خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با روغن جوجوبا و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با روغن جوجوبا و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با روغن جوجوبا و خواص درمانی آن در طب سنتی

روغن جوجوبا از گیاه جوجوبا گرفته شده است. درختچه این گیاه بومی مناطق جنوب آریزونا، جنوب کالیفرنیا و شمال غربی مکزیک می‌باشد. از گذشته‌های بسیار دور، بومیان این منطقه از روغن جوجوبا به عنوان یک داروی طبیعی استفاده می‌کردند. سرخ‌پوستان آمریکا، این روغن را برای درمان زخم و کبودی‌ها مصرف می‌کردند. امروزه نیز از این روغن باارزش برای مشکلات پوستی نظیر درمان جوش و آکنه، پسوریازیس، آفتاب سوختگی و زبری پوست استفاده می‌شود. همچنین این روغن درمان بسیار کارآمدی برای ریزش مو و مشکلاتی نظیر آن به شمار می‌رود.

دانه گیاه جوجوبا اندکی مشابه دانه‌های قهوه است اما کمی بزرگتر و تمامی آنها مشابه یکدیگر نیستند. از نظر ساختاری این روغن با دیگر روغن‌های گیاهی متفاوت است زیرا به طور کلی این روغن نوعی موم اشباع نشده است. روغن جوجوبا به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده، در دمای اتاق به شکل مایع است. روغن جوجوبا برخلاف دیگر روغن‌های گیاهی عمر بیشتری دارد و به زودی فاسد نمی‌شود. از ویژگی‌های برتر این روغن می‌توان به استفاده از آن در محصولات آرایشی و بهداشتی اشاره نمود. همچنین داروسازان با استفاده از این روغن دیگر به میزان زیادی نیاز به مواد نگهدارنده شیمیایی نخواهند داشت.

روغن جوجوبا منبع غنی از ویتامین E، ویتامین B کمپلکس، سیلیکون، کرومیوم، مس و زینک است که مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. از روغن جوجوبا به دلیل دارا بودن ۸۲ درصد ید در درون خود، می‌توان به عنوان یک التیام بخش استفاده نمود. اسیدهای چرب این روغن شامل ۱۱٫۲ درصد اسید اولئیک، ۷۱٫۳ درصد اسید گادئولیک و ۱۳٫۶ درصد اسید اوره می‌باشند.

