خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با هویج و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با هویج و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti

یکی از صیفی‌جات پر مصرف در جهان، هویج است. پرورش این گیاه، بسیار راحت است و در اکثر فرهنگ‌ها، هویج جزء گیاهانی است که آنها به طور روزمره استفاده می‌کنند. هویج در رده‌ی صیفی‌جات ریشه‌ای قرار دارد. این گیاه به رنگ‌های مختلفی مانند نارنجی، بنفش، سفید، قرمز و زرد می‌باشد و ریشه‌ی اصلی آن، همان قسمت رنگی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. از برگ‌های هویج می‌توان در تهیه سالادها و انواع غذاها استفاده نمود.

هویج بومی اروپا و جنوب غربی آسیا می‌باشد. امروزه، هویج بیشتر در کشور چین کشت می‌شود و از آنجا به دیگر نقاط جهان صادر می‌شود. هویج دارای بتاکاروتن، فیبر، ویتامین A،C،K و B8 می‌باشد. ریشه آن سرشار از آنتی اکسیدان است و همچینین دارای مقادیر بالایی اسید پانتوتنیک، پتاسیم، آهن، منگنز و مس نیز می‌باشد.

خواص درمانی هویج در طب سنتی

  • هویج از دچار شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند. هویج دارای عناصری می‌باشد که مصرف آن کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و همین امر باعث پیشگری از دچار شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌گردد. طبق تحقیقاتی که در ایتالیا انجام شد، معلوم شد افرادی که به طور متوسط میزان هویج بیشتری مصرف می‌کنند، یک سوم کمتر نسبت به افرادی که مصرف کمتری دارند، دچار حمله قلبی می‌شوند.
  • از دیگر خواص هویج در طب سنتی می‌توان به کاهش فشار خون اشاره نمود. هویج سرشار از پتاسیم می‌باشد. پتاسیم در باز کردن رگ‌ها نقش بسزایی دارد و فشار را از روی رگ‌ها و عروق خونی برمی‌دارد، که از این طریق گردش خون افزایش می‌یابد، عملکرد سایر اندام‌ها بهبود می‌یابد و در نتیجه از فشار بر رو سیستم قلبی عروقی کاسته می‌شود. کومارین موجود در هویج در کاهش فشار خون نقش موثری دارد.
  • با مصرف هویج سیستم ایمنی بدن خود را افزایش دهید. هویج دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری می‌باشد و به همین سبب باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود. ویتامین C موجود در هویج باعث تحریک گلبول‌های سفید خون می‌شود که این امر خود باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • هویج را در سبد روزانه غذایی خود قرار دهید تا عمل هضم غذا بهتر صورت گیرد. فیبر موجود در هویج باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.
  • در طب سنتی از هویج برای پیشگیری از دچار شدن به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان ریه استفاده می‌شود. با مصرف هویج، میزان بتاکاروتن در بدن افزایش می‌یابد و این امر میزان ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد. همچنین فیبر موجود در هویج از دچار شدن به سرطان روده نیز جلوگیری می‌کند. علاوه بر موارد فوق،  تحقیقات به عمل آمده دیگر، نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم‌هایی که هویج خام مصرف می‌کنند، پنج الی هشت برابر کمتر از خانم‌هایی است که از هویج استفاده نمی‌کنند.
  • با مصرف هویج از دچار شدن به بیماری دژنراسیون ماکولا که یک بیماری‌ شایع در افراد سالمند است، پیشگیری کنید. بتاکاروتن موجود در هویج مانع از دچار شدن به بیماری می‌شود.
  • با قرار دادن هویج در سبد غذایی روزانه خود، کمبود ویتامین A در بدن تامین می‌گردد و در نتیجه مشکل بینایی در افرادی که دچار این کمبود ویتامین هستند، برطرف می‌گردد.
  • آنتی اکسیدان موجود در هویج باعث تقویت لثه‌ها می‌شود و ترشح بزاق را افزایش می‌دهد. افزایش ترشح بزاق به دلیل قلیایی بودن، باعث از بین بردن باکتری‌ها و سایر مواد خارجی که عامل ایجاد کرم خوردگی، بوی بد دهان و دیگر مشکلات بهداشتی هستند، می‌گردد.
  • مصرف هویج به طور روزانه، خطر ابتلا به سکته را تا ۶۸ درصد کاهش می‌دهد. در واقع مصرف هویج باعث تقویت مغز می‌شود. طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که میزان بتاکاروتن در افرادی که میزان مصرف هویج در آن بالا بوده است، بیشتر است و در نتیجه این افراد خود را از دچار شدن به سکته بیمه می‌کنند.
  • هویج به دلیل دارا بودن کاروتنوئید، میزان قند خون در بدن را تنظیم می‌کند. افراد دیابتی با مصرف هویج می‌توانند زندگی سالم‌تر و عادی‌تری داشته باشند. این افراد با مصرف هویج باعث تنظیم انسولین و گلوکز بدن می‌شوند و دیگر شاهد افزایش و کاهش قند خونشان نخواهند بود.
  • هویج دارای خواص ضد عفونی کننده است و به همین در طب سنتی از آن به عنوان ملتین، کرم کش و درمان مشکلات کبدی استفاده می‌شود.
  • استفاده از روغن هویج برای درمان خشکی پوست بسیار کارآمد است. برای این منظور کافیست هر شب قبل از خواب، مقداری از روغن هویج را بر روی نقاط مورد نظر پوشش دهید و برای مدت زمان یک دقیقه ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود. اجازه دهید این روغن شب تا صبح بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. این عمل را به طور روزانه و مرتب تکرار کنید تا شاهد نتایج مطلوب و پوستی نرم و لطیف باشید.
  • با مصرف آب هویج، سلامت معده و روده خود را تضمین کنید.
  • برای افزایش شیر مادران شیرده به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از تخم هویج را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید تا برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. مصرف این دمنوش علاوه بر افزایش شیر مادران، انرژی بخش، اشتها آور و قاعده آور است.
  • برای رفع آبسه دهان از دمنوش بر گ هویج بهره گیرید. برای رفع این عارضه کافیست مقداری از برگ هویج را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور دهید و از آن برای غرغره کردن استفاده نمایید. این روش را به طور مرتب تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. همچنین از این جوشانده می‌توان برای رفع ترک و خراش‌های پوستی نیز استفاده نمود.
  • با هویج پوست خود را سالم و زیبا کنید. عناصر موجود در هویج به سلامت و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست می‌شود.

