خانه دسته‌بندی نشده رفع افسردگی پس از زایمان با روش‌های طب سنتی

رفع افسردگی پس از زایمان با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
رفع افسردگی پس از زایمان با روش‌های طب سنتی

در دوران بارداری خون و حرارت در رحم جاری می‌شود. ایجاد حرارت زیاد در نواحی مرکزی بدن باعث کاهش اشتها و گاهی نیز باعث تهوع که به آن ویار حاملگی می‌گویند، می‌شود. این حالت تا پایان دوران بارداری باقی می‌ماند. پس از زایمان این حرارت از سمت رحم به طرف سر می‌روند و هنگامی که این بخارات در سر افزایش می‌یابد، کاهش رطوبت در مغز را به همراه دارند. حال این کاهش رطوبت و خشکی مغز باعث حالاتی نظیر روان پریشی، خستگی و حالات نامرغوب روحی، بی‌اشتهایی، از دست دادن میل جنسی، افکار منفی، احساس گناه و… می‌گردد.

 افسردگی پس از زایمان، باعث ایجاد احوالات ناخوشایند در مادر می‌شود و این دوران را برای مادر به یکی از تلخترین و ناخوشایندترین حوادث زندگیش تبدیل می‌کند.

علائم و نشانه‌های افسردگی پس از زایمان

  • فردی که دچار افسردگی پس از زایمان می‌شود، معمولا آستانه‌ی تحمل پایینی دارد و تند مزاج می‌شود.
  • مادرانی که افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کنند، احساس ناامیدی، غم و نابودی می‌کنند.
  • این افراد بیشتر اوقات گریه می‌کنند.
  • انگیزه‌ای برای کارکردن ندارند و انرژی آنها پایین است.
  • این افراد یا دچار بی‌اشتهایی می‌شوند و یا پراشتها هستند.
  • افراد دچار این عارضه یا بیش از حد می‌خوابند و یا دچار بی‌خوابی مفرط هستند.
  • مادرانی که افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کنند، در تصمیم گیری ناتوانند، تمرکز آنها بیش از حد پایین است، در بازشناسی مسائل دچار مشکل هستند و اغلب دچار فراموشی می‌شوند.
  • از دیگر نشانه‌ها و علائم افسردگی پس از زایمان، احساس گناه و بی‌ارزش بودن است.
  • علاقه‌ای به انجام کارهای روزانه و منزل ندارند.
  • قطع ارتباط با دیگران و تمایل به گوشه‌گیری دارند.
  • یکی دیگر از نشانه‌های افسردگی پس از زایمان، کلافگی، تپش قلب، درد قفسه سینه، سردرد و احساس خفگی است.

در ایجاد و بروز افسردگی پس از زایمان، موارد و دلایل گوناگونی دخیل هستند که در زیر به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • یکی از عوامل ایجاد شونده‌ی افسردگی پس از زایمان، سابقه‌ی افسردگی و یا سوء استفاده‌ی جنسی است.
  • یکی دیگر از دلایل بروز این امر، سابقه‌ی بیماری عصبی یا افسردگی در بین بستگان، مخصوصا بستگان درجه یک می‌باشد.
  • هنگامی که مادر باردار مورد بی‌توجهی همسر و اطرافیان قرار گیرد.
  • مشکلاتی که در ازدواج با آن روبرو هستند مانند مشکلات عاطفی و اقتصادی.
  • هراس از تولد نوزاد: این ترس و وحشت بیشتر در دختران قبل از ازدواج و بارداری دیده می‌شود که اگر در این هنگام از بین نرود موجب افسردگی پس از زایمان می‌شود.
  • دخترانی که در سن پایین ازدواج می‌کنند و در همان سنین کم باردار می‌شوند، به خصوص اگر از لحاظ تحصیلات در سطح پایینی باشند. بنابراین داشتن سن پایین در هنگام بارداری از موارد دیگری است که زمینه را برای ایجاد افسردگی پس از زایمان فراهم می‌کند. لذا والدین این دختران باید توجه کافی به آن‌ها داشته باشند.
  • از دیگر دلایل ایجاد کننده‌ی افسردگی پس از زایمان، ازدواج اجباری و بی‌علاقگی نسبت به همسر می‌باشد. لذا نقش همسر در این موارد بسیار حیاتی است.

