خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با روغن خردل و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با روغن خردل و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با روغن خردل و خواص درمانی آن در طب سنتی

روغن خردل از جمله روغن‌های طبیعی است که علاوه بر کاربرد فراوان آن در آشپزی، در طب سنــتی نیز از آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. روغن خردل، حاصل شده از دانه‌های خردل است که از دو طریق به دست می‌آید. در روش اول این روغن را از طریق فشار دادن دانه‌های آن به دست می‌آورند و روش دوم به این صورت است که ابتدا دانه‌ها را تمیز کرده و پس از مخلوط کردن آنها با آب، از طریق عمل تقطیر حاصل می‌شود. روغنی که از این طریق حاصل می‌شود، دارای محتوای کمی چربی می‌باشد. علت برتری روغن خردل نسبت به سایر روغن‌ها، دارا بودن اسیدهای چرب امگا۳، امگا ۶ و میزان چربی‌های اشباع شده آن می‌باشد.

روغن خردل دارای حدود ۶۰ درصد چربی غیراشباع و ۱۲ درصد چربی اشباع شده می‌شد، که این اسیدهای چرب، جزء چربی‌های خوب در نظر گرفته می‌شوند. همچنین این روغن حاوی گلوکوزینولات، کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، اسید آلفا لینولنیک، اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد.

مقدار یک قاشق غذاخوری روغن خردل، حاوی ۱۲۴ کالری، ۱۴ گرم چربی، ۳/۸ گرم چربی غیر اشباع و ۹/۲ گرم چربی اشباع شده می‌باشد که در مقابل با روغن زیتون، روغن دانه کتان و روغن دانه انگور، از روغن اشباع شده کمتری برخوردار است.

طبع روغن خردل

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، روغن خردل دارای طبعی گرم می‌باشد.

