خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با سیاه دانه و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با سیاه دانه و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با سیاه دانه و خواص درمانی آن در طب سنتی
یکی از دانه‌های بسیار مفید در طب سـنتی، سیاه دانه است. در این مقاله به معرفی فواید بی‌نظیر این دانه و روش مصرف آن می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما عزیزان قرار گیرد.سیاه دانه دارای مزاجی گرم و خشک است. گرمی این دانه‌ی مفید آنقدر است که مصرف خودسرانه‌ی آن باعث به خطر افتادن سلامت فرد می‌شود. این گیاه دارای اسیدهای چرب فراوانی می‌باشد که همین عامل باعث شده که سیاه دانه به عنوان یک گیاه ضدسرطان شناخته شود. در طب سنتی از سیاه دانه برای سلامت پوست و مو نیز استفاده می‌شود.
سیاه دانه به دلیل دارا بودن پتاسیم و آهن فراوان، برای افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع یبوست و مسمومیت‌های خونی بسیار کارآمد است. از روغن سیاه دانه نیز به دلیل دارا بودن امگا۶ فراوان، برای کاهش قندخون، متعادل کردن فشار خون، تسکین آرتروز، رفع التهاب لثه استفاده می‌شود. همچنین این روغن کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می‌کند.در طب سنتی از سیاه دانه به صورت دمنوش، ماسک و انواع ترکیبات موثر استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.
استفاده از ترکیب سیاه دانه و عسل مناسب برای افراد دارای مزاج سرد و تر
یکی از ترکیبات بسیار مفیدی که از سیاه دانه تهیه می‌شود، سیاه دانه و عسل است. این ترکیب برای افراد با مزاج سرد و تر بسیار مناسب است. افراد دارای این مزاج دارای این خصوصیات ظاهری می‌باشند:  افراد دارای مزاج سرد و تر تپل هستند و رنگ پوست آنها سفید و روشن است. بر روی دست این افراد برجستگی عروق دیده نمی‌شود و دارای انگشتانی کوتاه و تپل هستند. افراد مزاج سرد و تر خواب‌های طولانی دارند و دارای حالت رخوت و سستی‌اند. آب دهان این افراد زیاد، در برابر واکنش‌ها به صورت بسیار آهسته عکس‌العمل نشان می‌دهند. این افراد دارای نفخ معده هستند، رنگ چشمشان روشن و دارای موهایی لختی می‌باشد. موی بدن این افراد به صورت پرز است.
ترکیب سیاه دانه و عسل برای این افراد بسیار مناسب است و مصرف آن برای به تعادل رساندن این مزاج در بدنشان می‌تواند بسیار اثربخش باشد. عزیزان دارای این مزاج برای تهیه این ترکیب فوق العاده مقدار یک قاشق چایخوری از دانه‌ی سیاه دانه را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنند و به صورت تازه مصرف کنند.
استفاده از روغن سیاه دانه برای پرپشت کردن ابرو و مژه
اگر دارای مژه و ابروهایی کم پشت هستید، روغن سیاه دانه را امتحان کنید تا شاهد ابروها و مژه‌های زیبا و پرپشت باشید. برای استفاده از این روش کافیست این روغن را از عطاری‌های معتبر خریداری کنید و هر شب قبل از خواب مقدار اندکی از آن را به قسمت مورد نظر اعمال کنید و برای مدت زمان یک دقیقه ماساژ دهید.پس از ماساژ دادن اجازه دهید روغن شب تا صبح باقی بماند و صبح با آب ولرم شستشو دهید. این روش خانگی و طبیعی را هر شب قبل از خواب استفاده کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید.
لازم به تذکر است که خانم‌های باردار و شیرده از مصرف روغن سیاه دانه اجتناب کنند.
استفاده از دمنوش سیاه دانه مناسب برای درمان سرماخوردگی
یکی از روش‌های طبیعی و خانگی برای درمان سرماخوردگی، استفاده‌ی روزانه از سیاه دانه و دمنوش آن است. استفاده‌ی سیاه دانه در انواع سالادها، خورشت‌ها و ماست باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود و در نتیجه بدن را در مقابل بیماری‌های فصل زمستان مصون می‌دارد. همچنین برای مقابله با بیماری سرماخوردگی می توان از دمنوش  سیاه دانه نیز استفاده نمود. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری سیاه دانه و آب جوش نیاز داریم. سیاه دانه را در داخل قوری بریزید و به آن یک لیوان بزرگ آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه به خوبی دم بکشد. از این دمنوش روزانه یک الی دو فنجان میل کنید و شاهد روند بهبودی بیماری سرماخوردگی خود باشید. شما عزیزان در صورت تمایل می توانید، به این دمنوش کمی عسل نیز اضافه کنید.
