خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با گیاه اسفناج و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با گیاه اسفناج و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با گیاه اسفناج و خواص درمانی آن در طب سنتی

اسفناج از جمله گیاهان بومی ایران است که از اوائل قرن اول میلادی کم‌کم به سایر نقاط جهان راه یافت. بر طبق منابع ذکر شده در تاریخ، این گیاه در قرن هفتم در چین، در قرن دوازدهم در اسپانیا و در سال ۱۸۰۶ در آمریکا کشت می‌شد. اسفناج گیاه گلدار یک ساله است که متعلق به خانواده تاج خروسان من جمله چغندر، برگ چغندر و کینوا است که رشد آن تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد. در غذاهای مدیترانه‌ای از برگ‌های این گیاه به صورت خام و یا آب پز استفاده می‌شود.

اسفناج در دو نوع پاییزه و بهاره است که نوع بهاره آن در فصل بهار کشت می‌شود که به اسفناج انگلیسی معروف است و نوع پاییزه آن در فصل پاییز کشت می‌شود و برای رشد آن نیاز به خاک بسیار غنی است. برگ‌های گیاه اسفناج به رنگ سبز کمرنگ می‌باشد.

امروزه به دلیل دارا بودن مواد غذایی فراوان در اسفناج ، این گیاه در تمام مناطق دنیا کشت می‌شود. مواد تشکیل دهنده گیاه اسفناج شامل مواد نشاسته‌ای، کلسیم، ویتامین A، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، آب، پروتئین و چربی می‌باشد. همچنین این گیاه دارای مقادیر بالایی از ویتامین B3، ید، لسیتین، کلروفیل، کاروتن، اسید اگزالیک و اسید ارسنیک نیز می‌باشد.

طبع و مزاج گیاه اسفناج

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، برگ‌های این گیاه دارای طبع سرد و تر است. البته برخی نیز معتقدند که این گیاه معتدل است یعنی نه سرد و نه گرم است.

