خانه طب سنتی آشنایی با سیب و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با سیب و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با سیب و خواص درمانی آن در طب سنتی
سیب یکی از محبوب و مشهورترین میوه‌ها در سراسر جهان است. درخت سیب، بلند و از تیره گل سرخیان می‌باشد. در ابتدا، این میوه در آسیای مرکزی پرورش یافت و از آن بعد، به سراسر دنیا برده شد. در ملل مختلف، سیب از ارزش فرهنگی و مذهبی خاصی برخوردار است و در ایران نیز، در ایام عید نوروز، در سفره هفت‌سین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فصول مختلف سال، انواع متنوعی از سیب‌ها موجود است که معروفترین آنها، سیب سرخ، سیب زرد و سیب گلاب می‌باشد. این میوه‌ی خوشمزه و مغذی، از تولیدات باغی استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و تهران می‌باشد.
طبع سیب
  • طبع سیب گرم و تر است و استفاده از آن برای افراد دارای مزاج دموی بسیار مناسب است.
  • میزان تری و گرمی سیب با توجه به رسیده‌تر و شیرین‌تر بودن آن افزایش می‌یابد.
  • هر چه قدر سیب ترش‌تر و سبزتر باشد، مزاج آن رو به سردی و خشکی می‌رود. در این حالت سیب قابض است و مصرف آن ممکن است فرد را دچار ناراحتی در معده کند.
خواص درمانی سیب در طب سنتی
  • سیب، یک میوه شادی آور است.
  • در طب سنتی از سیب ترش، برای درمان اسهال، استفراغ و تهوع استفاده می‌شود.
  • برای تقویت معده می‌توانید، آب سیب ترش را بگیرید و آن را با آب انار ترکیب و نوش جان کنید.
  • عزیزانی که مشکل تنگی نفس دارند، ابتدا سیب را ببویند و سپس آن را مصرف نمایند.
  • برای تقویت کبد، از فواید سیب بهره ببرید.
  • اگر دچار کمبود وزن و کم اشتهایی هستید، این میوه خوشمزه و مغذی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.
  • مصرف سیب، باعث افزایش میل جنسی می‌شود.
  • طب سنتی برای درمان نقرس، مصرف سیب را پیشنهاد می‌کند.
  • برای کاهش درد چشم، به این صورت عمل کنید که یک عدد سیب را رنده کنید و آن را در دستمال نخی بریزید و بر روی چشم قرار دهید. با استفاده مرتب از این روش درد چشم کاهش می‌یابد.
  • برای پایین آوردن حرارت بدن، از سیب استفاده کنید.
  • با مصرف سیب سموم بدن خود را دفع کنید. برای گرفتن نتایج بهتر، از سیب پخته شده استفاده کنید.
  • برای درمان سرماخوردگی و رفع گرفتگی صدا، آب سیب را بگیرید و نوش جان کنید.
  • آب سیب برای درمان سرفه بسیار مناسب است.
  • عزیزانی که دچار اضافه وزن هستند، برای کاهش وزن خود کافیست، سیب را با پوست میل نمایند.
  • مصرف سیب، قند خون را بالا نمی‌برد.
  • برای درمان و رفع یبوست از سیب بهره ببرید.
  • برای رفع اسهال کودکان، به این صورت عمل کنید که در طول روز چند بار به آنها سیب رنده شده بدهید.
  • استفاده از سیب پخته شده به درمان تنبلی روده کمک شایانی می‌کند.
  • برای کاهش کلسترول بد خون، سیب را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • مصرف سیب، از دچار شدن به دیابت نوع دو پیشگیری می‌کند.
  • صبح ناشتا، بهترین زمان برای مصرف سیب است.
  • برای پایین آوردن تب کودکان از سیب استفاده کنید. به این صورت که آب سیب را بگیرید و سپس به کودک بخورانید. در کنار مصرف آب سیب، شستشوی بدن با آب ولرم و دیگر مراقبت‌ها را فراموش نکنید.
مضرات سیب
  • به دلیل اینکه میزان اسیدی بودن سیب بسیار بالاست، بنابراین پس از مصرف این میوه، دندان‌هایتان را مسواک کنید تا از آسیب به آنها پیشگیری شود.
  • مصرف سیب ترش و نرسیده برای افراد سرد مزاج مضر است، پس از مصرف آن خودداری نمایند.
  • مصرف سیب کال، باعث ضعف حافظه و فراموشی می‌شود.