استفاده از ترکیب سیاه دانه، عسل و نعناع برای رفع خستگی و بی‌حوصلگی
گاهی از اوقات و یا بیشتر اوقات احساس کسلی و خستگی می‌کنیم. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان این است که از ترکیب روغن سیاه دانه، نعناع و عسل استفاده کنید. این ترکیب به بدن انرژی می دهد و کسالت و بی‌حوصلگی را برطرف می‌کند. برای تهیه این ترکیب به چند قطره روغن سیاه دانه، یک قاشق غذاخوری عسل و چند برگ نعناع نیاز داریم. این سه مواد را با یکدیگر در ظرفی مخلوط کنید و بکوبید تا کاملا له شوند. از این ترکیب به طور روزانه یک قاشق  به صورت تازه مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.
استفاده از روغن سیاه دانه برای بهبود روماتیسم
یکی از فواید روغن سیاه دانه، استفاده از آن برای بهبود روماتیسم می‌باشد. برای رفع این عارضه کافیست مقداری از روغن سیاه دانه را روی قسمتی که درد می‌کند بمالید و به خوبی ماساژ دهید. سپس با یک پارچه‌ی تمیز و نخی محل مورد نظر را ببندید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. این روش را به طور مرتب تکرار کنید تا از دردهای روماتیسمی رهایی یابید.
استفاده از روغن سیاه دانه و عسل روشی مفید برای رفع سرگیجه و درد گوش
اگر همواره از درد گوش رنج می‌برید و یا دچار سرگیجه می‌شوید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان این است که از ترکیب روغن سیاه دانه و عسل استفاده کنید. برای استفاده از این روش خانگی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق مرباخوری عسل را در ظرفی بریزید و به آن چند قطره روغن سیاه دانه اضافه کنید. دو مواد را با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید تا یکدست شوند. این ترکیب را صبح‌ها به صورت ناشتا میل کنید. با انجام این روش  به مدت ده الی یازده روز حتما به نتایج عالی دست خواهید یافت.
استفاده از ترکیب سیاه دانه و عصاره‌ی شاهی برای درمان اسهال
برای درمان اسهال کافیست مقدار یک قاشق غذاخوری از سیاه دانه را آسیاب کنید و به آن نصف فنجان عصاره‌ی شاهی اضافه کنید. دو مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و در سه وعده پس از هر وعده‌ی غذایی نوش جان کنید.
استفاده از ترکیب سیاه دانه، آلوئه‌ورا و عسل برای درمان مشکلات کبدی
طب سنتی برای رفع مشکلات کبدی، ترکیب سیاه دانه، آلوئه‌ورا و عسل را پیشنهاد می‌کند. برای رهایی از این ناراحتی‌های کبدی کافیست مقدار یک قاشق غذاخوری از سیاه دانه را آسیاب کنید و به آن یک قاشق غذاخوری عسل و آلوئه‌ورا اضافه کنید. هر سه مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا کاملا یکدست و یکنواخت شوند. این ترکیب را برای مدت یک هفته صبح‌ها به صورت ناشتا، یک قاشق مرباخوری میل کنید تا شاهد نتایج مطلوب و مثبت باشید.
استفاده از ماسک‌های تهیه شده از سیاه دانه برای رفع مشکلات پوستی
اگر از وجود لک و یا جوش در صورت خود رنج می‌برید، توصیه‌ی ما به شما این است که از انواع ماسک‌های تهیه شده از سیاه دانه استفاده کنید. شما عزیزان می توانید از روغن سیاه دانه به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی برای رفع جوش‌هایی که عامل آن، میکروب و آلودگی هستند استفاده کنید. همچنین در طب سنتی از روغن سیاه دانه برای رفع اگزما نیز استفاده می‌شود. برای استفاده از این روغن به جهت رفع آکنه و جوش و رفع اگزما کافیست به کمک انگشتان دست مقداری از این روغن را بر روی نقاط مورد نظر بمالید و به آرامی کمی ماساژ دهید. اجازه دهید روغن برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.
