خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با قهوه و کاربرد آن در طب سنتی

آشنایی با قهوه و کاربرد آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با قهوه و کاربرد آن در طب سنتی

یکی از گیاهان محبوب در طب سنتـی که دارای درختی همیشه سبز است قهوه میباشد. ارتفاع این درخت حدود ۸ الی ۱۰ متر است. برگهای آن به رنگ سبز، طول آن ۲۰ و عرض آن ۶ سانتیمتر رشد میکنند. طول مدت عمر این برگها به مدت دو الی سه سال است. این درخت دارای گلهای سفید و معطر و میوه آن به رنگ سبز است. دانه های این گیاه را در مکانهای وسیع میکارند و رشد آن نیازمند آبیاری مداوم است.

قهوه سبز چیست؟

قهوه خام قبل از بودادن را قهوه سبز می نامند. قهوه سبز خواص درمانی بسیاری دارد که در ادامه به معرفی برخی از آنها میپردازیم.

فواید قهوه سبز

  • دمکرده قهوه سبز به عنوان یک بازکننده طبیعی گرفتگیهای بدن است
  • استفاده از قهوه سبز باعث به تعادل رساندن میزان صفرا و سودا در بدن میشود.
  • از قهوه سبز برای رفع مسمومیت ناشی از تریاک استفاده میشود.
  • برای رفع تب میتوان از قهوه سبز بهره گرفت.
  • استفاده از قهوه سبز عمل هضم را آسان میکند.
  • در طب سنتی برای درمان یرقان، وبا، جذام و احتناق روده از قهوه سبز استفاده میشود.
  • قهوه سبز برای تسکین درد چشم و سر بسیار مناسب است.
  • افراد دچار اختلال مالیخولیا میتوانند از قهوه سبز استفاده کنند.
  • از دیگ خواص درمانی این گیاه می توان به رفع مشکلات کلیه، مثانه و قلنج مثانه اشاره نمود.
  • برای به تعادل رساندن خواب و کاهش پرخوابی، قهوه سبز مصرف کنید.
  • استفاده از قهوه سبز خشک شده برای رفع رطوبت اضافی بدن مناسب است.
  • برای درمان اسهال از قهوه سبز استفاده میشود.
  • عزیزانی که از مشکلات میگرن رنج میبرند از دانه های خام و نارس قهوه سبز استفاده کنند.
  • برای رفع سردردی که ناشی از خستگی است به این صورت عمل شود که مقدار یک قاشق از دانه قهوه خام را بو داده و آن را پودر کنید. پودر قهوه را به همراه سه قاشق غذاخوری شکر در آب جوش بریزید و حل کنید. در این هنگام به آن یک برش لیمو اضافه کنید و میل کنید.
  • ترکیب قهوه سبز و عسل برای درمان سرفه بلغمی و سیاه سرفه بسیار کارآمد است.
  • برای رفع چشم دردی که ناشی از زکام است به این صورت عمل کنید که قهوه خام را بجوشانید و آن را بخور دهید. همچنین می توانید چند دانه از قهوه سبز را در قوری بریزید و به آن یک لیوان آب اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت بگذارید تا به جوش آید. سپس آن را از روی حرارت بردارید و نوش جان کنید.
  • برای درمان سوختگی ناشی از آتش و آب جوش به این صورت عمل کنید که مقداری از دانه های قهوه سبز را بکوبید تا پودر شود. آن را با کمی آب حل کنید و بر روی محل سوختگی قرار دهید.
  • یکی دیگر از خواص درمانی قهوه سبز، کاربرد آن برای ترمیم عضو جادررفته است. به این صورت که قهوه سبز کوبیده شده را با عسل ترکیب کنید و آن را روی نقطه مورد نظر قرار دهید.

مضرات قهوه سبز

  • استفاده بیش از حد از قهوه سبز باعث ایجاد دردهای مزمن در ناحیه سر میشود.
  • استفاده از قهوه سبز برای افرادی که دارای قلب ضعیف هستند منجر به خفقان میشود.
  • مصرف قهوه سبز باعث ایجاد نفخ در دستگاه گوارش میشود.
  • ایجاد قولنج از دیگر عوارض جانبی مصرف قهوه است.
  • بی اندازه مصرف کردن این گیاه باعث ایجاد کابوسهای شبانه میشود.
  • خشک و خشن شدن ریه از دیگر مضرات مصرفی قهوه سبز میباشد.
  • کاهش میل جنسی نیز از عوامل ناشی از مصرف بی رویه قهوه سبز است.
  • افرادی که ناراحتی عصبی دارند از مصرف این گیاه پرهیز کنند.