برای کاهش این افسردگی و حالات ناخوشایند، خوشبختانه در طب سنتی راه‌کارهایی ‌‌وجود دارد که می‌توان به راحتی در خانه از آنها استفاده نمود. ما در این مقاله به معرفی بهترین روش‌های طبیعی و خانگی می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما خوبان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

معرفی بهترین روش‌های طبیعی و خانگی برای رفع افسردگی پس از زایمان:

استفاده از گل راعی روشی مناسب برای رفع افسردگی پس از زایمان

استفاده از گل راعی، درمانی است که سالها مردم از آن برای رفع افسردگی پس از زایمان استفاده می‌کنند. گل راعی دارای خواص ضد افسردگی است و نام‌های دیگر آن، علف چای، هوفاریقون و گل هزار چشم می‌باشد. طبق تحقیقات به عمل آمده، استفاده از این گیاه برای درمان افسردگی‌های خفیف تا متوسط بسیار مفید است. شما عزیزان می‌توانید از این گیاه به صورت دمنوش استفاده کنید. برای تهیه دمنوش این گیاه، به دو الی چهار گرم گیاه خشک شده‌ی گل راعی و یک لیوان آب نیاز داریم. گیاه را در داخل قوری بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و پس از عبور دادن آن از صافی نوش جان کنید. با استفاده‌ی روزانه دو الی سه فنجان از این دمنوش به راحتی از شر افسردگی پس از زایمان رهایی می‌یابید.

استفاده از روغن اسطوخودس روشی مناسب برای رفع افسردگی پس از زایمان

یکی از روغن‌های طبیعی که استفاده از آن در طب سنتی برای رفع افسردگی پس از زایمان بسیار توصیه شده است، روغن اسطوخودوس است. گیاه اسطوخودوس دارای خواص آرام‌بخشی است و سالهای زیادی است که از آن در طب سنتی برای درمان این نوع افسردگی استفاده شده است. این گیاه برای درمان بی‌اشتهایی، بی‌خوابی و نگرانی و استرس بسیار موثر است. همانطور که می‌دانیم یکی از علائم افسردگی پس از زایمان، بی‌خوابی و استرس است. بنابراین مادران برای رفع این عارضه می‌توانند به راحتی از روغن گیاه اسطوخودوس استفاده کنند. به این صورت که در هنگام خواب چند قطره از روغن گیاه اسطوخودوس را بر روی بالش بریزند. این روش باعث می‌شود خوابی راحت را در طول شب داشته باشند.

استفاده از ریشه سنبل‌الطیب روشی مناسب برای رفع افسردگی پس از زایمان

خانم‌هایی که دچار افسردگی پس از زایمان شده‌اند، برای رفع این عارضه می‌توانند از ریشه‌‌ی گیاه سنبل‌الطیب استفاده کنند. این گیاه به دلیل نداشتن هیچ‌گونه اثر مسکنی، می‌توانند گزینه‌ای بسیار مناسب برای رفع بی‌خوابی، افسردگی و تنش‌های عضلانی باشد. برای این منظور می‌توانید از دمنوش ریشه سنبل‌الطیب استفاده کنید. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری ریشه سنبل‌الطیب نیاز دارید که آن را در داخل قوری بریزید و به آن مقدار یک الی یک لیوان‌ونیم آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار کتری قرار دهید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. از این دمنوش به طور روزانه یک فنجان مصرف کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

استفاده از گیاه کاوا روشی مناسب برای رفع افسردگی پس از زایمان

گیاه کاوا در جزایر پلینزی رشد می‌کند و سالهاست که مردم این جزایر از ریشه‌ی این گیاه برای درمان افسردگی استفاده می کنند. تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که این گیاه اعتیادآور نیست و برای کاهش و درمان افسردگی پس از زایمان بسیار موثر است. برای استفاده از این روش می‌توانید از این گیاه دمنوشی تهیه و مصرف نمایید. برای تهیه این دمنوش به یک الی دو قاشق چایخوری ریشه گیاه کاوا نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و به آن یک الی دو لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از مدت زمان دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. از این دمنوش به طور منظم استفاده کنید تا شاهد اثرات مطلوب باشید.

استفاده از گیاه آشواگاندا روشی مناسب برای رفع افسردگی پس از زایمان

گیاه آشواگاندا، برای کاهش هورمون‌های تنش عصبی بسیار مناسب است. این گیاه در طب سنتی هند برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. از این گیاه به راحتی دمنوشی تهیه کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری گیاه آشواگاندا نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و به آن یک الی دو لیوان آب سرد نیاز داریم. قوری را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. پس از جوش آمدن اجازه دهید برای مدت دو الی سه دقیقه بر روی حرارت بسیار ملایم به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن و عبور دادن آن از صافی نوش جان کنید.

