خانه طب سنتی  آشنایی با نشاسته و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با نشاسته و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با نشاسته و خواص درمانی آن در طب سنتی

نشاسته پودری سفید رنگ است که از ساقه و دانه گیاهان تهیه می‌شود. گیاهانی که مملو از نشاسته هستند عبارتند از: گندم، برنج، ذرت و سیب‌زمینی

نشاسته سرشار از فیبر، کلسیم، آهن و ویتامین B می‌باشد. این ماده‌ی مغذی بسیار کم کالری است. از نشاسته علاوه بر پخت و پز در صنایع صنعتی و تولیدی نیز استفاده می‌شود.

خواص درمانی نشاسته در طب سنتی

  • نشاسته بسیار مغذی و اندکی قابض می‌باشد.

  • استفاده از سرمه‌ی نشاسته به همراه سفیده تخم‌مرغ برای تسکین حرارت چشم و آبریزش بسیار کارآمد است.

  • در طب سنتی از نشاسته به عنوان نرم کننده سینه و ضد خفقان استفاده می‌شود.

  • اگر دچار گلو درد و سرفه هستید، از نشاسته بهره بگیرید.

  • نشاسته برای رفع زخم معده بسیار مفید است.

  • ترکیب نشاسته و سرکه برای رفع خناق و ورم‌هایی من جمله ورم لثه موثر است.

  • برای درمان نیش حشرات سمی، کافیست نشاسته را با زعفران ترکیب کنید و آن را بر روی محل مورد نظر پوشش دهید.

  • مصرف نشاسته همانند خاویار و شیر، در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بسیار مناسب است.

  • از دیگر خواص درمانی نشاسته در طب سنتی می‌توان به فواید بیشمار آن برای سلامت پوست اشاره نمود. در طب سنتی از نشاسته برای رفع خشکی، کدر و بی روح بودن پوست، افزایش شفافیت و لطافت، لایه برداری و رفع آکنه و جوش استفاده می‌شود.

  • با قرار دادن مواد غذایی سرشار از نشاسته به پیشگیری از بیماری‌های مزمن و قلبی بپردازید.

  • برای رفع سوزش چشم، به این صورت عمل کنید که نشاسته را با سفیده تخم‌مرغ ترکیب کنید و آن را بر روی چشم بکشید. انجام این عمل برای رفع چشم درد و سوزش آن بسیار مناسب است.

  • از نشاسته برای کاهش قند خون و حساسیت نسبت به انسولین استفاده می‌شود.

  • نشاسته به دلیل دارا بودن فیبر، هضم را آسان و دستگاه گوارشی را تقویت می‌کند.

  • برای رفع عفونت دندان به این صورت عمل کنید که مقداری نشاسته را در آب بریزید و پس از هم زدن، آن را سه نوبت، صبح، ظهر و شب در دهانتان غرغره کنید. انجام این عمل باعث رفع التهاب و خونریزی لثه می‌شود و برای از بین بردن بوی بد دهان نیز موثر است.

  • برای درمان گرفتگی صدا نیز، مقداری نشاسته را در یک لیوان آب گرم بریزید و هم بزنید تا یکدست شوند و سپس آن را نوش جان کنید. استفاده از این روش علاوه بر رفع گرفتگی صدا، درد سینه را نیز کاهش می‌دهد.

  • از دیگر فواید نشاسته می‌توان به رفع و درمان یبوست اشاره نمود. برای رفع این عارضه به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری نشاسته را در یک لیوان شیر بریزید و پس از هم زدن، آن را بنوشید.

  • با قرار دادن نشاسته در رژیم غذایی روزانه، انرژی مورد نیاز سلول‌ها و بدن خود را تامین کنید. زیرا در رژیم‌های غذایی، نشاسته وظیفه تبدیل گلوکز به انرژی را بر عهده دارد.

  • برای رفع خشکی گلو، مقدار دو الی سه قاشق غذاخوری نشاسته را در یک لیوان آب سرد بریزید و آن را بر روی حرارت قرار دهید و به آن یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. پس از آنکه این ترکیب غلیظ شد، آن را از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن میل کنید.

  • برای درمان اسهال و دل پیچه‌های مکرر کافیست، مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری پودر نشاسته به همراه نبات و یک قاشق غذاخوری روغن بادام را بجوشانید و پس از سرد شدن میل نمایید.

