خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با روغن آرگان و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با روغن آرگان و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با روغن آرگان و خواص درمانی آن در طب سنتی

روغن آرگان بومی مراکش  و یک روغن کاملا طبیعست که از هسته درخت آرگان به دست می‌آید. این روغن حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان است که هم در آشپزی و هم در رفع مشکلات پوستی بسیار کارآمد است. این روغن از بهترین روغن‌های موجود در بازار است که اغلب به صورت خالص فروخته می‌شود. از این روغن می‌توان مستقیم، و به صورت موضعی برای رفع مشکلات پوستی استفاده نمود.

روغن آرگان به صورت مکمل کپسول نیز موجود است که به صورت خوراکی مصرف می‌شود. از روغن آرگان در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی نظیر شامپو، صابون و نرم کننده‌ها استفاده می‌گردد.

روغن آرگان به دلیل محدودیت تولید و تقاضای فراوان، از گرانترین روغن‌های جهان به شمار می‌رود. این روغن در سراسر دنیا با نام طلای مایع یا طلای بیابان شهرت یافته است. میوه‌های درخت آرگان در اوایل فصل تابستان خشک و تیره شده و بر روی زمین می‌ریزند. این میوه‌ها را در مجاورت هوا قرار می‌دهند تا خشک شود. پس از خشک شدن، قسمت گوشت آن را جدا کرده، هسته را شکسته و مغز را از آن خارج می‌کنند. در نهایت تحت دما و فشار کم، روغن آرگان حاصل می‌شود.

روغن آرگان سرشار از اسید لینولئیک، امگا ۳، امگا۶، مقداری امگا ۹، ویتامین A، ویتامین E، آنتی اکسیدان و اسید هیالورونیک می‌باشد.

آشنایی با خواص درمانی روغن آرگان در طب سنتی

  • از خواص درمانی روغن آرگان می‌توان به کاهش سطح کلسترول خون اشاره نمود. استرول‌های گیاهی موجود در این روغن به کاهش التهاب بدن کمک کرده و جذب کلسترول از طریق روده را مهار می‌کند. فیتواسترول‌ها، اسیدهای چرب اشباع نشده‌ای هستند که در افزایش کلسترول خوب در بدن نقش بسزایی دارند.

  • اگر دچار مشکل سوء هاضمه هستید، از روغن آرگان استفاده نمایید. این روغن با افزایش غلظت آنزیم پسین در شیره معده باعث بهبود و تسهیل فرآیند هضم می‌شود.

  • روغن آرگان به دلیل دارا بودن مقادیر بالا آنتی اکسیدان، در ترمیم آسیب‌های سلولی بسیار کارآمد است. طبق تحقیقات انجام شده دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که روغن آرگان باعث کاهش تقسیم سلولی در سرطان پروستات می‌شود و از گسترش بیماری پیشگیری می‌کند.

  • روغن آرگان با افزایش گردش خون، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

  • روغن آرگان می‌تواند یک درمان طبیعی و خانگی برای ناراحتی‌هایی همچون آرتروز و روماتیسم باشد.

  • برای تسکین و بهبودی نیش حشرات از ترکیب روغن آرگان به میزان سی میلی‌لیتر، روغن معطر گریپ فروت شش قطره، روغن معطر سنبل هندی شش قطره، روغن معطر زنجبیل سه قطره، روغن معطر گل محمدی دو قطره، روغن معطر اسطوخودوس سه قطره و روغن معطره اکالیپتوس به میزان شش قطره استفاده نمایید.

  • برای تقویت و محکم شدن ناخن‌هایتان روغن آرگان را فراموش نکنید. روغن آرگان به دلیل دارا بودن ویتامین E و خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی، در رفع عفونت بسیار موثر است و به بهداشت و سلامت ناخن‌ها کمک شایانی می‌کند.

  • یکی از خواص درمانی روغن آرگان، محافظت از پوست در برابر نور خورشید می‌باشد. این روغن به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی، از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت نموده و از دچار شدن به آفتاب سوختگی و هایپرپیگمنتیشن پیشگیری می‌کند. همچنین با استفاده دراز مدت از روغن آرگان می‌توان از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری نمود.

  • اگر به دنبال یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست خود هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما استفاده از روغن آرگان می‌باشد. این روغن به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی، قابل استفاده در انواع لوسیون‌ها، صابون‌ها و نرم‌کننده‌ها می‌باشد. روغن آرگان به دلیل سرشار بودن از ویتامین E، به عنوان یک آنتی اکسیدان محلول در چربی به شمار می‌رود که می‌تواند در بهبود احتباس آب در پوست بسیار کارآمد عمل کند. بنابراین می‌توانید به طور روزانه مقداری از این روغن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و بدین ترتیب رطوبت مورد نیاز پوست خود را تامین نمایید.

