خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص میوه موز در طب سنتی

آشنایی با خواص میوه موز در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با موز وخواص درمانی آن در طب سنتی

یکی از محبوبترین میوه ها در جهان که سرشار از مواد مغذی است و برای رفع بسیاری از مشکلات روانی و فیزیولوژیکی مناسب است، موز میباشد. این میوه ی شیرین و خوشمزه، کرمی رنگ و دارای فواید بسیار زیادی میباشد. در مقابل فواید بینظیر این میوه ارزشمند، عوارضی نیز وجود دارد که بهتر است در مورد آن اطلاعات کامل داشته باشیم.

در این مقاله ما به معرفی این گیاه، خواص درمانی و عوارض جانبی آن در طب سنتی میپردازیم که امیدواریم مورد رضایت و استفاده ی شما عزیزان همراه قرار گیرد. با ما همراه باشید.

موز از جمله گیاهان علفی بزرگ چند ساله است که شبیه درختچه است و دارای ساقه های علفی می‌باشد. برگ‌های این گیاه بزرگ و به طول چند متر و در یکدیگر پیچیده ‌اند. عرض این برگ‌ها حدود ۳۰ الی ۵۰ سانتی‌متر است. رنگ این برگ‌های زیبا سبز روشن و چتر ماندند. طبق تحقیقات به دست آمده در این میوه‌ی پرخاصیت دو ماده‌ی شیمیایی بسیار مهم به نام سروتونین و نوراپی نفرین وجود دارد. کاربرد سروتونین در تحریک کردن عضلات صاف روده‌ها است. همچنین  سروتونین یک ماده‌‌ی شادی آور است و برای سلامت روان بسیار حائز اهمیت است. نوراپی نفرین نیز برای درمان برخی مشکلات قلبی بسیار کارآمد عمل می‌کند.

آشنایی با خواص و مزاج موز در طب سنتی:

  • موز دارای مزاجی گرم و تر است.
  • در صورتی که خواهان دریافت خواص این میوه‌ی باارزش هستید، حتما به این نکته توجه کنید که کاملا رسیده باشد.
  • لازم به ذکر است که موزهای وارداتی که کال و سبز رنگ هستند، برای سلامت بدن بسیار مضرند.
  • استفاده از موزهای کال، معده را ضعیف، هضم را دیر و باعث غلظت خون می‌شود.
  • از موز رسیده می‌توانید برای افرادی که از کمبود وزن رنج می‌برند استفاده کنید.
  • استفاده از این میوه‌ی خوشمزه باعث تقویت قوای جسمی و جنسی می‌گردد.
  • موز می‌تواند یک جایگزین عالی برای یک وعده‌ی غذایی باشد. افرادی که دسترسی کامل به یک وعده‌ی غذایی کامل ندارند می‌توانند از موز استفاده کنند. در صورت استفاده از موز در وعده‌ی صبحانه، حتما آن را با عسل مخلوط کنید.
  • افرادی که اضافه وزن دارند و یا گیاه خوارند می‌توانند این میوه‌ مغذی را در سبد غذایی خود قرار دهند.
  • این میوه شادی‌آور است بنابراین برای پیشگیری از افسردگی و درمان نوع خفیف آن می‌توان از این میوه‌ی گرانبها بهره برد.
  • عزیزانی که مشکل کلیه دارند برای تقویت کلیه‌ها میتوانند از موز استفاده کنند.
  • این میوه برای افراد با طبع گرم و خشک و ساکنین مناطق گرم و خشک مناسب است.
  • از این گیاه برای رفع مشکلات مغزی و عصبی استفاده می‌شود.
  • استفاده از موز باعث حفظ مقدار قند خون بدن می‌شود.
  • افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برنند برای کاهش آن می‌توانند از موز استفاده کنند.
  • برای درمان بیماری‌های قلبی، این میوه یک گزینه‌ی عالی است.
  • این میوه به دلیل دارا بودن پتاسیم بسیار، درطب سنتی به عنوان یک میوه‌ی ضد سرطان شناخته شده است.
  • برای تقویت ماهیچه‌ها می‌توان از این میوه بهره برد.
  • موز به دلیل ملین بودن، یک گزینه‌ی عالی برای درمان اسهال و اسهال خونی است.
  • افرادی که مشکل کم خونی دارند از موز استفاده کنند زیرا این میوه خونساز است.
  • در طب سنتی برای درمان زخم معده و روده از موز استفاده می‌شود.
  • برای کاهش کلسترول بد خون، استفاده از موز توصیه می‌شود.
  • استفاده از ضماد برگ موز برای درمان سوختگی بسیار موثر است. به این صورت که مقداری از برگ موز را له کنید و آن را روی منطقه‌ی مورد نظر قرار دهید.
  • برای رشد و حفظ تعادل سیستم عصبی، موز را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.
  • برای رفع ضعف بدن، موز را به همراه عسل میل کنید.