  •  از مصرف دانه سیب، به خصوص به صورت خرد شده پیشگیری شود، زیرا مصرف مقدار مشخصی از آن باعث مسمومیت و حتی در مواردی موجب مرگ می‌شود.
مصلح سیب
  • در طب سنتی، دارچین و گلنگبین، به عنوان مصلح این میوه یاد شده است.
  • همچنین در طب سنتی و اسلامی توصیه شده است که سیب ترش به همراه گل‌قند، دارچین و عسل مصرف شود.
سیب از انواع میوه‌هایی می‌باشد که با مصرف روزانه می‌توانید خود را از ابتلا به انواع بیماری‌ها محفوظ نگهدارید. اما این میوه علاوه بر خاصیت آن به صورت خوردن، از طریق موضعی نیز فواید بیشماری برای پوست دارد. از سیب به دلیل دارا بودن عناصر مفید، می‌توان ماسک‌های زیبایی به صورت طبیعی و خانگی تهیه نمود که در ادامه ابتدا به مزایای انواع ماسک‌های تهیه شده با سیب برای پوست و سپس به معرفی ماسک‌های زیبایی که به راحتی بتوانید در خانه تهیه کنید اشاره می‌کنیم. امیدواریم مورد رضایت و استفاده‌ی شما عزیزان همراه واقع گردد.
خواص و مزایای ماسک سیب برای پوست
  • سیب به دلیل دارا بودن آب فراوان، باعث رطوبت رسانی و هیدراته شدن پوست می‌گردد. آبرسانی به پوست، علاوه بر هیدراته نگه داشتن پوست، باعث نرمی و لطافت آن نیز می‌شود.
  • سیب به دلیلی دارا بودن ویتامین C و آنتی اکسیدان، از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
  • همانطور که می‌دانیم یکی از دلایل ایجاد چین و چروک پوست، کمبود کلاژن است. با استفاده از ماسک سیب به طور طبیعی پوست تحریک شده و تولید کلاژن می‌نماید. در نتیجه پوست بر اثر تولید کلاژن، سفت و محکم شده و انعطاف پذیری آن افزایش می‌یابد.
  • با استفاده از ماسک سیب به مبارزه علیه لک‌های تیره پوست، جوش، آکنه و انواع مشکلات پوستی بروید.
  • چرب بودن بیش از حد پوست، یکی از عوامل اصلی در ایجاد جوش و آکنه است. استفاده از ماسک پوست علاوه بر تنظیم و کاهش چربی اضافی پوست، رطوبت مورد نیاز پوست را نیز حفظ می‌کند.
  • سیب به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی برای درمان خارش، قرمزی و التهاب پوست بسیار مناسب است.
  • از دیگر خواص ماسک سیب می‌توان به حفظ تعادل PH پوست، پاکسازی منافذ پوست، افزایش گردش خون و بالا بردن انعطاف پذیری پوست اشاره نمود.
  • برای افزایش درخشندگی و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست از ماسک سیب بهره گیرید.
  • استفاده از ماسک سیب، یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای از بین بردن تیرگی و تورم اطراف چشم می‌باشد.
بهترین و برترین ماسک‌های زیبایی تهیه شده با سیب
ماسک سیب، عسل و دارچین برای رفع افتادگی پوست صورت
یکی از ماسک‌های خانگی وطبیعی که بری رفع افتادگی پوست صورت بسیار مناسب و کارآمد است، ماسک سیب، عسل و دارچین است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پوره سیب، یک الی دو قاشق غذاخوری عسل و دو الی سه قاشق غذاخوری پودر دارچین نیاز داریم. کافیست در ظرفی تمامی مواد ذکر شده را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. ترکیب حاصل شده را روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، اعمال کنید و پس از ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید و سپس از یک مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده نمایید. از این ماسک بهتر است پس از اسکراپ پوست استفاده نمایید.
لازم به ذکر است که تمامی مواد به کار رفته در این ماسک، مکمل یکدیگر هستند و استفاده از این ماسک برای فصول تابستان و زمستان بسیار مناسب است. اما نکته‌ای که باید آن را مد نظر داشته باشید این است که مصرف موضعی دارچین ممکن است برای برخی از افراد ایجاد آلرژی و تحریکات پوستی کند بنابراین قبل از استفاده بهتر است آن را بر روی قسمت کوچکی از پوست استفاده کنید و در صورت نداشتن آلرژی، برای پوست صورت خود استفاده نمایید.
