خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص درمانی گلاب در طب سنتی

آشنایی با خواص درمانی گلاب در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با خواص درمانی گلاب در طب سنتی

 گلاب از گرانترین و پرمصرف‌ترین اسانس‌های شناخته شده در جهان است. این مایع شفاف و خوش رایحه از گیاه گل رز محمدی گرفته می‌شود که کاربرد فراوانی در طب سنتی دارد. از گلاب هم به عنوان یک چاشنی بسیار معطر در انواع غذاها و دسرها استفاده می‌شود و هم برای رفع مشکلات بدنی.

در این مقاله ما به معرفی برخی از فواید گلاب برای درمان مشکلات پوستی بدن می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد. با ما همراه باشید.

استفاده از گلاب روشی مناسب برای درمان جوش جوش

همانطور که می‌دانیم، یکی از مشکلات شایع پوستی که اکثریت افراد از آن رنج می‌برند، جوش و آکنه است. این ضایعه پوستی مربوط به سنین خاصی نیست و حتی دیده می‌شود افراد با سنین بالا نیز دچار آن می‌شوند. یکی از بهترین روش‌های طبیعی و گیاهی برای رفع جوش و آکنه، استفاده از گلاب است. استفاده بیش از اندازه از صابون‌ها و پاک‌کننده‌ها باعث بهم خوردن تعادل پوست می‌شود و این عامل باعث رشد باکترهایی می‌شود که خود عامل پدید‌آورنده‌ی جوش و آکنه هستند. گلاب با دارا بودن خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی باعث از بین بردن این باکتری‌ها می‌شود و همچنین با به تعادل رساندن چربی پوست و درمان جوش و جای جوش کمک شایانی خواهد کرد.

درمان جوش با ماسک گلاب و آب لیموترش

یکی از ماسک‌های تهیه شده از گلاب که برای رفع جوش بسیار مناسب است، ماسک گلاب و آب لیموترش است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری آب لیموترش تازه و یک قاشق غذاخوری گلاب طبیعی نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را به کمک تکه‌ای پنبه به پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده‌ی مناسب پوستتان شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید. اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک به طور مرتب استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

درمان جوش با ماسک گلاب و زعفران

ماسک گلاب و زعفران نیز از دیگر ماسک‌های بسیار موثر برای درمان طبیعی و گیاهی جوش است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری زعفران دم کشیده و نصف فنجان گلاب نیاز داریم. این دو مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و به پوست صورتتان بزنید و پس از گذشت پنج الی ده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. با استفاده‌ی منظم از این ماسک شاهد نتایج عالی خواهید بود.

درمان جوش با ماسک گلاب و آلوئه ورا

در طب سنتی از ماسک گلاب و آلوئه‌ورا برای درمان خانگی و طبیعی جوش و آکنه استفاده می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا نیاز داریم. ژل آلوئه‌ورا را با گلاب به خوبی مخلوط کنید و آن را به تمام نواحی پوست صورتتان بزنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. این ماسک را به طور روزانه مصرف کنید و شاهد روند هر چه سریعتر بهبودی خود باشید.

 استفاده از گلاب برای پاکسازی پوست صورت

یکی از دیگر کاربردهای گلاب، پاکسازی عمیق پوست است. گلاب آلودگی‌ها را از روی پوست می‌زداید و چربی پوست را به حداقل می‌رساند. گلاب به عنوان یک تونر کاملا طبیعی عمل می‌کند و با خواص بینظیرش باعث آبرسانی و زیباتر شدن هر چه بیشتر پوست می‌شود.

پاکسازی پوست با ماسک گلاب و گلیسیرین

ماسک گلاب و گلیسیرین برای پاکسازی پوست خشک بسیار مناسب است و استفاده از آن در طب سنتی بسیار توصیه می‌شود. برای تهیه این ماسک به مقدار ۵ میلی‌لیتر گلیسیرین و ۳۰ میلی‌لیتر گلاب نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را به تمام نواحی پوست صورتتان پوشش دهید. حالا با نوک انگشتانتان و به آرامی برای مدت زمان سه الی چهار دقیقه پوستتان را ماساژ دهید. پس از اتمام مدت زمان ماساژ دادن اجازه دهید ماسک برای مدت پنج الی ده دقیقه باقی بماند و سپس با یک دستمال مرطوب آن را به آرامی از روی پوستتان پاک کنید. این روش را در منزل امتحان کنید و از فواید آن بهره ببرید.

