خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با توت فرنگی و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با توت فرنگی و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با توت فرنگی و خواص درمانی آن در طب سنتی
توت فرنگی میوه‌ای قرمز رنگ با طعمی مطبوع است که شبیه توت اما بزرگتر از آن می‌باشد. بوته‌ی این گیاه کوتاه و برگ‌های آن درشت است. توت فرنگی دارای ساقه‌های باریک است که بر روی زمین می‌خزند. در طب سنتی از سه قسمت میوه، برگ و ریشه‌ی این گیاه استفاده می‌شود. توت فرنگی را به صورت خام و پخته در انواع دسرها، بستنی، کیک، شیرینی،شربت، مربا و… به کار می‌برند.
آشنایی با خواص درمانی توت فرنگی بر سلامت بدن
– توت فرنگی سرشار از فیبر، فسفر، سدیم، ید، پتاسیم، آهن، ویتامینC،D و آنتی اکسیدان می‌باشد.
– استفاده از توت فرنگی باعث سلامت قلب، پیشگیری از انواع سرطان‌ها و سلامت کلی بدن می‌گردد.
– از عناصر مفید در این میوه‌ی خوشمزه می‌توان به تانن، موسیلاژ، قندهای گوناگون، سالیسیلات‌ها و اسیدهای میوه اشاره نمود.
– از این میوه به دلیل دارا بودن ویتامین و چربی‌های غیراشباع در کاهش وزن و لاغری استفاده می‌شود. به طوری که یک واحد توت فرنگی معادل هشت عدد است که حدود پنجاه کالری انرژی دارد.
– توت فرنگی پاک کننده‌ی روده و مثانه است.
– این میوه، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.
– استفاده از توت فرنگی به افرادی که دچار یبوست هستند توصیه می‌شود.
– با قرار دادن توت فرنگی در سبد غذایی روزانه‌ی خود از دچار شدن به تصلب شرائین پیشگیری کنید.
– افرادی که دچار بی‌اشتهایی هستند از توت فرنگی استفاده نمایند، همچنین این میوه ادار را نیز افزایش می‌دهد.
– مادران شیرده می‌توانند از دم کرده‌ی برگ توت فرنگی برای افزایش شیر خود استفاده کنند. برای تهیه این دمنوش به مقداری برگ توت فرنگی نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و به آن یک الی دو لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.
– افرادی که دچار تب‌های بالا ناشی از بیماری‌های التهابی هستند، می‌توانند مقداری از توت فرنگی را کاملا له کنند و آن را یک پارچ آب بریزیند و به خوبی هم بزنند. از این ترکیب به طور روزانه مصرف شود تا بهبودی کامل حاصل گردد.
– توت فرنگی یک منبع بسیار غنی از آهن است بنابراین استفاده از آن به افراد دچار کم‌خونی توصیه می‌شود.
– این میوه برای استحکام دندان‌ها، بهبود شکستگی استخوان‌ها و رشد کودکان و نوجوانان بسیار مناسب است.
– این میوه انرژی‌زا است و کسالت و خستگی را برطرف می‌کند.
– از دیگر خواص درمانی این میوه می توان به کاربرد آن برای سلامت لثه و بهبود هضم غذا اشاره نمود.
– اگر می‌خواهید میزان فسفر مورد نیاز برای مغزتان را تامین کنید از توت فرنگی استفاده کنید.
– ویتامین B موجود در توت فرنگی به کاهش و درمان ترس، عصبانیت، استرس و اضطراب کمک شایانی می‌کند. بنابراین عزیزان مبتلا حتما در طول روز از توت فرنگی استفاده کنند.
– توت فرنگی دارای خواص ضدعفونی کنندگی است و خون را از مواد زائد مانند اوره، چربی و اسیداوریک پاک می‌کند.
– از این میوه برای درمان نقرس و سنگ‌های مثانه استفاده می‌شود. برای دفع سنگ کلیه به این صورت عمل کنید که مقدار بیست الی پنجاه گرم از برگ توت فرنگی را در یک لیتر آب بریزید و آن را بر روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. اجازه دهید برای مدت پنج الی ده دقیقه بر روی حرارت ملایم جوش بخورد و سپس نوش جان کنید. شما عزیزان می‌توانید به این صورت نیز عمل کنید که مقدار برگ توت فرنگی ذکر شده را در قوری بریزید و به آن دو الی سه لیوان آب جوش بریزید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه به خوبی دم بکشد. از این دمنوش به طور روزانه یک الی دو فنجان مصرف کنید و شاهد روند بهبودی خود باشید.
