خانه طب سنتی آشنایی با جو و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با جو و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با جو و خواص درمانی آن در طب سنتی

گیاه جو از دسته غلات می‌باشد. آغاز کشت جو، احتمالا از کشور اتیوپی و آسیای جنوب شرقی می‌باشد. از نظر مقدار تولید، گیاه جو پس از ذرت، برنج و گندم در رتبه چهارم قرار دارد. در نواحی سردسیر و خشک، به خصوص خاورمیانه و شمال آفریقا، استفاده از جو، منبع غذایی مهمی به شمار می‌رود.

جو به سه حالت در بازار به فروش می‌رسد، حالت اول، جو پوست نکنده است که هنوز سبوس از آن جدا نشده است، حالت دوم جویی است که پوست آن کنده شده است و حالت سوم معروف به جو مرواریدی است که پوست و سبوس آن گرفته شده است.

خواص درمانی جو در طب سنتی

  • این گیاه، یک ماده‌ی مغذی برای افراد ضعیف است.
  • جو دارای خواص نرم کنندگی است.
  • برای کاهش تب از جو استفاده می‌شود.
  • در طب سنتی برای درمان بیماری‌های کبدی از جو استفاده می‌شود.
  • از دیگر فواید درمانی جو، می‌توان به اثر مفید آن برای رفع اسهال اشاره نمود.
  • افرادی که دچار بیماری بواسیر هستند از جو بهره گیرند.
  • عزیزانی که مبتلا به ورم کلیه و مثانه هستند، جو را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهند.
  • جو مفید برای بیماری نقرص است.
  • یکی از بهترین مواد غذایی برای دوران نقاهت، جو است.
  • برای پیشگیری از سرطان، جو را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • مطالعات نشان می‌دهد، این گیاه برای تنظیم سطح قند خون، بسیار موثر است.
  • افرادی که رژیم دارند، از این گیاه استفاده نمایند. زیرا این گیاه دارای پروتئین کامل می‌باشد.
  • جو دارای فیبر زیادی می‌باشد، بنابراین آن را به طور مرتب استفاده کنید.
  • در گذشته از این گیاه برای سقط جنین استفاده می‌شد.
  • جوشانده این گیاه، دارای خاصیت ادرار آوری است.
  • افرادی که سوءهاضمه دارند و یا مبتلا به تب و کم خونی هستند از جوشانده‌ی جو استفاده کنند.
  • برای درمان زخم‌های چرکین به این صورت عمل کنید که مقداری جو را در ظرف آبی بریزید و آن را بر روی شعله قرار دهید تا به خوبی پخته شود. سپس آن را از صافی عبور دهید و پس از سرد شدن بر روی محل مورد نظر قرار دهید و آن را با یک پارچه تمیز نخی ببندید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و آنگاه با آب ولرم به آرامی شستشو دهید. این روند را تا بهبودی کامل ادامه دهید.
  • برای درمان دردهای صفراوی، تب و امراض گرم از ماءالشعیر استفاده کنید. ماءالشعیر دارای طبعی سرد و تر است و باعث پایین آمدن حرارت بدن می‌گردد.
  • استفاده از ماءالشعیر برای درمان بیماری سل، زخم‌های ریوی و سردرد بسیار مفید است.
  • استفاده از ماءالشعیر، هضم را آسان می‌کند و همچنین بسیار خونساز است.
  • یکی از بهترین راه‌ها برای درمان یبوست مزمن، استفاده از بیسکوییت جو می‌باشد. حتی برای درمان نفخ و درد شکم می‌توان از بیسکوییت جو استفاده نمود.
  • افرادی که دارای مزاجی سرد هستند، جو را با شکر مصرف نمایند.
  • جو یکی از گیاهان بسیار مفید برای افراد دارای کلسترول بالا است.
  • از دیگر خواص درمانی جو، می‌توان به پاکسازی سموم بدن اشاره نمود.
  • این گیاه برای دفع باکتری‌های روده بسیار موثر است.
  • جو به علت دارا بودن فسفر و مس برای سلامت استخوان‌ها بسیار موثر است. اگر دچار بیماری پوکی استخوان هستید، از این گیاه می‌توانید به عنوان یک داروی طبیعی استفاده کنید.
  • جو سرشار از ویتامین C است. به همین دلیل استفاده از آن باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر ابتلا به آنفولانزا را کاهش می‌دهد. همچنین آهن موجود در جو باعث افزایش حجم خون می‌گردد و به این ترتیب از بروز خستگی، کسالت و کم خونی پیشگیری می‌کند.
  • در طب سنتی برای کنترل دیابت، مصرف جو را پیشنهاد می‌کند.
  • از دیگر فواید جو، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی است.
  • جو از بروز آسم پیشگیری می‌کند.
  • جو علاوه بر اینکه یک غلات بسیار مغذی و خوشمزه است و دارای فواید گوناگونی است، اثرات فوق‌العاده‌ای بر سلامت و زیبایی پوست نیز دارد. از جمله فواید بی‌شمار جو برای سلامت پوست، می‌توان به این موارد اشاره نمود:
  • استفاده از جو برای درمان جوش و آکنه بسیار موثر است.
  • این گیاه از پوست در مقابل عوامل محیطی مانند سردی هوا، محافظت می‌کند.
  • برای پیشگیری از چین و چروک پوست و کاهش روند پیری از جو استفاده کنید.
  • مصرف مرتب جو، باعث روشن شدن پوست می‌شود.
  • جو، عمل کلاژن سازی پوست را افزایش می‌دهد.