 استفاده از گیاه بابونه روشی مناسب برای رفع افسردگی پس از زایمان

یکی از روش‌های طبیعی و خانگی برای درمان افسردگی پس از زایمان و تغییرات هورمونی، استفاده از گیاه بابونه است. از این گیاه می‌توانید به عنوان دمنوش استفاده و از نتایج آن بهره‌مند شوید. برای تهیه این دمنوش به یک الی دو قاشق چایخوری گیاه بابونه و یک الی دو لیوان آب جوش نیاز داریم. مقدار بابونه مورد نیاز و آب جوش را در لیوان بریزید و پس از پنج الی دم کشیدن بر روی حرارت غیرمستقیم، نوش جان کنید. از این دمنوش به طور مرتب استفاده کنید تا شاهد روند هر چه زودتر بهبودی خود باشید.

استفاده از گیاه کهن دار روشی مناسب برای رفع افسردگی پس از زایمان

گیاه کهن دار دارای خواص درمانی زیادی از جمله افسردگی پس از زایمان می‌باشد. افرادی که دچار افسردگی پس از زایمان دچار شده‌اند، می توانند از دمنوش این گیاه استفاده کنند. دمنوش این گیاه اعصاب را آرام و تنش‌های عضلانی را کاهش می‌دهد. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری گیاه کهن دار و یک لیوان آب سرد نیاز داریم. قوری را روی حرارت مستقیم قرار دهید تا به جوش آید. پس از جوش آمدن اجازه دهید تا بر روی حرارت بسیار ملایم به مدت دو الی سه دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.

استفاده از گیاه رزماری روشی مناسب برای رفع افسردگی پس از زایمان

از دیگر گیاهان مورد استفاده در طب سنتی برای رفع افسردگی پس از زایمان، گیاه رزماری است. از این گیاه به صورت دمنوش استفاده کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این دمنوش به یک الی دو قاشق چایخوری گیاه رزماری نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و مقدار یک الی یک‌ونیم لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه روی حرارت غیرمستقم قرار دهید تا دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این دمنوش را روزانه یک فنجان میل کنید و از نتایج آن بهره ببرید.

استفاده از گیاه آویشن روشی مناسب برای رفع افسردگی پس از زایمان

گیاه آویشن دارای لیتیوم و تریپتوفان است و به همین دلیل برای رفع بی‌خوابی و کاهش افسردگی بسیار مناسب است. گیاه آویشن را می‌توانید هم به صورت ادویه در غذاهای روزانه‌ و هم به صورت دمنوش استفاده کنید. برای تهیه دمنوش به یک الی دو قاشق چایخوری گیاه آویشن خشک شده نیاز داریم. مقدار آویشن مورد نیاز را در قوری بریزید و دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. در صورت دلخواه می‌توانید کمی نبات نیز به این دمنوش اضافه کند. دمنوش باید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد و سپس آن را نوش جان کنید.

استفاده از گیاه زعفران روشی مناسب برای رفع افسردگی پس از زایمان

گیاه زعفران یک گیاه نشاط آور است و استفاده از آن باعث افزایش سروتونین در مغز می‌گردد. افزایش سروتونین در مغز باعث تعادل خلق و خو می‌شود و افسردگی و استرس را کاهش می‌دهد. از گیاه زعفران می‌توانید در انواع غذاها، دسرها استفاده کنید و هم از آن شربتی  تهیه و نوش جان کنید. برای تهیه این دمنوش به مقداری زعفران دم کرده، عسل، آبلیموی تازه و گلاب نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی بریزید و به آن مقداری آب اضافه کنید. شربت زعفران آماده است، آن را نوش جان کنید. از این شربت به صورت روزانه استفاده کنید تا از شر این عارضه ناخوشایند رهایی یابید.

استفاده از گیاه بادرنجویه روشی مناسب برای رفع افسردگی پس از زایمان

استفاده از گیاه بادرنجویه، گزینه‌ی انتخابی دیگر طب سنتی برای رفع افسردگی پس از زایمان است. از این گیاه در خانه و با کمترین هزینه، دمنوشی تهیه کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری گیاه بادرنجویه نیاز داریم که پس از ریختن آن در قوری و اضافه کردن یک الی دو لیوان آب جوش، اجازه دهید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی حرارت غیرمستقیم به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. از این دمنوش به طور روزانه و مرتب استفاده کنید و شاهد اثرات مثبت و نویدبخش آن باشید.   

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.