خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با روغن رزماری و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با روغن رزماری و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با روغن رزماری و خواص درمانی آن در طب سنتی

رزماری، گیاهی چند ساله با برگ‌های سوزنی شکل و ساقه چوبی است. برگ‌های این گیاه در تمام فصول سال سبز و دارای رایحه خوشی می‌باشند. این گیاه در فصول معتدل و کمی گرم مانند بهار و تابستان گل می‌دهد که این گل‌ها به رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش و آبی می‌باشند. گیاه رزماری بومی مناطق مدیترانه‌ با آب‌وهوای معتدل می‌باشد.

نام رزماری برگرفته از کلمه لاتین رزمارینوس به معنای مه دریا است. این معنا احتمالا به این دلیل است که این گیاه برای رشد نیاز به آب فراوانی ندارد و می‌تواند برای رشد خود از رطوبت دریا استفاده کند. گیاه رزماری در سال ۲۰۰۰ توسط انجمن بین‌الملی به عنوان گیاه سال نام گرفت. این گیاه شیرین به مدت طولانی نماد وفاداری و نشانه پیوند زناشویی محسوب می‌گردد.

روغن رزماری از پرکاربردترین روغن‌های گیاهی در طب سنتی می‌باشد. این روغن علاوه بر اثرات مطلوب بر سلامت جسم، در سلامت ذهن نیز نقش بسزایی دارد.

در این مقاله سعی بر این داریم که شما عزیزان را با خواص درمانی روغن رزماری برای بدن، مو و پوست و طرز استفاده از آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با خواص درمانی روغن رزماری در طب سنتی

