خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با آلوئه‌ورا و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با آلوئه‌ورا و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با آلوئه‌ورا و خواص درمانی آن در طب سنتی

آلوئه‌ورا گیاهی دارویی است که از آن در طب سنتـی برای انواع و اقسام مشکلات و ناراحتی‌ها استفاده می‌شود. از این گیاه می‌توان به طور مستقیم بدون ایجاد خطری استفاده کرد. کرم‌ها، ژل‌ها و پمادهای حاوی آلو‌ئه‌ورا در بازار موجود است که می‌توان از آنها به صورت موضعی استفاده نمود.

نحوه‌ی برداشت ژل آلوئه‌ورا به این صورت است که تعداد سه الی چهار عدد از برگ‌های این گیاه را بردارید. برای انتخاب برگ‌ها سعی کنید از نوع ضخیم آن استفاده شود. توجه کنید که برگ‌ها سالم و فاقد هر گونه کپک و آسیب باشند. برگ‌ها را از قسمت پایین ساقه برش دهید زیرا بیشتر مواد مغذی در این ناحیه است. برگ‌ها را شستشو و سپس خشک کنید. خارهایی که بر روی برگ‌ها وجود دارند را مرتب کنید. حالا با استفاده از چاقو و یا انگشتانتان ژل داخل برگ را از آن خارج کنید. در این هنگام یک شیره‌ی زرد رنگ از آن خارج می‌شود که آن را جدا کنید. اگر می‌خواهید از این شیره‌ی زرد رنگ استفاده کنید آن را جداگانه در ظرفی قرار دهید، در غیر این صورت آن را دور بریزید. ژل‌ها را به صورت مکعبی برش دهید و در ظرف دلخواه نگهداری کنید. همچنین می‌توانید ژل‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و در ظرفی دربسته نگهداری کنید.

تهیه آب آلوئه‌ورا: برای تهیه به این صور عمل کنید که مقدار دو الی سه قاشق غذاخوری از ژل آلوئه‌ورا در ظرفی بریزید و به آن مقدار یک لیوان آب اضافه کنید. حالا برای یکدست شدن نوشیدنی از مخلوط‌کن استفاده کنید.

طریقه‌ی نگهداری برگ آلوئه‌ورا: اگر قصد این را دارید که از ژل آلوئه‌ورا به صورت تازه و روزانه استفاده کنید، به این صورت عمل کنید که برگ‌ها در ظرفی در بسته گذاشته و در یخچال نگهداری کنید و در زمان مورد نیاز آن را برش دهید. همچنین می‌توانید ژل این گیاه را در فریزر نگهداری و در صورت نیاز از آن بهره ببرید.

خواص درمانی آلوئه‌ورا در طب سنتی:

  • یکی از خواص درمانی آلوئه‌ورا کمک به بهبود سوختگی است. این گیاه به دلیل دارا بودن خواص مرطوب کنندگی و خنک کننده برای درمان انواع سوختگی‌ها بسیار مناسب است. هر گاه دچار آفتاب سوختگی و یا سوختگی‌های خفیف دیگری شدید، مقداری از ژل این گیاه را به مناطق مورد نظر پوشش دهید. این روند را روزانه دو الی سه مرتبه تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. اما اگر دچار سوختگی شدید هستید، پیش از آنکه از این گیاه استفاده کنید حتما با پزشک مشورت کنید.
  • از دیگر خواص درمانی این گیاه می‌توان به بهبود عملکرد گوارش اشاره نمود.
  • استفاده از آلوئه‌ورا می‌تواند به سلامت هر چه تمام‌تر دهان و دندان کمک کند. بنابراین استفاده از دهان شویه‌ها و خمیر دندان‌های حاوی این گیاه برای کاهش پلاکها و بهداشت دهان و دندان، گزینه‌ی بسیار مناسبی است.
  • افرادی که دارای پوستی مستعد آکنه و جوش هستند به راحتی می‌توانند از این گیاه استفاده کنند. همچنین می‌توانند با خریداری انواع کرم‎‌ها، تونر‌ها و پاک کننده‌های حاوی این گیاه نیز برای درمان این مشکل پوستی بهره‌ی لازم را ببرند.
  • در طب سنتی برای درمان و تسکین شکاف‌های مقعدی از گیاه آلوئه‌ورا استفاده می‌شود. اگر از این مشکل رنج می‌برید، کرم‌های حاوی این گیاه در بازار موجود است می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید. طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که افراد مبتلا با استفاده از این کرم‌ها به مدت شش ماه و روزانه سه مرتبه به نتایج عالی دست یافتند.