ماسک سیب، ماست و آب پرتقال، ماسکی مناسب برای زیبایی و درخشش پوست
اگر به دنبال ماسکی طبیعی و خانگی برای زیبایی و درخشش پوست خود هستید، پیشنهاد ما به شما عزیزان استفاده از ماسک سیب، ماست و آب پرتقال است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پوره سیب، یک الی دو قاشق غذاخوری ماست پرچرب و غلیظ و یک قاشق چایخوری آب پرتقال تازه نیاز داریم. ابتدا در ظرفی پوره سیب و ماست را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس آب پرتقال را به آن اضافه کنید. به خوبی هم بزنید تا یکدست و یکنواخت شوند. حالا آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. پس از شستشو نیز از کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.
هنگامی که پوست شما خسته است و هیچ درخششی ندارد، رطوبت و ویتامین رسانی می‌توانند، شادابی را به پوست شما بازگرداند. این ماسک به دلیل دارا بودن اسید لاکتیک، باعث رشد سلول‌های جدید خواهد شد و نواقص پوست شما را برطرف خواهد کرد.
ماسک سیب، پودر جودوسر و شیر، مناسب برای پوست‌های حساس
افرادی که دارای پوستی حساس هستند، به راحتی می‌توانند از ماسک پوره سیب، پودر جودوسر و شیر گرم استفاده نمایند. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پوره سیب، دو الی سه قاشق چایخوری پودر جودوسر و یک قاشق غذاخوری شیر گرم نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن آن را به تمامی نواحی پوست پوست خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو کنید. در این ماسک می‌توانید به جای استفاده از پودر جودوسر از بلغور و یا آرد جودوسر استفاده نمایید.
ماسک سیب، ژل آلوئه‌ورا و روغن نارگیل برای روشن کردن پوست صورت
برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری پوره سیب، ژل آلوئه‌ورا به مقدار یک قاشق غذاخوری و روغن نارگیل به مقدار یک قاشق چایخوری نیاز داریم. ابتدا روغن نارگیل را در ظرفی ذوب کنید و سپس باقی مواد را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. پس از آنکه ترکیب یکدست شد، یک لایه نازک از آن را به تمامی نواحی پوست خود به جز اطراف چشم پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود و برای انوع پوست مناسب می‌باشد. همچنین وجود روغن نارگیل نیز باعث نرمی پوست می‌گردد و لطافت و زیبایی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
ماسک سیب، برنج پخته و پوره شده و روغن جوجوبا برای جوانسازی پوست
برای تهیه ماسک طبیعی و خانگی با خاصیت جوانسازی، به یک قاشق غذاخوری پوره سیب، یک قاشق غذاخوری برنج پخته و پوره شده و دو قاشق چایخوری روغن جوجوبا نیاز داریم. ابتدا برنج پخته شده را به خوبی له کنید و سپس مواد دیگر را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. با استفاده از این ماسک، لک‌های پوستی شما برطرف می‌شود و رطوبت و مواد مغذی پوست تامین می‌گردد.
ماسک سیب، کشک و آبلیمو، مناسب برای پوست‌های چرب
 افرادی که دارای پوست چرب هستند و به دنبال ماسکی طبیعی و خانگی برای تنظیم چربی پوست خود هستند، می‌توانند از فواید ماسک سیب، کشک و آبلیمو ترش بهره گیرند. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری سیب رنده شده، یک قاشق چایخوری کشک و یک قاشق چایخوری آبلیمو ترش تازه نیاز داریم. تمامی مواد ذکر شده را در ظرفی با یکدیگر ترکیب کنید. این ترکیب باید غلیظ و یکدست باشد. آن را به پوست صورت خود اعمال کنید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. کشک به دلیل دارا بودن اسید لاکتیک باعث درخشش و رطوبت رسانی به پوست می‌شود و به رفع چربی اضافی پوست کمک می‌کند و بنابراین این ماسک برای افراد دارای پوست چرب بسیار مناسب و کارآمد می‌باشد.
ماسک سیب و گلیسیرین مناسب برای پوست‌های خشک
طب سنتی استفاده از ماسک سیب و گلیسیرین را برای افراد دارای پوست خشک توصیه می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری پوره سیب و چند قطره گلیسیرین نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید و پس از غلیظ و یکدست شدن آن را به تمامی نواحی پوست خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.