آشنایی با خواص درمانی اسفناج در طب سنتی

  • برگ‌های گیاه اسفناج حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C، B3، آهن و پتاسیم می‌باشد.
  • اسفناج منجر به انعقاد خون می‌شود. این خاصیت به دلیل داشتن ویتامین K در این گیاه می‌باشد.
  • برای تقویت و رشد موی خود از گیاه اسفناج غافل نشوید. اسفناج به دلیل دارا بودن ویتامین A و ویتامین C، باعث تنظیم میزان چربی موی سر و پیشگیری از ریزش مو می‌شود. برای پیشگیری از ریزش مو به صورت ژنتیکی، کافیست مقدار یک فنجان اسفناج را به یک قاشق غذاخوری عسل، روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن کرچک اضافه کنید و به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شوند. ترکیب حاصل شده را به پوست سر خود پوشش دهید و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید این ترکیب برای مدت زمان پنجاه الی شصت دقیقه بر روی موهایتان باقی بماند و سپس با شامپو و آب ولرم شستشو کنید.
  • اگر از ورم و درد گلو رنج می‌برید، از خواص گیاه اسفناج غافل نشوید.
  • اگر به سردردهای ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی مبتلا هستید، از آش اسفناج به همراه گشنیز استفاده نمایید.
  • برای درمان و رفع سردردهای ناشی از اختلال کیسه صفرا از آش اسفناج به همراه آبلیمو، سماق یا آب غوره استفاده کنید.
  • اسفناج به دلیل دارا بودن خاصیت ضد سرطان و ضد التهاب، خطر ابتلا به بیماری سرطان را به خصوص در افراد الکلی و سیگاری کاهش می‌دهد.
  • اسفناج دارای خاصیت خنک کنندگی است و به همین یک گزینه عالی برای پایین آوردن تب است.
  • مصرف اسفناج باعث قلیایی شدن بدن می‌شود.
  • برای تقویت سیستم عصبی بدن، اسفناج را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • اگر دچار بیماری آسم و گرفتگی صدا هستید، از اسفناج پخته بهره گیرید.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای بهبود هضم غذا و تقویت دستگاه گوارش، استفاده از اسفناج است. مصرف اسفناج باعث تحریک معده و افزایش ترشحات آن می‌شود.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف اسفناج در پیشگیری از سرطان روده بزرگ، پروستات، حنجره، رحم و معده بسیار کارآمد است.
  • استفاده از اسفناج یک روش عالی برای درمان بیماری روماتیسم و نقرس است.
  • مادران شیرده برای افزایش شیر خود می‌توانند از این گیاه به طور منظم استفاده نمایند.
  • برای درمان خونریزی‌ها و کم خونی می‌توانید از شربت اسفناج موجود در بازار استفاده کنید. اسفناج یک روش گیاهی برای پیشگیری از کمبود آهن است.
  • اگر از ورم روده کوچک رنج می‌برید و به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای درمان آن هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما، استفاده منظم از گیاه اسفناج است.
  • افرادی که دچار مشکل یبوست هستن، می‌توانند از گیاه اسفناج برای رهایی از این عارضه کمک گیرند. این گیاه ملین است و یبوست را برطرف می‌کند. همچنین اسفناج به دلیل دارا بودن کلروفیل در خود باعث تحریک روده شده و عمل تخلیه روده را آسان می‌کند. روشی دیگر برای درمان مشکل یبوست به این صورت است که روزانه ۲ فنجان آب اسفناج مصرف کنید.
  • اسفناج ادرار آور است. افرادی که دچار مشکل حبس البول می‌باشند به این صورت عمل نمایند که مقدار نصف فنجان آب اسفناج را به همراه روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط نمایند و نوش جان کنند. با انجام این روش شاهد نتایج مطلوب خواهید بود.
  • برای برطرف نمودن ورم کبد و یرقان، استفاده از اسفناج می‌تواند یک گزینه عالی باشد. طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که استفاده از سبزیجات با برگ سبز مانند اسفناج در سم‌زدایی و پاکسازی کبد نقش بسزایی دارد. اسفناج به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و وجود آب و کربوهیدرات در خود، از کبد در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند. افرادی که دچار کبد چرب هستند نیز می‌توانند از اسفناج برای رفع مشکل خود استفاده نمایند.
  • اسفناج حاوی مقادیری امگا۳ است و به همین دلیل سلامت قلب را تضمین می‌کند. همچنین اسید فولیک موجود در اسفناج باعث کاهش سطح هموسیستئین شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  • اسفناج در سلامت گلبول قرمز خون نقش بسزایی دارد. مصرف اسفناج عمل گردش خون را افزایش می‌دهد، زیرا باعث افزایش جریان اکسیژن به سلول‌ها می‌شود.
  • استفاده از اسفناج به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از پتاسم، منیزیم و اسید فولیک، یک روش بسیار عالی برای تنظیم و کاهش فشار خون می‌باشد.
  • برای داشتن پوستی سالم و زیبا از گیاه اسفناج غافل نباشید.
  • یک روش طبیعی برای کاهش کلسترول بد خون، استفاده از اسفناج است.
  • افرادی که اضافه وزن دارند برای کاهش وزن خود می‌توانند اسفناج را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.
  • برای پاکسازی روده بزرگ، اسفناج مصرف کنید.
  • برای کاهش قند خون بالا در افراد دیابتی از اسفناج استفاده کنید. اسفناج به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از استروئیدهای محافظتی به نام فیتوکدستروئیدها در افزایش متابولیسم گلوکز نقش بسزایی دارد و در کاهش قند خون و تنظیم آن بسیار کارآمد است.
  • ویتامین A و ویتامین C موجود در اسفناج باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در درمان بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار موثر است.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای پیشگیری از پوکی استخوان، استفاده از اسفناج است. این گیاه به دلیل دارا بودن ویتامین K در خود در سلامت استخوان‌ها بسیار موثر است و به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از کلسیم از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.
  • کرم روده یکی از مشکلاتی است که بیشتر کودکان و نوزادان به آن مبتلا می‌شوند. اسفناج به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی هولمتیک در درمان کرم روده بسیار موثر است. همچنین کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج برای رشد استخوان و رشد مغز کودکان بسیار مفید است و مواد معدنی مورد نیاز بدن آنها را تامین می‌کند.
  • از دیگر خواص درمانی اسفناج می‌توان به کاهش استرس و افسردگی اشاره نمود. روی و منیزیم موجود در این گیاه در کاهش این ناراحتی‌ها بسیار موثر است.
  • اگر دچار اختلالت خواب هستید و به دنبال روشی برای درمان بی‌خوابی هستید، حتما اسفناج را در سبد غذایی خود قرار دهید.
  • برای پیشگیری از بیماری‌های چشمی در سنین بالا، از اسفناج استفاده کنید. اسفناج غنی از ویتامین A است و برای سلامتی شبکیه، ماکولا و قرنیه بسیار مفید است.
  • از دیگر خواص درمانی اسفناج می‌توان به خاصیت روشن و درخشان کنندگی پوست اشاره نمود. اسفناج به دلیل دارا بودن ویتامین K و فولات در خود در از بین بردن لکه‌های پوستی و درخشان شدن پوست بسیار موثر است.
  • یک راه طبیعی برای جوانسازی پوست، استفاده از اسفناج است. اسفناج با خاصیت آنتی اکسیدانی خود باعث تخریب رادیکال‌های آزاد پوست شده و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.
  • اگر دچار مشکل پوستی آکنه و جوش هستید، پیشنهاد ما به شما عزیزان استفاده از اسفناج است. برای این منظور می‌توانید هم از ماسک اسفناج به صورت موضعی و هم از آب آن به صورت خوراکی استفاده کنید.