آشنایی با خواص درمانی روغن جوجوبا در طب سنتی

  • روغن جوجوبا یک مرطوب کننده طبیعی است. از این روغن می‌توان به عنوان یک لوسیون برای کل بدن استفاده نمود. این روغن به سرعت جذب پوست می‌شود و باعث درخشندگی آن می‌گردد. همچنین اگر به دنبال یک روغن عالی برای ماساژ هستید، ما به شما عزیزان استفاده از روغن جوجوبا را پیشنهاد می‌کنیم. استفاده از این روغن به دلیل دارا بودن رایحه خوشایند باعث احساس آرامش در شما می‌شود.
  • برای رفع خشکی و ترک پاشنه پا از روغن جوجوبا استفاده کنید. یک راه نجات برای رفع این عارضه ناخوشایند، استفاده مرتب از روغن جوجوبا می‌باشد. به این صورت که مقداری از این روغن اعجاب انگیز را بر روی منطقه مورد نظر پوشش دهید و کمی ماساژ دهید تا جذب پوست گردد. حالا یک جوراب بپوشید و اجازه دهید این روغن یک الی دو ساعت باقی بماند. شما عزیزان با استفاده مرتب از این روش شاهد لطافت و نرمی دوباره پاهایتان خواهید شد. پس برای یک بار هم که شده از این روش مطلوب استفاده کنید.
  • از روغن جوجوبا برای درمان و رفع آفتاب سوختگی استفاده کنید. این روغن به دلیل غنی بودن از ویتامین E و B کمپلکس، به ترمیم پوست‌های آسیب دیده کمک شایانی می‌کند و در کاهش سوزش ناشی از آن کارآمد است. این روغن به دلیل دارا بون پوشش موم مانند خود، به محافظت از پوست آفتاب سوخته می‌پردازد و در بهبودی آن بسیار موثر است.
  • این روغن بسیار مغذی، از سوزش و بریدگی‌های ناشی از اصلاح پیشگیری می‌کند. طبق توصیه متخصصان پوست، شما عزیزان می‌توانید قبل و بعد از اصلاح از این روغن به جهت نرمی، رطوبت و پیشگیری از سوزش و بریدگی‌ها استفاده نمایید.
  • برای رفع خشکی و پوسته پوسته شدن لب‌هایتان به جای استفاده از ژل‌های نفتی رایج در بازار از روغن جوجوبا استفاده نمایید. این روغن به دلیل ساختار مومی خود، رطوبت را به لب‌های شما باز می‌گرداند. برای رفع این عارضه می‌توانید از ترکیب خانگی روغن جوجوبا، موم زنبور عسل و اسانس طبیعی استفاده کنید. برای تهیه به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق چایخوری موم زنبور عسل را بر روی بخار آب قرار دهید تا کاملا ذوب شود. سپس مقدار دو قاشق چایخوری روغن جوجوبا را به آن اضافه کنید و شروع به همزدن کنید تا کاملا یکدست شوند. مخلوط را از روی حرارت بردارید و سه الی چهار قطره هر نوع اسانسی به آن اضافه کنید. این ترکیب را در یک ظرف شیشه‌ای در بسته بریزید و آن را در یخچال نگهداری کنید. از این ماسک به طور روزانه استفاده کنید و شاهد نرمی و زیبایی دوباره لب‌هایتان شوید. توجه کنید که در صورت نداشتن موم زنبور عسل می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید با این اطمینان که این ترکیب را در دمای زیر ۷۵۰ درجه فارنهایت نگهداری می‌کنید.
  • برای پیشگیری و کاهش ترک‌های ناشی از بارداری، از روغن جوجوبا استفاده کنید. استفاده از این روغن برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود، زیرا این روغن دارای قدرت کاهش دهندگی اثرات ناشی از کشش پوست می‌باشد. برای این امر کافیست، قبل و بعد از زایمان از این روغن به طور روزانه برای ماساژ شکم استفاده نمایید.
  • برای رفع خستگی و تیرگی اطراف چشمان خود از روغن جوجوبا استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد، استفاده از روغن جوجوبا در رفع تیرگی و پف اطراف چشم بسیار موثر است. برای این منظور کافیست مقداری از این روغن را به همراه اسانس بابونه ترکیب کنید و آن را زیر چشمانتان پوشش دهید و برای مدت زمان پنج دقیقه به آرامی ماساژ دهید و بعد از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب گرم شستشو دهید. با استفاده مرتب از این روغن شاهد یکنواختی رنگ در اطراف چشمان خود خواهید بود.
  • استفاده از روغن جوجوبا برای رفع آسیب‌های ناشی از حالت دادن و حرارت مداوم مو، رنگ کردن و استفاده از شامپوهای شیمیایی بسیار موثر است. استفاده مداوم از رنگ مو، سشوار، نرم کننده‌ها، ژل‌های حالت دهنده و اسپری‌ها باعث آسیب مو نظیر خشکی، ریزش و شکنندگی موها می‌شود. برای این منظور کافیست از روغن جوجوبا برای رفع این مشکلات و حالت دهی به موها استفاده نمایید.
  • با استفاده از روغن جوجوبا، پوست سر خود را پاکسازی کنید. خواص آنتی باکتریالی و ضد التهابی روغن جوجوبا باعث تمیزی پوست سر از مشتقات چسبناک و ذرات معلق در هوا می‌شود. این روغن به دلیل تاثیر کراتوپلاستی که بر موها می‌گذارد باعث درخشان شدن آنها می‌گردد.

عوارض مصرف از روغن جوجوبا

  • از مضرات روغن جوجوبا می‌توان به واکنش‌های آلرژیک اشاره نمود.
  • در برخی از افراد استفاده از این روغن موجب آلرژی و حساسیت می‌شود. اما استفاده از آن برای عموم مردم حتی زنان بادار مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند.
  • این روغن حاوی ماده شیمیایی اسید اروسیک است پس، از خوردن آن اجتناب کنید، زیرا مصرف خوراکی این روغن باعث بروز صدمات قلبی و یا حتی مشکلات حادتر می‌شود.
  • قبل از استفاده از این روغن و هر نوع کرم یا روغن دیگر، ابتدا یک مقدار از آن را بر روی قسمتی از دست خود پوشش دهید و در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیتی از آن برای نقاط دیگر بدن خود استفاده نمایید.
  • از مصرف مستقیم روغن جوجوبای خالص اجتناب کنید. این روغن را حتما با ماده‌ای دیگر نظیر ژل آلوئه‌ورا و یا روغن نارگیل ترکیب کنید.

طبع روغن جوجوبا

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع روغن جوجوبا سرد است. بنابراین استفاده از این روغن برای افراد گرم مزاج مناسب می‌باشد.

