خانه دسته‌بندی نشده رفع افسردگی فصلی با استفاده از روش‌های طب سنتی

رفع افسردگی فصلی با استفاده از روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
رفع افسردگی فصلی با استفاده از روش‌های طب سنتی

با اینکه فصل پاییز و زمستان دوستداران ویژه‌ی خود را دارد اما در این میان بعضی از افراد هستند که با فرارسیدن این فصول، خلق‌شان تنگ و حال و حوصله‌ی هیچ کار و هیچ کسی را ندارند. این حالت ناخوشایند، اثرات نامطلوبی را در فعالیت‌های روزانه‌ی این افراد به همراه خواهد داشت. در واقع می‌توان گفت که این گونه افراد دچار نوعی افسردگی فصلی می‌شوند. افسردگی فصلی در میان زنان شایعتر از مردان است.

نشانه‌ها و علائم افرادی که دچار افسردگی فصلی می‌شوند

– این افراد انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه‌ی خود ندارند.

– همیشه احساس بی‌حوصلگی و خستگی می‌کنند.

– گوشه‌گیری از دیگر نشانه‌های این گونه افراد است.

– این افراد دچار اختلال در خواب ( پرخوابی و یا کم‌خوابی ) هستند.

– از دیگر نشانه های افراد مبتلا به افسردگی فصلی، پراشتهایی و یا کم‌اشتهایی است.

– میل بیش از اندازه به خوردن شیرینی‌جات.

– احساس ناامیدی دارند.

چه افرادی به افسردگی فصلی دچار می‌شوند

– افسردگی فصلی در میان خانم‌ها شایعتر از آقایان است.

– این اختلال بیشتر در افراد بالای ۴۵ سال مشاهده می‌شود.

– افرادی که دارای مزاج سردو تر و یا سردو خشک هستند بیشتر دچار افسردگی فصلی می‌شوند.

چه شرایطی باعث ایجاد افسردگی فصلی می‌شود

– زندگی کردن در مناطقی با آب‌و هوای سردو خشک، سردو تر و نیمکره‌ی شمالی.

– زندگی کردن در مناطقی که تابش نور خورشید کم است.

– کار کردن در شیفت شب و مکان‌هایی که میزان نور کم است.

اموری که از دچار شدن به افسردگی فصلی پیشگیری می‌کند

– سعی کنیم روزانه پیاده‌روی کنید مخصوصا در روشنایی روز.

– ورزش‌های هوازی انجام دهید.

– در فصول سرد سال از غذاهایی با طبع گرم استفاده کنید.

– سعی کنید شب‌ها زود بخوابید و به هنگام طلوع خورشید از خواب بیدار شوید.

– مصرف آش، سوپ جو، شیر بادام، شیر برنج، زرده‌ی تخم‌مرغ و گوشت گوسفندی را در وعده‌های غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید.

– در برنامه‌ی غذایی خود، انگور، شیره‌ی انگور، زیتون و روغن زیتون را قرار دهید.

– از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید: شکرسفید، قند، انواع ترشیجات، فست فودها، گوشت گوسفندی، قارچ، کلم، عدس و بادمجان.

– برای وعده‌ی شام خود از غذاهای سبک استفاده کنید.

برای رهایی از افسردگی فصلی می‌توان از روش‌های طبیعی و گیاهی که مورد تایید در طب سنتی است استفاده نمود. در این مقاله ما به معرفی بهترین روش‌های طبیعی و گیاهی برای رفع این عارضه‌ی ناخوشایند می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما عزیزان قرار گیرد. با ما همراه باشید.

معرفی بهترین روش‌های طبیعی و خانگی برای رفع افسردگی فصلی:

استفاده از دمنوش زنجبیل روشی مناسب برای رفع افسردگی فصلی

زنجبیل از جمله گیاهانی است که استفاده از آن در طب سنتی برای رفع افسردگی فصلی پیشنهاد می‌شود. این گیاه به رفع دلهره و اضطراب کمک می‌کند و در نتیجه به رفع این عارضه‌ی ناخوشایند کمک شایانی خواهد کرد. این گیاه با دارا بودن طبع گرم برای افرادی که مزاجی سرد دارند بسیار مناسب است. شما عزیزان به راحتی می‌توانید از این گیاه دمنوشی تهیه کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این دمنوش به دو الی سه برش نازک از زنجبیل، چند برگ نعناع، مقداری عسل و یک الی دو لیوان آب جوش نیاز داریم. زنجبیل و برگ نعناع را در قوری بریزید و به آن آب جوش را اضافه کنید. اجازه دهید قوری برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی حرارت غیرمستقیم به خوبی دم بکشد و سپس آن را از صافی عبور دهید و با مقداری عسل نوش جان کنید. از این دمنوش به طور روزانه یک فنجان میل کنید تا شاهد اثرات مفید و نویدبخش باشید.

