خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با کدو حلوایی و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با کدو حلوایی و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با کدو حلوایی و خواص درمانی آن در طب سنتی

یکی از میوه‌های فصل سرما که از طرفدارن بسیار زیادی برخوردار است، کدو تنبل یا کدو حلوایی است که دارای خواص درمانی بیشماری می‌باشد. کدو حلوایی در دو رنگ زرد و نارنجی دیده می‌شود که دارای انواع مختلفی می‌باشد. این میوه به این دلیل که از شیرینی بسیار بالایی برخوردار است، کدو حلوایی نامیده شده است.

این میوه، از نوع گیاهان علفی است که دارای برگ‌های پهن و بزرگ می‌باشد که در سایه برگ‌های خودش رشد و نمو می‌کند. گل‌های کدو حلوایی به رنگ زرد و میوه‌ی آن نیز زرد و یا نارنجی می‌باشد. از این میوه‌ی بسیار مغذی در پخت انواع دسرها، کیک، سوپ، شیرینی و… استفاده می‌شود. همچنین تخم این گیاه بسیار مغذی و یکی از محبوب‌ترین انواع آجیل به شمار می‌رود.

شکل ظاهری کدو حلوایی به این صورت است که انتهای آن پهن‌تر و قسمت بالایی آن باریک‌تر می‌باشد. نوع دیگر که کاملا گرد و متقارن است، به کدو تنبل معروف است. تفاوت کدو حلوایی و کدو تنبل در این مورد است که شیرینی کدو حلوایی به مراتب بیشتر از کدو تنبل است و کدو تنبل نسبت به کدو حلوایی پر آب‌تر می‌باشد.

کدو حلوایی دارای چه طبعی می‌باشد؟

طبق بررسی‌ها و تحقیقات متخصصان و حکیمان طب سنتی، طبع کدو حلوایی سرد و تر می‌باشد.

خواص درمانی کدو حلوایی در طب سنتی:

  • استفاده از کدو حلوایی به کاهش کلسترول خون کمک شایانی می‌کند.
  • افرادی که دچار مشکلات مثانه هستند، بهتر است این گیاه را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند، زیرا استفاده از کدو حلوایی در بهبود عملکرد این عضو بسیار موثر است.
  • برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی از کدو حلوایی بهره گیرید.
  • در طب سنتی برای کاهش و بر طرف کردن تب از کدو حلوایی استفاده می‌شود.
  • کدو حلوایی برای درمان و بر طرف کردن زردی و یرقان بسیار کارآمد است.
  • کدو حلوایی ادرار آور است.
  • برای پیشگیری از افسردگی، کدو حلوایی را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • این گیاه دارای خواص ضد سرطانی است و به خصوص در مبارزه علیه سرطان پروستات بسیار موثر است.
  • برای درمان سرفه و نرمی سینه از کدو حلوایی استفاده کنید.
  • برای زیبایی و درخشان شدن پوست خود از ماسک‌های تهیه شده از کدو حلوایی استفاده نمایید.
  • کدو حلوایی به درمان قولنج کمک می‌کند.
  • برای تقویت و افزایش سیستم ایمنی بدن از کدو حلوایی بهره گیرید.
  • کدو حلوایی به استحکام بافت‌های بدن کمک شایانی می‌کند.
  • برای پیشگیری از دچار شدن به سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل سرما، این گیاه را مصرف نمایید.
  • کدو حلوایی برای بهتر سپری کردن دوران نقاهت بسیار مفید است.
  • برای رفع عطش از کدو حلوایی استفاده کنید.
  • این گیاه برای تمامی گروه‌های سنی مفید و مناسب می‌باشد.
  • در طب سنتی به افرادی که از مشکلات سنگ کلیه و کیسه صفرا رنج می‌برند، توصیه می‌گردد از آب کدو حلوایی استفاده کنند. به این صورت که روزانه سه مرتبه و به مدت ده روز، نصف لیوان آب کدو حلوایی را مصرف نمایند.
  • کدو حلوایی به دلیل دارا بودن خاصیت ملینی، به درمان یبوست و کاهش حرکات روده کمک می‌کند.
  • کدو حلوایی به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود در کاهش فشار خون بسیار موثر می‌باشد.
  • برای رفع بیماری‌های صبحگاهی مانند تهوع، بد حالی و بی حالی، به خصوص در میان خانم‌های باردار، بهتر است یک لیوان عصاره‌ی کدو حلوایی مصرف شود.
  • طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف آبمیوه کدو حلوایی برای بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی که سابقه‌ای طولانی دارند، بسیار مناسب است.
  • از عصاره کدو حلوایی به دلیل دارا بودن مواد فعال بیولوژیکی، به عنوان یک پاک کننده طبیعی کبد استفاده نمایید.
  • استفاده از آب کدو حلوایی برای درمان بی‌خوابی موثر است.
  • کدو حلوایی به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ویتامین‌های A و C برای رفع سوختگی و نیش گزیدگی حشرات موثر است.
  • طبق تحقیقات به عمل آمده توسط متخصصین در طی سال‌های متمادی، مشخص شده است که عصاره کدو حلوایی باعث ترمیم موهای آسیب دیده و خشک می‌شود. برای بهره بردن از تمامی منافع این گیاه می‌توانید روزانه مقدار نصف لیوان آب کدو حلوایی نوش جان کنید.
  • کدو حلوایی به دلیل دارا بودن ویتامین A و پتاسیم بالا به رشد هر چه بیشتر مو کمک کرده و برای درمان ریزش مو بسیار موثر است.