از جو، می‌توان ماسک‌های زیبایی خانگی تهیه نمود که در ادامه به معرفی بهترین ماسک‌های تهیه شده از جو می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت شما عزیزان همراه قرار گیرد.

ماسک پودر جو، آبلیمو و شیر، روشن کننده پوست

اگر به دنبال ماسک روشن کننده‌ی خانگی و طبیعی هستید، ماسک پودر جو، آبلیمو و شیر را امتحان کنید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پودر جو، یک قاشق غذاخوری شیر و یک‌ونیم قاشق غذاخوری آبلیموی تازه نیاز داریم. هر سه مواد را در ظرفی بریزید و به خوبی هم بزنید و سپس آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک به طور مرتب استفاده کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

ماسک پودر جو و عسل، مناسب برای افراد دارای پوست چرب و آکنه دار

استفاده از ماسک خانگی و طبیعی پودر جو و عسل به افرادی که دارای پوست چرب و آکنه‌ای با منافذ باز هستند، توصیه می‌شود. این ماسک به رفع چربی اضافی پوست کمک شایانی کرده و باعث سفت و محکم شدن پوست نیز می‌گردد. استفاده از این ماسک به دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی، برای درمان جوش و آکنه نیز بسیار کارآمد است. برای تهیه این ماسک، به نصف قاشق غذاخوری پودر جو، نصف قاشق غذاخوری عسل و یک عدد سفیده تخم‌مرغ نیاز داریم. ابتدا سفیده را هم بزنید تا کف کند و به رنگ کرم درآید. حالا به آن پودر جو سپس عسل را اضافه کنید. پس از یکدست شدن، آن را به تمامی نواحی پوست خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب گرم شستشو دهید و برای بستن منافذ باز پوست، از آب سرد استفاده کنید. این ماسک را یک الی دو بار در هفته استفاده کنید تا شاهد روند بهبودی خود باشید.  

ماسک پودر جو، پاپایا و عسل، مناسب برای درخشان کردن پوست

این ماسک خانگی و طبیعی دارای آنتی اکسیدان، ویتامین C و E می‌باشد که برای تقویت و سلامت پوست بسیار ضروری می‌باشند. استفاده از این ماسک باعث از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست می‌شود و در نتیجه پوستی نرم، زیبا و روشن به شما هدیه می‌دهد.

برای تهیه این ماسک، به یک تکه پاپای کوچک، یک الی دو قاشق غذاخوری پودر جو و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. ابتدا در ظرفی پاپایا را به خوبی له کنید. این عمل را برای مدت زمان یک دقیقه با همزن انجام دهید. سپس جو و عسل را به آن اضافه کنید. دوباره عمل همزدن را تکرار کنید تا ترکیبی یکدست و یکنواخت حاصل شود. ماسک را بر پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک را دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید.