آشنایی با خواص درمانی روغن خردل در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی روغن خردل در طب سنتی، خاصیت ضدسرطانی آن می‌باشد. این روغن دارای مقادیر بالایی از اسید لینولئیک می‌باشد. این اسید هنگامی که به اسیدهای چرب امگا۳ تبدیل می‌شود، در پیشگیری از سرطان‌های معده و روده موثر عمل می‌کند. طبق تحقیقات به عمل آمده بر موش‌های آزمایشگاهی، مشخص شده است که روغن خردل در مقایسه با سایر روغن‌های استفاده شده، در پیشگیری از سرطان بیشتر موثر بوده است.
  • روغن خردل به دلیل دارا بودن مقادیر بالای اسیدهای چرب غیر اشباع و اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد، زیرا این چربی‌ها جزء چربی‌های مفید برای بدن هستند و در کاهش کلسترول بد خون بسیار موثر عمل می‌کنند. بنابراین روغن خردل با افزایش سطح کلسترول خوب بدن، در درمان و پیشگیری از ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار کارآمد است.
  • در طب سنتی از روغن خردل به عنوان یک محرک طبیعی بسیار قوی استفاده می‌گردد. استفاده از این روغن در بهبود اشتها از طریق گوارش و صفرا در کبد و طحال بسیار موثر است.
  • برای رفع بی‌حسی در اندام‌ها و ماهیچه‌ها از روغن طبیعی خردل استفاده کنید. زیرا ماساژ دادن اندام‌ها و ماهیچه‌ها با استفاده از این روغن، باعث تحریک آنها شده و همانند یک محرک حسی عمل می‌نماید.
  • استفاده از روغن خردل می‌تواند برای افرادی که مستعد سرماخوردگی و علائم ناشی از آن مانند سرفه هستند، یک گزینه عالی باشد. زیرا این روغن در رفع گرفتگی بینی و سینه بسیار کارآمد است. برای این منظور کافیست از ترکیب یک قاشق چایخوری روغن خردل و کافور استفاده کنید، به این صورت که این ترکیب را بر روی قفسه سینه پوشش دهید و به پشت بخوابید تا بخار آن را استنشاق کنید. برای درمان با بخار روغن خردل نیز کافیست، دو الی سه قاشق چایخوری روغن خردل و دانه زیره سیاه را در ظرف حاوی آب جوش بریزید و بخار آن را استنشاق کنید. تنفس این بخار باعث گرم شدن دستگاه تنفس شده و از آن در برابر ایجاد خلط محافظت می‌کند.
  • اگر از دردهای مفصلی و آرتروز رنج می‌برید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان، استفاده از ماساژ روغن خردل است. ماساژ روزانه با روغن خردل باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود. همچنین وجود اسید چرب امگا ۳ در این روغن، همانند یک ضد التهاب عمل نموده و در دردهای مفصلی و آرتروز بسیار مثمرثمر عمل می‌کند.
  • مصرف منظم و مرتب از روغن خردل می‌تواند یک روش طبیعی و خانگی برای رفع خشکی و ترک خوردگی لب‌ها باشد. یک درمان قدیمی و تعجب برانگیز در طب سنتی برای مرطوب کردن و نرم کردن لب‌ها به این صورت است که شب‌ها قبل از خواب مقدار یک الی دو قطره از روغن خردل را بر ناف خود بریزید و اجازه دهید تا صبح باقی بماند. با استفاده مرتب از این روش مشاهده خواهید کرد که دیگر لب‌هایتان خشک یا ترک خورده نمی‌شود.
  • برای بهبود عملکرد اندام‌های بدن از روغن خردل استفاده کنید. ماساژ دادن بدن با روغن خردل، باعث افزایش گردش خون در بدن شده و از این طریق عملکرد اندام‌ها بهبود می‌یابد. همچنین ماساژ بدن نوزادان با روغن خردل نیز در طب سنتی بسیار کاربردی است. طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که ماساژ بدن با روغن خردل باعث ایجاد گرما، ارتقای بدن و حفظ سلامتی می‌شود.
  • روغن خردل به دلیل دارا بودن خاصیت ضدباکتریایی، ضد التهابی و ضدقارچی، درد و ورم ناشی از بیماری‌ها را کاهش داده و در درمان بیماری‌های مفصلی بسیار موثر است. خاصیت ضدالتهابی این روغن باعث شده است که در فرمول داروهای ضدالتهابی مثل دیکلوفناک وجود داشته باشد. روغن خردل به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام گلوکوزینولات در خود از رشد باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در بدن پیشگیری می‌کند. همچنین خاصیت ضدقارچی این روغن باعث شده است که در درمان بثورات پوستی و عفونت‌های قارچی بسیار موثر عمل نماید.
  • اگر از مشکل آسم و عوارض ناشی از آن رنج می‌برید، از روغن خردل به عنوان یک درمان طبیعی و خانگی استفاده کنید. در هنگام حمله آسم، می‌توانید از ماساژ دادن سینه با این روغن استفاده کنید، زیرا تنفس در بخار باعث افزایش جریان هوا در ریه‌ها می‌گردد. همچنین شما عزیزان می‌توانید از ترکیب یک قاشق چایخوری روغن خردل و یک قاشق چایخوری شکر استفاده کنید، به این صورت که هر روز یک قاشق از آن را میل نمایید. روشی دیگر نیز، استفاده از ترکیب یک قاشق چایخوری روغن خردل و عسل است، این ترکیب را سه بار در روز میل کنید. استفاده از این ترکیب‌ها در کنترل علائم ناشی از آسم بسیار موثر است.    
  • طبق مطالعه انجام شده در هندوستان، پوشش بدن با روغن خردل از گزند حشرات پیشگیری می‌کند.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای سلامت و بهداشت دهان و دندان و همچنین سفید شدن آنها، استفاده از روغن خردل است. برای این منظور کافیست طبق این دستورالعمل انجام دهید که مقدار نصف قاشق چایخوری روغن خردل را به همراه یک قاشق چایخوری زردچوبه و نصف قاشق چایخوری نمک ترکیب کنید و از آن برای شستشوی دندان استفاده کنید. اگر از این روش روزانه دو مرتبه استفاده کنید، حتما به نتایج عالی و مثبت خواهید رسید.
  • روغن خردل حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب است و به همین دلیل در بهبود عملکرد مغز نقش بسزایی دارد. همچنین روغن خردل در درمان افسردگی نیز بسیار کارآمد است.
  • استفاده از روغن خردل چه به صورت خوراکی و چه موضعی، می‌تواند به عنوان یک تونیک سالم، در جهت افزایش سلامت کلی بدن مصرف گردد.