 پاکسازی پوست صورت با ماسک گلاب و سرکه سیب

استفاده از گلاب به عنوان یک مرطوب کننده‌ی طبیعی برای عزیزانی که دارای پوستی چرب هستند، طب سنتی توصیه می‌کند برای پاکسازی پوستشان از ماسک گلاب و سرکه سیب استفاده نمایند. برای تهیه این ماسک به مقدار ۵ میلی لیتر سرکه سیب و ۳۰ میلی‌لیتر گلاب نیاز داریم که آن را پس از ترکیب کردن به پوست صورتتان بزنید و برای سه الی چهار دقیقه به آرامی ماساژ دهید. پس از ماساژ دادن اجازه دهید ماسک برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه باقی بماند و سپس با یک دستمال مرطوب به آرامی پاک کنید. استفاده‌ی مرتب از این ماسک نتایج عالی را به همراه خواهد داشت.

 استفاده از گلاب به عنوان یک مرطوب کننده‌ی عالی برای پوست

گلاب با دارا بودن خواص مرطوب کنندگی و آبرسانی فوق‌العاده، بافت پوست را ترمیم و خشکی آن را از بین می‌برد.

رطوبت دهی به پوست با ماسک گلاب و روغن زیتون

یکی از بهترین ماسک‌های مرطوب کننده که ماده‌ی اولیه‌ی آن گلاب است، ماسک گلاب و روغن زیتون می‌ باشد. این ماسک با دارا بودن خواص مرطوب‌کنندگی بالا، باعث آبرسانی و شفافیت پوست می‌گردد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون طبیعی و دو الی سه قاشق غذاخوری گلاب نیاز داریم. دو مواد را پس از ترکیب کردن بر روی پوستتان پوشش دهید و برای یک دقیقه به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید این ماسک شب تا صبح باقی بماند و صبح با آب نیمه‌گرم شستشو دهید. از این ماسک هر شب قبل از خواب استفاده کنید و شاهد نتایج عالی و اثربخش  باشید.

 استفاده از گلاب برای درمان پف زیرچشم

از دیگر خواص گلاب می‌توان به ضدالتهابی و خنک کنندگی آن اشاره نمود. که این خاصیت گلاب کمک شایانی به رفع پف زیر چشم می‌کند.

برای رفع پف زیر چشم به مقداری گلاب طبیعی و دو تکه پنبه نیاز داریم. پنبه‌ها را به گلاب آغشته کنید و آن را روی چشم خود قرار دهید. اجازه دهید پنبه‌ها برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس آن را بردارید. این روش آسان و در عین حال بسیار کارآمد را روزانه انجام دهید و شاهد از بین رفتن پف زیرچشم خود باشید.

 استفاده از گلاب برای درمان پوست‌های حساس

 افراد دارای پوستی حساس، برای رفع قرمزی پوست خود و مشکلات ناشی از آن بهتر است از گلاب استفاده نمایند. زیرا گلاب دارای خواص ضدالتهابی است و برای افراد دارای پوست حساس بسیار مفید است.

درمان پوست حساس با ماسک گلاب، خیار و عسل

ماسک بسیار موثری که برای درمان پوست‌های حساس به شما عزیزان معرفی می‌کنیم، ماسک گلاب، خیار و عسل است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری گلاب، دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی و نصف یک عدد خیار نیاز داریم. خیار را رنده کنید و عسل و گلاب را به آن اضافه کنید. این ماسک را روی پوست خود پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان با آب سرد شستشو دهید. استفاده‌ی مکرر از این ماسک حتما نتایج مطلوب را به همراه خواهد داشت.

   استفاده از گلاب برای درمان پوست چرب

استفاده از گلاب یکی از بهترین روش‌های خانگی و طبیعی برای درمان چربی اضافی پوست و زیباتر کردن هر چه بیشتر پوست می‌باشد.

درمان پوست چرب با ماسک گلاب، سرکه سیب و عسل

طب سنتی به عزیزانی که از چربی بیش از اندازه‌ی پوست خود رنج می‌برند و به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای رفع آن هستند، توصیه می‌کند از ماسک گلاب، سرکه سیب و عسل استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به دو الی سه قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید و آن را به تمامی نواحی صورت خود بمالید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید.