مصلحات کدو حلوایی

همانطور که اشاره نمودیم، طبع کدو حلوایی سرد و تر است، بنابراین افرادی که دارای مزاج سرد می‌باشند و همچنین افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند، بهتر است این گیاه را به همراه مصلحات آن مصرف نمایند.

از مصلحات این گیاه مغذی و با ارزش می‌توان به روغن زیتون، زیره سیاه و نعناع اشاره نمود. مواد ذکر شده، از مصلحات مناسب برای کدو حلوایی و کدو تنبل می‌باشند. همچنین شما عزیزان می‌توانید در هنگام پخت این گیاه از دارچین استفاده نمایید و یا پس از پخت، آن را به همراه مقداری شیره انگور، گردو و یا عسل مصرف نمایید.

مضرات کدو حلوایی و کدو تنبل

  • استفاده‌ی بیش از حد از این گیاه منجر به کاهش حجم اسپرم در مردان می‌گردد.
  • زیاده روی در مصرف کدو حلوایی و کدو تنبل، باعث ضعیف شدن معده و بی‌ اشتهایی می‌گردد.
  • افراط در مصرف این گیاه موجب نفخ و سنگینی در معده و قولنج می‌شود.
  • در صورتی که این گیاه به تنهایی مصرف شود بباعث تشدید سوء مزاج‌های احتمالی معده و کبد می‌شود. بنابراین توصیه طب سنتی به شما عزیزان این است که کدو حلوایی پخته را به همراه مقداری عسل، پودر نبات و یا شیره انگور مصرف نمایید.    

خواص و مزاج تخم کدو در طب سنتی

  • تخم کدو دارای طبعی سرد و تر است.
  • تخم کدو مقوی کلیه است.
  • برای درمان و رفع سرفه‌هایی که ناشی از گرمی و خشکی است، بسیار مناسب است.
  • برای آقایان بسیار مناسب است و از گسترش و بزرگی پروستات پیشگیری می‌کند.

مصرف کدو حلوایی برای چه افرادی مناسب است؟

  • کدو حلوایی به دلیل دارا بودن طبع سرد و تر برای افراد گرم مزاج مناسب است.
  • همچنین این گیاه برای افراد دارای مزاج صفراوی و دموی و افرادی که در مناطق گرم زندگی می‌کنند، بسیار مناسب و کارآمد می‌باشد.

کدو حلوایی به دلیل دارا بودن ویتامین A و C برای سلامت و زیبایی پوست بسیار کارآمد است، به طوری که از کدو به دلیل داشتن  آنتی اکسیدان‌ برای ترمیم آسیب‌های محیطی استفاده می‌گردد. کدو حاوی آنزیم‌های طبیعی لایه برداری است که از پوست در مقابل سلول‌های خشک محافظت کرده و پوست شما را روشن‌تر، شفاف‌تر و تمیزتر می‌کند.

از کدو به راحتی می‌توانید انواع ماسک‌های زیبایی با خواص دارویی گوناگون تهیه کنید که استفاده از آن کمک زیادی به زیبایی و سلامت هر چه تمام‌تر پوست شما می‌کند. در ادامه با برترین ماسک‌های زیبایی تهیه شده با کدو آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

ماسک کدوحلوایی، عسل، ماست یا روغن آووکادو، درخشان کننده پوست

اگر به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای درخشان شدن پوست خود هستید، به شما عزیزان توصیه می‌کنیم از ماسک کدو حلوایی، عسل، ماست یا روغن آووکادو استفاده کنید. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به پوره کدو حلوایی به مقدار ۴ قاشق غذاخوری، عسل طبیعی به مقدار ۴ قاشق غذاخوری، نصف قاشق غذاخوری ماست یونانی و یا روغن آووکادو، ۱ قطره روغن صندل و ۱ قطره روغن دانه هویج نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی بریزید و با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. دربی روی آن بگذارید و برای مدت زمان ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید. پس از گذشت این مدت زمان، ماسک را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت ۵ الی ۱۰ دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک ۱ الی ۲ بار در هفته استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل گردد.