  • یکی از فواید روغن رزماری، تقویت سیستم ایمنی بدن می‌باشد. روغن رزماری به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی در خود، از آسیب‌رسانی رادیکال‌های آزاد به بدن پیشگیری کرده و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد.
  • روغن رزماری دارای خاصیت ضدالتهابی می‌باشد. روغن رزماری حاوی عناصر مفیدی همچون کافئین اسید، رزماریسیک اسید و پنین است که در کاهش تورم، درد و التهاب بسیار موثر است. برای این منظور کافیست از این روغن برای ماساژ و رفع این عوارض استفاده نمایید.
  • اگر دچار مشکل گوارش هستید، از روغن رزماری برای رفع این عارضه کمک بگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد، استفاده از ماساژ رزماری بر روی شکم و کف پا در بهبود عملکرد هضم بسیار کارآمد است. این خاصیت به این دلیل است که روغن رزماری در کیفیت ترشح اسید معده و حجم صفرای تولید شده توسط کبد نقش موثری دارد. همچنین استفاده از این روغن در رفع مشکلات یبوست، گرفتگی عضلان شکم، نفخ شکم، گاز روده و سایر علائم سوء هاضمه بسیار مثمرثمر است.
  • استفاده از روغن رزماری یک روش طبیعی و خانگی برای رفع درد ماهیچه‌ها و مفاصل است. رزماری به دلیل دارا بودن خاصیت ضد درد و ضد التهاب در کاهش درد ماهیچه، مفاصل و علائم آرتروز و روماتیسم موثر است.
  • برای افزایش و بهبود گردش خون در بدن از روغن رزماری به صورت موضعی استفاده کنید.
  • اگر همیشه از سردرد و میگرن رنج می‌برید، به این پیشنهاد توجه کنید، مقدار چند قطره از روغن رزماری را در کف دست خود بریزد و کف دست را با ماساژ به آن آغشته نمایید. حالا از طریق دهان و بینی این رایحه را استشمام کنید.
  • استفاده از روغن رزماری به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ویروسی برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار توصیه می‌گردد. برای درمان کافیست، مقداری از رایحه‌ی این روغن را از طریق دهان و بینی استشمام کنید.
  • برای رفع استرس از روغن رزماری بهره گیرید.آزاد شدن هورمون کورتیزول در بدن باعث ایجاد استرس می‌شود. افرادی که دچار استرس مزمن هستند، از ترشح بیش از حد این هورمون در بدن رنج می‌برند. استرس باعث اختلال در متابولیسم نرمال بدن شده و راه را برای ورود بیماری‌های دیگر هموار می‌سازد. اما استشمام این روغن می‌تواند کمک بزرگی برای کاهش و تنظیم هورمون کورتیزول در بدن باشد.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای بهبود فعالیت‌های تنفسی، استفاده از روغن رزماری است. کافور و اوکالیپتول موجود در روغن رزماری، در تسکین برونشیت ریه و جریانات هوا کمک شایانی می‌کند. پس این روغن می‌تواند در رفع مشکلات تنفسی ریوی و هوایی بینی و همچنین مشکلات سینوسی بسیار موثر عمل نماید.
  • از دیگر خواص درمانی روغن رزماری می‌توان به خاصیت ضد سرطانی آن اشاره نمود. روغن رزماری به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام کارنوسول در خود در مبارزه علیه سلول‌های سرطانی بسیار موفق عمل نموده است. تحقیقات نشان از خاصیت ضد سرطانی این روغن در درمان و کاهش رشد تومور سرطان‌های روده، سینه، پروستات، رحم، مثانه، سرطان تخمدان و سرطان خون می‌دهد.
  • از بین بردن بوی بد از دیگر خواص روغن رزماری به شمار می‌رود. از این روغن به دلیل داشتن رایحه دلپذیر در انواع شمع‌ها برای معطر نمودن فضای اتاق و انواع محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.
  • روغن رزماری به دلیل وجود دو ترکیب بسیار مهم در خود به نام بتا و پینن و لیمونن، در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌‌های ویروس تب‌خال بسیار کارآمد است.
  • از روغن رزماری می‌توانید به عنوان یک محلول شوینده دهان استفاده نمایید. برای این امر کافیست مقدار نصف قاشق روغن رزماری را در یک فنجان آب مقطر ترکیب کنید و از آن برای بهداشت دهان و دندان نظیر پیشگیری از کرم خوردگی، التهاب و پلاک دندان استفاده کنید. همچنین می‌توان با استفاده از این روش، از پوسیدگی دندان پیشگیری نمود.
  • برای سم‌زدایی و بهبود عملکرد کبد از روغن رزماری استفاده کنید. این روغن به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، در ترمیم سلول‌های آسیب دیده کبد موثر بوده و همچنین از گسترش سلول‌های سرطانی در کبد پیشگیری می‌کند.
  • استشمام روغن رزماری باعث تنظیم، تولید و ذخیره صفرا در بدن می‌شود.
  • برای بهبود تمرکز و تقویت حافظه، از روغن رزماری بهره گیرید. به این صورت که کمی از این روغن را کف دست بمالید و رایحه آن را استشمام کنید یا چند قطره از آن را به دستگاه پخش کننده هوای اتاق خود بیفزایید.
  • استفاده از روغن رزماری به کاهش تنش عصبی و خستگی کمک می‌کند. این روغن همانند یک محرک عمل نموده و با افزایش ضربان قلب، فشار خون و میزان تنفس، باعث شادکامی و رفع خستگی شما عزیزان می‌گردد.
  • یک روش طبیعی برای رهایی از عوارض افسردگی، استفاده از روغن رزماری است. دلیل این امر، وجود اسید کارنوسول و بتولینیک در روغن رزماری است. استشمام این روغن کمکی بزرگ، برای افراد با علائم افسردگی می‌باشد.
  • اگر دچار استرس، اضطراب و تنش هستید، از استشمام این روغن بهره ببرید.

خواص روغن رزماری برای مو

  • روغن رزماری به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و عناصر و ترکیبات مهم در خود در سلامت مو نقش بسزایی دارد.
  • برای افزایش رشد مو از روغن رزماری استفاده کنید. زیرا استفاده از این روغن در افزایش گردش خون بسیار موثر است. برای افزایش گردش خون و بهبود رشد مو کافیست مقداری از این روغن را بر روی کف سر و موهای خود پوشش دهید و شروع به ماساژ دادن کنید. اجازه دهید این روغن برای مدت سی الی چهل دقیقه باقی بماند و سپس موهایتان را شامپو و آبکشی نمایید.
  • یک درمان عالی برای ریزش مو از نوع آلوپس آندروژنیک، استفاده از روغن رزماری است. تحقیقات نشان می‌دهد مردان مبتلا به این عارضه، با استفاده روزانه از روغن رقیق شده رزماری برای ماساژ پوست سر، با افزایش ضخامت مو روبرو شدند. همچنین این روغن برای درمان ریزش موهای تکه‌ای نیز بسیار مفید است. رزماری به دلیل خاصیت ضدالتهابی، منجر به تقویت رشد عصب شده و با بهبود عملکرد گردش خون، باعث تقویت رشد مو می‌گردد.
  • برای پیشگیری از ریزش مو، از روغن رزماری استفاده نمایید. برای این منظور کافیست مقداری از این روغن را بر روی پوست سر خود پوشش و به آرامی ماساژ دهید.
  • خواص ضد قارچی این روغن باعث شده که در طب سنتی از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر استفاده شود. برای رفع این عارضه کافیست مقدار چند قطره از این روغن را در شامپو ریخته و در هنگام شستشو کمی پوست سرتان را با کمک آن ماساژ دهید. همچنین می‌توانید از روغن رقیق شده رزماری نیز استفاده نمایید. به این صورت که مقدار پنج قطره از این روغن را در نصف استکان آب بریزید و پوست سرتان را با کمک این ترکیب ماساژ دهید. برای گرفتن نتایج مطلوب بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید و صبح موهایتان را شامپو و آبکشی نمایید.
  • روغن رزماری به دلیل داشتن خاصیت ضد قارچی از بروز موخوره و بیماری‌های عفونی در پوست سر پیشگیری می‌کند.

