خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با عسل و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با عسل و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با عسل و خواص درمانی آن در طب سنتی

یکی از مواد غذایی پرطرفدار، عسل است که دارای خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی می‌باشد. عسل طبیعی برای سلامت بدن بسیار مفید است.

این ماده‌ی خوراکی بسیار خوشمزه از شهد گلها، توسط زنبورها حاصل می‌شود. عطر و رنگ عسل‌ها با یکدیگر متفاوتند، مثلا عسل کهربایی طلایی رنگ که قیمت آن از عسلی که به رنگ تیره است، بالاتر است. طعم و عطر عسل‌ها نیز با توجه به اینکه از شهد چه گلهایی به دست‌ آمده‌اند متنوع‌اند.

عسل دارای مقادیر بسیار زیادی مونوساکارید‌ها، فروکتوز و گلوکز می‌باشد و به دلیل دارا بودن این خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی کنندگی برای درمان انواع زخم‌ها و عفونت‌ها بسیار مناسب است.

از حدود پنج هزار سال گذشته، عسل یکی از مواد خوراکی مورد استفاده‌ی مردم بوده است. این ماده‌ی غذایی پرفایده را می‌توان جایگزین قند در وعده‌های غذایی نمود. لازم به ذکر است که از دادن عسل به کودکان زیر یک سال خودداری شود.

عسل دارای مواد معدنی مانند منیزیوم، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفات، سدیم و کلر می‌باشد و به عنوان یک تسکین دهنده در طب سنتی شناخته شده است. در واقع عسل یک آنتی اکسیدان قوی و ضد میکروب است و به دلیل دارا بودن خواص بسیار جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد.

این ماده‌ی شیرین و خوشمزه، علاوه بر دارا بودن خواص تغذیه‌ای و درمانی، برای سلامت  و زیبایی پوست نیز بسیار کارآمد است، به طوری که در تهیه‌ی بسیاری از صابون‌ها و محصولات زیبایی از عسل استفاده می‌شود. عسل به عنوان یک آبرسان طبیعی عمل می‌کند و با دارا بودن خواص پاک‌کنندگی بسیار بالا باعث شادابی و طراوت پوست می‌گردد. در ادامه به معرفی بهترین ماسک‌‌های تهیه شده از عسل برای رفع آکنه و جوش می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. با ما همراه باشید.

 ماسک عسل

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای عزیزانی که از مشکل جوش و آکنه رنج می‌برند، استفاده از ماسک عسل است. در این روش ساده و بسیار مفید از خود عسل به تنهایی به عنوان یک ماسک ضدجوش استفاده می‌شود زیرا دارای خواص ضدمیکروبی است و به همین دلیل برای درمان جوش بسیار مناسب است. برای استفاده از این روش فقط کافیست مقداری عسل را با نوک انگشتانتان به پوست صورت و گردن خود بمالید و اجازه دهید برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک هفته‌ای دو الی سه مرتبه استفاده نمایید تا نتایج عالی ایجاد شود.

لازم به ذکر است که برای رفع این عارضه بهتر است به جای عسل مورد استفاده در آشپزی، عسل تصفیه شده را به کار برید. و همچنین افرادی که با مصرف موضعی عسل دچار آلرژی می‌شوند از امتحان این روش خودداری نمایند.

ماسک عسل و سیب

از دیگر ماسک‌های تهیه شده از عسل که به شما عزیزان معرفی می‌کنیم، ماسک عسل و سیب است. برای تهیه این ماسک به نصف یک عدد سیب، دو الی سه قاشق غذاخوری عسل طبیعی و مقداری آب ولرم نیاز داریم. پس از آنکه هسته‌های سیب را از آن خارج کردید، در مخلوط کن بریزید تا پوره شود حالا عسل طبیعی را به آن اضافه کنید و دوباره شروع به هم زدن کنید تا خمیر یکنواخت و یکدستی حاصل شود. از این ماسک بر روی پوست تمیز صورت و گردن خود بمالید و پس از ده الی پانزده دقیقه که ماسک خشک شد، با آب ولرم شستشو دهید. لازم به ذکر است که این ماسک را به صورت تازه مصرف کنید و از نگهداری در یخچال و استفاده‌ی دوباره‌ی آن پرهیز کنید زیرا اثرات آن بسیار کم می‌شود. بنابراین چون تهیه این ماسک بسیار ساده و راحت است آن را قبل از مصرف آماده کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. در این ماسک، سیب به دارا بودن اسید گلیکولیک باعث لایه‌برداری پوست و عسل به دلیل دارا بودن خواص ضدمیکروبی باعث از بین بردن باکتری‌ها و عفونت از روی پوست می‌شود. این ماسک برای رفع آکنه و جوش بسیار توصیه می‌گردد.

