خانه دسته‌بندی نشده ترش کردن معده و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

ترش کردن معده و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti

تقریباً همه‌ی شما حداقل یک‌بار در طول عمر خود ترش کردن معده را تجربه کرده‌اید. این بیماری که با رفلاکس معده و یا سوءهاضمه نیز شناخته می‌شود ازجمله بیماری‌های بسیار شایعی می‌باشد که صرف‌نظر از سن و سال، افراد بسیاری دچار آن شده‌اند.

معده از خود اسید ترشح می‌کند تا به‌وسیله‌ی آن هضم غذا انجام شود. دیواره‌ی معده به‌گونه‌ای است که در مقابل این اسید مقاوم است؛ اما اگر اسید معده بنا به دلایلی به مری شما وارد شود، ساختمان مری تاب تماس با این اسید را ندارد؛ بنابراین احساس ناخوشایندی در شما ایجاد می‌شود که به آن ترش کردن و یا سوزش سر دل می‌گوییم که معمولاً این اتفاق نیم تا ۲ ساعت پس از خوردن غذا اتفاق می‌افتد.

 

علل بروز سوزش و ترش کردن معده

سوزش معده و یا همان ترش کردن به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. از دیدگاه طب سنتی، رطوبت زیاد دهانه‌ی معده، ریختن بیش‌ازحد خلط سودای ترش به معده و زیاده‌روی در غذا خوردن منجر به احساس سوزش و یا ناراحتی در معده شما می‌شود که معمولاً با مصرف غذا شدت می‌یابد.

از دیگر عوامل بروز این مشکل می‎توان به یبوست، مصرف بیش‌ازاندازه برخی از نوشیدنی‌ها مانند چای، قهوه، الکل و نوشابه، زخم معده، آپاندیست، سنگ کلیه، اسهال، عفونت معده و قاعدگی دردناک در زنان اشاره کرد.

علائم ترش کردن معده

احساس ترش کردن همراه با نشانه‌هایی است؛ اما معمولاً این بیماری با بیماری‌های دیگری نظیر مشکلات قلبی و تنفسی اشتباه گرفته می‌شود. ما در مطلب زیر به برخی از علامت‌های ریفلاکس معده و یا همان ترش کردن معده اشاره‌کرده‌ایم:

-احساس ترش کردن یا احساس درد در پشت جناغ سینه

-احساس بازگشت غذا به گلو دهان

-احساس مزه شور و ترش یا تلخ در دهان

-جمع شدن بزاق دهان

-احساس وجود یک غده در گلو به دلیل اسپاسم عضلات حنجره و گلو در تماس با اسید معده

-التهاب تارهای صوتی و خشونت صدا

-احساس بدمزه بودن دهان در صبح

-احساس تهوع و استفراغ پس از بر خواستن از خواب

  عوارض ترش کردن معده

اگر اسید معده شما به مدت طولانی با مری در تماس باشد، زخم شدن مری دور از انتظار نیست که درنهایت منجر به تنگ شدن مری و مشکل در بلع غذای شما می‌شود.

همچنین کم‌خونی، کاهش وزن و سرطان مری ازجمله عوارضی است که در صورت عدم بی‌توجهی به درمان ترش کردن معده اتفاق خواهد افتاد.

از سویی دیگر با ورود اسید به حنجره و نای، زمینه بروز آسم در شما مهیا می‌شود و اگر سابقه‌ی آسم داشته باشید، حملات آسمی شما باوجود ریفلاکس معده تشدید می‌یابد. به همین خاطر این بیماری با بیماری‌های ریوی نیز اشتباه گرفته می‌شود.

از دیگر عوارض ترش کردن معده، دردهای غیر قلبی مربوط به قفسه‌ی سینه است که معمولاً اشتباه تشخیص داده می‌شود.

گوش‌درد و تخریب تدریجی دندان‌ها به‌واسطه‌ی تماس با اسید از دیگر مشکلاتی است که در بین افرادی که دچار ریفلاکس معده می‌شوند، دیده‌شده است.

اگرچه داروهای شیمیایی موجب تسکین موقت دردهای مرتبط با ترش کردن معده می‌شود، اما این داروها همراه با عوارض می‌باشد. ما در مجله‌ی اینترنتی کاکوتی چند درمان خانگی و سنتی را برای جلوگیری از ترش کردن معده معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا با این داروهای گیاهی به جلوگیری از ترش کردن معده‌ی شما کمک کنیم.

 

پیشنهاد طب سنتی برای درمان ترش کردن معده

-هویج: اگر بعد از خوردن غذا ترش می‌کنید، در کنار غذای خود از هویج آب‌پز استفاده کنید. هویج مقوی معده بوده و باعث تلطیف غذا می‌شود. همچنین می‌توانید چند هویج را با یک موز و مقداری آب ترکیب کرده و این نوشیدنی را بنوشید. ترکیب حاصله تمام اسیدها و گازهایی معده را جذب کرده و احساس بهتری را به شما هدیه می‌دهد.

-شیر و عسل: یکی از درمان‌های خانگی برای رفع ترش کردن معده استفاده از شیر و عسل می‌باشد. این ترکیب دیواره‌ی معده را نرم کرده و مشکل ترش کردن معده شمارا به‌سرعت رفع می‌کند.