 استفاده از گلاب برای جوان سازی پوست صورت

 گلاب باعث پاکسازی پوست و رفع آلودگی‌ها می‌شود و با از بین بردن رادیکال‌های آزاد به کاهش چین‌و چروک‌ها کمک شایانی می‌کند.

جوان سازی پوست با ماسک گلاب و عسل

اگر به دنبال روشی طبیعی برای جوان‌سازی پوست خود هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ماسک گلاب و عسل است. برای تهیه این ماسک به دو الی سه قاشق غذاخوری گلاب و چهار قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را به تمامی نواحی پوست صورت و گردن خود پوشش دهید. پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه پوست خود را با آب سرد شستشو دهید. با استفاده‌ی مرتب از این پوست علاوه بر جوان سازی پوست شاهد روشن‌تر شدن پوست خود نیز خواهید شد.  

 استفاده از گلاب برای درمان اگزما

از گلاب به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی برای درمان عارضه‌های پوستی دیگری مانند اگزما نیز استفاده می‌شود. برای درمان اگزما کافیست مقداری از گلاب را روی نواحی مورد نظر به آرامی بمالید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. این روش را هر شب قبل از خواب انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

  استفاده از گلاب برای درمان آفتاب سوختگی

به دلیل خاصیت خنک کنندگی گلاب از آن برای درمان آفتاب سوختگی استفاده می‌شود.

درمان آفتاب سوختگی با ماسک گلاب و ریحان

ماسکی که برای درمان آفتاب سوختگی به شما عزیزان معرفی می‌کنیم، ماسک گلاب و ریحان است. برای تهیه این ماسک به ده الی پانزده عدد برگ گیاه ریحان و دویست میلی‌لیتر گلاب نیاز داریم. برگ‌های ریحان را به خوبی له کنید و آن را با گلاب مخلوط کنید. ترکیب حاصل شده را برای مدت زمان چند ساعت در یخچال قرار دهید و سپس آن را روی نقاط مورد نظر استعمال کنید.

 استفاده از گلاب به عنوان نرم کننده لب‌ها

کاربرد دیگر گلاب در طب سنتی، خاصیت نرم کنندگی آن است که برای لب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از گلاب همچنین باعث صورتی رنگ شدن لب‌ها نیز می‌شود.

برای انجام اینکار به یک قاشق چایخوری گلاب و نصف قاشق چایخوری شکر نیاز داریم. مواد را پس از ترکیب کردن روی لب‌ها بمالید و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید مواد برای مدت ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید.

استفاده از گلاب برای رفع موهای زائد بدن

پیشنهاد طب سنتی به افرادی که  برای رفع موهای زائد بدن به دنبال روشی طبیعی و خانگی هستند، این است که از گلاب استفاده کنند. به این صورت که گلاب را با زاج ترکیب کنند. برای تهیه این ترکیب به دو قطره روغن زیتون، نصف قاشق چایخوری زاج و دو الی سه قاشق غذاخوری گلاب نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و آن را به نواحی مورد نظر بمالید و پس از مدت زمان یک ساعت با آب ولرم شستشو دهید.

 استفاده از گلاب برای تقویت و رشد مو

از دیگر خواص بی‌نظیر گلاب در طب سنتی، خاصیت تقویت کنندگی و جلوگیری از ریزش مو است. برای این منظور کافیست هر روز با مقداری گلاب، پوست سر و موهایتان را ماساژ دهید. پس از ماساژ دادن اجازه دهید یک ساعت بماند و سپس موهایتان را با آب گرم و شامپو بشویید.

 استفاده از گلاب برای درمان شوره سر

به علت خاصیت ضدعفونی کنندگی گلاب از آن برای درمان شوره سر استفاده می‌شود.

ماسک گلاب و آلوئه‌ورا

اگر از شوره‌ی سر رنج می‌برید و راه‌های زیادی را امتحان کرده‌اید اما نتیجه‌ای دریافت نکرده‌اید، ما به شما عزیزان ماسک گلاب و آلوئه‌ورا را معرفی می‌کنیم. برای تهیه این ماسک به یک فنجان ژل آلوئه‌ورا و نصف فنجان گلاب نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. موهایتان و پوست سرتان را کاملا با این ماسک پوشش دهید و بعد از سی الی چهل دقیقه شستشو دهید.      

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.