قهوه علاوه بر اینکه یک نوشیدنی محبوب و لذیذ است برای سلامت پوست و مو نیز بسیار مناسب است و در طب سنتی از آن در تهیه انواع ماسکهای طبیعی و خانگی استفاده میشود. در ادامه به معرفی برخی از خواص درمانی قهوه برای سلامت پوست و مو و ماسکهای تهیه شده از آن میپردازیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما عزیزان قرار گیرد.

فواید ماسک قهوه

از بین بردن سلولهای مرده پوست

یکی از خواص استفاده از ماسک قهوه، از بین بردن سلولهای مرده پوست است که نتیجه استفاده از آن پوستی نرم و روشن است. از این ماسک میتوان برای تمامی نقاط بدن استفاده کرد و شاهد پوستی زیبا و درخشان بود.

استفاده از ماسک قهوه کمک به بهبود گردش خون

از دیگر خواص استفاده از ماسک قهوه میتوان به بهبود گردش خون اشاره نمود. افزایش گردش خون در پوست باعث دریافت بیشتر مواد مغذی و اکسیژن به پوست میشود. همچنین این امر باعث درخشش و هر چه زیباتر شدن پوست میگردد.

ماسک قهوه مناسب برای سفتی پوست

استفاده از ماسک قهوه باعث رفع آلودگیها، از بین رفتن سلولهای مرده پوست و احیای سلولها میشود. استفاده منظم از این ماسک باعث سفت شدن پوست، کاهش لکه ها و ناهمواری های پوست میگردد.

از بین برنده سلولیت‌های زیر پوست

مطالعات نشان میدهد استفاده موضعی از قهوه به رفع سلولیتهای پوستی کمک شایانی میکند.

به تاخیر انداختن روند پیری پوست

همانطور که میدانیم قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث ایجاد چین و چروک در پوست میشود. طبق پژوهشهای انجام گرفته مشخص شده که استفاده از ماسکهای قهوه روند پیری پوست را به تاخیر می اندازد.

معرفی بهترین و برترین ماسکهای تهیه شده از قهوه

ماسک قهوه و شکر

یکی از بهترین ماسکهای طبیعی و خانگی که به عنوان یک لایه بردار عمل میکند و باعث سفتی پوست میگردد، ماسک قهوه و شکر است. ترکیبات موجود در این ماسک به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل میکنند که این امر نیز سلامت، درخشش و زیبایی را به پوست هدیه میدهد. برای تهیه این ماسک به قهوه به مقدار دو قاشق غذاخوری، شکر به مقدار یک قاشق غذاخوری و روغن زیتون به مقدار یک قاشق غذاخوری نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی بریزید و با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست و غلیظ شوند. این ماسک را قبل از رفتن به حمام بر روی پوست صورت و تمامی نواحی دلخواه بدن اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس شستشو دهید. باقی مواد را میتوانید در یک ظرف شیشه ای دربسته بریزید و در یخچال نگهداری برای مدت یک ماه نگهداری کنید.

ماسک قهوه و عسل

استفاده از ماسک قهوه و عسل باعث تغذیه و بهبود پوستهای حساس میشود. عسل با دارا بودن خواص ضدباکتریایی، برای درمان مشکلات پوستی مفید است و وجود ماست و شیر باعث آبرسانی پوست میگردد. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری پودر قهوه، ماست یا شیر به مقدار دو الی سه قاشق غذاخوری، عسل به میزان یک قاشق غذاخوری و پودر کاکائو به میزان دو قاشق غذاخوری نیاز داریم. مواد را پس از مخلوط کردن و یکدست شدن به نواحی مورد نظر اعمال کنید و برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به خوبی ماساژ دهید. پس از گذشت این مدت زمان به حمام بروید و با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک قهوه و روغن نارگیل

اگر به دنبال پوستی نرم و لطیف هستید و از کدر بودن پوستتان ناراحتید، توصیه طب سنتی به شما عزیزان استفاده از ماسک قهوه و روغن نارگیل است. وجود قهوه در این ماسک باعث لایه برداری پوست میشود، آبلیمو شفافیت را به پوست شما هدیه میدهد و ماست و روغن نارگیل نیز پوست را تغذیه، نرم و باطروات میکند. پس حتما این ماسک را در خانه تهیه و از فواید بینظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری پودر قهوه، ماست به میزان یک الی دو قاشق غذاخوری، روغن نارگیل یک قاشق غذاخوری و آبلیموی تازه به میزان یک قاشق غذاخوری نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن به پوست صورت و مناطق دلخواهتان پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک قهوه و شکر قهوه ای

