خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با کنجد و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با کنجد و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با کنجد و خواص درمانی آن در طب سنتی

یکی از سالم‌ترین مواد غذایی که سرشار از پروتئین می‌باشد، کنجد است که حاوی مقادیر بالایی کلسیم می‌باشد. کنجد دارای عناصر مفیدی است که استفاده از آن باعث افزایش چگالی مواد معدنی استخوان‌ها می‌گردد. کنجد در رنگ‌های مختلف زرد، سفید، قرمز و سیاه وجود دارد که به راحتی قابل دسترس تمام عموم می‌باشد. این دانه غذایی بسیار مغذی دارای منگنز، مس، آهن، منیزیم، فسفر، کلسیم، روی، فیبر و ویتامین B1 است که برای سلامت بدن، پوست و مو بسیار مفید می‌باشد.

گیاه کنجد بومی هندوستان است. کنجد گیاهی یک ساله است که ارتفاع آن به حدود یک متر می‌رسد. ساقه این گیاه پوشیده از کرک، برگ‌های آن به شکل بیضی، باریک و نوک تیز می‌باشد. گل‌های گیاه کنجد به رنگ سفید و قرمز است و میوه آن کپسولی شکل که حاوی دانه‌های کوچک، مسطح و بیضی به نام کنجد است. همانطور که در بالا اشاره نمودیم، کنجد به رنگ‌های مختلف است که نوع سفید آن از ارزش غذایی بالاتر و کیفیت روغن آن نیز مرغوب‌تر می‌باشد. کشور چین از بزرگترین تولیدکنندگان کنجد دنیا به شمار می‌رود و کشورهای حبشه و هندوستان نیز در رتبه دوم تولید این گیاه قرار دارند. در ایران نیز بیشتر کنجد تولید شده در قالب روغن و حلوا مصرف می‌شود.

طبع و مزاج کنجد

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع گیاه کنجد گرم و تر است. بنابراین استفاده از کنجد برای افرادی که دارای مزاج سرد و خشک می‌باشند بسیار مناسب است.

مصلح کنجد

از مصلحات کنجد می‌توان به عسل اشاره نمود. عسل مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج کنجد است. استفاده کنجد به همراه عسل، باعث کاهش عوارض آن می‌شود.