استفاده از دمنوش زعفران روشی مناسب برای رفع افسردگی پس از زایمان

یکی از گیاهان دارای خواص آرامبخشی و نشاط آوری، زعفران است. استفاده از این گیاه به کاهش اضطراب کمک می‌کند. نوشیدنی گیاه زعفران را به راحتی در خانه می‌توانید تهیه کنید و به طور روزانه مصرف نمایید. برای تهیه این نوشیدنی به مقداری زعفران ساییده شده، کمی گلاب و آب نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی بریزید و آن را روی حرارت بگذارید تا به جوش آید. پس از جوش آمدن حرارت را بسیار کم کنید تا برای مدت زمان دو الی سه دقیقه به خوبی دم بکشد. دمنوش زعفران آماده است برای طعم بهتر می‌توانید به آن کمی عسل نیز اضافه کنید. این دمنوش را به طور روزانه مصرف کنید و از اثرات مفید آن بهره‌مند شوید. استفاده از زعفران باعث گرم شدن مغز می‌شود و لبخند و نشاط را جایگزین کرختی و بی‌حوصلگی می‌کند.

لازم به ذکر است که خانم‌های باردار و عزیزانی که دچار مشکلات کلیوی هستند، از مصرف زعفران اجتناب کنند.

استفاده از دمنوش اسطوخودوس روشی مناسب برای رفع افسردگی فصلی

استفاده از دمنوش اسطوخودوس باعث آرامبخشی و تقویت کننده‌ی اعصاب می‌شود. این گیاه دارای طبعی گرم است و استفاده از آن برای افراد دارای مزاج سرد بسیار مناسب است. اما مصرف آن در افراد گرم مزاج باعث بیقراری و تشنگی می‌شود. برای تهیه این دمنوش به به یک الی دو قاشق چایخوری گیاه اسطوخودوس، کمی نبات و آب جوش نیاز داریم. مقدار مواد ذکر شده را در قوری ریخته و آب جوش و نبات را به آن اضافه کنید و پس از ده الی پانزده دقیقه دم کشیدن، آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.

لازم به ذکر است که در مصرف گیاه اسطوخودوس جانب احتیاط را رعایت کنید زیرا مصرف بیش از اندازه‌ی آن مشکلاتی را به همراه خواهد آورد.

شما عزیزان برای تهیه این دمنوش می‌توانید از دمنوش‌های کیسه‌ای آماده در بازار نیز استفاده کنید.

همچنین برای بهره بردن بیشتر از این گیاه، می‌توانید مقداری از این گیاه را در بالشت خود بریزید و خوابی همراه را با آرامش را تجربه کنید.

استفاده از چای سبز روشی مناسب برای رفع افسردگی فصلی

چای سبز یکی از چای‌های مورد علاقه‌ی مردم است. امروزه در کشور ما نیز این چای طرفداران مخصوص خود را دارد. این چای اضطراب و تنشهای روانی را کاهش می‌دهد و برای رفع افسردگی فصلی بسیار مناسب است. برای تهیه دمنوش مقدار یک الی دو قاشق چایخوری چای سبز نیاز داریم. چای سبز را در ظرفی بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. از این دمنوش به طور روزانه یک فنجان مصرف کنید و شاهد روند هر چه زودتر بهبودی خود باشید.

استفاده از چای کوهی روشی مناسب برای رفع افسردگی فصلی

چای کوهی گزینه‌ی انتخابی دیگر طب سنتی برای رفع افسردگی فصلی است. مصرف چای ترش خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و باعث آرامش و راحتی شخص می‌گردد. بنابراین این چای را در خانه تهیه و از فواید بی‌نظیرآن بهره ببرید. برای تهیه این دمنوش می‌توانید هم از چای‌های کیسه‌ای آماده در بازار نیز استفاده کنید و هم مقدار یک الی دو قاشق چایخوری از این چای را در یک لیوان بریزید و به آن آب جوش را اضافه کنید. دربی را برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی آن بگذارید تا به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. با استفاده‌ی مرتب و نظم از این چای است که شاهد نتایج عالی خواهید بود.

