خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با نمک دریا و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با نمک دریا و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با نمک دریا و خواص درمانی آن در طب سنتی

نمک دریا از ماده‌های غذایی بسیار گرانبهایی است  که از زمان‌های بسیار دور توسط نیاکان ما مورد استفاده قرار می‌گرفت. استفاده از نمک دریا در رژیم غذایی باعث تامین مواد مورد نیاز بدن می‌شود و همچنین طعم بسیار خوبی به غذا می‌بخشد.

نمک به دست آمده از تبخیر آب دریاها و دریاچه‌ها، نمک دریا نام دارد که در مقایسه با نمک تصفیه شده مقداری تیره‌تر می‌باشد. علت تیرگی آن به دلیل جذب کردن مواد معدنی ضروری از خاک رس موجود در آب می‌باشد. این نمک‌ها تصفیه، دستکاری و تجزیه شیمیایی نشده‌اند. نمک دریا برخلاف نمک تصفیه شده، یک فرآیند بسیار ساده از نظر تصفیه را پشت سر می‌گذارد و به همین خاطر، رطوبت و مواد معدنی با ارزش خود را حفظ می‌کند. عاملی که در کیفیت و ترکیب مواد معدنی موجود در نمک دریا موثر است، آب و هوا و مکان جغرافیایی است که نمک از آن استخراج می‌شود.

