خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با زغال اخته و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با زغال اخته و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با زغال اخته و خواص درمانی آن در طب سنتی

زغال اخته گیاهی است با درختچه برگ ریز که بومی غرب آسیا تا جنوب اروپا می‌باشد. اگر این درختچه در آب وهوای مناسب رشد کند، ارتفاع آن به هشت متر نیز می‌رسد. میوه زغال اخته به آلبالو شباهت زیادی دارد. درختچه زغال اخته از برگ‌های بیضی نوک تیز با قاعده‌ای گرد می‌باشد. پشت برگ کمرنگ و گل‌های آن بسیار کوچک و زرد رنگ می‌باشند که در اوایل بهار ظاهر می‌شوند. میوه این درخت کوچک و سفت است که تقریبا به شکل و اندازه زیتون می‌باشد. رنگ این میوه سرخ تیره می‌باشد.

گیاه زغال اخته در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خاک‌های آهکی و جنگلی با زهکشی خوب، رشد می‌کند اما با خاک‌های حاصلخیز و حتی خشک نیز سازگاری دارد.

آشنایی با خواص درمانی زغال اخته در طب سنتی

  • زغال اخته سرشار از ویتامین C می‌باشد. همچنین به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی و ضد ویروسی این میوه، در طب سنتی از آن برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی استفاده می‌شود. این میوه با تامین کردن آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن از ابتلای افراد به بیماری سرماخوردگی پیشگیری می‌کند.
  • از دیگر خواص این میوه می‌توان به تب بر بودن آن اشاره نمود. بنابراین یک روش طبیعی برای کاهش تب، استفاده از میوه زغال اخته می‌باشد. این میوه سرشار از آسپرین طبیعی است و استفاده از آن در کاهش تب بسیار موثر است.
  • اگر به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای کاهش وزن هستید، پیشنهاد ما به شما این است که از میوه زغال اخته استفاده نمایید. زغال اخته در بدن به عنوان یک تنظیم کننده انسولین عمل می‌کند و از تجمع چربی در بدن پیشگیری می‌کند و با افزایش چربی سوزی باعث کاهش وزن می‌شود. استفاده از آب زغال اخته نیز به دلیل دارا بودن فیبر بالا بدن را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد و بدین ترتیب در کاهش وزن و لاغری بسیار موثر است.
  • زغال اخته را در سبد غذایی روزانه خود بگنجانید و بدین ترتیب فشار خون را کاهش و متعادل کنید. این میوه به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می‌کند و با به تعادل رسانیدن الکترولیت‌های بدن به کاهش فشار خون کمک شایانی می‌کند.
  • برای کاهش چین و چروک و پیشگیری از پیری زودرس، زغال اخته را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. این میوه با افزایش تولید کلاژن به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و بدین ترتیب باعث لطافت و جوانسازی پوست میگردد. همچنین زغال اخته به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی بالا و دارا بودن انواع ویتامین‌های B و C، در افزایش گردش خون کمک شایانی می‌کند و در مقابل رادیکال‌های آزاد موجود در محیط مقاومت می‌کند.
  • افرادی که دچار مشکل یبوست می‌باشند، برای رفع این عارضه می‌توانند از میوه زغال اخته استفاده نمایند. مصرف این میوه به دلیل دارا بودن فیبر بالا در بهبود حرکات روده کمک شایانی کرده و به درمان این عارضه کمک شایانی می‌کند. خانم‌های بارداری که دچار مشکل یبوست هستند نیز به راحتی می‌تواند از این میوه استفاده نمایند.
  • برای درمان اسهال شدید، به طور روزانه از آب زغال اخته استفاده کنید.
  • برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی از زغال اخته بهره گیرید. این میوه به دلیل فلانوئیدهای موجود در خود به بهبود عملکرد قلب کمک شایانی می‌کند. با مصرف این میوه میزان کلسترول بد خون کاهش یافته و از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قلبی پیشگیری می‌کند.
