خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با روغن گل بنفشه و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با روغن گل بنفشه و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با روغن گل بنفشه و خواص درمانی آن در طب سنتی

استفاده از روغن گل بنفشه از زمان‌های دور تا به امروز مورد توجه متخصصان طب سنـتی بوده است. گیاه بنفشه اغلب در نواحی معتدل یافت می‌شود. گل بنفشه بومی قاره آسیا، اروپا است که دارای ساقه‌ای کوتاه می‌باشد. گل بنفشه از گیاهان زینتی است که در مناطق شما غربی تا غرب ایران رشد می‌کند. بیش از ۲۰۲ گونه از این گیاه در کل دنیا وجود دارد.

گل بنفشه دارای رایحه‌ی بسیار دلپذیری است و به همین دلیل از آن در صنعت عطر سازی استفاده فراوانی به عمل می‌آید.

از گیاه و روغن گل بنفشه می‌توان در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده نمود. در ادامه با خواص درمانی روغن گل بنفشه برای پوست، مو و بدن ، طبع، نحوه استخراج آن آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

طبع روغن گل بنفشه در طب سنتی

طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع روغن گل بنفشه مرکب القوی است و قابل استفاده برای هر نوع مزاجی می‌باشد.

آشنایی با خواص درمانی روغن گل بنفشه در طب سنتی

  • از خواص درمانی روغن گل بنفشه می‌توان به درمان سینوزیت و سردردهای حاد اشاره نمود. این روغن به عنوان یک تسکین کننده عمل می‌کند و با افزایش گردش خون در بدن می‌تواند در کاهش دردهای مزمن بسیار کارآمد باشد. برای رفع سردرد کافیست مقدار چند قطره از روغن گل بنفشه را به کمپرس سرد اضافه کنید و آن را برای مدت زمان بیست دقیقه بر روی پیشانی خود قرار دهید.
  • روغن گل بنفشه به دلیل دارا بودن اسید سالیسیلیک موجود در خود در تسکین و بهبود درد و گرفتگی‌های عضلانی بسیار موثر است. برای رفع این مشکلات مقدار چهار قطره روغن گل بنفشه، سه قطره روغن اسطوخودوس و شصت گرم روغن حامل بادام شیرین را با یکدیگر مخلوط کرده و از آن به عنوان ضماد برای تسکین درد نقاط مورد نظر استفاده نمایید.
  • برای رفع نفخ روده و معده از روغن گل بنفشه استفاده کنید. به این صورت که مقدار دو قطره روغن گل بنفشه به همراه سی گرم روغن حامل بادام شیرین را با یکدیگر ترکیب نموده و از آن برای ماساژ شکم در جهت عقربه‌های ساعت استفاده نمایید و قبل از خواب نیز با قرار دادن یک بطری یا کیسه حاوی آب گرم بر روی شکم خود به درمان این مشکلات شکمی خاتمه دهید.
  • روغن گل بنفشه با دارا بودن خاصیت ضد عفونی کنندگی در کاهش التهاب مثانه و سیستم مجاری ادراری بسیار مفید و موثر است. برای رفع این عارضه، مقدار یک قطره از روغن گل بنفشه و روغن اسطوخودوس را با یکدیگر ترکیب نموده و در وان حمام بریزید. با بیست دقیقه قرار گرفتن در این وان حمام، از شر هر گونه عفونت و باکتری خلاص می‌شوید.
  • برای درمان سرفه کافیست مقدار یک قطره از روغن گل بنفشه را به ظرف حاوی آب داغ اضافه کنید و با پوشانده سر خود، بخار آن را تنفس کنید. استفاده از این روش به رفع این عارضه کمک شایانی می‌کند.
  • روغن گل بنفشه در درمان پارگی مویرگ‌ها بسیار مناسب است. این روغن با افزایش گردش خون در بدن، انسداد رگ‌ها که منجر به قرمزی پوست می‌شوند را از بین می‌برد.
  • خانم‌های شیرده برای تسکین درد نوک سینه در این دوران کافیست از ترکیب دو قطره روغن گل بنفشه، یک قطره روغن بابونه و سی گرم روغن بادام شیرین یا روغن آووکادو، برای ماساژ استفاده نمایید. فقط توجه داشته باشید که قبل از شیر دادن به نوزاد، حتما آن را با آب ولرم و شوینده مناسب شستشو دهید.