آشنایی با خواص درمانی نمک دریا در طب سنتی

  • استفاده از نمک دریا به بهبود سلامت قلب کمک شایانی می‌کند. با مصرف به اندازه از نمک دریا به تنظیم ضربان قلب و کنترل میزان فشار خون کمک کرده و از بروز هر گونه مشکل قلبی پیشگیری نمایید.
  • نمک دریا دارای خواص ضدالتهابی می‌باشد.
  • استفاده منظم و به اندازه از نمک دریا از ابتلا به بیماری‌های گوناگون مانند بیماری آرتریت و مشکلات تنفسی پیشگیری می‌شود.
  • برای محافظت بدن از استرس‌های محیطی و داشتن سبک زندگی سالم، از نمک دریا استفاده کنید.
  • نمک دریا سرشار از کلسیم است و به همین دلیل برای درمان مشکلات مربوط به استخوان به خصوص پوکی استخوان بسیار مفید است.
  • برای رفع خستگی ناشی از فعالیت‌های روزانه از نمک دریا بهره جویید. زیرا این ماده غذایی دارای خواص آرام‌بخشی می‌باشد. استفاده از نمک دریا باعث تقویت عضلات می‌شود و دردها را از بین می‌برد و از ابتلا به گرفتگی عضلات می‌کاهد.
  • برای آرامش ماهیچه‌ای پا و تسکین درد و ناراحتی پا، از محلول آب و نمک دریا استفاده کنید. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که در ظرفی محلول آب و نمک دریا تهیه کنید و پاهایتان برای مدت زمانی در آن قرار دهید. از این روش به طور روزانه استفاده کنید و شاهد نتایج مطلوب باشید.
  • استفاده از نمک دریا از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند. در صورت استفاده منظم از نمک دریا میزان سدیم مورد نیاز بدن تامین می‌گردد. همچنین پتاسیم موجود در نمک دریا به همراه سدیم باعث تعادل مایع موجود در سلول‌های بدن و پلاسمای خون و مایع خارج سلولی می‌گردند و بدین ترتیب با افزایش سدیم، آب مورد نیاز بدن فراهم می‌شود.
  • نمک دریا به دلیل دارا بودن فلوراید، در سفیدی دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان بسیار موثر است و از آسیب‌های اسیدی دندان‌ها پیشگیری می‌کند. به این ترتیب با شستشوی منظم و غرغره کردن دهان با محلول آب و نمک دریایی از ایجاد زخم‌های دهانی پیشگیری و به درمان گلو درد کمک می‌شود.
  • برای لایه‌برداری کردن طبیعی پوست و از بین بردن سلول‌های مرده پوست از نمک دریا استفاده کنید.
  • اگر دچار مشکل تیرگی و پف زیر چشم هستید از نمک دریا کمک بگیرید. خاصیت آرام بخشی نمک دریا در رفع این عارضه بی‌ربط نیست. برای رفع پف چشم ناشی از خستگی و یا خواب، به این صورت عمل کنید که محلولی از آب و نمک دریا تهیه کنید و با کمک یک تکه پنبه آن را به اطراف چشم خود پوشش دهید.
  • برای پیشگیری و درمان شوره سر از نمک دریا بهره جویید. استفاده از نمک دریا باعث بهبود عملکرد گردش خون در سر شده و بدین ترتیب از ایجاد شوره سر پیشگیری می‌کند. برای رفع این عارضه کافیست محلولی از آب و نمک دریا تهیه کنید و پوست سرتان را از طریق این محلول ماساژ دهید. استفاده مرتب از این روش طبیعی و خانگی در رفع این عارضه کمک شایانی می‌کند.
  • نمک دریا سرشار از مواد معدنی می‌باشد. بنابراین با قرار دادان این ماده‌ی غذایی ارزشمند در سبد غذایی روزانه خود مواد مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.
  • نمک دریا به دلیل دارا بودن منیزیم موجود در خود در بهبود عملکرد مغز بسیار کارآمد است.
  • به جهت بهبود کیفیت خواب خود از نمک دریا استفاده کنید. نمک دریا به دلیل دارا بودن خاصیت آرام بخشی از بی‌خوابی پیشگیری می‌کند و مصرف به اندازه و منظم آن برای رفع بسیاری از مشکلات بدن موثر است.
  • از دیگر خواص درمانی نمک دریا می‌توان به تعادل الکترونیک سالم بدن اشاره نمود. این خاصیت نمک دریا به دلیل وجود عناصر مفید در خود مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم می‌باشد. تعادل الکترونیک باعث بهبود گردش خون و عملکرد بدن می‌شود.
  • در طب سنتی از نمک دریا به عنوان یک راهکار طبیعی برای درمان بیماری دیابت استفاده می‌شود. استفاده از این ماده باعث کنترل و تنظیم میزان قند خون در بدن می‌شود.
  • مواد مغذی موجود در نمک دریا در کاهش عفونت‌های بدن بسیار موثر است.
  • اگر دچار مشکل و عارضه افسردگی هستید از نمک دریا استفاده کنید. نمک دریا به دلیل دارا بودن مواد مغذی در خود باعث تولید سروتونین و ملاتونین در بدن می‌شود و به این ترتیب از ابتلا به افسردگی می‌کاهد. همچنین این ماده به دلیل دارا بودن خاصیت آرام‌بخشی از بروز مشکلات ذهنی پیشگیری می‌کند.
  • برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش از نمک دریا بهره جویید. در صورتی که نمک مورد نیاز بدن تامین نشود، دستگاه گوارش در عملکرد خود دچار اختلال می‌شود و میزان تولید اسید هیدروکلریک در بدن کاهش می‌یابد. با استفاده به اندازه و منظم از نمک دریا، به درمان سوزش معده، استفراغ و درد معده بپردازید.
  • نمک دریا به دلیل دارا بودن میزان کافی از سدیم، به عملکرد مناسب مغز، سیستم عصبی و ماهیچه‌ها کمک شایانی می‌کند. سدیم به دلیل تعادل و تنظیم میزان مایعات مورد نیاز بدن و انتقال سیگنال‌های الکتریکی بدن، در بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن بسیار موثر است.
  • با استفاده از نمک دریا، به دفع سموم از بدن و پاکسازی آن کمک کنید.
  • نمک دریا به دلیل دارا بودن عناصر و مواد مغذی در خود باعث رطوبت دهی به پوست شده و پوستی زیبا و شاداب را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • برای رفع مشکلات پوستی نظیر خارش و پوسته پوسته شدن و درمان بیماری پسوریازیس از نمک دریا استفاده کنید.
  • اگر از عارضه سلولیت رنج می‌برید از نمک دریا استفاده کنید. برای رفع این عارضه به این صورت عمل کنید که ماسکی از نمک دریا و عسل تهیه کنید و آن را بر روی نقاط مورد نظر پوشش دهید و ماساژ دهید. از این روش به طور منظم استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل گردد. استفاده از این ماسک به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی و کنترل چربی پوست به هیدراتاسیون آن کمک می‌کند.
  • برای درمان ریزش مو کافیست از نمک دریا استفاده کنید. استفاده از این نمک باعث افزایش گردش خون و تقویت فولیکول‌های مو می‌گردد و به این ترتیب از ریزش آن پیشگیری می‌کند.
  • در طب سنتی استفاده از نمک دریا برای افرادی که دارای ناخن‌هایی نازک، ضعیف و شکننده هستند توصیه می‌شود. برای این منظور کافیست از مخلوط آب، صابون مایع، آبلیموی تازه، نمک دریا و روغن زیتون استفاده کنید. ناخن‌هایتان را برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه در این ترکیب قرار دهید و پس از گذشت این مدت زمان با آب ولرم شستشو دهید. در آخر پس از خشک کردن، از روغن زیتون به عنوان مرطوب کننده استفاده نمایید.

