خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص درمانی زردچوبه در طب سنتی

آشنایی با خواص درمانی زردچوبه در طب سنتی

توسط kakooti
عنوان متا آشنایی با خواص درمانی زردچوبه در طب سنتی

یکی از ادویه‌های مورد استفاده‌ی ما ایرانی‌ها زردچوبه است. اما آیا از خواص و فواید این گیاه اطلاعاتی دارید؟ آیا می‌دانید که چگونه باید از زردچوبه نگهداری کرد؟ در این مقاله ما به معرفی گیاه زردچوبه و خواص درمانی و طریقه‌ی نگهداری آن می‌پردازیم که امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان همراه قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

گیاه زردچوبه هزاران سال است که در آسیا استفاده می‌شود. این گیاه برای درمان التهاب و بیماری‌هایی نظیر، سرطان، ورم مفاصل، مشکلات عصبی، قلبی و عروقی، عارضه‌های پوستی و… بسیار مفید است. در واقع از زردچوبه به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی در درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. 

زردچوبه با افزایش ترشح انسولین در بدن باعث کاهش قند در بیماران دیابتی می‌شود. طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که این گیاه نشانه‌ها و علائم بیماری آلزایمر را نیز کاهش می دهد و در درمان بیماری‌های التهابی مثل کولیت اولسراتیو بسیار موثر عمل کرده است.

خرید و نگهداری زردچوبه

برای خرید زردچوبه بهتر است که آن را از عطاری‌های معتبر تهیه کرد و توجه کنید که همیشه نوع ارگانیک آن را خریداری کنید. برای نگهداری آن هم از ظروف کاملا در بسته استفاده نمایید و آن را در جای خشک و خنک و مکانی که از نور محافظت می‌شود قرار دهید. بهتر است زردچوبه را در یخچال نگهداری کنید. نور خورشید باعث محو شدن رنگ زردچوبه می‌شود، پس آن را به دور از نور خورشید نگهداری کنید و از قرار دادن آن در معرض هوا خودداری کنید چون باعث از بین رفتن طعم و بوی آن می‌شود.

در ادامه به برخی از خواص این گیاه شگفت‌انگیز و روش‌های مصرفی آن می‌پردازیم که به راحتی و با کمترین هزینه می‌توانید در خانه انجام دهید و از فواید آنها بهره ببرید.

درمان جوش و آکنه با استفاده از زردچوبه

یکی از فواید گیاه زردچوبه این است که از آن می‌توان برای مشکلات پوستی مانند آکنه و جوش استفاده کرد. این گیاه به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی برای درمان جوش و آکنه بسیار مفید است. برای استفاده از این روش خانگی به آب آلوئه ورا به مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری و نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه نیاز داریم. برای تهیه این ماسک به این صورت عمل کنید که زردچوبه را در ظرفی بریزید و به آن آب آلوئه‌ورا را اضافه کنید تا خمیری شکل شود. خمیر حاصل شده را بر روی نقاط مورد نظر بمالید و اجازه دهید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب نیمه گرم شستشو دهید. این ماسک را سه بار در هفته استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

سفید کردن دندان‌ها با استفاده از زردچوبه

یکی از روش‌های خانگی و طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها، استفاده از گیاه زردچوبه است که  به راحتی می توانید آن را انجام و از نتایج آن بهره ببرید. برای استفاده از این روش به نصف قاشق چایخوری روغن زیتون و یا روغن آفتابگردان و مقداری پودر زردچوبه نیاز داریم. برای استفاده به این صورت عمل کنید که ابتدا مسواک خود را به یکی از روغن‌های ذکر شده آغشته کنید و سپس روی آن را با زردچوبه پوشش دهید. حالا دندان‌هایتان را برای مدت دو الی سه دقیقه با این مواد مسواک کنید و پس از اتمام زمان با آب شستشو دهید. برای گرفتن نتایج مثبت این روش ساده و در عین حال بسیار کارآمد را دو الی سه مرتبه در هفته تکرار کنید.

درمان سرماخوردگی با استفاده از زردچوبه

از دیگر کاربردهای زردچوبه، استفاده از آن برای درمان سرماخوردگی است. بنابراین اگر دچار سرماخوردگی شدید و به دنبال روشی خانگی و طبیعی برای درمان آن هستید از زردچوبه استفاده کنید. برای این منظور به نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه و یک لیوان روغن تخم کتان نیاز داریم. دو مواد ذکر شده را با یکدیگر مخلوط کنید. آنها را در ظرفی بریزید و گرما دهید تا عطر آن استشمام شود. سر خود را روی مواد بگیرید و حوله یا  پارچه‌ای را روی سرتان قرار دهید و برای مدت زمان یک الی دو دقیقه بخور دهید. بخور را روزانه یک الی دو مرتبه انجام دهید تا سرماخوردگی شما برطرف شود.