– افراد دیابتی بدون هیچ هراسی می‌توانند از این میوه استفاده کنند زیرا قند موجود در این میوه برای این عزیزان هیچ ضرری ندارد.
– استفاده از این میوه به صورت منظم باعث افزایش طول عمر می‌شود.
– مصرف توت فرنگی خطر ابتلا به سکته را کاهش می دهد.
– خانم‌های باردار اگر در ماه‌های نخست بارداری از توت فرنگی استفاده کنند، صاحب نوزاد پسر می‌شوند.
– افرادی که دچار بیماری سوزاک هستند می‌توانند از دم کرده‌ی برگ و ریشه‌ی توت فرنگی استفاده کنند. به این صورت که مقداری از برگ و ریشه‌ی این گیاه را در یک لیتر آب بریزید و آن را بر روی حرات قرار دهید تا به جوش آید. اجازه دهید برای مدت ده الی پانزده دقیقه با حرارت ملایم جوش بخورد و پس از سرد شدن آن را در ظرف دردار قرار دهید و به طور روزانه مصرف کنید. لازم به ذکر است که مصرف این جوشانده باعث قرمز شدن رنگ ادار می‌شود، بنابراین با مشاهده‌ی رنگ قرمز ادار ترس و واهمه‌ای نداشته باشید. از این نوشیدنی به صورت روزانه و میزان دلخواه مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.
– ویتامین A موجود در این میوه به سلامت ناخن‌ها، رشد مو، تقویت بینایی و سلامت پوست کمک می‌کند.
– این میوه دارای خواص آنتی باکتریال است و به همین دلیل برای رفع میکروب‌ها و سموم بدن بسیار مفید است. همچنین افرادی که دچار مشکلات کبدی هستند باید به طور روزانه از این میوه استفاده نمایند.
– افراد مبتلا به کرمک به این صورت عمل کنند که صبح‌ها به صورت ناشتا، سه مرتبه و هر بار به فاصله‌ی نیم ساعت، مقدار پانصد گرم توت فرنگی را بدون شکر مصرف کنند. لازم به ذکر است که تا ظهر هیچ غذای دیگری مصرف نشود.
– استفاده از آب توت فرنگی برای رفع میکروب حصبه و تیفوئید بسیار موثر است.
– افراد مبتلا به مشکلات معده می‌توانند برای درمان ناراحتی خود از برگ و ریشه‌ی این گیاه کمک بگیرند.
– عزیزانی که از مشکل اسهال معمولی، اسهال خونی، ورم روده و عفونت کلیه و مثانه می‌توانند از برگ و ریشه‌ی این گیاه استفاده کنند.
– برای تقویت عمومی بدن به این صورت عمل شود که در نیم لیتر شیر مقدار ۲۵۰ گرم توت فرنگی بریزید و به آن مقداری شکر اضافه کنید. این ترکیب را به صورت روزانه مصرف کنید.
– از دیگر موارد کاربردی توت فرنگی در طب سنتی، استفاده از آن در درمان روماتیسم است. برای این منظور به این صورت عمل کنید که مقدار بیست گرم از برگ خشک توت فرنگی را در ظرفی که حاوی نیم لیتر آب است بریزید و آن را برای مدت زمان دو الی سه دقیقه بر روی حرارت بجوشانید. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. در صورت تمایل می‌توانید از کمی عسل و یا شکر برای شیرین کردن آن استفاده کنید.
– توت فرنگی مجاری تنفسی و ادرار و منافذ پوست را پاک می‌کند.
– رومیان باستان بر این امر معتقد بودند که توت فرنگی برای درمان بیماری مالخولیا بسیار مناسب و موثر است.
– توت فرنگی به دلیل دارا بودن ویتامین C برای پیشگیری از چین و چروک پوست بسیار موثر است. همچنین اسید سالیسیلیک موجود در این میوه برای درمان جوش، اکنه و لکه‌های برجا مانده از آن بسیار مفید است. این میوه‌ی مغذی به روشن و شفاف شدن هر چه بیشتر پوست کمک کرده و پوستی بدون لک را برای افراد به ارمغان می‌آورد. در ادامه به معرفی بهترین ماسک‌های زیبایی تهیه شده از توت فرنگی و خواص درمانی آن می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما عزیزان همراه قرار گیرد.