طبع و مزاج نمک دریا

بر طبق منایع به دست آمده از طب سنتی، طبع نمک دریا گرم و بسیار خشک می‌باشد.

مضرات نمک دریا

  • یکی از مضرات نمک دریا سرطان زا بودن آن است زیرا این نمک به طور مستقیم از آب دریا و اقیانوس‌ها به دست می‌آید و دارای فلز سنگین می‌باشد.
  • ناخالصی‌های موجود در نمک دریا باعث بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش، کلیه‌ها، ریه و کبد می‌شود.
  • نمک دریا به دلیل فاقد بودن از ید، خطر ابتلا به گواتر را افزایش می‌دهد.
  • مصرف نمک دریا در زنان باردار باعث سقط جنین و عقب ماندگی ذهنی و جسمی می‌شود.
  • زیاده‌روی در مصرف نمک دریا باعث ایجاد اختلال در فشار خون می‌شود.
  • نمک دریا به دلیل دارا بودن انواع ناخالصی‌ها در خود باعث بروز مسمومیت می‌شود.

ماسک‌های زیبایی تهیه شده با نمک دریا

ماسک نمک دریایی، شاداب کننده پوست

برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به مقدار مساوی از نمک و آب نیاز داریم. نمک و آب را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و برای مدت زمان یک الی دو دقیقه ماساژ دهید. پس از این مدت زمان اجازه دهید ماسک برای پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. این روش را دو الی سه بار در هفته تکرار کنید و شاهد نتایج عالی باشید.

ماسک نمک دریا و آبلیمو، مناسب برای باز شدن منافذ پوست

استفاده از نمک دریا در ماسک باعث پاکسازی عمیق پوست شده و همچنین به کنترل میزان چربی پوست کمک می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری نمک دریا و یک الی دو قاشق غذاخوری آبلیموی تازه نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر غلیظی حاصل شود. خمیر را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و برای مدت زمان دو الی پنج دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید. پس از گذشت این مدت زمان پوست خود را به آرامی با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک نمک دریا و عسل، از بین برنده آکنه و جوش

در این ماسک، نمک دریا و عسل هر دو دارای خواص ضدالتهابی هستند و استفاده از آن باعث رفع قرمزی و التیام جوش‌ها می‌شود. همچنین مصرف این ماسک باعث تعادل میزان چربی پوست و آبرسانی آن می‌گردد. برای تهیه این ماسک به دو قاشق چایخوری نمک دریای آسیاب شده و سه الی چهار قاشق چایخوری عسل ارگانیک نیاز داریم. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. خمیر را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند. قبل از شستشو از یک پارچه نخی که در آب ولرم خیسانده شده است استفاده کنید و آن را برای مدت زمان سی ثانیه بر روی پوست خود قرار دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این روش دو الی سه بار در هفته استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

ماسک نمک دریا و روغن زیتون، لایه‌بردار طبیعی پوست

اگر به دنبال یک لایه‌بردار طبیعی برای پوست خود هستید، ما به شما عزیزان استفاده از ماسک نمک دریا و روغن زیتون را پیشنهاد می‌کنیم. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری نمک دریا و یک چهارم فنجان روغن زیتون نیاز داریم. قبل از استفاده از ماسک، به منظور باز کردن منافذ پوست این عمل را انجام دهید. مقدار یک سوم فنجان نمک دریا را در ظرف حاوی آب جوش بریزید و از آن به عنوان بخور استفاده نمایید. پس از انجام این عمل ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمان ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک نمک دریا و قهوه، تقویت کننده و جوان کننده پوست

این ترکیب دارای خواص ضد باکتری است. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری قهوه دم کرده، یک قاشق غذاخوری نمک دریا و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل نیاز داریم. پس از سرد شدن قهوه به آن نمک دریا و روغن نارگیل را اضافه کنید و آن را بر روی پوست نم‌دار خود پوشش دهید. این عمل را به صورت دورانی برای مدت زمان یک الی دو دقیقه انجام دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. لازم به ذکر است که این عمل را فقط برای مدت زمان یک الی دو دقیقه انجام دهید زیرا زیاده‌روی در مصرف آن باعث التهاب پوست می‌گردد.   

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.