چه افرادی باید از مصرف موز اجتناب کنند:

  • افرادی که دارای معده‌ای ضعیف هستند در مصرف موز جانب احتیاط را رعایت کنند.
  • مصرف موز برای افراد دارای مزاج سرد و تر در مناطق آب و هوایی مرطوب توصیه نمی‌شود.
  • عزیزانی که با مصرف موز دچار یبوست می‌شوند، با احتیاط از این میوه استفاده نمایند و از ملین‌ها مانند خاکشیر بهره ببرند.
  • افراد دارای طبع گرم و خشک نیز در مصرف این میوه احتیاط کنند.
  • مصرف بیش از حد این میوه باعث ایجاد نفخ می‌گردد.

معرفی بهترین معجون‌های تهیه شده با موز و طرز تهیه آن:

معجون موز و عسل

یکی از بهترین معجون‌های تهیه شده با موز که برای درمان سرفه نیز بسیار کارآمد و مفید است، معجون موز و عسل است. برای تهیه این معجون به یک عدد موز رسیده، دو الی سه قاشق غذاخوری عسل و یک لیوان آب جوش نیاز داریم. موز را پوست بکنید و له کنید. حالا به آن عسل را اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. در آخر نیز آب جوش را به این ترکیب اضافه نمایید. شروع به هم زدن کنید و سپس نیم ساعت صبر کنید و پس از گذشت این مدت زمان نوش جان کنید.

معجون موز، جوانه گندم و شیر

معجون دیگری که به شما عزیزان معرفی می‌کنیم، دارای خواص و انرژی بالایی است. بنابراین برای یک بار هم که شده این معجون را در خانه تهیه و از طعم دلپذیر و خواص بینظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این معجون به شیر به مقدار یک لیوان، پودر جوانه گندم به مقدار دو قاشق غذاخوری، گردو یک عدد، عسل به مقدار یک قاشق غذاخوری و نصف یک عدد موز نیاز داریم. گردو و موز را به صورت نگینی خرد کنید و در لیوان بریزید. حالا به آن پودر جوانه گندم و عسل را اضافه کنید. در آخر نیاز شیر را به صورت سرد به آن بیفزایید. در صورت تمایل می‌توانید مقدار دو قاشق غذاخوری بستنی با طعم دلخواه نیز در این معجون بریزید. جوانه‌ی گندم دارای مقادیر بالای ویتامینE و ویتامین‌های گروه B است. کلسیم و فسفر این معجون به دلیل وجود شیر و بستنی است. گردو چربی‌های مورد نیاز بدن، ویتامین‌های گروه B و امگا۳ را تامین می‌کند. عسل به دلیل دارا بودن خواص ضدمیکروبی و آنتی‌باکتریالی برای سلامت پوست بسیار مفید است. موز نیز سرشار از پتاسیم، فسفر، آهن، مواد معدن و ویتامین A است. بنابراین این معجون فوق‌العاده، برای ورزشکاران عزیز، کسانی که ضعف بدنی دارند و افراد فعال بسیار مناسب است.

معجون موز، شیر سویا و پودر بادام

از دیگر معجون‌های مغذی تهیه شده از موز، معجون موز، شیر سویا و پودر بادام است. برای تهیه به یک عدد موز رسیده، ۲۰۰ میلی‌لیتر شیرسویا، ۵۰ گرم پودر بادام و مقداری پودر دارچین نیاز داریم. موز را پس از پوست کندن در مخلوط‌کن بریزید و به آن شیرسویا و پودر بادام را اضافه کنید و شروع کنید به هم زدن. در صورت تمایل می‌توانید چند تکه یخ و مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری عسل نیز به این ترکیب اضافه کنید. آنقدر هم بزنید تا ترکیب یکدستی به دست آید. معجون را در ظرف مورد نظر بریزید و به آن پودر دارچین را اضافه کنید.

معجون موز و کنجد

برای تهیه این معجون به ۴ عدد موز رسیده، ۳ پیمانه شیر، ۴/۱ پیمانه کنجد، دو الی سه قاشق غذاخوری عسل، نصف پیمانه پودر بادام و نصف پیمانه پودر پسته نیاز داریم. مواد خشک را در مخلوط‌‌ کن بریزید و شیر و عسل را به آن اضافه کنید. شروع کنید به هم زدن تا ترکیب یکدست و یکنواختی ایجاد شود. حالا موز را به این ترکیب اضافه کنید و دوباره شروع به هم زدن کنید. معجون آماده است آن را در ظرف مورد نظر بریزید و نوش جان کنید. این معجون برای رفع ضعف بدن بسیار مناسب است.