افزایش رشد مو با استفاده از زردچوبه

از زردچوبه برای افزایش رشد مو نیز استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش خانگی و طبیعی به یک الی دو قاشق مرباخوری زردچوبه و ۵۰ میلی‌لیتر روغن گیاهی نیاز داریم. به این صورت عمل کنید که در ظرفی دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر یکنواختی حاصل شود. خمیر نباید خیلی سفت و یا شل باشد. خمیر را به موهایتان بزنید و اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان سی الی چهل دقیقه باقی بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید. این ماسک را یک الی سه مرتبه در ماه استفاده کنید تا شاهد افزایش رشد موی خود شوید.

تقویت روحیه و عملکرد مغز با استفاده از زردچوبه

طب سنتی برای تقویت روحیه و بهبود عملکرد مغز پیشنهاد می‌کند از گیاه زردچوبه استفاده شود. برای استفاده از این روش به نصف لیموترش، یک لیوان آب سرد، فلفل سیاه به مقدار نصف قاشق چایخوری و پودر زردچوبه به مقدار نصف قاشق چایخوری نیاز داریم. تمامی مواد ذکر شده را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و این ترکیب عالی و اثربخش را بنوشید. از این دمنوش به طور روزانه یک فنجان میل کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. لازم به تذکر است، عزیزانی که دارای مشکلات معدودی هستند از مصرف این نوشیدنی پرهیز نمایند.

کاهش و بهبود درد مفاصل با استفاده از زردچوبه

امروزه درد مفاصل یکی از مشکلات عمده‌ی اکثریت افراد است. یک راه عالی و آسان برای کاهش این درد و بهبود آن، استفاده از زردچوبه است. مقدار مواد مورد نیاز برای استفاده از این روش به این صورت است پودر زردچوبه به مقدار نصف الی یک قاشق غذاخوری، عسل به مقدار یک قاشق غذاخوری و سیر دو الی سه حبه. سیر را له کنید و به آن پودر زردچوبه و عسل را اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا ترکیب یکنواختی حاصل شود. مواد را روی منطقه مورد نظر بمالید و اجازه دهید برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان با آب ولرم شستشو دهید. برای گرفتن نتایج مطلوب و ایده‌آل این روش را روزانه یک مرتبه و برای مدت دو هفته تکرار کنید.

کاهش وزن با استفاده از زردچوبه

پیشنهاد ما به افرادی که از مشکل اضافه وزن رنج می‌برند و راه‌های مختلفی را پی گرفته‌اند اما به نتیجه‌ای نرسیده‌اند این است که  دمنوش زردچوبه را امتحان کنند. برای تهیه این دومنوش به یک لیوان شیر داغ و نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه نیاز داریم. زردچوبه را داخل شیر بریزید و آن را هم بزنید. دربی روی آن بگذارید تا برای مدت زمان چهار الی پنج دقیقه باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان آن را نوش جان کنید. استفاده از این دمنوش باعث افزایش سوخت‌ و ساز در بدن می‌شود و همچنین اشتها را کاهش می‌دهد. این ترکیب فوق‌العاده را روزانه دو فنجان یک بار صبح و یک بار بعدازظهر مصرف کنید و شاهد روند کاهش وزن خود باشید.

رفع جای زخم، سوختگی و درمان ورم و التهاب با استفاده از زردچوبه

اگر از جای زخم و یا سوختگی رنج می برید، پیشنهاد ما به شما زردچوبه است. از زردچوبه ماسکی تهیه کنید و از آن برای رفع جای زخم، سوختگی و کاهش ورم و التهاب استفاده نمایید. برای تهیه این ماسک به نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه، نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل و مقداری آب به جهت خمیر کردن نیاز داریم. پودر زنجبیل و زردچوبه را در ظرفی بریزید و به آن کم کم آب اضافه کنید تا خمیر یکنواختی حاصل شود. این خمیر نباید سفت و یا شل باشد. خمیر حاصل شده را روی نقاط مورد نظر پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان با آب ولرم به آرامی شستشو دهید. از این روش به طور روزانه یک بار استفاده کنید تا بهبودی حاصل شود.