آشنایی با خواص درمانی کنجد در طب سنتی

  • از خواص درمانی کنجد در طب سنتی می‌توان به کاهش فشار خون اشاه نمود. همانطور که می‌دانیم یکی از مشکلات رایج امروزه در میان مردان و زنان، فشار خون می‌باشد. یکی از راه‌های طبیعی برای تنظیم میزان فشار خون، استفاده از کنجد است. منیزیم موجود در کنجد به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
  • استفاده از کنجد به دلیل دارا بودن مواد معدنی موجود در خود، باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد.
  • این گیاه به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و مواد مغذی، در پیشگیری از سرطان بسیار موثر می‌باشد. وجود ماده‌ای به نام فیتات در کنجد باعث خاصیت ضد سرطانی آن شده است.
  • خاصیت آنتی اکسیدانی کنجد در کاهش رادیکال‌های آزاد بدن نقش بسزایی دارد و بدین ترتیب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را کاهش می‌دهد.
  • از دیگر خواص درمانی کنجد می‌توان به درمان آرتروز اشاره نمود. کنجد به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی از صدمات احتمالی وارد شده به غضروف‌ها پیشگیری کرده و خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می‌دهد. تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که مصرف روزانه پنج قاشق غذاخوری پودر کنجد در درمان افراد مبتلا به آرتروز زانو، بسیار موثر است.
  • کلسیم و املاح معدنی موجود در کنجد، از سلول‌های روده در مقابل مواد شیمیایی سرطان‌زا محافظت می‌کند و بدن را در مقابل این بیماری بیمه می‌کند.
  • استفاده مرتب از کنجد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های استخوان به خصوص پوکی استخوان در زنان سالمند، بسیار کارآمد است. کنجد به دلیل دارا بودن مقادیر بالای کلسیم، روی و املاح معدنی، از بروز این مشکل پیشگیری می‌کند.
  • برای کاهش کلسترول بد خون، کنجد را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. کنجد به دلیل دارا بودن فیتواسترول موجود در خود در کاهش کلسترول خون نقش بسزایی دارد.
  • یکی دیگر از خواص درمانی کنجد، کمک به درمان کم‌خونی می‌باشد. کنجد سرشار از آهن است و به همین دلیل استفاده از آن به افرادی که دچار کم‌خونی هستند بسیار توصیه می‌گردد.
  • برای کاهش استرس و درمان افسردگی، روزانه کنجد مصرف کنید. ویتامین B1 موجود در کنجد باعث خاصیت آرام‌بخشی این گیاه شده و به درمان خستگی و اافسردگی کمک شایانی می‌کند. همچنین کنجد به دلیل دارا بودن ماده‌ی در خود به نام تریپتوفان، در افزایش تولید سرتونین موثر است و بدین ترتیب استفاده از آن در درمان استرس، اضطراب و افسردگی مفید و کارآمد می‌باشد.
  • استفاده از کنجد برای افرادی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند، بسیار توصیه می‌گردد. زیرا این دانه مغذی دارای مقادیر بالایی فیبر است که موجب کاهش اشتها و کاهش وزن می‌شود. کنجد به دلیل عناصر مفید موجود در خود، در افزایش چربی سوزی بدن بسیار موثر است و باعث کاهش میزان چربی‌های شکم می‌شود.
  • کنجد منبع غنی از سلنیوم، آهن، مس، روی و ویتامین B است که در تشکیل و سلامت هورمون‌های تیروئید بسیار موثر است.
  • برای رفع قلنج از کنجد استفاده کنید. برای رفع این عارضه به این صورت عمل کنید که یک پیمانه کنجد را پودر کنید و به آن مقداری سرکه اضافه کنید تا خمیری شکل شود. خمیر حاصل شده را روی نقطه مورد نظر پوشش دهید و پس از گذشت سی الی چهل دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. این روش را به طور مرتب تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل گردد.
  • برای رفع گرفتگی صدا، کنجد بخورید.
  • اگر به دنبال یک نرم کننده طبیعی و گیاهی برای معده و روده هستید، طب سنتی مصرف کنجد را به شما عزیزان معرفی می‌کند.
  • یک غذای عالی و مغذی برای کودکان ارده است که از کنجد به دست می‌آید. برای تقویت و رشد کودکانتان، ارده را در سبد غذایی روزانه آنها قرار دهید.
  • برای رفع کبودی، تورم، سیاهی اطراف چشم از ضماد کنجد استفاده کنید.
  • اگر بلافاصله پس از سوختگی از ضماد کنجد استفاده نمایید، درد آن کاهش و از بروز تاول پیشگیری می‌شود.
  • برای تقویت، رشد و سیاهی موی سر از جوشانده ریشه این گیاه استفاده کنید. به این صورت که از این جوشانده برای شستشوی موهایتان استفاده کنید.
  • استفاده از برگ گیاه کنجد به سطح پوست سر، باعث سیاهی موها می‌شود.
  • کنجد ادرار آور و قاعده آور است.
  • از دیگر خواص این گیاه به خاصیت ضد رماتیسم آن می‌توان اشاره نمود.
  • اگر از مشکل بواسیر رنج می‌برید، از کنجد بهره گیرید.
  • برای تقویت موی سفید، از روغن کنجد استفاده کنید. مقداری از روغن کنجد را بر روی موهایتان پوشش دهید و شروع به ماساژ دادن کنید، اجازه دهید روغن برای مدت زمان یک الی دو ساعت باقی بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید. این کار را می‌توانید قبل از حمام رفتن انجام دهید.
  • برای رفع و درمان مشکل کیسه صفرا از کنجد استفاده کنید.
  • برای رفع باد روده و شکم، از ترکیب کنجد و عسل استفاده کنید. به این صورت که کنجد آسیاب شده را با عسل مخلوط کنید و به طو روزانه مصرف کنید.
  • برای درمان اسهال خونی از دم کرده برگ کنجد استفاده کنید. برای تهیه این دمنوش به مقداری برگ گیاه کنجد نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه بر روی حرارت غیرمستقیم به خوبی دم بکشد و سپس نوش جان کنید. در صورت دلخواه می‌توانید در هنگام مصرف، کمی عسل نیز به این دمنوش اضافه کنید.
  • برای رفع و درمان تنگی نفس، سرفه خشک و زخم ریه، از روغن کنجد استفاده کنید.
  • یک روش طبیعی برای درمان سوزش ادرار، استفاده از کنجد است.
  • برای درخشانی، شفافیت و نرم شدن پوست خود از روغن کنجد استفاده کنید.
  • زکریای رازی می‌گوید برای رفع و علاج فراموشکاری و لرزیدن اندام‌های بدن از ترکیب کنجد کوبیده، مغز گردو و توت خشک به مقدار مساوی استفاده نمایید. برای رفع این عوارض باید به مدت یک ماه و روزانه دو قاشق غذاخوری از این ترکیب استفاده نمود.