اگر به دنبال روشی طبیعی برای رفع لکهای تیره پوستتان هستید، ماسک قهوه و شکر قهوه ای را امتحان کنید. وجود روغن بادام و قهوه در این ماسک باعث احیای سلولهای پوست میشود. برای تهیه این ماسک به پودر قهوه به مقدار یک قاشق غذاخوری، شکر قهوه ای به مقدار یک قاشق غذاخوری و روغن بادام به مقدار یک قاشق غذاخوری نیاز داریم. پس از ترکیب کردن مواد آن را بر روی پوست تمیز صورت و گردن خود اعمال کنید و پس از گذشت ده الی دوزاده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک قهوه و دارچین

دارچین به دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی باعث از بین رفتن عفونت پوست میشود. قهوه نیز چربی اضافی پوست را از بین میبرد. در نهایت این ماسک پوستی سالم و زیبا را به ارمغان می آورد. برای تهیه این ماسک به نصف فنجان پودر قهوه، دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل، نصف فنجان شکر و یک قاشق غذاخوری دارچین نیاز داریم. تمامی  مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیب یکنواختی حاصل شود. ماسک را بر نقاط مورد نظر خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک قهوه و موز

یکی از ماسکهای تهیه شده از قهوه که برای زیبایی هر چه تمامتر پاها بسیار کارآمد است، ماسک قهوه و موز است. وجود موز در این ماسک باعث از بین رفتن آلودگیهای موجود در سطح پوست میشود و قهوه سلولهای مرده پوست را از بین میبرد. همچنین وجود نمک در این ماسک نیز برای از بین بردن باکتریهای پوست بسیار موثر است. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری پودر قهوه، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، موز رسیده یک عدد و نصف فنجان نمک نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را تمامی نقاط پاهایتان اعمال کنید. پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک قهوه و چای سبز

ماسک دیگری که به ما عزیزان همراه معرفی میکنیم، ماسک قهوه و چای سبز است. چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی است. وجود نمک در این ماسک باعث بهبود دردهای عضلانی میشود. در طب سنتی از این ماسک برای رفع بوی بد پا نیز استفاده میشود. برای تهیه این ماسک به نصف فنجان پودر قهوه، نمک به مقدار دو الی سه قاشق غذاخوری، جوش شیرین به مقدار دو قاشق غذاخوری، چای سبز کیسه ای یک عدد و سه الی چهار قاشق غذاخوری روغن جوجوبا نیاز داریم. برای تهیه کافیست تمامی مواد به جز روغن جوجوبا را با یکدیگر مخلوط کنید و در آخر روغن را به ترکیب حاصل شده بیفزایید. ماسک را به نقاط مورد نظر خود بمالید و برای دقایقی ماساژ دهید. ماسک را پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک قهوه و کره شیا

ویتامینهای موجود در کره شیا باعث تغذیه و آبرسانی پوست میشود. استفاده از این ماسک برای افرادی که دارای پوستی حساس هستند بسیار توصیه میشود. وجود نعناع و رایحه دلپذیر آن حس نشاط و شعف را به شما هدیه میدهد. برای تهیه این ماسک به قهوه به مقدار دو قاشق غذاخوری، کره شیا به مقدار دو قاشق غذاخوری، روغن نارگیل یک چهارم فنجان و روغن اسانس نعناع به مقدار ده قطره نیاز داریم. ابتدا روغن نارگیل و کره را در ظرفی بریزید و به خوبی هم بزنید. سپس باقی مواد را به آن اضافه کنید. پس از آنکه ترکیب یکدست و یکنواختی حاصل شد آن را به پوست صورت و بدنتان پوشش دهید و برای مدت سه الی چهار دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک برای پنج الی ده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک قهوه و گلاب

روغن عناب دارای خواص ضدعفونی کنندگی است و وجود آن در این ماسک برای پیشگیری و از بین بردن آکنه و جوش بسیار مناسب است. شما عزیزان با استفاده منظم و مرتب از این ماسک، شاهد پوستی شفاف و شاداب خواهید بود. برای تهیه این ماسک نیاز داریم به پودر قهوه به میزان سه قاشق غذاخوری، گلاب یک قاشق چایخوری و روغن عناب به میزان دو قاشق غذاخوری. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و به پوست خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.   

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.