ماسک اسفناج برای سلامت و زیبایی پوست و مو

ماسک اسفناج و رزماری برای سلامت مو

استفاده از ماسک مو اسفناج و رزماری در تحریک فولیکول‌های مو و رشد و تقویت آن نقش بسزایی دارد. مصرف این ماسک در کاهش ریزش مو، پیشگیری از سفید شدن زودرس و درمان شوره سر بسیار موثر است. برای تهیه این ماسک مو به سه فنجان اسفناج خرد شده و دو قاشق غذاخوری برگ‌های تازه رزماری نیاز داریم. اسفناج را در آب گرم بریزید و به مدت دو الی سه دقیقه بجوشانید و سپس آن را از صافی عبور دهید. حالا رزماری را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. این ترکیب را بر روی پوست سر خود پوشش دهید و پس از گذشت سی دقیقه با شامپو و آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید یک الی دو مرتبه در هفته استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

ماسک مو اسفناج و روغن نارگیل

برای تهیه این ماسک مو به نصف فنجان اسفناج خرد شده و نصف فنجان روغن نارگیل نیاز داریم. ابتدا اسفناج را برای مدت زمان دو الی سه دقیقه در آب بجوشانید و پس از گذراندن آن از صافی، روغن نارگیل را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را بر روی پوست سر اعمال کنید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم و شامپو شستشو دهید. از این ماسک سه بار در هفته استفاده کنید. این ماسک دارای خواص آنتی باکتری است و به درمان شوره سر کمک شایانی می‌کند. همچنین این ماسک در کاهش ریزش مو و تقویت مو بسیار موثر است.

ماسک اسفناج و آرد نخودچی، درخشان کننده پوست

اگر به دنبال یک ماسک با خاصیت درخشان کنندگی و ضد پیری هستید، ماسک اسفناج و آرد نخودچی را امتحان کنید. برای تهیه این ماسک به ده الی پانزده عدد برگ اسفناج، یک الی دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی، دو الی سه قاشق غذاخوری شیر و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. اسفناج جوشانده شده و باقی مواد را در ظرفی به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید و شاهد نتایج عالی قرار گیرید.

ماسک اسفناج و کلم، برطرف کننده جوش و آکنه

برای تهیه این ماسک ضد آکنه، به یک فنجان اسفناج خرد شده، یک فنجان کلم سبز، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری خامه نیاز داریم. ابتدا کلم و اسفناج را در مخلوط‌کن بریزید تا به خوبی مخلوط شوند،  سپس باقی مواد را به آن اضافه کنید و شروع به همزدن کنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را بر روی صورت و گردن تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. برای گرفتن نتایج مثبت از این ماسک یک بار در هفته استفاده کنید.

ماسک اسفناج و خاک رس، درمان کننده آسیب‌های پوستی

برای درمان آسیب‌های پوستی مانند آفتاب سوختگی، آکنه و پیشگیری از چین و چروک پوست، از ماسک خاک رس و اسفناج استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری اسفناج پخته شده، یک قاشق غذاخوری شیر و یک قاشق چای‌خوری خاک رس نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را برای مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. در نهایت نیز از یک مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده نمایید.       

 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.