درآوردن او شده است و دردی که می‌کشد موجب ناراحتی و درد شما هم می‌شود و دوست دارید برای کاهش و التیام این درد کاری کنید. استفاده از گل ختمی در این زمان برای رفع این مشکل، آرام شدن و کم کردن التهاب در لثه کودک مفید است.
  12. دور کبد شما چربی زیادی انباشته است و از بین بردن این چربی‌های جمع شده به‌مرور سخت‌تر و منجر به چاقی و اضافه‌وزن می‌شود. جهت از بین بردن چربی‌های دور کبد و رسیدن به وزن متعادل و لاغر شدن می‌توانید از گل ختمی به‌عنوان یک راه درمانی گیاهی بسیار مفید بهره ببرید.
  13. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید گل ختمیرا می‌توان در مواردی چون از بین برنده ورم روده، معده، بناگوش و پستان، رفع دمل، درمان شپش و شوره‌های سر، درمان اسهال خونی، درمان رفلکس معده، فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی گل ختمی

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه گل ختمی بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

گل ختمی

  • دم‌نوش گل ختمی یا چای گل ختمی: حدود ۲ تا ۴ گرم از برگ‌ها و گل‌های خشک‌شده گل ختمی را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ۸ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را در صورت تمایل با عسل شیرین کنید یا بدون عسل میل کنید.
  • دم‌نوش ریشه ختمی: می‌توانید از ریشه ختمی هم دم‌نوش تهیه کنید. به‌این‌ترتیب که ریشه‌های خارج‌شده ختمی را ابتدا پاک‌کنید و سپس مقداری از ریشه ختمی پاک‌شده را در یک لیتر آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را در صورت نیاز با عسل شیرین کنید و یا بدون عسل میل کنید.
  • خیس شده ریشه ختمی: مقداری از ریشه گیاه ختمی را تمیز، خرد و له کنید یا بکوبید و در آب‌خنک خیس کنید. بعد از گذشت حدود ۷ تا ۸ ساعت، صاف‌شده این ترکیب مفید را میل کنید. نوشیدنی مفیدی جهت درمان اسهال خونی است.
  • عرق گل ختمی: از برگ و گل ختمی هم می‌توان به شکل عرق گل ختمی بهره برد که همانند دم‌نوش ختمی یک راه درمانی مفید برای بسیاری از بیماری‌ها هست؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف گل ختمی به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق گل ختمی دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
  • روغن گل ختمی: از روغن گل ختمی هم می‌توان جهت درمان بسیاری از مشکلات پوست و مو، نرم شدن بدن و سایر بیماری‌های ذکرشده استفاده کرد.

نکات مهمی که در مورد مصرف گل ختمی باید بدانید:

  • ازآنجایی‌که طبیعت ختمی سرد و تر است، اگر افراد سردمزاج بخواهند از خاصیت دارویی و درمانی ختمی استفاده کنند، بهتر است آن را با عسل میل کنند تا مشکل خاصی ایجاد نشود.
  • استفاده از ختمی برای خانم‌های باردار و شیرده باید تحت نظر پزشک و کنترل‌شده باشد.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از گیاه گل ختمی هم رعایت این نکته ضروری است.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.