 موارد منع مصرف از نشاسته

  • اگر چه نشاسته دارای فواید و مواد مغذی بسیار زیادی می‌باشد، اما مصرف آن در سه ماهه اول بارداری باعث ایجاد نقص در لوله‌های عصبی و نخاعی می‌گردد و در نتیجه این عامل منجر به سقط جنین می‌شود. بنابراین مادران باردار از مصرف نشاسته در دوران بارداری خصوصا سه ماهه اول، جدا خودداری نمایند.

  • استفاده موضعی از نشاسته برای افرادی که حساسیت بالایی دارند و همچنین کودکان توصیه نمی‌شود.

  • از مصرف نشاسته در نوزادن خصوصا نوزادان زیر یکسال پرهیز کنید.

طبع نشاسته و مصلحات آن

  • طبع نشاسته سرد و خشک می‌باشد.

  • بهتر است نشاسته به همراه مواد شیرینی مانند عسل و خرما استفاده شود تا از عوارض آن کاسته شود.

  • همچنین می‌توان به همراه نشاسته از میخک نیز استفاده نمود.

  • کرفس نیز از جمله مصلحات و بهبود دهنده خواص و طبع نشاسته می‌باشد.

همانطور که در قسمت فواید و خواص درمانی اشاره نمودیم، نشاسته برای سلامت و زیبایی پوست و رفع مشکلات پوستی بسیار مناسب می‌باشد. نشاسته به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی به زیبایی و سلامت پوست کمک شایانی می‌کند.

در طب سنتی از نشاسته برای تهیه انواع ماسک‌های زیبایی استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی بهترین و برترین آنها می‌پردازیم.

ماسک آبلیمو، نشاسته برنج، روغن زیتون و کاهو

یکی از ماسک‌های زیبایی تهیه شده از نشاسته، ماسک آبلیمو، نشاسته برنج، روغن زیتون و کاهو می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری آبلیمو، یک قاشق غذاخوری پودر نشاسته برنج، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک برگ کاهو نیاز داریم. کاهو را به همراه آبلیمو در مخلوط‌کن بریزید و پس از یکدست شدن، به آن نشاسته و روغن زیتون را اضافه کنید. دوباره شروع به هم زدن کنید و پس از یکدست شدن، آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب فراوان شستشو دهید. پس از خشک کردن نیز از یک مرطوب کننده مناسب پوستتان استفاده نمایید. این ماسک را دو مرتبه در هفته تهیه و استفاده نمایید تا شاهد نتایج عالی و مثبت قرار گیرید.

ماسک هویج، سفیده تخم‌مرغ، روغن زیتون، شیر و نشاسته

طب سنتی برای رفع کدری و ماتی پوست، مصرف ماسک هویج، سفیده تخم‌مرغ، روغن زیتون، شیر و نشاسته را به شما عزیزان پیشنهاد می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک عدد هویج، یک عدد سفیده تخم‌مرغ، یک قاشق چایخوری روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری شیر و یک الی دو قاشق غذاخوری نشاسته نیاز داریم. هویج را رنده کنید و مابقی مواد ذکر شده را به آن اضافه کنید و شروع به هم زدن کنید. پس از یکدست شدن مواد، آن را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده نمایید تا شاهد زیبایی هر چه تمام‌تر پوست خود شوید.      

ماسک نشاسته، سفیده تخم‌مرغ و ماست، شفاف کننده پوست

استفاده‌ی مرتب و منظم از ماسک نشاسته، سفیده تخم‌مرغ و ماست، باعث شفافیت و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست شما خواهد شد. همچنین این ماسک به دلیل وجود سفیده تخم‌مرغ برای رفع مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه بسیار مناسب می‌باشد. لازم به ذکر است که اگر دارای پوستی چرب هستید، حتما از ماست کم چرب استفاده نمایید. برای تهیه این ماسک به یک عدد سفیده تخم‌مرغ، یک قاشق غذاخوری ماست و یک الی دو قاشق مرباخوری پودر نشاسته نیاز داریم. ابتدا سفیده تخم‌مرغ را در ظرفی بریزید را آنقدر هم بزنید تا کف کند، آنگاه ماست و نشاسته را به آن اضافه نمایید و دوباره شروع به هم زدن کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و بعد از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. با استفاده‌ی دو الی سه مرتبه در هفته حتما به نتایج مطلوب دست خواهید یافت.