نکاتی درباره آلوئه‌ورا:

  • استفاده‌ی موضعی این گیاه برای مشکلات جزئی اثربخش است اما اگر دچار مشکلات پوستی مانند بریدگی‌ها وسوختگی‌های شدید هستید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • خانم‌های باردار، مادران شیرده و کودکان زیر دوازده سال از مصرف خوراکی این گیاه جدا خودداری کنند.
  • اگر دچار مشکلات بواسیر، بیماری‌های کلیه، بیماری‌های فلبی و عروقی، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، انسداد روده و یا دیابت هستید از مصرف داخلی این گیاه پرهیز کنید.
  • از عوارض جانبی احتمالی مصرف آلوئه‌ورا می‌توان به این موارد اشاره نمود:
  • ناراحتی‌های کلیوی
  • دیده شدن خون در ادرار
  • کم شدن میزان پتاسیم بدن
  • احساس ضعف عضلانی
  • احساس تهوع و درد در ناحیه معده
  • اسهال

امروزه انواع و اقسام کرم‌های روشن کننده و مرطوب کننده، شامپوهای ضد شوره وضد ریزش مو، انواع ضد آفتاب‌ها و بسیاری از فرآیندهای بهداشتی دیگر که حاوی گیاه آلوئه‌ورا هستند به فروش می‌رسد. برای آنکه از تمامی خواص این گیاه برای سلامت پوست و مو بهره برد، چه بهتر است که آن را در خانه با مواد طبیعی و با کمترین هزینه تهیه کرد. در ادامه به معرفی انواع ماسک‌های زیبایی پوست  و طرز تهیه‌ی آنها می‌پردازیم که امیدواریم مورد استفاده و پسند شما عزیزان همراه قرار گیرد.

ماسک آلوئه‌ورا و خیار روشی مناسب برای رفع پف و تیرگی زیر چشم

اگر شما هم جزء آن دسته عزیزانی هستید که دچار پف و تیرگی زیر چشم هستید و به دنبال روشی خانگی و طبیعی برای رفع آن هستید، پیشنهاد ما به شما عزیزان، استفاده از ماسک آلوئه‌ورا و خیار است. برای تهیه این ماسک دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا، نصف یک عدد خیار و نصف قاشق مرباخوری روغن فندق نیاز داریم. تمامی مواد را در مخلوط‌کن بریزید تا یکدست و یکنواخت شوند. سپس آن را به نقاط مورد نظر اعمال کنید و به آرامی با نوک انگشتانتان شروع کنید به ماساژ دادن برای مدت یک الی دو دقیقه. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک را به طور مرتب استفاده کنید و شاهد نتایج مطلوب باشید.

ماسک آلوئه‌ورا، ماست و آبلیمو مناسب برای افراد دارای پوست چرب

اگر از چربی بیش از اندازه‌ی پوست خود ناراضی هستید و سعی در به تعادل رساندن آن دارید، ماسک آلو‌ئه‌ورا، ماست و آبلیمو را امتحان کنید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا، یک قاشق مرباخوری ماست و نصف قاشق مرباخوری آبلیموی تازه نیاز داریم. تمامی مواد را در مخلوط‌کن بریزید و هم بزنید تا کرمی رنگ شوند. این ماسک را به پوست صورت و گردن خود که قبلا با یک شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

وجود لیمو در این ماسک به این دلیل است که لیمو دارای خواص اتقباضی و خنک کنندگی است. لیمو به دلیل دارا بودن ویتامین c باعث روشن شدن پوست میشود. خاصیت اسیدی لیمو در حفظ تعادل چربی پوست کوچک شدن منافذ باز پوست کمک شایانی خواهد کرد. از ماست نیز به دلیل دارا بودن اسید لاکتیک و خواص لایه برداری در این ماسک استفاده شده است.

ماسک آلوئه‌ورا و عسل یک تونر پاک کننده برای پوست چرب

عزیزانی که دارای پوستی چرب هستند می‌توانند این تونر پاک کننده را در خانه تهیه و از آن استفاده نمایند. برای تهیه این تونر به برگ گیاه آلوئه‌ورا و دو الی سه قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. برای این منظور به این صورت عمل کنید که در ظرفی برگ‌ها را قرار دهید و به آن کمی آب اضافه کنید و بر روی شعله قرار دهید. برگ‌ها را بجوشانید تا نرم شوند. پس از نرم شدن آن را بکوبید تا کاملا له شود و خمیری حاصل شود. حالا عسل را به آن اضافه کنید و شروع به هم زدن کنید. ترکیب را به پوست صورت و گردن خود پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان پوستتان را با آب سرد شستشو دهید. از این ترکیب هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

