خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با هندوانه و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با هندوانه و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با هندوانه و خواص درمانی آن در طب سنتی

یکی از انواع میوه‌های تابستانی که از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است، هندوانه است. هندوانه میوه‌ای است که در دسته صیفی‌جات قرار دارد و محل رشد آن در جالیز می‌باشد. این میوه‌‌ی آبدار و شیرین دارای بوته است و یک گیاه یک ساله می‌باشد. طبق تحقیقات به عمل آمده به نظر می‌رسد که تاریخچه این میوه‌ی مغزی و خوشمزه به مصر باز می‌گردد. بیشتر حجم هندوانه از آب تشکیل شده است. هندوانه در دو نوع رنگ زرد و قرمز وجود دارد که هم به صورت آبی و هم به صورت دیمی کشت می‌شود.

در این مقاله سعی بر این داریم که  اطلاعاتی را درباره‌ی خواص درمانی هندوانه، طبع و مضرات آن با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. امیدواریم این مطالب مورد استفاده و رضایت شما عزیزان همراه قرار گیرد.

هندوانه چه طبعی دارد؟

طبق منابع طب سنتی و ایرانی اسلامی ، طبع هندوانه سرد و تر بیان شده است.

خواص درمانی هندوانه در طب سنتی

  • هندوانه میوه‌ای است تابستانی که برای رفع عطش و تشنگی بسیار کارآمد است.
  • مصرف این میوه‌ی آبدار و شیرین موجب تسکین تیزی صفرا و خون می‌گردد.
  • این میوه دارای خاصیت رطوبت رسانی بسیار بالایی می‌باشد.
  • مصرف هندوانه به طور مرتب موجب رقیق شدن خون می‌گردد. بنابراین افرادی که خون غلیظی دارند می‌توانند از خواص درمانی این میوه بهره ببرند.
  • مصرف هندوانه موجب تولید بلغم شیرین می‌گردد.
  • هندوانه ادرار آور است و رطوبت بدن را زیاد می‌کند.
  • از دیگر خواص هندوانه می‌توان به ضد التهابی بودن آن اشاره نمود.
  • این میوه ضد سرطان است.
  • برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش از میوه‌ی هندوانه بهره گیرید.
  • استفاده از هندوانه به درمان آسم کمک شایانی می‌کند.
  • برای افزایش سیستم ایمنی بدن هندوانه را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • در طب سنتی از هندوانه برای جوان سازی و شادابی پوست استفاده می‌شود.
  • برای تقویت و فعال شدن کلیه‌ها از هندوانه کمک بگیرید.
  • مصرف مرتب و منظم هندوانه باعث تنظیم فشار خون می‌گردد.
  • مصرف هندوانه به سلامت لثه کمک کرده و باعث می‌گردد که مویرگ‌های لثه سالم باقی بماند. کمبود ویتامین سی در بدن موجب خونریزی و التهاب لثه می‌گردد و هنداونه به دلیل دارا بودن ویتامین سی فراوان از ایجاد این اختلال پیشگیری می‌کند.
  • برای بهبود بیماری آبله مرغان و زونا از هندوانه بهره گیرید. مقادیر بالای ویتامین سی موجود در هندوانه باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می‌گردد و بدن را در مقابل این بیماری‌ها مقاوم می‌سازد.
  • هندوانه به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین سی، بتاکاروتن، لووتیان و زاکسنتین برای بهبود عملکرد بینایی بسیار موثر و کارآمد می‌باشد.
  • هندوانه به دلیل دارا بودن ویتامین آ، چربی پوست را کنترل می‌کند و از ایجاد جوش و آکنه پیشگیری می‌کند.
  • هندوانه به دلیل دارا بودن مقادیر بالای پتاسیم از افزایش فشار خون و ضربان قلب پیشگیری می‌کند.
  • این میوه به دلیل غنی بودن از اسیدهای آمینه، از دردهای عضلانی پس از ورزش جلوگیری می‌کند.
  • برای رفع بلغم در بدن می‌توانید از ترکیب آب هندوانه، عسل و دارچین استفاده کنید.
  • مصرف هندوانه به دفع سنگ کلیه کمک شایانی می‌کند. برای رفع این عارضه‌ی بسیار دردناک به این صورت عمل کنید که هندوانه را با پوست خورد کنید و آن را در ظرفی بریزید و بدون اضافه کردن آب، آن را بر روی حرارت قرار دهید و به آن یک تکه چوب دارچین اضافه کنید و اجازه دهید برای مدت زمان یک ساعت به طور کامل بپزد. پس از گذشت این مدت زمان و در همان صورت که بر روی شعله است، از یک گوشتکوب دستی و یا برقی استفاده کنید و آن را له کنید. دوباره اجازه می‌دهید برای مدت زمان سی دقیقه بپزد. پس از گذشت سی دقیقه آن را از روی حرارت بردارید تا سرد شود. حالا محتوای داخل ظرف را از صافی عبور دهید و عصرها یک لیوان از آن را به همراه یک قاشق چایخوری عسل و کمی دارچین نوش جان کنید. پس از مصرف کردن بلافاصله دراز بکشید. در حدود ۴۰ دقیقه بعد احساس درد و دفع می‌کنید. پس از دفع دوباره یک لیوان دیگر میل کنید و تا مصرف سه لیوان این عمل را تکرار کنید. با انجام این کار و پس از نوشیدن سومین لیوان، به احتمال زیاد سنگ کلیه شما دفع می‌گردد. در صورت دفع نشدن سنگ کلیه این عمل را مجددا پس از گذشت ۴۰ روز ادامه دهید.
  • از هندوانه می‌توان یک نوشیدنی بسیار عالی با خواص دارویی بالا تهیه نمود. یکی از این نوشیدنی‌ها، نوشیدنی آب هندوانه و نعناع می‌باشد. برای تهیه این نوشیدنی به یک کیلو هندوانه بدون تخم، یک چهارم پیمانه برگ‌های تازه نعناع، نصف پیمانه شکر، نصف پیمانه آب، نصف پیمانه آبلیموی تازه و ۴ الی ۵ پیمانه لیموناد زنجبیلی نیاز داریم. ابتدا برگ‌های نعناع را در داخل یک ظرف بریزید و به آن شکر و آب را اضافه کنید و با یک قاشق چوبی شروع به له کردن آن کنید. حالا این ظرف را برای مدت زمان یک الی دو دقیقه در داخل مایکروفر قرار دهید تا گرم شود. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و برگ‌های نعناع باقی مانده را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا له شود. حالا برگ‌های نعناع له شده، ترکیب آب و شکر و هندوانه را با آبلیموی تازه مخلوط کنید و در آخر نیز به آن لیموناد زنجبیلی را اضافه کنید و برای تزیین می‌توانید از چند برگ کوچک نعناع استفاده کنید.