مصلحات هویج

بر مبنای کتب طب سنتی، انیسون و ادویه‌های گرم جزء مصلحات هویج می‌باشند.

استفاده از سوپ هویج برای کودکان شیرخواری که دارای معده‌ای حساس هستند

بهتر است برای کودکانی شیرخواری که دارای معده‌ای حساس هستند، از سوپ هویج استفاده کنید. برای تهیه این سوپ به این صورت عمل کنید که مقدار ۲۰۰ گرم هویج را رنده کنید و در ظرفی بریزید و به آن مقدار یک لیتر آب اضافه کنید. ظرف را بر روی حرارت قرار دهید تا جوش بخورد و هویج کاملا له شود. آنگاه آن را از صافی عبور دهید و به میزان مساوی به آن شیر اضافه کنید. ترکیب حاصل شده را در شیشه شیر بچه ریخته و به او بدهید.       

همانطور که در فواید و خواص درمانی هویج اشاره کردیم، استفاده از هویج باعث زیبایی و رفع انواع مشکلات پوستی می‌گردد. از جمله این فواید می‌توان به این عوامل اشاره نمود:

فواید و خواص درمانی هویج برای پوست:

  • استفاده از هویج باعث پاکسازی عمیق پوست می‌گردد.
  • هویج روشن کننده پوست می‌باشد.
  • اگر به دنبال یک ضد چروک قوی و طبیعی هستید، هویج را از یاد نبرید.
  • برای نرمی و شفافیت هر چه تمام‌تر پوست خود از هویج بهره گیرید.
  • افرادی که دارای پوستی مستعد آکنه و جوش هستند از هویج استفاده نمایند.
  • برای تامین تمام ویتامین‌های مورد نیاز پوست، هویج را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • هویج به دلیل دارا بودن استروژن، به جوان سازی پوست کمک شایانی می‌کند.
  • استفاده از هویج باعث محافظت پوست در برابر نور خورشید می‌گردد.
  • برای رفع لک‌های پوستی و انواع زخم‌ها از هویج استفاده کنید.

