خانه دسته‌بندی نشده خواص روغن نارگیل برای سلامتی بدن

خواص روغن نارگیل برای سلامتی بدن

توسط kakooti
خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل با خواص شگفت‌انگیز و معجزه‌آسای خود جزو یکی از کاربردی‌ترین روغن‌های گیاهی برای سلامت بدن و پوست به شمار می‌رود. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با خواص روغن نارگیل آشنا کنیم. اگر شما هم می‌خواهید با خاصیت این روغن گیاهی در سلامت بدن آشنا شوید، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

خواص روغن نارگیل برای سلامتی

از مغز نارگیل و یا همان گوشت داخلی خشک شده نارگیل، روغنی ارزشمند به نام روغن نارگیل گرفته می‌شود. استفاده از روغن نارگیل به هزاران سال قبل برمی‌گردد. این روغن قبل از ایران در کشورهایی مانند آفریقا، هند، آمریکای مرکزی به طور وسیعی مورد استفاده قرار گرفته است. کشت نارگیل در کشورهای آسیایی مانند مالزی، اندونزی، گینه نو، فیلیپین و… به طور گسترده انجام می‌شود.

این روغن گیاهی به دلیل دارا بودن چربی‌های اشباع شده، خواص بیشماری دارد و مصرف به اندازه آن برای سلامتی بسیار مفید است. بسیاری از افراد از روغن نارگیل برای زیبایی پوست و مو خود استفاده می‌کنند. اما خواص دارویی روغن نارگیل بسیار است و برای بهبود ایمنی بدن، محافظت در برابر عفونت‌ها، کاهش کلسترول و… بسیار موثر است.

از آنجایی که روغن نارگیل سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و… است در نتیجه می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص روغن نارگیل از آن به عنوان روغن پخت و پز نیز استفاده کنید.

از جمله اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می‌توان به اسید لوریک به میزان ۴۹ درصد، اسید میریستیک به میزان ۱۸ درصد، کاپریلیک اسید به میزان ۸ درصد، اسید پالمیتیک به میزان ۸ درصد، اسید کاپریک به میزان ۷ درصد، اسید اولئیک به میزان ۶ درصد، اسید استئاریک به میزان ۲ درصد، اسید لینولئیک به میزان ۲ درصد و… اشاره کرد.

وجود این مواد موثره در روغن نارگیل می‌تواند شما را در برابر انواع بیماری‌ها محافظت کند. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محافظت از پوست در برابر امواج مضر نور خورشید

ماندن طولانی‌مدت زیر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، خطر ابتلا به سرطان پوست را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. علاوه بر این امواج مضر نور خورشید باعث افزایش چین و چروک صورت و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای بر روی صورت می‌شود. یکی از روغن‌های گیاهی مفید برای پوست، روغن نارگیل است.  استفاده از این روغن می‌تواند تاثیرات منفی پرتوها بر روی پوست را تا میزان ۲۰ درصد کاهش دهد.

البته توجه به این نکته ضروری است که استفاده تنها از روغن نارگیل نمی‌تواند کار یک ضد آفتاب معمولی را داشته باشد؛ بنابراین بهتر است در کنار خواص روغن نارگیل از یک کرم ضد آفتاب معمولی نیز استفاده کنید تا پوست شما را در برابر اشعه‌های فرابنفش به خوبی محافظت کند.

محافظت از موها

روغن نارگیل سرشار از ویتامین‌ها و اسیدهای چرب است. این مواد طبیعی به عنوان یک تغذیه‌کننده طبیعی پوست عمل می‌کنند. در نتیجه استفاده مداوم از روغن نارگیل باعث می‌شود تا رشد موهای شما بیشتر از قبل شود. همچنین روغن نارگیل می‌تواند به ضخیم‌تر شدن موها نیز کمک بسیار زیادی بکند. از طرفی دیگر روغن نارگیل با قوی‌تر کردن ریشه مو، جلوی ریزش موها را می‌گیرد.

روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک بوده و با نفوذ در ساقه مو، باعث نرمی و لطافت موها می‌شود. بعد از استفاده از روغن نارگیل درخشندگی و زیبایی موهای شما دوچندان خواهد شد.

جلوگیری از پیشرفت سرطان

یکی از خواص معجزه‌آسای روغن نارگیل جلوگیری از پیشرفت سرطان در بدن است. به این دلیل که روغن نارگیل سرشار از تری گلیسیرید است و می‌تواند اندازه تومورها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در نتیجه اگر می‌خواهید رشد تومورهای سرطانی کاهش پیدا کند، روغن نارگیل را استفاده کنید.

افزایش متابولیسم بدن

یکی از خواص روغن نارگیل افزایش چربی‌سوزی است. در نتیجه اگر به فکر کاهش وزن خود هستید، روغن نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این روغن برای هضم و سوخت بیشتر، انرژی بسیار زیادی را استفاده می‌کند. در نتیجه می‌تواند باعث افزایش متابولیسم بدن شود.

تضمین سلامت دندان‌ها

یکی از فواید روغن نارگیل برای سلامت دندان‌ها است. خاصیت روغن نارگیل به گونه‌ای است که می‌تواند دندان‌های شما را در برابر باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان به خوبی محافظت کند. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که هر روز به مدت ۱۰ دقیقه دندان‌های خود را با روغن نارگیل شستشو دهید. این روغن به عنوان یک ضد عفونی‌کننده عمل کرده و می‌تواند جلوی التهاب لثه را به خوبی بگیرد.