مضرات هندوانه

  • در صورتی که هندوانه در هوای بسیار گرم و در زمان تشنگی مفرط مصرف گردد، بسیار مضر می‌باشد.
  • از مصرف هندوانه در زمان پس از بیدار شدن از خواب و تشنگی و گرسنگی زیاد پرهیز کنید.
  • سالمندان و کودکان ممکن است پس از مصرف این میوه دچار سوء هاضمه شوند. بنابراین در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنند.
  • استفاده از هندوانه برای افرادی که دچار تب هستند مضر می‌باشد.
  • مصرف هندوانه به افرادی که دارای طبع صفراوی هستند توصیه نمی‌گردد.
  • خوردن این میوه برای افرادی که دارای مزاج سردی هستند، پیشنهاد نمی‌شود، زیرا باعث ضعف نیروی جنسی و درد عضلات می‌شود.
  • در فصل سرد زمستان از مصرف این میوه پرهیز کنید.

بهترین زمان مصرف هندوانه

بهترین زمان مصرف هندوانه، بین وعده‌های غذایی می‌باشد. به طوری که این میوه اگر بلافاصله پس از غذا مصرف شود منجر به فاسد شدن غذا در معده می‌گردد.

مصلح هندوانه چیست؟

عسل مصلح هندوانه است. بهتر است پس از مصرف هندوانه مقداری عسل مصرف شود تا باعث کاهش یافتن مضرات آن شود. متخصصان طب سنتی بر این عقیده می‌باشند که مصرف هندوانه بدون مصلح برای افراد سرد مجاز باعث ضعف نیروی جنسی و درد مفاصل می‌گردد.

ماسک‌های زیبایی تهیه شده با هندوانه

از هندوانه می‌توان انواع ماسک‌های زیبایی با خواص درمانی گوناگون تهیه نمود. یکی از میوه‌هایی که در گرمای بیش از حد فصل تابستان می‌تواند آرامبخش جان و روان ما باشد، هندوانه است. این میوه علاوه بر رفع عطش و پیشگیری از گرمازدگی، می‌تواند به چهره‌ی شما نیز زیبایی و شادابی را هدیه دهد. شما خواهید توانست با استفاده از این میوه ماسک‌های زیبایی بسیاری را برای سلامت پوست خود تهیه کنید. اگر علاقه‌مند به تهیه این ماسک‌های زیبایی هستید، با ما همراه باشید.