توجه کنید که حتما قبل از استفاده از این ماسک آن را بر روی مچ خود امتحان کنید و پس از چند ساعت اگر حساسیتی نسبت به آن نداشتید، از آن بر روی پوست صورتتان استفاده کنید.

ماسک عسل، لیمو و ماست

 در طب سنتی برای رفع آکنه و جوش از ماسک ترکیبی عسل، لیموترش و ماست استفاده می‌شود. برای تهیه این ماسک به شیر تازه به مقدار دو قاشق غذاخوری، عسل طبیعی به مقدار دو قاشق غذاخوری، آب لیموترش تازه به مقدار سه الی چهار قاشق غذاخوری و ماست کم چرب به مقدار یک قاشق غذاخوری. برای تهیه کافیست تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. حالا یک لایه نازک از آن را روی تمامی نواحی پوست صورت و گردن خود که قبلا با یک شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید. اجازه دهید ماسک بر روی پوستتان خشک شود و دوباره یک لایه‌ی دیگر روی ماسک قبلی بمالید و این روند تا تمام شدن تمامی مواد ادامه دهید . در آخر نیز به آرامی و با آب ولرم پوستتان را شستشو دهید. این ماسک را سه الی چهار مرتبه در هفته استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

توجه شود که این ماسک را قبل از هر بار مصرف، تهیه کنید تا شاهد اثرات مطلوب آن شوید.

در این ماسک آب لیموترش به دلیل دارا بودن اسید سیتریک، به عنوان یک لایه‌بردار عمل می کند. ماست نیز دارای خواص پاک کنندگی و نرم‌کنندگی دارد. بنابراین ترکیب آنها به همراه عسل برای درمان آکنه و جوش بسیار مفید و موثر خواهد بود.

 ماسک عسل و دارچین

 استفاده از ماسک عسل و دارچین نیز از دیگر ماسک‌های بسیار عالی برای درمان آکنه و جوش است. برای تهیه این ماسک به نصف قاشق چایخوری پودر دارچین و دو الی سه قاشق غذاخوری عسل طبیعی نیاز داریم. دو مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر شلی ایجاد شود و سپس آن را بر روی صورتتان پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای شب تا صبح بر روی پوستتان باقی بماند و صبح پس از بیدار شدن با آب ولرم شستشو دهید. پس از دو هفته استفاده از این ماسک حتما به نتایج عالی دست خواهید یافت. توجه داشته باشید که با یک الی دو مرتبه استفاده از این ماسک شاید به نتیجه‌ی مطلوب نرسید، بنابراین ناامید نشوید و این ماسک به مدت زمان ذکر شده مصرف کنید و شاهد روند تغییرات در پوست خود باشید.

در این ماسک دارچین به دلیل دارا بودن ترکیباتی مثل، اوژنول، متیل چاویکول، لینالول، بتاکاریوفیلن دارای خواص ضدمیکروبی و عفونی است و به همین دلیل برای درمان جوش‌های عفونی بسیار مناسب است. همچنین فیبر موجود در دارچین، باعث خاصیت لایه‌برداری آن می‌شود. بنابراین ترکیب دارچین و عسل می‌تواند یک ماسک عالی و موثر برای درمان جوش و آکنه باشد.

لازم به توجه است که افرادی که دارای پوستی حساس هستند، از این ماسک استفاده نکنند زیرا وجود دارچین در این ماسک باعث سوزش و خارش پوست می‌شود. بنابراین قبل از استفاده از این ماسک حتما آن را در جایی به غیر از پوست صورتتان امتحان کنید.

ماسک عسل و آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا به دلیل دارا بودن خواص رطوبت دهی باعث نرم شدن پوست می‌گردد. ترکیب آلوئه‌ورا و عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی باعث درمان آکنه و جوش می‌شود. مصرف این ماسک به افرادی که دارای پوستی حساس (التهاب، سوزش، خارش) هستند بسیار توصیه می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. حالا آن را بر روی پوست صورت و گردن خود پوشش دهید و پس از ده الی پانزده دقیقه به آرامی با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک عسل، کلپ و آلوئه‌ورا

اگر از جوش‌ و آکنه های پوست صورتتان خسته شده‌اید و به دنبال روشی خانگی و طبیعی برای درمان آن هستید، ما به شما ماسک عسل، کلپ و آلوئه‌ورا را پیشنهاد می‌کنیم. برای تهیه این ماسک به پودر کلپ به مقدار دو قاشق جایخوری، آب آلوئه‌ورا به مقدار یک قاشق غذاخوری و عسل طبیعی به مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری. برای تهیه این ماسک کافیست تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست و یکنواخت شوند. ترکیب به دست آمده را به تمامی نواحی پوست صورت و گردن خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. وجود کلپ در این ماسک باعث رطوبت دهی و لایه‌برداری پوست می‌گردد و ترکیب آن با آلوئه‌ورا و عسل یک گزینه‌ی عالی و اثربخش برای درمان جوش و آکنه خواهد بود.