  • روغن آرگان به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود دارای خواص درمانی گوناگون من جمله، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی می‌باشد. بنابراین برای رفع مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و روزاسه بسیار مناسب و موثر عمل می‌نماید. برای رفع این عارضه‌های پوستی مقداری از این روغن را به طور مستقیم بر روی نقطه مورد نظر پوشش دهید. این روند را به طور مرتب تکرار کنید و شاهد نتایج عالی قرار گیرید.

  • از این روغن می‌توانید برای رفع آکنه‌های هورمونی استفاده نمایید. همانطور که می‌دانیم این نوع از جوش‌ها به دلیل سبوم بیش از حد هورمون‌ها ایجاد می‌شوند. روغن آرگان دارای خاصیت ضد سبوم است. بنابراین با استفاده از این روغن طبیعی خواهید توانست مقدار سبوم بر روی پوست خود را تنظیم کنید و از شر این جوش‌ها خلاص شوید. برای رفع این عارضه، به مدت سه الی چهار هفته، مقداری از روغن آرگان را بر روی نقاط مورد نظر خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید. با استفاده مرتب از این روش خانگی، پس از گذشت سه الی چهار هفته شاهد نتایج عالی خواهید بود.

  • از کاربردهای دیگر روغن آرگان در طب سنتی می‌توان به بهبود و رفع عفونت‌های پوستی اشاره نمود. روغن آرگان به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی، در درمان عفونت‌های پوستی بسیار کارآمد است. برای رفع این عارضه کافیست، روزانه دو الی سه بار از این روغن بر روی نقاط مورد نظر اعمال کنید. این روند را تا بهبودی کامل به طور مرتب تکرار کنید.

  • خاصیت آنتی اکسیدانی و همچنین وجود ویتامین E در این روغن، باعث بهبود هر چه زودتر زخم‌ها و بریدگی‌ها می‌شود. برای رفع این عارضه هم می‌توانید از روغن آرگان خالص به طور مستقیم و هم از مکمل روغن آرگان استفاده نمایید.

  • برای رفع درماتیت آتوپیک، از روغن آرگان خاص استفاده نمایید. درماتیت آتوپیک، یک بیماری شایع پوستی است که با علائمی مانند خارش پوست و قرمزی همراه می‌باشد. ویتامین E و خاصیت ضد التهابی روغن آرگان در بهبود این عرضه بسیار موثر است. برای رفع این مشکل پوستی نیز کافیست به طور روزانه از این روغن به صورت مستقیم بر روی ناحیه مورد نظر استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

  • روغن آرگان در طب سنتی از زمان‌های دیرباز، به عنوان یک ماده‌ی ضد چروک شناخته شده است. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که، ترکیب روغن آرگان خوراکی و آرایشی باعث افزایش میزان قابل توجهی در خاصیت ارتجاعی پوست می‌گردد که این ترکیب به عنوان یک درمان ضد پیری به شمار می‌رود.

  • برای رفع ترک‌های پوستی ناشی از بارداری و چاقی و لاغری، از روغن آرگان استفاده کنید. استفاده از این روغن به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک شایانی می‌کند. برای درمان و پیشگیری از این عارضه، بهتر است روزانه دو مرتبه از این روغن برای پوشش پوست استفاده شود.

  • برای رفع خشکی مو و آسیب دیدگی ناشی از رنگ کردن، دکلره، حرارت سشوار و اتوی مو، از روغن آرگان استفاده نمایید.

  • اگر دچار موخوره و شکنندگی مو هستید، از این روغن به طور مرتب استفاده نمایید. به این صورت که مقداری از روغن آرگان را به موهای خود پوشش دهید و به آرامی ماساژ دهید تا کاملا جذب مو شود. اجازه دهید این روغن برای مدت زمان یک ساعت باقی بماند و سپس با شامپو و آب ولرم شستشو دهید.

  • برای پاکسازی و از بین بردن لایه‌های مرده پوست، از روغن آرگان استفاده کنید. این روغن با خاصیت لایه برداری به پوست شما زیبایی و لطافت می‌بخشد.

  • برای رفع خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم و رفع لک‌های قهوه‌ای که با افزایش سن ایجاد می‌شود، از روغن آرگان استفاده نمایید.

  • از روغن آرگان به عنوان نرم کننده و درخشان کننده موهای خود استفاده نمایید. از این روغن می‌توانید به عنوان نرم کننده در حمام استفاده نمایید و شاهد لطافت و درخشش هر چه تمام‌تر موهای خود باشید.