ماسک نشاسته، آب پرتقال و ماست، مناسب برای افراد دارای پوست چرب

عزیزانی که دارای پوست چرب هستند و به دنبال ماسکی طبیعی و خانگی برای کنترل چربی پوست خود هستند، بهتر است از ماسک نشاسته، آب پرتقال و ماست کم چرب استفاده نمایند. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری پودر نشاسته، یک قاشق غذاخوری ماست کم چرب و مقداری آب پرتقال طبیعی نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیب یکدست و غلیظی حاصل شود. آنگاه آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.

لازم به ذکر است که در هنگام استفاده از ماسک، از خندیدن، حرف زدن و اخم کردن پرهیز کنید.

ماسک نشاسته و شیر، روشن کننده پوست

ماسک خانگی و طبیعی دیگری که به شما عزیزان معرفی می‌کنیم، ماسک نشاسته و شیر با خاصیت روشن کنندگی پوست می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق مربا خوری  نشاسته، و دو الی سه قاشق مربا خوری شیر نیاز داریم. ابتدا نشاسته را در مقدار معینی آب سرد حل کنید و سپس شیر را به آن اضافه کنید. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. با انجام مرتب یک الی دو بار در هفته از این ماسک، شاهد درخشش و روشن شدن پوست خود خواهید شد.

ماسک نشاسته، آلوئه‌ورا، سفیده تخم‌مرغ و ویتامین E

برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به یک الی دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا، یک عدد کپسول ویتامین E، یک قاشق چایخوری نشاسته ذرت و یک عدد سفیده تخم‌مرغ نیاز داریم. ابتدا سفیده تخم‌مرغ را در ظرفی بریزید و هم بزنید تا کف کند و سپس دیگر مواد ذکر شده را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا یکدست و یکنواخت شوند. ماسک حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از خشک شدن و گذشتن پانزده الی بیست دقیقه با آب فراوان شستشو دهید.

ماسک نشاسته برنج، کربنات و سرکه سیب، از بین برنده‌ی جوش و آکنه

استفاده از ماسک نشاسته برنج، کربنات و سرکه سیب، به عزیزانی که دارای پوستی مستعد جوش و آکنه هستند پیشنهاد می‌شود. این ماسک را به راحتی در خانه تهیه کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری نشاسته برنج، نصف قاشق چایخوری کربنات و یک قاشق چایخوری سرکه سیب نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیبی یکنواخت و یکدست حاصل شود. ماسک را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. این ماسک را به طور روزانه استفاده کنید تا شاهد نتایج مثبت و عالی شوید.

ماسک نشاسته و گلاب ، جوان سازی و روشن کننده پوست

ماسک نشاسته و گلاب، تاثیر بسزایی در درخشش و جوان سازی پوست دارد . برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری پودر نشاسته و مقداری گلاب به جهت خمیر شدن نیاز داریم. نشاسته را در ظرفی بریزید و به آن کم کم گلاب را اضافه کنید تا خمیری غلیظ حاصل شود. خمیر را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و به صورت دورانی برای مدت یک دقیقه ماساژ دهید. پس از گذشت این مدت زمان، اجازه دهید ماسک برای بیست الی سی دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. این ماسک را می‌توانید به طور روزانه استفاده کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

ماسک نشاسته برنج، آب هویج و آب گریپ فروت

برای تهیه این ماسک، به یک قاشق غذاخوری نشاسته برنج، یک قاشق غذاخوری آب هویج و یک قاشق غذاخوری آب گریپ فروت نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد ذکر شده را با یکدیگر مخلوط کنید و یک لایه نازک از آن را بر روی پوست تمیز صورت و گردن خود به جز نواحی دور چشم پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید.

ماسک نشاسته برنج، روغن زردآلو و شیر، درخشان کننده پوست

اگر به دنبال ماسکی طبیعی و خانگی با خاصیت درخشان کنندگی پوست هستید، ما به شما عزیزان، استفاده از ماسک نشاسته برنج، روغن زردآلو و شیر را پیشنهاد می‌کنیم. برای تهیه به نصف قاشق غذاخوری نشاسته برنج، یک قاشق چایخوری روغن زردآلو و مقداری شیر نیاز داریم. مواد را پس از ترکیب و یکدست شدن، به پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه بار در هفته می‌توانید استفاده کنید.        

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.