از روغن سیاه دانه برای پیشگیری از پیری زودرس و همچنین از بین بردن آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا این روغن به وسیله‌ی اکسیداسیون منجر به از بین رفتن عوامل ایجاد کننده‌ی پیری و تیره شدن پوست، می‌گردد.
روغن سیاه دانه به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی باعث تسکین و بهبود بثورات پوستی و اگزما می‌شود، بنابراین این روغن در طب سنتی دارای جایگاه بسیار بالایی می‌باشد.
همانطور که در بالا اشاره کردیم، از سیاه دانه برای درمان جوش و آکنه استفاده می‌شود. از سیاه دانه ماسک‌های متنوعی تهیه می‌شود که به درمان این عارضه کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه با این ماسک‌ها و روش تهیه‌ی آن آشنا می‌شویم.
استفاده از ماسک سیاه دانه و زغال چوب انگور مناسب برای درمان جوش و آکنه
پیشنهاد طب سنتی به افرادی که دارای جوش‌های التهابی و چرکی هستند و از لک‌های ایجاد شده‌ی آن بسیار ناامیدند و به دنبال روشی خانگی و طبیعی برای درمان آن هستند، این است که از ماسک سیاه دانه و زغال چوب انگور استفاده نمایند. برای تهیه این ماسک به سیاه دانه به مقدار ده گرم، زغال چوب انگور به مقدار سی گرم و مقداری سرکه نیاز داریم. هر سه مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و آن را در یخچال برای مدت یک روز قرار دهید. پس از یک روز آن را بر روی صورت خود بمالید و پس از گذشت پنجاه الی شصت دقیقه شستشو دهید. از این ماسک سه بار در روز استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.
استفاده از ماسک سیاه دانه و روغن نارگیل مناسب برای درمان جوش و آکنه
ماسک دیگری که به شما عزیزان برای درمان جوش و آکنه معرفی می‌کنیم، ماسک سیاه دانه و روغن نارگیل است. این ترکیب یکی از بهترین ترکیبات تهیه شده از سیاه دانه است، پس حتما آن را در خانه تهیه و امتحان کنید. برای تهیه این ماسک به روغن سیاه دانه به مقدار یک قاشق چایخوری و روغن نارگیل به مقدار یک فنجان نیاز داریم. دو روغن را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را بر روی صورت خود پوشش دهید. برای مدت یک دقیقه پوستتان را ماساژ دهید و اجازه دهید برای مدن سی الی چهل دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک بار در هفته استفاده کنید و از نتایج آن بهره ببرید. شما عزیزان برای رفع مناطق تیره بدن مثل آرنج، زانو و… نیز می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید.
استفاده از ماسک سیاه دانه و روغن کنجد مناسب برای رفع جوش و آکنه
طب سنتی به عزیزانی که از عارضه‌ی پوستی جوش و آکنه رنج می‌برند توصیه می‌کند که از ماسک سیاه دانه و روغن کنجد استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری سیاه دانه و مقداری روغن کنجد به جهت خمیر کردن نیاز داریم. ابتدا سیاه دانه را در آسیاب کنید و به آن روغن کنجد را اضافه کنید تا خمیری شکل شود. خمیر حاصل شده را روی تمامی نواحی مورد نظر پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید دو الی سه مرتبه در روز استفاده کنید و شاهد روند هر چه زودتر بهبودی خود باشید.
لازم به ذکر است که استفاده ی بیش از حد از این ماسک باعث بسته شدن منافذ پوست می‌گردد. پس در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنید. 
استفاده از ماسک سیاه دانه و آب پرتقال مناسب برای درمان جوش و آکنه
اگر به دنبال ماسکی خانگی و طبیعی برای درمان آکنه و جوش هستید و تا به حال به نتیجه‌ای نرسیده‌اید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان این است که از ماسک سیاه دانه و آب پرتقال استفاده کنید. این ماسک یک مرطوب کننده‌ی بسیار عالیست و استفاده از آن باعث طراوت و درخشندگی پوست شما می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه و یک لیوان آب پرتقال طبیعی نیاز داریم. روغن را در آب پرتقال حل کنید و آن را به کمک یک تکه پنبه به تمامی نواحی پوست صورت و گردن خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک به طور مرتب استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.