معجون موز و خرما

برای تهیه این معجون مغذی و سرشار از ویتامین به دو عدد موز رسیده، هشت عدد خرما، یک قاشق غذاخوری گردوی خرد شده، یک قاشق غذاخوری پودر پسته و کنجد به مقدار دو قاشق غذاخوری نیاز داریم. پوست و تخم خرماها را از آن جدا کنید و در مخلوط کن بریزید و باقی مواد را به آن اضافه کنید و شروع کنید به هم زدن. در صورت تمایل می‌توانید چند تکه یخ و مقدار دو قاشق غذاخوری خامه به این ترکیب اضافه کنید.

معجون موز، زنجبیل و تخم کتان

اگر از مشکل اضافه وزن رنج می‌برید و به دنبال روشی طبیعی برای کاهش وزن و بالا بردن سوخت و ساز بدنتان هستید، توصیه‌ی طب سنتی به شما عزیزان استفاده از معجون موز، زنجبیل و تخم کتان است. این معجون برای چربی سوزی و کاهش وزن بسیارکارآمد است، پس آن را در خانه به راحتی تهیه و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه به یک عدد موز رسیده، یک تکه زنجبیل تازه، شیر به میزان یک لیوان و دو قاشق غذاخوری پودر تخم کتان نیاز داریم. زنجبیل و موز را پس از پوست کندن در مخلوط کن بریزید و تخم کتان  وشیر را به آن بیفزایید. آنقدر هم بزنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود.

این معجون دارای فیبر بالایی است و به همین دلیل عمل هضم را کند و باعث سیری طولانی مدت می‌شود. سیری طولانی مدت باعث کاهش ریزه خواری می‌گردد. همچنین این معجون میزان قند خون در بدن را متعادل و از بالا رفتن سریع قند خون بلافاصله پس از مصرف غذا پیشگیری می‌کند. بنابراین یک معجون بسیار عالی برای کاهش وزن و لاغری می‌باشد.

یکی از خواص دیگر موز، کمک به سلامت پوست و رفع مشکلات پوستی می‌باشد. در ادامه به معرفی برخی ماسک‌های تهیه شده از موز و طرز تهیه آن می‌پردازیم:

ماسک موز و عسل

موز باعث پاکسازی پوست و عسل به دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی به درمان جوش و آکنه می‌پردازد. ترکیب این دو مواد نیز برای رفع خشکی پوست بسیار مناسب است. برای تهیه به یک عدد موز رسیده نیاز داریم که آن را له کنید و مقدار یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را به پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک موز و آبلیمو

اگر شما نیز جزء آن دسته عزیزانی هستید که از چربی بیش از اندازه‌ پوستتان خسته شده‌اید و به دنبال روشی برای رفع آن هستید، از ماسک موز و آبلیمو استفاده کنید. آبلیمو با دارا بودن اسید سیتریک، پوست شما را تمیز و لایه‌برداری می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک عدد موز له شده و آب نصف لیموترش نیاز داریم. دو مواد  را پس از مخلوط و یکنواخت کردن به پوست تمیزتان اعمال کنید. اجازه دهید ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک موز و جوش شیرین

توصیه‌ی طب سنتی برای پاک کنندگی و چربی زدایی پوست، استفاده‌‌ی منظم از ماسک موز و جوش شیرین است. برای تهیه این ماسک یک عدد موز را پوست بکنید و له کنید و به آن نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین اضافه کنید. هم بزنید و آن را بر روی پوستتان اعمال کنید. این ماسک باید برای مدت زمان ده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

ماسک موز و زردچوبه

یکی از مشکلات پوستی، وجود جوش و آکنه است. استفاده از ماسک موز و زردچوبه کمک شایانی به رفع این عارضه می‌کند. زردچوبه دارای خواص ضدباکتریایی است و ترکیب آن با موز برای مبارزه علیه باکتری‌های ایجاد کننده‌ی جوش و آکنه بسیار عالی عمل می‌کند. برای تهیه به یک عدد موز له شده و نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه نیاز داریم. مواد را پس از ترکیب کردن به پوستتان بزنید و پس از ده الی پانزده دقیقه شستشو دهید.

ماسک موز و آووکادو

این ماسک نیز به عنوان یک مرطوب کننده‌ی عالی و طبیعی عمل می‌کند و لطافت و زیبایی را به پوست شما هدیه می‌دهد. برای تهیه به دو الی سه قاشق غذاخوری آووکادوی له شده و یک عدد موز له شده نیاز داریم. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن به تمامی نواحی پوست صورت و گردن خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.           

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.