  • زغال اخته به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود همانند یک دیورتیک قوی عمل می‌کند و باعث سم‌زدایی و پاکسازی کلیه‌ها می‌شود. همچنین به دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی و ویروسی به پیشگیری و درمان عفونت‌های ادراری می‌پردازد.
  • برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و معده، از زغال اخته استفاده کنید. زغال اخته به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی در از بین بردن باکتری زخم معده بسیار موثر است و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  • زغال اخته به دلیل دارا بودن فیبر بالا، برای درمان درد معده بسیار مناسب است.
  • زغال اخته به دلیل دارا بودن مواد مغذی و مفید در خود از رشد سلول‌های سرطانی و تکثیر آنها پیشگیری می‌کند.
  • زغال اخته به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی در کاهش التهابات بدن بسیار موثر است.
  • برای رفع غلظت خون از زغال اخته بهره گیرید. زیرا این میوه دارای مقادیر بالایی آهن، منیزیم و کلسیم است و به این ترتیب از آن در طب سنتی به جهت رقیق شدن خون استفاده می‌شود.
  • برای درمان بواسیر از زغال اخته استفاده نمایید. به این صورت که مقدار ۱۰۰ گرم از این میوه را در یک لیتر آب بجوشانید و سپس آن را از صافی عبور دهید. برای رفع این عارضه از ماده‌ی حاصله به عنوان کمپرس استفاده نمایید.
  • برای کاهش و تنظیم میزان صفرا در بدن از زغال اخته استفاده کنید.
  • برای رفع تشنگی و عطش در فصول گرم سال از شربت زغال اخته استفاده کنید. این شربت دارای خاصیت ضدعطش می‌باشد.
  • افرادی که دچار مشکل واریس می‌باشند از این میوه استفاده نمایند.
  • برای تقویت بینایی و رفع اختلالات جریان خون از زغال اخته استفاده کنید.
  • برای رفع تورم و برفک دهان، از آب زغال اخته برای شستشوی دهان استفاده کنید.
  • برای رفع مشکل سرفه به این صورت عمل کنید: مقدار ۲۰۰ گرم زغال اخته، ۲۰۰ گرم شکر و ۲۰۰ گرم آب را در ظرفی بریزید . آن را بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و قوام دار شود. برای رفع مشکل سرفه از این شربت روزانه سه قاشق میل کنید.
  • برای رفع مشکل ورم پروستات، از این میوه در فواصل بین وعده‌های غذایی استفاده کنید.
  • برای درمان قولنج از این میوه بهره گیرید.
  • زغال اخته به دلیل عناصر مفید در خود به تقویت فولیکول مو کمک کرده و با افزایش گردش خون در پوست سر به درمان ریزش مو کمک می‌کند.
  • برای درمان کبد چرب، این میوه را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید. زغال اخته با خاصیت آنتی اکسیدانی به سم‌زدایی و پاکسازی کبد کمک کرده و به این ترتیب بدن را در مقابل خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله کبد چرب بیمه می‌کند.   
  • برای درمان شب ادراری کودکان به این صورت عمل کنید که مقدار ۳۰ گرم از برگ زغال اخته را در ظرفی بریزید و به آن یک لیتر آب اضافه کنید. آن را بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و یک سوم آن بخار شود. باقی مواد را از صافی عبور دهید و به آن مقداری شکر بیفزایید. از این محلول هر شب قبل از خواب به کودکتان بدهید تا این مشکل برطرف گردد.
  • برای پیشگیری از پوسیدگی دندان از زغال اخته استفاده کنید. آنتی اکسیدان موجود در زغال اخته از چسبیدن باکتری‌ها به دندان پیشگیری می‌کند و بدین ترتیب از تشکیل پلاک روی دندان‌ها ممانعت می‌کند.
  • استفاده از زغال اخته برای مادران شیرده بسیار مناسب است. زیرا این میوه سرشار از ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و کربوهیدرات است.

طبع و مزاج زغال اخته

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع این میوه سرد و خشک است. بنابراین استفاده از آن برای افراد دارای طبع گرم مناسب می‌باشد.

مصلحات زغال اخته

از مصلحات زغال اخته می‌توان به عسل و انگبین اشاره نمود.