توجه داشته باشید که کلپ دارای ید بالایی است و استفاده از آن برای بعضی از افراد که دچار آلرژی می‌شوند، توصیه نمی‌گردد. همچنین توجه کنید در صورت خریداری کلپ، حتما آن را از مکان‌های مطمئن تهیه کنید و اگر خودتان آن را جمع‌آوری می‌کنید نیز نکات بهداشتی را کاملا رعایت کنید.

ماسک عسل و روغن درخت چای

ترکیب روغن درخت چای و عسل گزینه‌ی انتخابی دیگر طب سنتی برای درمان جوش و آکنه است. این ماسک را در خانه امتحان کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به روغن درخت چای به مقدار دو قطره و عسل به میزان الی دو قاشق چایخوری نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را به تمام نواحی پوست صورت خود بمالید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. برای اینکه شاهد نتایج مطلوب و اثربخش باشید این روش خانگی ساده و در عین حال بسیار کارآمد را دو الی سه مرتبه در هفته تکرار کنید. اما نکات کلیدی که درباره‌ی این ماسک باید بدانید این است که بهتر است در این ماسک از روغن ارگانیک درخت چای استفاده کنید زیرا اثربخش آن بیشتر است. و نکته‌ی دیگر اینکه بهتر است ماسک را در همان لحظه‌ای که می‌خواهید استفاده کنید تهیه شود زیرا هنگامی که ماسک در معرض هوا قرار گیرد خاصیت و اثربخشی آن به حداقل می‌رسد. لازم به ذکر است که خانم‌های باردار از مصرف این ماسک پرهیز کنند زیرا روغن درخت چای دارای خواص ضدمیکروبی و ضد قارچ قوی است.

وجود روغن درخت چای در این ماسک به دلیل دارا بودن خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی کنندگی برای درمان آکنه و جوش بسیار مناسب است. همچنین روغن درخت چای حاوی آنتی اکسیدان است و ترکیب آن با عسل باعث از بین رفتن عفونت‌های موجود در آکنه و جوش می‌گردد. 

ماسک عسل و آسپرین

شاید با خود فکر کنید که دلیل استفاده‌ی آسپرین در این ماسک چیست و آیا برای درمان جوش و آکنه از آسپرین استفاده می‌شود؟ در پاسخ به شما عزیزان باید بگوییم که آسپرین و یا اسید استیل سالیسیلیک، به عنوان یک نرم‌کننده‌ی بسیار عالی در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. آسپرین به درمان جوش افرادی که دارای پوستی چرب هستند بسیار کمک می‌کند. همچنین دانه‌های درشت آسپرین به عنوان یک لایه‌بردار عمل می‌کند و ترکیب آن با عسل که دارای خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی کنندگی است، برای درمان جوش و آکنه بسیار کارآمد است. برای تهیه این ماسک به یک الی دو عدد قرص آسپرین، عسل به مقدار یک قاشق غذاخوری و مقداری آب برای حل کردن آسپرین نیاز داریم. آسپرین را با کمی آب حل کنید و به آن عسل را اضافه کنید. دو مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را به تمام نواحی پوست خود بزنید. پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه پوستتان را به آرامی ابتدا با آب ولرم و سپس با آب سرد بشویید.

فواید و خواص درمانی دیگر عسل

کاربرد عسل فقط  در مراقب‌های بهداشتی پوستی قرار نمگیرد بلکه برای درمان سرفه و سرماخوردگی، تنظیم فشار خون، برای تسکین زخم‌ها و سوختگی‌ها، بهبود سلامت قلب، درمان دیابت، تسکین دندان درد، مبارزه با سرطان، رفع ریفلاکس اسید معده، درمان مشکلات معده، درمان آلرژی، رفع عفونت‌ها، انرژی دهنده‌ی بدن، بالا بردن سیستم ایمنی بدن، درمان ورم لوزه، کاهش وزن، رفع حالت تهوع، سلامت ناخن‌ها، درمان آسم، کاهش استرس و اضطراب، رفع عوارض مصرف دخانیات، رفع چین‌وچروک پوست، رطوبت دهی و نرم کننده‌ی لب‌ها، از بین بردن زگیل، سفید کردن پوست، افزایش رشد مو و… به کار می‌رود. بنابراین حتما از عسل این ماده‌ی پرخاصیت در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود استفاده کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.