ماسک  آرد جو، کران بری، روغن نارگیل و شکر، یک اسکراپ روشن کننده پوست

افرادی که دارای پوست مستعد جوش‌های سرسیاه هستند، به راحتی می‌توانند از این ماسک استفاده کنند. این ماسک دارای خاصیت ضد پیری نیز می‌باشد. آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در این ماسک، به افزایش گردش سلولی کمک کرده و از پوست در مقابل آسیب‌های محیطی مانند هوای سرد، محافظت می‌کنند.

برای تهیه این ماسک به نصف فنجان کران بری، یک چهارم فنجان روغن نارگیل و یا روغن زیتون، یک چهارم فنجان شکر و دو الی سه قاشق غذاخوری آرد جو نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. پوستتان را با آب مرطوب کنید و ماسک حاصل شده را بر روی پوست خود اعمال کنید. به مدت سی ثانیه به صورت دورانی پوست را ماساژ دهید. این عمل را به خصوص در مناطقی که دارای جوش سر سیاه است، بیشتر تکرار کنید. و در پایان با آب سرد شستشو دهید. پس از شستشو، پوستتان را خشک و از یک تونر و کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

لازم به ذکر است که از این ماسک می‌توانید برای نقاطی از بدن که پوست خشن و خشکی دارند، مانند زانو و آرنج نیز استفاده نمایید.

ماسک جو و شیر، لایه بردار طبیعی پوست

استفاده از ماسک جو و شیر، به لایه برداری و از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک شایانی خواهد کرد. برای تهیه این ماسک، به یک الی دو قاشق غذاخوری جو، یک لیوان شیر و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون نیاز داریم. جو وشیر را در قابلمه بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا غلیظ و خمیری شکل شوند. پس از اینکه به این حالت درآمد، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا از دمای آن کاسته شود. حالا روغن زیتون را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مواد با یکدیگر به خوبی مخلوط شوند. ماسک حاصل شده را به تمامی نواحی پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. برای آنکه نتایج مطلوب حاصل شود، این ماسک را یک بار در هفته استفاده کنید.

ماسک جو دوسر و زردچوبه مناسب برای افراد دارای پوست مستعد جوش و آکنه    

زردچوبه به علت دارا بودن خواص ضد عفونی کننده، برای رفع عفونتهای پوستی بسیار مناسب است. این ماسک برای افراد دارای زخم‌های آکنه‌ای، خشکی پوست و افزایش رنگدانه‌های پوستی بسیار کارآمد است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری آرد جو دوسر، نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه و یک قاشق غذاخوری پودر عدس نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی بریزید و به آن مقداری آب اضافه کنید تا خمیری شکل شوند. ماسک حاصل شده را به تمامی نواحی پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

ماسک جو دوسر و روغن درخت چای

اگر از عارضه‌ی پوستی آکنه و جوش رنج می‌برید و به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای درمان آن هستید، از ماسک جو دوسر و روغن درخت چای استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری جو دوسر آسیاب شده، نصف قاشق غذاخوری آبلیموی تازه، سه الی چهار قطره روغن درخت چای و دو قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. تمامی مواد ذکر شده را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیب یکنواختی حاصل شود. آن را به تمامی پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

ماسک جو دوسر و پیاز برای رفع چین و چروک و آکنه پوست

طب سنتی برای پیشگیری و رفع چین و چروک پوست، استفاده از ماسک جو دوسر و پیاز را پیشنهاد می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک عدد پیاز، نصف فنجان بلغور جو دوسر و دو قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. ابتدا بلغور جو دوسر را در ظرفی بریزید و به آن آب اضافه کنید. ظرف را بر روی حرارت قرار دهید تا بلغورها پخته شوند. سپس آن را از روی حرارت بردارید و پس از سرد شدن در مخلوط‌کن بریزید و باقی مواد را به آن اضافه کنید. پس از ترکیب شدن، آن را به پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده کنید تا شاهد نتایج عالی باشید.

ماسک جو دوسر و سرکه سیب، مناسب برای افراد دارای پوست چرب

برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری پودر بلغور جو دوسر و دو قاشق غذاخوری سرکه سیب نیاز داریم. مواد را پس از ترکیب کردن به پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت پنج الی ده دقیقه با آب سرد شستشو دهید.               

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.