آشنایی با خواص درمانی روغن خردل برای پوست

  • یکی از فواید روغن خردل برای پوست، از بین بردن لکه‌های تیره می‌باشد. برای این منظور کافیست از ترکیب نصف قاشق چایخوری روغن خردل، یک قاشق غذاخوری آرد نخودچی، چند قطره آبلیموی تازه و یک قاشق غذاخوری ماست استفاده کنید. مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. از این روش دو الی سه بار در هفته استفاده کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.
  • از دیگر خواص درمانی روغن خردل برای پوست می‌توان به خاصیت روشن کنندگی، نرم کنندگی و درمان جوش و آکنه اشاره نمود. برای این منظور از ترکیب روغن خردل و روغن نارگیل به میزان مساوی استفاده کنید. ترکیب حاصل شده را برای مدت زمان پنج الی شش دقیقه بر روی پوست خود پوشش دهید و شروع به ماساژ دورانی کنید. استفاده از این روش باعث افزایش گردش خود در پوست، روشن شدگی و درمان جوش و آکنه می‌گردد.
  • شما عزیزان می‌توانید از روغن خردل به عنوان یک ضدآفتاب طبیعی استفاده نمایید. این روغن به دلیل داشتن غلظت کافی و سطح بالایی از ویتامین E، از پوست در برابر اشعه‌های شدید فرابنفش و سایر آلاینده‌ها محافظت می‌کند. بنابراین استفاده از این روغن از ابتلا به سرطان پوست و از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پیشگیری نموده و همانند یک ضدآفتاب عمل می‌کند.
  • در طب سنتی از روغن خردل به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی، ضدباکتریایی و ضدقارچی در درمان جوش، خشکی، خارش و عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود.
  • برای درمان سریع بریدگی‌ها و زخم‌ها از روغن خردل استفاده کنید. روغن خردل به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی در کاهش التهابات بسیار موثر بوده و با افزایش گردش خون باعث زیبا و جوان‌تر شدن پوست شما می‌شود. برای این امر کافیست از این روغن به عنوان ماساژ استفاده کنید.
  • روغن خردل با باز کردن منافذ باز پوست، به عنوان یک پاک کننده طبیعی پوست عمل نموده و می‌تواند یک پاک کننده آرایش برای پوست شما باشد. شما عزیزان با مصرف این روغن در عرض چند ثانیه خواهید توانست پوست خود به صورت عمقی پاکسازی کنید.

آشنایی با خواص درمانی روغن خردل برای مو

  • روغن خردل با دارا بودن عناصر و ترکیبات مفید در خود در درمان ریزش مو بسیار موثر است. زیرا این روغن حاوی مواد معدنی بسیار خوبی مانند کلسیم، آهن و منیزیم است و مواد مورد نیاز مو را تامین می‌کند.
  • روغن خردل غنی از آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب آلفا و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است و به همین دلیل یک گزینه عالی برای افزایش و تقویت رشد مو به شمار می‌رود. همچنین این روغن حاوی روی، بتاکاروتن و سلنیوم است و به طور مستقیم به رشد مو کمک شایانی می‌کند.
  • برای تقویت و رفع عفونت‌های پوست سر از روغن خردل به عنوان ماساژ استفاده کنید. این عمل با افزایش گردش خون در سر باعث تحریک رشد مو شده و به دلیل دارا بودن پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳، مواد مورد نیاز پوست و موهای شما را تامین می‌کند. همچنین خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی این روغن از ایجاد عفونت و ریزش مو پیشگیری می‌کند. برای ماساژ به این صورت عمل کنید که مقداری از روغن خردل را به پوست و موهایتان پوشش دهید و کمی ماساژ دهید. سرتان را با کلاه حمام بپوشانید و اجازه دهید به مدت دو الی سه ساعت به همین صورت باقی بماند. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده از یک شامپوی مناسب برای شستشو استفاده کنید.
  • برای رفع شوره و خارش پوست سر از روغن خردل به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی استفاده کنید. برای رفع این عارضه از ترکیب روغن خردل و روغن نارگیل به مقدار مساوی استفاده کنید.
  • روغن خردل یک نرم کننده و مرطوب کننده بسیار عالی برای مو است. خاصیت آبرسانی روغن خردل منجر به تقویت رشد مو و ضخامت آن می‌گردد.
  • شما عزیزان می‌توانید از ماسک موی روغن خردل به جهت رفع مشکلات و زیبایی هر چه تمام‌تر موهای خود استفاده کنید. مواد لازم برای تهیه این ماسک مو به این صورت است: یک قاشق غذاخوری روغن خردل، یک قاشق غذاخوری روغن بادام و یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا. تمام مواد را در ظرفی با یکدیگر ترکیب کنید و آن را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا کمی گرم شوند. موهایتان و پوست سر را آغشته به این ماسک کنید و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید این ماسک به مدت سی الی چهل دقیقه باقی بماند و سپس با استفاده از یک شامپوی مناسب، موهایتان را شسته و آبکشی نمایید. شما عزیزان می‌توانید از این ماسک مو یک بار در ماه استفاده نمایید.

نکاتی در مورد استفاده از روغن خردل برای مو

  • پس از استفاده از این روغن به دقت موهایتان را بشویید. در صورتی که این روغن به خوبی از موهایتان پاک نشود، گرد و خاک به راحتی جذب مو می‌شود. آلودگی‌های جذب شده در نهایت باعث آسیب رساندن به موهایتان می‌شود. پس در شستشوی موهایتان کاملا دقت کنید.
  • از استفاده زیاد از روغن خردل خودداری کنید. استفاده دو الی سه بار در هفته برای داشتن موهای سالم و زیبا کافی است.

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.