  • برای رفع و کاهش استرس و اضطراب، از روغن گل بنفشه بهره گیرید. یکی از دلایل مهم و اساسی در پدید آمدن بسیاری از مشکلات جسمی و روحی، اضطراب و استرس است. بنابراین با استفاده از این روغن می‌توانید بدن خود را در مقابل بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌ها بیمه کنید. برای رفع استرس و اضطراب کافیست مقدار دو الی سه قطره از این روغن را بر روی یک تکه پارچه بپاشید و رایحه آن را استشمام کنید. فقط از تماس مستقیم این روغن به پوست پیشگیری کنید. استفاده از این روغن می‌تواند یک جایگزین عالی برای داروهای ضد افسردگی باشد.
  • اگر از خستگی، بی‌حسی و تنش‌های عصبی رنج می‌برید، از روغن گل بنفشه استفاده کنید. شما عزیزان می‌توانید از این روغن بدون داشتن هیچ واهمه‌ای استفاده کنید، زیرا روغن گل بنفشه به هیچ عنوان اعتیاد آور نمی‌باشد.
  • روغن گل بنفشه تسکین دهنده مشکلات تنفسی است. این روغن با دارا بودن خاصیت ضد احتقانی باعث از بین بردن خلط و مخاط بینی از دستگاه گوارش شده و بدین ترتیب عمل تنفس را برای شما عزیزان تسهیل می‌کند.
  • برای درمان سرماخوردگی، سرفه و برونشیت که در آن دستگاه تنفسی با اختلال رو به رو می‌شود، از روغن بنفشه استفاده کنید. استفاده از این روغن برای درمان مشکلاتی که ذکر شد بسیار مفید و موثر است. برای رفع علائم ناشی از سرماخوردگی کافیست چند قطره روغن گل بنفشه را در ظرف حاوی آب گرم بریزید و با پوشاندن سر خود بخار آن را تنفس کنید و یا چند قطره از این روغن را در دستگاه بخور بریزید و اجازه دهید این بخار در فضای منزل منتشر شود.
  • برای داشتن خوابی آرام و آسوده از روغن گل بنفشه استفاده کنید. همانطور که همه ما می‌دانیم داشتن خواب با کیفیت در تقویت سیستم ایمنی بدن و آرامش اعصاب نقش بسزایی دارد. از خواص روغن گل بنفشه می‌توان به خاصیت آرام بخشی اشاره نمود. شما عزیزان با استفاده از این روغن مغذی خواهید توانست به افزایش کیفیت خواب شبانه خود کمک شایانی کنید و یک خواب آرام و عمیق را تجربه نمایید. برای این امر کافیست به این صورت عمل نمایید: مقداری روغن گل بنفشه را با روغن اسطوخودوس مخلوط نمایید و در طول شب بخار آن را در فضای اتاق خواب منتشر کنید.
  • روغن گل بنفشه با دارا بودن خاصیت آرام بخشی، شادابی و سرحالی را برای بدن به ارمغان می‌آورد که این امر در تقویت قوای جنسی نیز بسیار موثر است. بنابراین با استفاده از این روغن خواهید توانست به افزایش نیروی جنسی خود کمک کرده و حالات درونی بهتری را برای خود تداعی نمایید. اگر این اختلال شما ناشی از استرس است کافیست مقدار دو قطره روغن گل بنفشه، دو قطره روغن گل یاسمن و یک قطره روغن نرولی را با یکدیگر مخلوط کنید و شب‌ها بخار آن را در فضای اتاق منتشر کنید. روشی دیگر نیز به این صورت است که مقدار دو قطره از روغن گل بنفشه و دو قطره روغن مریم گلی به همراه گل یاسمن را با یکدیگر مخلوط نموده و در حمام از آن استفاده نمایید.
  • روغن گل بنفشه قابل استفاده برای رفع التهاب عضلات و مفاصل می‌باشد. ترکیبات ضد التهابی این روغن باعث شده است که در طب سنتی از آن برای رفع این مشکلات استفاده شود. برای رفع این ناراحتی‌ها کافیست مقداری از این روغن را روی نقاط مورد نظر پوشش دهید و شروع به ماساژ دادن نمایید. این روغن با افزایش گردش خون در بدن به رفع این دردها کمک شایانی می‌کند. همچنین می‌توانید برای تاثیرات بیشتر نیز از ترکیب روغن گل بنفشه به همراه روغن حامل بادام شیرین و یا روغن نارگیل استفاده نمایید. در ضمن می‌توانید چند قطره از روغن گل بنفشه را نیز در وان حمام بریزید و برای مدت زمان قابل توجهی در آن قرار گیرید، این روش نیز در کاهش دردهای عضلانی ناشی از تمرین‌های شدید ورزشی بسیار مثمرثمر است.