ماسک هندوانه مناسب برای استفاده روزانه

برای آرامش و شادابی هر چه تمام‌تر پوست خود می‌توانید پوست هندوانه را از گوشت آن جدا کنید و آنها را تکه کنید. تکه‌های پوست هندوانه را در ظرفی در بسته قرار دهید و آن را در یخچال بگذارید. در طول روز می‌توانید آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید قرار دهید. استفاده از این ماسک به شما انرژی می‌دهد و پوست شما را جوان، خنک و تمیز می‌کند.

ماسک هندوانه برای از بین رفتن لکه‌های پوستی

برای از بین بردن لکه‌های پوستی به مقداری هندوانه‌ی بدون تخم نیاز داریم. آب هندوانه را بگیرید و با استفاده از یک تکه پنبه آن را به تمامی نواحی پوست خود اعمال کنید. اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید به طور روزانه استفاده کنید.

برای از بین بردن لکه‌های پوستی نیز به این صورت عمل کنید که یک فنجان هندوانه‌ی بدون تخم را له کنید و آن را بر روی پوست صورت و گردن خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. استفاده از این ماسک باعث طراوت و تازگی پوست شما می‌شود.

ماسک هندوانه، خیار، نخود، روغن بادام شیرین و خامه مناسب برای افراد دارای پوست معمولی و حساس

با استفاده از این ماسک طبیعی و خانگی، پوست شما خنک شده و اگر دچار آفتاب سوختگی شده باشید، استفاده از این ماسک به رفع آن کمک شایانی خواهد کرد. برای تهیه این ماسک به یک تکه هندوانه، یک تکه کوچک سیب‌زمینی، یک سوم خیار، سه قاشق غذاخوری نخود آبگوشتی پخته، یک قاشق چایخوری روغن بادام شیرین و یک قاشق غذاخوری خامه نیاز داریم. تمامی مواد ذکر شده را در مخلوط‌کن بریزید و پس از یکدست شدن، آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. شما عزیزان می‌توانید دو الی سه بار در هفته از این ماسک استفاده کنید و نتایج فوق‌العاده‌ی آن را مشاهده نمایید.

ماسک هندوانه، بادام و شیر شفاف کننده پوست

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که دارای پوستی حساس و معمولی هستید و طراوت و تازگی پوست خود را از دست داده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم این ماسک طبیعی و خانگی را تهیه و از خواص بیشمار آن بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به چند عدد بادام درختی، سه الی چهار قاشق غذاخوری شیر و دو الی سه قاشق غذاخوری آب هندوانه نیاز داریم. بادام‌ها را در شیر بخیسانید و اجازه دهید یک شب در یخچال باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان، پوست بادام را از آن جدا کنید و آنها را له کنید. سپس آب هندوانه را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا یکدست و چسبنده شوند. حالا ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. بادام در این ماسک، باعث تغذیه پوست شما می‌شود و با دارا بودن خاصیت لایه‌برداری، باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست می‌شود. شیر نیز باعث پاکسازی و لطافت پوست شما می‌شود و در آخر هندوانه نیز با آبرسانی پوست و دارا بودن لیکوپن، باعث روشن شدن، درخشش و طراوت پوست شما می‌شود.

ماسک هندوانه و خیار، یک ضد آفتاب طبیعی

در فصول گرم سال، بسیاری از افراد دچار آفتاب سوختگی‌ می‌شوند. آفتاب سوختگی بسیار آزار دهنده است و ممکن است زمان زیادی برای درمان آن لازم باشد. استفاده از این ماسک طبیعی و خانگی یکی از راه‌های موثر و اثربخش برای التیام و بهبود پوست از آفتاب سوختگی‌ می‌باشد. برای تهیه این ماسک به چند تکه خیار و یک چهارم فنجان هندوانه نیاز داریم. تخم هندوانه را از آن جدا کنید و در مخلوط‌کن بریزید و خیار را به آن اضافه کنید. این ترکیب باید کاملا یکدست باشد. ماسک را بر روی پوست تمیز خود به آرامی پوشش دهید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. با استفاده‌ی مرتب از این ماسک شاهد بر طرف شدن این عارضه و روشن شدن پوست خود خواهید شد.

ماسک هندوانه، خیار، سیب‌زمینی، جوانه ماش و ماست شیرین، مناسب برای پوست‌های ملتهب و جوش‌دار

برای تهیه این ماسک، به یک چارم فنجان هندوانه، یک تکه خیار، یک تکه سیب‌زمینی خام، یک قاشق غذاخوری جوانه ماش و یک قاشق غذاخوری ماست تازه و شیرین نیاز داریم. تمامی مواد را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت این مدت زمان با آب سرد شستشو دهید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.