انواع ماسک موهای تهیه شده با روغن جوجوبا

ماسک روغن جوجوبا و عسل، برطرف کننده خشکی و ریزش مو

یکی از ماسک موهای تهیه شده از این روغن، که دارای خواص ضد خشکی و ریزش و شکنندگی مو می‌باشد، ماسک روغن جوجوبا به همراه عسل است. استفاده از این ماسک باعث تامین مواد مغذی مورد نیاز مو و تقویت فولیکول‌های مو می‌گردد و از ریزش آن نیز پیشگیری می‌شود. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. دو مواد را در ظرفی بریزید و آن را بر روی حرات بخار آب قرار دهید تا به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. پس از یکدست شدن مواد، آن را به تمامی نواحی پوست سر و موهایتان پوشش دهید وکمی ماساژ دهید. از یک کلاه مو برای پوشاندن سرتان استفاده کنید و پس از گذشت سی الی چهل دقیقه، موهایتان را با شامپو و آب ولرم شستشو دهید. برای کسب نتایج مطلوب، از این ماسک مو دو بار در هفته استفاده نمایید.

ماسک روغن جوجوبا و روغن زنجبیل، برطرف کننده ریزش مو

استفاده از زنجبیل باعث تقویت کامل موها می‌شود و هنگامی که با روغن جوجوبا ترکیب می‌شود، این تاثیرات به مراتب بالاتر می‌رود. برای تهیه این ماسک فوق‌العاده، به یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا و پنج الی شش قطره روغن زنجبیل نیاز داریم. دو روغن را با یکدیگر ترکیب کنید و از آن برای پوشش و ماساژدهی موهایتان استفاده نمایید. اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم و شامپو شستشو دهید. 

ماسک روغن جوجوبا و آووکادو، تغذیه و براق کننده مو

استفاده مرتب از ماسک روغن جوجوبا و آووکادو باعث تامین مواد مغذی مورد نیاز مو و درنتیجه زیبایی و درخشندگی هر چه تمام‌تر آن می‌شود. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری روغن جوجوبا و یک عدد آووکادوی متوسط نیاز داریم. آووکادو را در مخلوط‌کن بریزید و سپس به آن روغن جوجوبا را اضافه کنید. شروع به همزدن کنید تا کاملا یکدست شوند. اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به همین حالت باقی بماند و سپس از آن برای پوشش موهایتان استفاده نمایید. این ماسک باید برای مدت سی الی چهل دقیقه باقی بماند و سپس موهایتان را شامپو کنید. استفاده دو بار در هفته از این ماسک، شما را با دیدن نتایج عالی متعجب خواهد کرد.      

ماسک روغن جوجوبا و روغن بادام، از بین برنده وز مو

پیشنهاد طب سنتی برای رفع وز و فر مو و ترمیم موهای آسیب دیده ناشی از حرارت سشوار و اتوی مو، استفاده مداوم از ماسک روغن جوجوبا و روغن بادام است. برای تهیه این ماسک مو به دو الی سه قاشق غذاخوری روغن جوجوبا و یک الی دو قاشق غذاخوری روغن بادام نیاز داریم. دو مواد را در ظرفی با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید و آن را برای مدت زمان بیست الی بیست‌وپنج دقیقه بر روی موهایتان پوشش دهید و سپس با آب گرم شستشو دهید.

ماسک روغن جوجوبا و روغن جوانه گندم، تقویت کننده مو

با استفاده از ماسک روغن جوجوبا و روغن جوانه گندم، موهای شما تغذیه شده و فولیکول‌های مو تحریک می‌شوند. برای تهیه این ماسک مو، به یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا و یک قاشق غذاخوری روغن بادام نیاز داریم. مواد را پس از ترکیب کردن، روی موها و پوست سرتان پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب گرم و شامپو شستشو دهید. از این ماسک هر چند وقت یک بار استفاده کنید و شاهد نتایج مطلوب قرار گیرید.

ماسک روغن جوجوبا برای پوست

ماسک روغن جوجوبا و خاک رس، برطرف کننده جوش و آکنه

یکی از ماسک‌های طبیعی و خانگی برای رفع و بهبود جوش و آکنه، استفاده از ماسک روغن جوجوبا و خاک رس است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا و یک قاشق غذاخوری خاک رس بنتونیت نیاز داریم. روغن جوجوبا و خاک رس را در ظرفی با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید تا یکدست شوند. ماسک را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و پس از گذشت ده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک روغن جوجوبا و روغن زیتوان، روغن هسته انار، روغن بذر هویج، ویتامین E و روغن آفتابگردان، جوان کننده پوست

برای تهیه این ماسک، به نصف قاشق غذاخوری روغن جوجوبا، روغن زیتون و روغن هسته انار، پنج قطره روغن بذر هویج، پانزده قطره ویتامین E و ده قطره روغن آفتاب گردان نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و در یک ظرف شیشه‌ای تیره  بریزید و در یخچال نگهداری کنید. روزانه صبح و شب مقداری از این روغن را بر روی پوست خود پوشش دهید.

ماسک روغن جوجوبا و ژل آلوئه‌ورا، مناسب برای افراد دارای پوست خشک

برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا و یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا نیاز داریم. مواد را پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.  

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.