خواص درمانی روغن گل بنفشه برای پوست

  • یکی از خواص درمانی روغن گل بنفشه برای پوست، کمک به درمان جوش و آکنه است. روغن گل بنفشه به دلیل دارا بودن خاصیت ضد عفون کننده و ضد التهابی، به درمان این ضایعه‌های پوستی کمک شایانی می‌کند. شما عزیزان برای درمان این مشکل پوستی کافیست پس از شستشوی پوست خود با شوینده‌ی مناسب، مقدار دو قطره از روغن بنفشه را بر روی پوست خود پوشش و کمی ماساژ دهید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
  • از دیگر خواص درمانی روغن گل بنفشه، می‌توان به خاصیت رطوبت دهی آن اشاره نمود. این روغن می‌تواند یک درمان عالی برای اگزما به شمار رود. این روغن به دلیل داشتن خاصیت رطوبت دهی و اثر التیام دهی و رفع سوزش، باعث لطافت پوست شما می‌شود. شما می‌توانید از این روغن برای نواحی خشک پوست مانند آرنج، زانو و پاشنه پا نیز استفاده کنید. همچنین استفاده از این روغن در فصول سرد و خشک و گرم و خشک بسیار مفید و موثر می‌باشد.
  • روغن گل بنفشه دارای خاصیت ضد چین و چروک می‌باشد و از ایجاد پیری زودرس پیشگیری کرده و در درمان آن نقش بسزایی دارد. شما عزیزان برای پیشگیری از این عارضه می‌توانید از ترکیب روغن گل مغربی، روغن گل بنفشه و روغن جوجوبا استفاده کنید. این ترکیب به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود باعث کلاژن سازی پوست شده و مواد مغذی مورد نیاز پوست را تامین می‌کند. همچنین با تامین چربی‌های مفید پوست از ایجاد چین و چروک پیشگیری کرده و با خاصیت ترمیم دهی در از بین بردن چروک‌های ریز بسیار کارآمد است.
  • پیشنهاد طب سنتی برای افراد دارای پوست چربی که برای کنترل میزان چربی پوست خود به دنبال یک روش طبیعی هستند، مصرف روغن گل بنفشه می‌باشد، زیرا این روغن با دارا بودن عناصر مفید در خود در کنترل میزان چربی پوست نقش بسزایی دارد.
  • برای درمان آفتاب سوختگی از روغن گل بنفشه بهره گیرید. برای رفع این مشکل کافیست در هنگام استراحت کردن مقداری از این روغن را بر روی پوست آسیب دیده پوشش دهید و چند روزی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز کنید.
  • افرادی که دچار خارش پوستی هستند، می‌توانند به راحتی از روغن گل بنفشه برای رفع این عارضه استفاده کنند. زیرا روغن گل بنفشه به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی می‌تواند بسیار موثر عمل نماید. برای این منظور کافیست ابتدا ناحیه مورد نظر را با یک شوینده مناسب بشویید و سپس مقداری از این روغن را بر روی آن پوشش دهید. در صورت تمایل می‌توانید پس از گذشت چند ساعت با آب ولرم شستشو دهید.
  • استفاده از روغن گل بنفشه می‌تواند یک روش طبیعی و خانگی برای شفافیت و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست شما باشد.

خواص درمانی روغن گل بنفشه برای مو

  • از خواص درمانی روغن گل بنفشه برای مو، می‌توان به خاصیت افزایش دهندگی رشد مو، ضد ریزش و درمان موخوره اشاره نمود.
  • برای پیشگیری از سفیدی مو از روغن گل بنفشه استفاده نمایید. برای این منظور کافیست هر شب قبل از خواب مقداری از این روغن ا بر روی موهایتان پوشش و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید این روغن تا صبح بر روی موهایتان باقی بماند و سپس با آب ولرم و شامپوی مناسب شستشو دهید. با انجام مرتب این روش حتما شاهد نتایج مطلوب خواهید گرفت.
  • استفاده از روغن گل بنفشه باعث آبرسانی و درخشندگی هر چه تمام‌تر مو می‌شود. شما عزیزان می‌توانید از ماسک روغن گل بنفشه، روغن نارگیل و ویتامین E به جهت آبرسانی، درخشندگی، رفع شوره سر، تقویت کننده و پیشگیری از موخوره استفاده نمایید. روش استفاده از این ماسک به این صورت است که پس از استحمام و قبل از خشک کردن مو با سشوار از این کرم استفاده نمایید و کمی ماساژ دهید.

خواص درمانی روغن گل بنفشه برای ابرو

اگر به دنبال یک روش طبیعی برای رشد ابرو و پرپشت شدن آن هستید، از روغن گل بنفشه غافل نباشید.

استخراج روغن گل بنفشه به چه صورت است ؟

بیشترین استفاده‌ای که از گل بنفشه می‌شود، استخراج روغن آن است. برای تهیه این روغن از گل‌ها و برگ‌های این گیاه استفاده می‌شود، به این صورت که قسمت‌های مختلف این گیاه در یک مخزن‌های سر بسته قرار می‌گیرند و به مایعی خوشبو تبدیل می‌شوند. در مرحله آخر و نهایی، ناخاصی‌ها از این مایع خوشبو جدا شده و از آن روغن استخراج می‌شود. علت قیمت بالای این روغن به این دلیل می‌باشد که از هزاران کیلوگرم گیاه بنفشه، فقط مقدار اندکی روغن استخراج می‌شود اما اگر کمی بیندیشم متوجه می‌شویم که در قبال خواص بیشمای که این روغن برای بدن داراست، این قیمت کاملا معقولانه می‌باشد.       

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.