استفاده از آب سبوس گندم به عنوان پاشویه روشی مناسب برای رفع افسردگی فصلی

پاشویه کردن به وسیله‌ی گیاهان باعث خروج خستگی و ضعف از بدن می‌شود. پاشویه کردن با آب سبوس گندم باعث به جریان افتان خون در پاها می‌شود و در نتیجه کرختی و بی‌رمقی از بدن دور می‌شود. برای استفاده از این روش طبیعی و خانگی به این صورت عمل کنید که مقداری آب را در ظرفی بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. پس از جوش آمدن سبوس گندم را در آن بریزید و اجازه دهید برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه با حرارت ملایم بجوشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و عمل پاشویه کردن را انجام دهید. با انجام این روش آسان و در عین حال بسیار کارساز حتما به نتایج عالی دست خواهید یافت.

استفاد از دمنوش گیاه جنسینگ روشی مناسب برای رفع افسردگی فصلی

یکی دیگر از دمنوش‌های بسیار مفید برای رفع افسردگی فصلی، دمنوش جنسینگ است. این گیاه دارای خواص آرامبخشی و نشاط آور است. استفاده از این گیاه باعث ترشح ناقل‌های عصبی در مغز مانند سروتونین و هیستامین می‌شود. ترشح این ناقل‌ها باعث پیشگیری و رفع افسردگی فصلی می‌شود. برای تهیه دمنوش این گیاه به یک قاشق غذاخوری گیاه جنسینگ نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و مقدار یک الی دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. با استفاده‌ی مرتب از این دمنوش به نتایج مطلوب دست خواهید یافت.   

استفاده از سیب روشی مناسب برای رفع افسردگی فصلی

برای رفع افسردگی فصلی شما عزیزان می‌توانید از یک روش بسیار ساده‌ی خانگی استفاده کنید. این روش ساده و در عین حال بسیار کارآمد این است که روزانه یک عدد سیب میل کنید. یا می‌توانید به این صورت عمل کنید که یک عدد سیب را به قطعات کوچک خورد کنید و آن در ظرفی بریزید، حالا به آن مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی و یک لیوان شیر اضافه کنید. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و درب آن ببندید. از این ترکیب فوق‌العاده به طور روزانه استفاده کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. همچنین شما عزیزان می‌توانید از آب سیب هم استفاده کنید.

روش دیگر استفاده از سیب به این صورت است که از آن دمنوشی تهیه و نوش جان کنید. برای تهیه این دمنوش به یک عدد سیب نیاز داریم که آن را رنده کنید و در قوری بریزید حالا به آن مقدار یک الی دو لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. مصرف روزانه یک الی دو فنجان از این دمنوش باعث ایجاد اثرات نویدبخش خواهد شد.

استفاده از دمنوش گلبرگ گل رز روشی مناسب برای رفع افسردگی فصلی

اگر شما نیز در بعضی از فصول سال، مخصوصا فصل سرد، دچار افسردگی می‌شوید و به دنبال روشی خانگی و طبیعی برای رفع این عارضه‌ی ناخوشایند هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان این است که از دمنوش گلبرگ گل رز استفاده کنید. برای تهیه این دمنوش به دو الی سه قاشق غذاخوری گلبرگ گل رز نیاز داریم. گلبرگ‌ها را در ظرفی بریزید و به آن دو الی سه لیوان آب سرد اضافه کنید. ظرف را بر روی حرارت مستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بجوشد. پس از پایان مدت زمان ذکر شده آن را از صافی عبور دهید و برای طعم بهتر به آن مقداری نبات و یا عسل اضافه کنید. از این دمنوش به طور روزانه دو الی سه فنجان مصرف کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

استفاده از هل روشی مناسب برای رفع افسردگی فصلی

روش خانگی و طبیعی دیگری که به شما عزیزان برای رفع افسردگی فصلی معرفی می‌کنیم این است که از گیاه هل استفاده کنید. از هل به طور روزانه در دسرها،چای‌ها استفاده کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. همچنین می توانی دمنوشی نیز به این صورت تهیه کنید: دو عدد هل را پودر کنید و به آن مقدار یک قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید. حالا شکر و هل را در لیوانی بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه باقی بماند. دمنوش هل آماده است نوش جان کنید.         

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.