-لیمو و عسل: برای درمان مشکلات معده خود ازجمله ترش کردن، از معجزه آب‌لیمو و عسل استفاده کنید.

-آنغوزه: آنغوزه یکی از راهکارهای خانگی جهت درمان ترش کردن معده می‌باشد. برای درمان کافی است این ماده را با یک لیوان شیر گرم ترکیب کرده و بنوشید. همچنین می‌توانید کمی از آنغوزه را به غذاهای خود اضافه کنید.

-کیسه آب گرم: برای درمان ترش کردن معده خود، به پشت دراز کشیده و یک کیسه آب گرم را بر روی شکم خود قرار دهید. این درمان ساده مشکلات معده شمارا رفع خواهد کرد.

-چای‌دارچین و زنجبیل: برای درمان ترش کردن معده خود از معجزه چای دارچین و زنجبیل استفاده کنید. برای این منظور کافی است دوتکه چوب دارچین و نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده را در یک لیوان ترکیب کنید. بعد از ۵ دقیقه این چای خوش طمع را بنوشید. کافی است امتحان کنید تا اثر آن را ببینید.

-نعنا: اگر شما هم از ترشی معده خود رنج می‌برید، چند دانه از برگ‌های خام نعنا را بخورید. همچنین می‌توانید یک قاشق چای‌خوری آب نعنا را به همراه آب‌لیمو، آب ریشه‌ی زنجبیل و کمی سنگ نمک ترکیب کرده و بخورید تا ترشی معده شمارا برطرف کند.

-چای سبز: برای کاهش سطح اسید معده خود، نوشیدن روزانه چای سبز را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای طعم دار کردن چای سبز به‌جای قند از عسل استفاده کنید.

آلوئه‌ورا: یکی از درمان‌های مؤثر برای ترش کردن معده استفاده از گیاه آلوئه‌ورا می‌باشد. سعی کنید این گیاه را قبل و بعد از غذا مصرف کنید تا سیستم گوارش شما تنظیم شود.

-چای بابونه: جهت ریلکس شدن عضلات دستگاه گوارش و درمان ترش کردن معده، چای بابونه یکی از بهترین گزینه‌ها می‌باشد. برای درمان کافی است دستور زیر را اجرا کنید:

-یک یا دو قاشق چای‌خوری بابونه (چای کیسه‌ای بابونه) را با مقداری آب ترکیب کرده و اجازه دهید تا ۲۰ دقیقه دم بکشد. بعد از سرد شدن می‌توانید این چای خوش طمع را بنوشید.

-جعفری: جعفری سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به درمان مشکلات معده ازجمله ترش کردن کمک بسیاری می‌کند. برگ جعفری را به مدت ۲ ساعت در آب خیس کنید. سپس آب حاصل از آن را در طول روز بنوشید.

-برگ کرفس: برای خلاص شدن از ترش کردن معده خود، برگ کرفس را امتحان کنید. مقداری از برگ این گیاه را به‌صورت خمیر درآورده و باکمی سنگ نمک مخلوط‌کنید. سپس این ترکیب را نوش جان کنید.

-رازیانه: پزشکان طب سنتی برای دردهای معده ازجمله ترش کردن معده، دانه‌های رازیانه را توصیه می‌کنند. کافی است یک قاشق چای‌خوری دانه رازیانه را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. ترکیب حاصله را قبل از غذا و با معده خالی بنوشید تا اثر کند.

-آویشن: اگر شما هم از دردهای معده ناشی از گاز معده رنج می‎برید، دم‌نوش آویشن را امتحان کنید. یک قاشق چای‌خوری برگ آویشن را در یک فنجان آبجوش بریزید. بعد از ۱۰ دقیقه دم کشیدن آن را بنوشید. برای اثرگذاری بیشتر بهتر است این دم‌نوش را سه بار در روز و با معده‌ی خالی نوش جان کنید.

-برگ‌های تمبر هندی: برای هضم راحت‌تر غذا و جلوگیری از ترش کردن معده، خمیری از ۳ گرم برگ تمبر هندی درست کرده و این خمیر را با مقدار سنگ نمک ترکیب کنید. این ترکیب را بعد از غذا بخورید.

-جوش‌شیرین: جهت رفع اورژانسی و سریع ترش کردن معده، جوش‌شیرین را امتحان کنید. جوش‌شیرین با خاصیت بازی خود، ترشی ناشی از اسید را خنثی می‎کند. برای این منظور کافی است نصف قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با نصف لیوان آب‌خنک ترکیب کنید. سپس بنوشید. این ترکیب احساس خوبی را به شما هدیه می‌دهد و معده شمارا سالم می‌کند.

-آب: یکی از مسکن‌های طبیعی جهت درمان ترش کردن معده، آب می‌باشد. آب‌درمانی یکی از بهترین درمان‌ها جهت حذف سموم بدن شما می‌باشد؛ بنابراین سعی کنید که در شبانه‌روز آب زیادی را بنوشید.