درمان گلو درد با استفاده از زردچوبه

کاربرد دیگر زردچوبه در طب سنتی، استفاده از آن برای درمان گلو درد است. برای این منظور از زردچوبه ترکیبی تهیه کنید و آن را قرقره کنید. برای تهیه این ترکیب ضدعفونی کننده به نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه، نصف قاشق چایخوری نمک و مقداری آب جوش نیاز داریم. در فنجان آب داغ بریزید و به آن نمک و پودر زردچوبه را اضافه کنید. به خوبی آن را هم بزنید تا یکنواخت شود. حالا آن را در دهان بریزید و قرقره کنید. این عمل را دو الی سه مرتبه در روز تکرار کنید تا از درد گلو رهایی یابید.

جوان سازی پوست با استفاده از زرچوبه

در جامعه‌ی امروزی، یکی از دغدغه‌های اکثریت افراد، داشتن پوستی جوان و زیبا است. برای دست‌یابی به این امر کافیست از گیاه زردچوبه کمک بگیرید. به این صورت که از زردچوبه ماسک جوان سازی تهیه کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. برای تهیه این ماسک خانگی به یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه، یک قاشق چایخوری شیر و یک قاشق چایخوری عسل نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیب یکنواخت و یکدستی حاصل شود. این ماسک را به تمامی نواحی صورت و گردن خود بزنید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم به آرامی شستشو دهید. از این ماسک برای مدت یک ماه، یک روز درمیان استفاده کنید. دو ماه وقفه و دوباره این روند را تکرار کنید تا شاهد پوستی جوان، شاداب و زیبا باشید.

پیشگیری از سرطان با استفاده از زردچوبه

یکی از شایعترین بیماری‌ها در این زندگی ماشینی، بیماری مهلک سرطان است. بنابراین چه بهتر است که با استفاده از روشی طبیعی و خانگی از دچار شدن به این بیماری پیشگیری کرد. برای این منظور به نوک قاشق چایخوری فلفل سیاه، نصف قاشق چایخوری روغن زیتون و یک چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و از آن برای طعم دهی به انواع سالادها، سوپ‌ها و چای سبز استفاده کنید. از این ادویه می‌توانید به دفعات دلخواه در روز استفاده نمایید.   

تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از زردچوبه

از دیگر خواص گیاه زردچوبه این است که باعث تقویت و بالا بردن سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر شاهد پایین بودن سیستم ایمنی بدن خود هستید از ترکیبی که برایتان ذکر خواهیم کرد استفاده کنید. برای تهیه این ترکیب به دو سوم لیوان آب و یک سوم لیوان پودر زردچوبه نیاز داریم. زردچوبه و آب را در ظرفی بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. عمل جوشیدن باید برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه انجام شود. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا سرد شود. سپس آن را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و درب آن را محکم کنید و در یخچال نگهداری کنید. مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری از این ترکیب را در یک فنجان شیر گرم بریزید و به آن کمی عسل اضافه کنید و نوش جان کنید. از این ترکیب در صورت نیاز هر سه ساعت یکبار استفاده کنید تا نتایج دلخواه و مطلوب حاصل شود.

رفع چین و چروک پوست با استفاده از زردچوبه

تحقیقات نشان می‌دهد که گیاه زردچوبه از ایجاد چین و چروک و تشکیل رنگدانه‌ها پیشگیری می‌کند. برای رفع این عارضه می‌توانید از ماسک زرچوبه استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه، دو الی سه قاشق غذاخوری شیر، دو قاشق غذاخوری آرد و چند قطره عسل نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی مخلوط کنید تا یکدست و یکنواخت شود. از این ترکیب یک لایه نازک روی پوست خود بکشید و پس از خشک شدن با آب ولرم شستشو دهید.

رفع ترک کف پا با استفاده از زردچوبه

زردچوبه به دلیل دارا بودن خاصیت انقباضی برای درمان ترک پا بسیار مفید است. برای رفع این مشکل می‌توانید از ترکیب زردچوبه به مقدار یک قاشق غذاخوری و مقداری روغن کرچک و روغن نارگیل استفاده کنید. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری شکل شوند. خمیر را روی قسمت ترک کف پا بمالید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ترکیب به طور روزانه مصرف کنید تا بهبودی حاصل شود.      

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.