ماسک توت فرنگی برای درمان جوش و آکنه
همانطور که می‌دانیم اسید سالیسیلیک موجود در توت فرنگی برای درمان جوش و آکنه، کمک شایانی به درمان هر چه بیشتر جوش و آکنه می‌کند. این ماسک که تهیه شده از توت فرنگی است برای افراد دارای پوست چرب بسیار مناسب است. برای تهیه کافیست چند عدد توت فرنگی رسیده را در ظرفی بریزید و آن را به خوبی له کنید تا خمیری شکل شود. ماسک را بر روی پوست تمیز صورت و گردن خود پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید.
ماسک توت فرنگی و عسل برای لطافت، نرم کنندگی پوست
وجود عسل در این ماسک باعث نرم شدن پوست می‌شود و ترکیب آن با توت فرنگی باعث از بین رفتن آلودگی‌ها و در نهایت رفع جوش و آکنه می‌شود. همچنین این ماسک خاصیت سفت کنندگی پوست را نیز دارد. برای تهیه این ماسک به پنج الی شش عدد توت فرنگی، یک الی دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی و نصف قاشق غذاخوری خامه و یا ماست نیاز داریم.  توت فرنگی‌ها را له کنید و به آن عسل و خامه را اضافه کنید. تمامی مواد را به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند. ماسک را با کمک انگشتانتان به پوست صورت و گردن خود اعمال کنید. توجه کنید که ماسک را به نزدیک چشم نزنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه بر روی پوست باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید.
ماسک توت فرنگی و نشاسته برای رفع چربی‌ اضافی و آلودگی پوست
افراد دارای پوست چرب، برای رفع چربی اضافی و آلودگی پوست می‌توانند از ماسک نشاسته و توت فرنگی استفاده کنند. در ظرفی دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. ترکیب را بر روی پوست تمیز صورت و گردن خود پوشش دهید. ماسک را پس از گذشت پنجاه الی شصت دقیقه با آب سرد شستشو دهید.
ماسک توت فرنگی، عسل و آبلیمو برای لایه‌برداری پوست
یک ماسک لایه‌بردار برای افراد دارای پوست چرب، ماسک توت فرنگی، عسل و آبلیمو است. برای تهیه این ماسک به یک عدد سفیده تخم‌مرغ، نصف فنجان توت فرنگی، نصف قاشق چایخوری آبلیموی تازه و عسل طبیعی به مقدار یک قاشق چایخوری نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی مخلوط کنید تا یکدست و یکنواخت شود. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و بعد از گذشت پانزده الی سی دقیقه با اب سرد شستشو دهید.
ماسک شیر و توت فرنگی برای زیبایی پوست
یکی از ماسک‌های زیبایی پوست که به راحتی در خانه می‌توانید آن را تهیه و استفاده کنید، ماسک شیر و توت فرنگی است. برای تهیه این ماسک به توت فرنگی به مقدار دو قاشق غذاخوری، نشاسته ذرت به میزان یک چارم فنجان، عسل طبیعی به مقدار یک قاشق غذاخوری و یک چهارم فنجان شیر کم چرب نیاز داریم. تمامی مواد را در مخلوط‌کن بریزید تا یکدست و یکنواخت شود. ماسک را بر روی پوست تمیز صورت و گردن خود پوشش دهید و اجازه دهید بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید.
ماسک توت فرنگی و بادام مناسب برای افراد دارای پوست چرب
برای تهیه این ماسک زیبایی به یک عدد تخم‌مرغ، یک فنجان توت فرنگی خرد شده، دو قاشق غذاخوری بادام، یک قاشق چایخوری ماست، یک الی دو قاشق چایخوری جوش‌شیرین و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی نیاز داریم. تمامی مواد را در مخلوط‌کن بریزید و هم بزنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. خمیر حاصل شده را بر روی پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت پنج الی ده دقیقه، ابتدا با آب سرد و سپس با آب گرم شسته و پس از پاک شدن ماسک از پوست دوباره با آب سرد شستشو دهید. پس از خشک کردن پوست از یک مرطوب کننده‌ی مناسب استفاده کنید.
ماسک توت فرنگی و لیمو به جهت رفع آثار به جا مانده از جوش و آکنه
این ماسک چربی اضافی پوست را کاهش می‌دهد و لکه‌های به جا مانده از جوش را برطرف و از بروز جوش‌های سرسیاه پیشگیری می‌کند. برای تهیه به دو الی سه عدد توت فرنگی رسیده و یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه نیاز داریم. توت فرنگی‌ها را در ظرفی له کنید و به آن آبلیموی تازه اضافه کنید. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب گرم شستشو دهید.   

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.