  • برای رفع ریزش مو از روغن آرگان بهره گیرید. این روغن به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود موجب کاهش ریزش مو، افزایش رشد مو و تقویت مو می‌گردد.

  • اگر به دنبال یک راهکار طبیعی برای رفع شوره و پوسته سر هستید، استفاده از روغن آرگان را به هیچ وجه فراموش نکنید. برای رفع این عارضه کافیست مقداری از روغن آرگان را به موها و کف سر خود اعمال کنید و کمی ماساژ دهید وپس از گذشت سی الی چهل دقیقه با شامپوی مناسب و آب ولرم شستشو دهید. همچنین می‌توانید مقداری روغن آرگان به شامپوی خود اضافه کنید و از آن برای رفع پوسته و شوره سر استفاده نمایید.  

نکاتی کلیدی در مورد مصرف روغن آرگان

  • قبل از استفاده از این روغن برای پوست اطراف چشم، حتما از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

  • قبل از استفاده از این روغن حتما آن را در یک قسمت کوچک از بدن خود تست کنید و در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیتی از آن برای سایر نقاط بدن خود استفاده نمایید.

  • از مصرف بیش از حد این روغن در اطراف چشم پرهیز نمایید.

  • اگر قصد دارید از این روغن برای ماساژ استفاده کنید، حتما این عمل را به آرامی انجام دهید زیرا کشیدن بیش از اندازه پوست نتیجه عکس در پیش خواهد داشت.

  • استفاده از این روغن در برخی افراد مممکن است سبب بروز واکنش‌های آلرژیک شود.

  • در مصرف خوراکی این روغن احتیاط کنید زیرا ممکن است باعث مشکلات گوارشی نظیر کاهش اشتها، تهوع و یا اسهال شود.

ماسک‌های زیبایی تهیه شده با روغن آرگان

ماسک روغن آرگان، جو دوسر و عسل، مرطوب کننده طبیعی پوست

اگر به دنبال یک مرطوب کننده عالی و طبیعی برای پوست خود هستید، از ماسک روغن آرگان، جو دوسر و عسل غافل نباشید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری روغن آرگان، دو قاشق غذاخوری جو دوسر و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. ابتدا جو دوسر را در ظرف حاوی آب گرم بخیسانید تا نرم شود. سپس به آن روغن آرگان و عسل را اضافه کنید. به خوبی هم بزنید تا مواد کاملا یکدست شوند. ماسک حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم و سپس آب سرد شستشو دهید.

ماسک روغن آرگان، آبلیمو و ماست یونانی، جوان کننده پوست چرب

اگر دارای پوستی چرب هستید، برای یک بار هم که شده از این ماسک استفاده نمایید تا شاهد نتایج مطلوب آن قرار گیرید. برای تهیه این ماسک به سه قطره روغن آرگان، یک قاشق غذاخوری آبلیمو و سه قاشق چای‌خوری ماست یونانی نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک خشک شود و پس از گذشت ده دقیقه با آب سرد بشویید.

ماسک روغن آرگان، آبلیمو و عسل، روشن کننده پوست

استفاده از این ماسک در بهبود و ترمیم بافت آسیب دیده پوست نقش بسزایی دارد، همچنین باعث زیبایی و درخشندگی هر چه تمام‌تر آن می‌شود. برای تهیه این ماسک به پنج قطره روغن آرگان، یک قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری آبلیموی تازه نیاز داریم. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس آن را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید. پس از خشک شدن ماسک، پوستتان را با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک روغن آرگان، سفیده تخم‌مرغ، شیر تازه و شکر، لایه بردار پوست

برای تهیه این ماسک اعجاب انگیز، به  یک قاشق غذاخوری روغن آرگان، یک عدد سفیده تخم‌مرغ، سه قاشق غذاخوری شیر تازه و دو قاشق غذاخوری شکر نیاز داریم. ابتدا سفیده را بزنید تا کف کند. حالا باقی مواد را به آن اضافه کنید. به خوبی هم بزنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود. ماسک را به مدت چهار الی پنج دقیقه بر روی پوست خود به آرامی ماساژ دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. در نهایت با دو الی سه قطره روغن آرگان پوست خود را مرطوب کنید.

ماسک روغن آرگان و گلاب، تونر طبیعی پوست

برای تهیه این تونر خانگی به چهار قطره روغن آرگان و دو قاشق غذاخوری گلاب نیاز داریم.  مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و از آن به عنوان یک تونر عالی استفاده نمایید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.