مضرات کنجد

استفاده از کنجد به دلیل ثقیل الهضم بودن، به افرادی که دارای معده‌ای ضعیف هستند توصیه نمی‌شود. این افراد بهتر است که کنجد را به همراه عسل و سرکه مصرف نمایند.

روغن کنجد و سلامت پوست و مو

روغن کنجد، از دانه کنجد گرفته می‌شود که دارای فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن، پوست و مو می‌باشد. این روغن حاوی مواد مغذی و ویتامین E می‌باشد. روغن کنجد به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی می‌باشد. در طب سنتی از این روغن برای درمان ترک‌های پوستی، اگزما، بریدگی، جراحت، جای زخم، شفافیت پوست، درمان جوش و آکنه ، رفع شوره سر، پیشگیری از سفید شدن موها، تقویت و رشد موها، درمان لک‌های ناشی از آفتاب سوختگی و… استفاده می‌شود. همچنین از این روغن با ارزش می‌توان انواع ماسک‌های زیبایی با خواص درمانی متنوع تهیه نمود. در ادامه به معرفی برترین ماسک‌های زیبایی تهیه شده با این ماده مغذی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ماسک‌های زیبایی تهیه شده با روغن کنجد

ماسک روغن کنجد و سرکه، برطرف کننده سیاهی اطراف چشم

یکی از ماسک‌های زیبایی تهیه شده با روغن کنجد، ماسک روغن کنجد و سرکه است که استفاده از آن برای رفع سیاهی و تیرگی اطراف چشم بسیار توصیه می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری روغن کنجد و نصف قاشق غذاخوری سرکه نیاز داریم. مواد را به خوبی ترکیب کنید و آن را به اطراف چشم خود پوشش دهید. اجازه دهید این ترکیب برای مدت زمان پنج الی هفت دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. لازم به ذکر است که در هنگام استفاده از این ماسک حتما چشمانتان را ببندید تا از بروز آسیب به چشمانتان پیشگیری شود.

ماسک روغن کنجد و شکر، لایه‌بردار طبیعی پوست

یکی از خواص روغن کنجد، خاصیت لایه‌برداری آن است. روغن کنجد با لایه‌برداری و حذف سلول‌های مرده پوست، باعث زیبایی و سلامت پوست می‌گردد. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری روغن کنجد و یک قاشق غذاخوری شکر نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید،پوشش دهید و برای مدت زمان یک دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک برای ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید و شاهد شادابی و لطافت هر چه تمام‌تر پوست خود باشید.

ماسک روغن کنجد و گلاب، مرطوب کننده پوست

برای رطوبت دهی و پیشگیری از پیری زودرس پوست، بهتر است به طور منظم از ماسک روغن کنجد و گلاب استفاده کنید. مصرف این ماسک رطوبت مورد نیاز پوست را تامین و روند پیری را به تاخیر می‌اندازد. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به یک قاشق غذاخوری روغن کنجد و یک قاشق غذاخوری گلاب نیاز داریم. مواد را پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک روغن کنجد و آرد برنج، برطرف کننده چین وچروک پوست

برای درمان و پیشگیری از چین و چروک پوست، حتما از ماسک روغن کنجد و آرد برنج استفاده کنید. این ماسک دارای خاصیت آبرسانی و رطوبت دهی است و خشکی پوست را درمان می‌کند و بدین ترتیب از بروز چین و چروک پیشگیری و به درمان آن می‌پردازد. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری آرد برنج و مقداری روغن کنجد به جهت خمیر کردن نیاز داریم. آرد برنج و روغن کنجد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. خمیر حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک روغن کنجد، ضد آفتاب طبیعی و از بین برنده لک‌ها، جوش و آکنه

اگر به دنبال یک ضد آفتاب قوی با قدرت بالای محافظت کنندگی هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ماسک روغن کنجد است. این روغن به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ویتامین E، از پوست در مقابل نور خورشید محافظت می‌کند. برای این منظور کافیست پوست خود راقبل از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید آغشته به این ضدآفتاب کنید.

همچنین از این ماسک می‌توانید برای رفع مشکلات پوستی نظیر جوش و آکنه، لک‌های ناشی از آفتاب سوختگی و ترمیم سلول‌های آسیب دیده استفاده نمایید.   

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.