ماسک کدو حلوایی، ماست، عسل، بادام و روغن زیتون، آبرسان و نرم کننده پوست

ماسک کدو حلوایی، ماست، عسل، بادام و روغن زیتون از ماسک‌های آبرسان و نرم کننده ایست که به راحتی می‌توانید آن را در خانه تهیه و در فصول سرد سال از آن استفاده نمایید. برای تهیه این ماسک به ۱ فنجان پوره کدو حلوایی، ۲ قاشق غذاخوری ماست، ۲ قاشق غذاخوری عسل، ۲ قاشق غذاخوری بادام آسیاب شده و نصف قاشق چایخوری روغن زیتون نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. سپس ماسک را بر روی پوست تمیز خود که کمی آن را مرطوب کرده‌اید، پوشش دهید و پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب سرد شستشو دهید. برای مشاهده‌ی تغییرات قابل توجه در پوست خود می‌توانید از این ماسک ۲ الی ۳ مرتبه در هفته استفاده کنید.

ماسک کدو حلوایی، عسل و خامه، مناسب برای پوست‌های آفتاب سوخته

افرادی که دچار آفتاب سوختگی شده‌اند به راحتی می‌توانند از این ماسک طبیعی و خانگی استفاده نمایند. برای تهیه این ماسک به مقدار ۱ قاشق غذاخوری پوره کدو حلوایی، ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۴/۱ قاشق غذاخوری خامه سفت که به خوبی هم زده‌اید نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید. پس از یکدست شدن مواد، آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. کدو حلوایی به دلیل داشتن ویتامین A، دارای خواص درمانی است و باعث بهبود بافت و پوست تحریک شده می‌گردد.

ماسک کدو حلوایی، شکر قهوه‌ای و دارچین، پاک کننده‌ی عمیق پوست

اگر پوستتان کدر شده است و از این وضعیت پوست خود کلافه شده‌اید، ما به شما عزیزان توصیه می‌کنیم از ماسک پاک کننده‌ی عمیق پوست که از ۱ فنجان پوره کدو حلوایی، ۱ فنجان شکر قهوه‌ای و ۱ قاشق چایخوری دارچین تشکیل شده است، استفاده نمایید. برای تهیه این ماسک، تمامی مواد ذکر شده را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. ماسک را بر روی پوست صورت و حتی بدن خود پوشش دهید و برای مدت زمان ۵ دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید. پس از ماساژ دادن اجازه دهید ماسک برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. با استفاده از این ماسک، سلول‌های مرده پوستتان از بین می‌رود و پوستتان تمیز و براق خواهد شد.

ماسک کدو حلوایی، شیر و عسل، برای زیبایی هر چه تمام‌تر پوست

برای تهیه این ماسک به نصف فنجان پوره کدو حلوایی، ۱ قاشق غذاخوری شیر پرچرب و نصف قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. مواد را پس از مخلوط کردن و یکدست شدن برای مدت زمان ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی پوست تمیز خود قرار دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید ۱ الی ۲ بار در هفته استفاده کنید و شاهد زیبایی هر چه تمام‌تر پوست خود باشید.

ماسک کدو حلوایی، تخم‌مرغ و توت فرنگی، شفاف کننده پوست

۲ الی ۳ قاشق غذاخوری کدو حلوایی پوره شده، ۱ عدد تخم‌مرغ محلی و چند عدد توت‌فرنگی، مواد لازم برای تهیه این ماسک خانگی می‌باشند. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز صورت و گردن خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ۱۵ دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک کدو حلوایی، تخم‌مرغ، شیر بادام، عسل و سرکه سیب، نرم کننده و درخشان کننده طبیعی پوست

برای تهیه این ماسک به نصف فنجان پوره کدو حلوایی، ۱ عدد تخم‌مرغ، ۱ قاشق غذاخوری شیر بادام، در صورتی که پوستی خشک دارید، می‌توانید از ۱ قاشق غذاخوری عسل در این ماسک استفاده کنید. همچنین اگر دارای پوستی چرب هستید، می‌توانید ۱ قاشق چایخوری سرکه سیب به این ماسک اضافه کنید. تمامی مواد را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید و سپس آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از این ماسک باعث نرمی و درخشندگی پوست شما می‌شود.

نکته:

 نکته‌ای که در آخر باید متذکر شویم این است که قبل از استفاده از هر نوع ماسکی، ابتدا مقداری از آن را روی قسمتی از دستتان امتحان کنید و در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیتی، از آن برای پوست صورت خود استفاده نمایید.      

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.