ماسک زغال اخته

ماسک زغال اخته برای پوست بسیار مفید می‌باشد. از این میوه مغذی و خوشمزه به راحتی می‌توانید انواع ماسک‌های زیبایی با خواص گوناگون تهیه کنید. در ادامه به معرفی برترین ماسک‌های تهیه شده با زغال اخته می‌پردازیم. امیدواریم مورد رضایت و استفاده شما عزیزان همراه قرار گیرد.

ماسک زغال اخته، روغن زیتون و عسل، درخشان کننده پوست

همه افراد با هر نوع پوستی می‌توانند برای درخشش و زیبایی پوست خود از این ماسک گرانبها استفاده نمایند. برای تهیه این ماسک به یک چهارم فنجان زغال اخته، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. ابتدا هسته زغال اخته را از آن جدا کنید و آنها را له کنید. سپس به آن عسل و روغن زیتون اضافه کنید. به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید و شاهد درخشش و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست خود باشید.

ماسک زغال اخته و ماست

برای تهیه این ماسک معجزه‌گر، به یک قاشق غذاخوری پوره زغال اخته و یک قاشق غذاخوری ماست نیاز داریم. زغال اخته را به همراه ماست در ظرفی مخلوط کنید و پس از یکدست شدن آن را به تمامی نواحی پوست خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک زغال اخته و آلوئه‌ورا برطرف کننده کبودی و سیاهی زیر چشم

اگر از سیاهی زیر چشم خود رنج می‌برید و راه‌های مختلفی را برای رفع آن امتحان کرده‌اید اما به نتیجه نرسیده‌اید، ما به شما عزیزان استفاده از ماسک زغال اخته و آلوئه‌ورا پیشنهاد می‌کنیم. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری زغال اخته له شده و یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا نیاز داریم. مواد را پس از یکدست شدن به زیر چشم خود پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمان ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک زغال اخته، شکر قهوه‌ای، روغن نارگیل و عسل، اسکراپ طبیعی پوست

برای تهیه این اسکراپ با خاصیت لایه‌برداری بسیار بالا، به نصف فنجان زغال اخته تازه یا یخ زده، یک فنجان شکر قهوه‌ای یا شکر نارگیل، یک چهارم فنجان روغن نارگیل و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز دارم. تمامی مواد را در ظرفی بریزید و آنها را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست هر قسمت از بدن خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. پس از خشک شده پوست از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

ماسک زغال اخته، شکر و عسل، لایه‌بردار پوست

اگر دارای پوستی خشک و خشن هستید از این ماسک استفاده کنید. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به یک قاشق غذاخوری زغال اخته پوره شده، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری شکر نیاز داریم. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست خود پوشش دهید. اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. استفاده‌ی منظم از این ماسک به پوست شما طراوت می‌بخشد و خشکی آن را برطرف می‌کند. 

ماسک زغال اخته و لیمو، مناسب برای افراد دارای پوست چرب

اگر دارای پوستی چرب هستید و به دنبال روشی طبیعی برای تنظیم چربی آن هستید، از ماسک زغال اخته به همراه لیمو استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری زغال اخته پوره شده، یک قاشق چایخوری جودوسر، دو عدد بادام پودر شده و مقدار کمی آب لیمو ترش تازه نیاز داریم. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن به پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک زغال اخته، زردچوبه و لیمو، درمان کننده آکنه و جوش

اگر دارای پوستی مستعد آکنه و جوش هستید و برای رفع و درمان آن به دنبال راه چاره هستید، از ماسک زغال اخته، زردچوبه و لیمو استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پوره زغال اخته، یک قاشق چایخوری زردچوبه و یک قاشق غذاخوری آبلیمو نیاز داریم. مواد را پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمان ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک زغال اخته و ویتامین E

برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری زغال اخته پوره شده، یک چهارم قاشق چایخوری ویتامین E، یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا، یک قاشق چایخوری روغن زیتون، یک قاشق چایخوری عسل، یک چهارم فنجان پودر جودوسر و یک قاشق چایخوری خاک رس نیاز داریم. مواد را پس از یکدست شدن بر روی پوست صورت و گردن خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.   

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.