-آب برنج: برای درمان رفلاکس معده خود، آب برنج را امتحان کنید. آب برنج با ایجاد یک لایه‌ی تسکین‌دهنده روی دیواره‌ی معدتان، به کاهش درد معده‌ی شما کمک بسزایی می‌کند. برای درمان کافی است مقداری برنج را در آب پخته و هنگام آب‌کشی آب برنج را در یک کاسه بریزید. همچنین می‌توانید آب برنج را به همراه کمی عسل نیز نوش جان کنید.

-بادیان رومی: برای درمان رفلاکس معده خود بادیان رومی را استفاده کنید. طبق دیدگاه طب سنتی این ماده به درمان معده شما کمک بسیاری می‌کند. جهت استفاده یک قاشق چای‌خوری تخم بادیان رومی را در یک لیوان آب ریخته و تا یک شب در آن بماند. سپس این نوشیدنی معجزه‌گر را صبح روز بعد به صورت ناشتا بنوشید.

-شیرین‌بیان: اگر شما هم از ترش کردن معده خود عاصی شده‌اید، شیرین‌بیان را امتحان کنید. این گیاه یکی از بهترین ضد اسید‌ها در طب سنتی می‌باشد که به درمان ترش کردن معده شما کمک بسیاری می‌کند. شما می‌توانید این گیاه را به‌صورت عرق، پودر ریشه و رب آن استفاده کنید. توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش‌ازاندازه این گیاه بر روی فشارخون اثر می‌گذارد. ازاین‌رو برای بیماران قلبی و پرفشاری خون منع مصرف دارد.

-آب سیب‌زمینی خام: برای درمان ترش کردن معده خود از اثر شگفت‌انگیز آب سیب‌زمینی خام استفاده کنید. اگرچه این دارو خوش‌طعم نمی‌باشد اما به درمان سریع شما کمک بسیاری می‌کند. برای اثرگذاری بیشتر بهتر است روزانه ۳ بار و به‌اندازه نصف استکان از این دارو را بنوشید.

-عسل: عسل یکی از داروهای معجزه‌گر در درمان مشکلات معده ازجمله ترش کردن می‌باشد. بلافاصله بعد از پایان غذا، یک قاشق مرباخوری عسل میل کنید تا به‌طور کامل درمان شوید. درصورتی‌که بعد از خوردن عسل درد معده شما تشدید شد از خوردن آن خودداری کنید.

-بادکش: اگر شما هم جزو افرادی هستید که سریعاً ترش می‌کنید، بادکش روی معده را امتحان کنید. این کار با ایجاد حالت مکش باعث بازگرداندن اسید از مری به معده می‌شود. درنتیجه ترشی معده شمارا از بین می‌برد.

-داروهای گیاهی آرام‌بخش: یکی از عوامل مؤثر در ترش کردن معده، استرس می‌باشد. با مصرف برخی از داروهای گیاهی آرام‌بخش نظیر آویشن، بابونه، دارچین، رزماری، مرزنجوش به‌لیمو و تخم گشنیز، گل‌گاوزبان، سنبل طیب، بادرنجبویه به درمان خود کمک بسیاری می‌کنید. برای مصرف این داروها حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

-داروهای گرم: اگر ترش کردن شما ناشی از سردی معده باشد، پزشکان طب سنتی مصرف گیاهان گرم را توصیه می‌کنند. گیاهانی که خاصیت گرم دارند شامل: آویشن، بابونه، زنیان، تخم کرفس، تخم شوید، تخم رازیانه، انیسون، دارچین، زنجبیل، رزماری، مرزنجوش، گلپر، به‌لیمو (وِروِن) می‌باشند. برای مصرف بهتر است که با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

نکات قابل‌توجه جهت جلوگیری از ریفلاکس و ترش کردن معده:

-غذا را خوب بجویید.

-قبل از احساس سیری از سفره برخیزید. پرخوری یکی از عوامل ترش کردن معده است.

-قبل و بعد از غذا نمک بخورید.

-از خوردن غذاهای چرب، شیرینی و شکلات، چای، قهوه، نسکافه و نوشابه خودداری کنید.

-از خوردن غذاهای ترش و اسیدی خودداری کنید.

-مصرف الکل و دخانیات را کنار بگذارید.

-حداقل بین خواب و غذای خود ۲ ساعت فاصله بیندازید تا قبل از خوابیدن غذا از معده‌ی شما خارج شود.

-نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت و نیم بعد از غذا از خوردن مایعات نظیر آب، دوغ و نوشابه خودداری کنید. اگر در بین غذا احساس تشنگی کردید، غذای خود را آهسته‌تر میل کنید.

-از مصرف غذاهای سرخ‌کردنی، نفاخ، دیرهضم و غلیظ خودداری کنید.

سخن نهایی

در بیشتر موارد، ترش کردن معده با استفاده از داروهای گیاهی و موجود در خانه قابل درمان است؛ اما اگر رفلاکس معده شما شدید بوده و با داروهای گفته‌شده در بالا درمان نشدید و یا در صورت مقدار اسید لازم معده باز هم معده‌ی شما ترش می‌کند، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در این صورت با صدمات جبران‌ناپذیری روبه رو می‌شوید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.