خواص درمانی روغن رزماری برای پوست

  • یکی از خواص درمانی روغن رزماری برای پوست صورت، درمان طبیعی آکنه و جوش است. برای درمان جوش و آکنه و التهاب ناشی از آن به این صورت عمل کنید که روزانه مقداری از روغن رزماری را بر روی پوست تمیز خود که با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
  • روغن رزماری با افزایش گردش خون در پوست، به درخشان و سفید شدن هر چه تمام‌تر پوست کمک شایانی می‌کند.
  • عناصر مغذی موجود در روغن رزماری در پیشگیری از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک، موثر عمل نموده و به جوان سازی پوست کمک شایانی می‌کند. برای این امر کافیست از ماسک چای سبز، روغن رزماری و عسل استفاده نمایید. برای تهیه این ماسک طبیعی و فوق‌العاده به یک قاشق غذاخوری چای سبز سرد دم شده، نصف قاشق غذاخوری عسل و سه قطره روغن رزماری نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، آن را به تمامی نواحی پوست به جز اطراف چشم اعمال کنید. اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان پنج الی هفت دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.
  • برای رفع آفتاب سوختگی از روغن رزماری استفاده کنید. این روغن حاوی مقادیر بالایی از آهن، کلسیم و سایر مواد مغذی دیگر است که به این دلیل در طب سنتی از آن عنوان یک درمان طبیعی برای آفتاب سوختگی استفاده می‌شود . برای رفع این عارضه به این صورت عمل کنید، در ظرفی چند قطره روغن رزماری، دو قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری عسل بریزید و با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت یک ربع با آب گرم شستشو دهید. در نهایت از یک مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید.
  • از دیگر خواص درمانی روغن رزماری می‌توان به خاصیت پاک کنندگی پوست اشاره نمود. روغن رزماری حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها می‌باشد که با افزایش جریان خود در پوست به پاکسازی پوست کمک شایانی می‌کند. شما عزیزان برای پاکسازی پوست خود کافیست از بخور روغن رزماری استفاده نمایید، به این صورت که مقدار دو الی سه قطره از روغن رزماری را در سه فنجان آب در حال جوش بریزید و از آن برای بخور پوست خود استفاده کنید. این عمل را برای مدت زمان پنج دقیقه انجام دهید و سپس از آب سرد برای شستشو استفاده کنید. پس از انجام این عمل از ترکیب آب و جوش‌شیرین برای پوشش دهی پوست خود استفاده کنید. اجازه دهید این ترکیب برای مدت پنج دقیقه باقی بماند وسپس با آب ولرم شستشو دهید.
  • یک درمان طبیعی برای پف و سیاهی اطراف چشم، استفاده از روغن رزماری است. برای رفع این عارضه به یک قطره روغن رزماری و دو الی سه قطره روغن فندق نیاز داریم. پس از ترکیب کردن مواد، آن را به اطراف چشم خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
  • اگر دچار عارضه سلولیت هستید و راه‌های مختلفی را برای رفع آن امتحان کرده‌اید اما به نتیجه نرسیده‌اید، پیشنهاد ما به شما عزیزان استفاده از روغن رزماری است. این روغن یکی از برترین روغن‌ها برای عمل چربی سوزی، افزایش گردش خون در بدن و پیشگیری و درمان سلولیت می‌باشد. برای رفع این عارضه روزانه دو قاشق چایخوری روغن رزماری به همراه دو قاشق چایخوری روغن زیتون را ترکیب نموده و از آن به برای ماساژ بدن استفاده کنید.
  • از روغن رزماری به دلیل داشتن رایحه دلپذیر، می‌توان دئودورانت طبیعی تهیه نمود. یک قاشق غذاخوری روغن رزماری و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یکدیگر ترکیب کنید و از آن به عنوان دئودورانت استفاده نمایید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.