از هویج می‌توان انواع ماسک‌های زیبایی با خواص درمانی گوناگون تهیه نمود. در ادامه  برترین و بهترین ماسک‌های زیبایی تهیه شده با هویج را به شما عزیزان معرفی می‌نماییم که امیدواریم مورد استفاده و رضایت شما عزیزان قرار گیرد. با ما همراه باشید.

ماسک هویج، روغن بادام شیرین و عصاره گل یاس، برای پاکسازی و روشن کنندگی پوست

یکی از ماسک‌های زیبایی هویج با خاصیت پاکسازی و روشن کنندگی، ماسک هویج، روغن بادام شیرین و عصاره گل یاس است. این ماسک را به راحتی و با کمترین هزینه می‌توانید در خانه تهیه و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به یک عدد هویج، یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین و ۵ قطره عصاره گل یاس نیاز داریم. ابتدا هویج را شسته و آن را رنده کنید، سپس آن را فشار دهید تا آب آن گرفته شود. آب هویج را کنار بگذارید و از آن برای شستشوی پوست خود استفاده نمایید. روغن بادام شیرین و عصاره گل یاس را به تفاله هویج اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا یکدست و یکنواخت شوند. ترکیب حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید تا شاهد نتایج عالی و مثبت گردید.

لازم به ذکر است، افرادی که دارای پوستی چرب هستند می‌توانند از آب هویج برای شستشوی پوست خود استفاده نمایند. با استفاده مرتب از آب هویج، متوجه خواهید شد که چربی اضافه پوست شما گرفته می‌شود و پوست شما زیباتر و شفاف‌تر شده است.

ماسک هویج، عسل و روغن زیتون، جوان کننده پوست

طب سنتی برای حفظ سلامت و جوان‌سازی پوست، استفاده از ماسک هویج، عسل و روغن زیتون را پیشنهاد می‌کند. برای تهیه این ماسک فوق‌العاده، به یک عدد هویج، دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون نیاز داریم. هویج را آب‌پز کنید و پس از پختن آن را له کنید. اجازه دهید سرد شود و سپس به آن عسل و روغن زیتون را اضافه کنید. ماسک حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه، زمانی که ماسک بر روی پوستتان خشک شد، با آب ولرم شستشو دهید. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که پوستی خشک دارید، پس از شستشو از گلیسیرین استفاده کنید. از این ماسک می‌توانید دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک هویج، زرده تخم‌مرغ، ماست و پودر جوانه گندم، ماسکی ضد چروک

برای رفع و پیشگیری از چین و چروک پوست، از ماسک هویج، زرده تخم‌مرغ، ماست و پودر جوانه گندم استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به دو عدد هویج، یک عدد زرده تخم‌مرغ، یک قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق چایخوری پودر جوانه گندم نیاز داریم. هویج را رنده کنید و تفاله آن را در ظرفی بریزید و به آن زرده تخم‌مرغ، ماست و پودر جوانه گندم را اضافه کنید. تمامی مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا کاملا یکدست شوند. حالا آن را به تمامی نواحی پوست خود، به خصوص مناطقی که چروک بیشتری دارد اعمال کنید و پس از گذشت یک‌ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. توجه کنید که با استفاده مرتب و منظم از این ماسک، به نتیج عالی و مطلوب دست خواهید یافت.

ماسک هویج، عسل و آبلیمو، برطرف کننده جوش و آکنه

عزیزانی که دارای پوستی مستعد آکنه و جوش هستند، به راحتی می‌توانند از ماسک هویج، عسل و آبلیمو استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به دو عدد هویج، دو قاشق چایخوری عسل و مقدار کمی آبلیمو نیاز داریم. ابتدا هویج را آب‌پز کنید و سپس آن را له کنید. پس از سرد شدن به آن عسل و آبلیموی تازه را اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود. همچنین برای رفع سریع آکنه و جوش، از آب هویج نیز می‌توانید بهره ببرید. برای این منظور کافیست، با استفاده از یک تکه پنبه مقداری آب هویج را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از خشک شدن با آب سرد شستشو دهید.           

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.