ماسک آلوئه‌ورا و سفیده تخم‌مرغ مناسب برای افراد داری پوست چرب

برای تهیه این ماسک به ژل آلوئه‌ورا به مقدار یک الی دو قاشق غداخوری، یک عدد سفیده تخم‌مرغ و یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا صاف و یکدست شوند و سپس آن را به پوست خود اعمال کنید و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک آلوئه‌ورا و موز مناسب برای افراد دارای پوست حساس

عزیزانی که دارای پوستی حساس هستند می‌توانند از خواص بی‌نظیر ماسک آلوئه‌ورا و موز بهره ببرند. برای تهیه این ماسک به ژل آلوئه‌ورا به مقدار یک قاشق غذاخوری، موز رسیده و له شده یک قاشق غذاخوری و عسل به میزان نصف قاشق غذاخوری نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر ترکیب کنید تا کرمی رنگ شوند. ماسک را به پوست صورت و گردن خود پوشش دهید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک سه الی چهار بار در هفته استفاده کنید و شاهد اثرات مثبت آن باشید.

وجود موز در این ماسک باعث آبرسانی پوست می‌گردد و چربی و کربوهیدرات مورد نیاز پوست را تامین می‌کند. همچنین موز باعث استحکام پوست، پیشگیری از ایجاد جوش و آکنه، رفع چین و چروک پوست و درخشندگی آن می‌شود. عسل نیز به دلیل دارا بودن خواص آنتی باکتریالی و ضد التهابی در از بین بردن باکتری‌های مضر پوست کمک شایانی می‌کند.

ماسک آلوئه‌ورا و روغن زیتون مناسب برای افراد دارای پوست خشک

برای تهیه این ماسک به ژل آلوئه‌ورا به مقدار یک قاشق غذاخوری، روغن زیتون و یا بادام به مقدار نصف قاشق چایخوری و عسل به میزان یک قاشق چایخوری نیاز داریم. تمامی مواد را در مخلوط‌کن ریخته و شروع کنید به هم زدن. ترکیب حاصل شده را به تمامی نواحی پوست صورت و گردن خود اعمال کنید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک را سه الی چهار مرتبه در هفته تکرار کنید.

روغن بادام و یا زیتون به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های بسیار، اسیدهای چرب و ویتامین‌های k وE ، باعث رطوبت دهی و سلامت پوست می‌شوند. همچنین این دو روغن به رفع چین و چروک و زیبایی هر چه بیشتر پوست کمک شایانی می‌کنند. عسل نیز به دلیل دارا بودن خواص آنتی باکتریالی، از ایجاد جوش و آکنه که بر اثر خشکی بیش از اندازه‌ی پوست ایجاد شده است پیشگیری می‌کند.

ماسک ژل آلوئه‌ورا، موز و روغن بادام مناسب برای پیشگیری از خشکی پوست

برای تهیه یه یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا، یک الی دو قاشق غذاخوری موز له شده و یک قاشق جایخوری روغن بادام نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را به تمام نواحی پوست خود پوشش دهید. پس از گذشت یک ربع ابتدا پوستتان را با آب گرم و سپس با آب سرد شستشو دهید. این روش کمک می‌کند تا منافذ باز پوست بسته شوند. این ماسک باعث آبرسانی پوست، رطوبت دهید و جلوگیری از پوسته پوسته شدن می‌گردد.

ماسک آلوئه‌ورا و شیر مناسب برای پوست خشک و مستعد آکنه

برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا، نصف قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری شکر نیاز داریم. ابتدا شیر و شکر را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس ژل آلوئه‌ورا را به آن اضافه کنید. ماسک را به پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت یکربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. پس از خشک کردن نیز از یک مرطوب کننده‌ی مناسب استفاده کنید.

شکر به دلیل دارا بودن اسید گیلولیک باعث بازسازی سلول‌ها می‌شود و به دلیل داشتن خاصیت رطوبت دهی باعث رفع خشکی پوست می‌گردد. شیر نیز به دلیل خواص روشن سازی، رطوبت دهی و تسکین دهی گزینه‌ی مناسبی برای استفاده‌ی آن در این ماسک است. بنابراین ترکیب این سه مواد کمک به بهبود آکنه و درخشان شدن هر چه بیشتر پوست می‌کند.

ماسک آلوئه‌ورا، خیار، چای سبز، چای بابونه و ژلاتین مناسب برای پیشگیری از پیری پوست

اگر نگران پیری پوست خود هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان، استفاده از این ماسک فوق‌العاده است. برای تهیه به آب خیار به مقدار دو قاشق غذاخوری، ژل آلوئه‌ورا به مقدار یک قاشق غذاخوری، چای سبز دم کشیده یک قاشق غذاخوری، چای بابونه به مقدار یک قاشق غذاخوری و مقداری ژلاتین نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و به پوست خود اعمال کنید. ماسک را پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.       

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.