تضمین سلامت پوست

اگر به دنبال یک روغن طبیعی برای سلامت پوست خود هستید، استفاده از روغن نارگیل را به شما پیشنهاد می‌دهیم. خاصیت ضد میکروبی روغن نارگیل می‌تواند پوست شما را در برابر آسیب‌ها مانند جوش و آکنه به خوبی محافظت کند. از دیگر خواص روغن نارگیل می‌توان به آبرسانی بالای آن اشاره کرد. در نتیجه استفاده از روغن نارگیل می‌تواند میزان رطوبت پوست شما را بالا ببرد.

تقویت سلامت استخوان‌ها

برای حفظ سلامت استخوان‌ها، روغن نارگیل را امتحان کنید. روغن نارگیل به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان، خطر ابتلا به پوکی استخوان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از این روغن گیاهی رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد پوکی استخوان می‌شوند را از بین می‌برد. در نتیجه جلوی تخریب استخوان‌ها را می‌گیرد.

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی که در روغن نارگیل وجود دارد، ساختار استخوان‌ها را با افزایش سن حفظ می‌کند. علاوه بر این تغییرات هورمونی که باعث ایجاد پوکی استخوان می‌شود، با روغن نارگیل به حداقل می‌رسد.

ضد التهاب

اگر قسمتی از بدن شما دچار التهاب شده است، پیشنهاد می‌کنیم که روغن نارگیل استفاده کنید. آنتی‌اکسیدان موجود در روغن نارگیل می‌تواند رادیکال‌های آزاد بدن را از بین ببرد. این موضوع باعث خنثی شدن اتم‌های واکنشی در بدن می‌شود که می‌تواند التهابات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در نتیجه خواص روغن نارگیل می‌تواند علاوه بر کاهش التهاب، جلوی افزایش درد را بگیرد.

بهبود عملکرد مغز

روغن نارگیل سرشار از تری گلیسیرید بوده که توسط کبد قابل تجزیه است. تجزیه این ماده باعث ایجاد انرژی برای مغز می‌شود و می‌تواند اختلالات مغزی مانند آلزایمر را از بین ببرد. آلزایمر و یا همان زوال عقل در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود. در شرایط عادی بدن برای تامین انرژی سلول‌های مغزی از گلوکز استفاده می‌کند. در صورت عدم وجود گلوکز بدن از چربی‌هایی که کتون ایجاد می‌کند، استفاده می‌کند.

روغن نارگیل به دلیل دارا بودن کتون می‌تواند انرژی مورد نیاز برای افراد مبتلا به آلزایمر را به خوبی تامین کند و علائم آن را کاهش دهد.

درمان بیماری صرع

اگر کودک شما در کودکی دچار بیماری صرع شده است، پیشنهاد می‌کنیم که روغن نارگیل استفاده کند. روغن نارگیل به دلیل دارا بودن مواد موثره می‌تواند جلوی تشنج و در نتیجه صرع را بگیرد.

کمک به عضله‌سازی

برای تقویت ماهیچه‌ها وجود هورمونی به نام تستسترون بسیار ضروری است. یکی از خواص روغن نارگیل تولید سریع تستسترون است. در نتیجه اضافه کردن این روغن گیاهی به رژیم غذایی می‌تواند سرعت عضله‌سازی بدن را افزایش دهد.

کنترل و پیشگیری از دیابت

تحقیقات طب سنتی نشان می‌دهد که مصرف روغن نارگیل می‌توانید باعث کاهش علائم دیابت نوع ۲ در بدن شود. به این دلیل که این روغن گیاهی سرشار از اسیدهای چرب است و می‌تواند جلوی چاقی بدن را بگیرد. چرا که چاقی می‌تواند باعث مقاومت تولید انسولین در بدن و در نتیجه دیابت شود.

در نتیجه مصرف روغن نارگیل می‌تواند باعث افزایش کلسترول در بدن شود؛ بنابراین روغن نارگیل باعث محافظت عملکرد انسولین در بدن و بهبود دیابت نوع ۲ می‌شود. همچنین روغن نارگیل باعث کاهش قندخون در بدن شده و می‌تواند از ابتلا افراد به دیابت جلوگیری کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از آنجایی که روغن نارگیل دارای اسید لوریک و اسید کاپریلیک است، در نتیجه می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید باشد. روغن نارگیل به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار مفید می‌توانند با باکتری‌ها و ویروس‌های عامل هر بیماری مبارزه کنند. در نتیجه به کمک خواص روغن نارگیل می‌توانید جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیرید.

از طرفی دیگر روغن نارگیل به دلیل دارا بودن خاصیت ضد قارچی، ضد باکتری، ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی خود برای سلامت بدن بسیار مفید هستند.

درمان بیماری‌های قلب و عروقی

برخلاف تصور عموم، روغن نارگیل جزو یکی از مفیدترین چربی‌ها برای بدن است. بخصوص این روغن برای سلامت قلب یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. به این دلیل که روغن نارگیل سرشار از تری گلیسیرید بوده که توسط روده‌ها به راحتی جذب می‌شود. مصرف روغن نارگیل می‌تواند برای بدن باعث تولید انرژی شود.

بنابراین استفاده مداوم از این روغن در رژیم غذایی کمک می‌کند تا میزان سطح کلسترول خوب افزایش و میزان سطح کلسترول بد کاهش پیدا کند.

درمان شوره سر

اگر از شوره سر خود خسته شده‌اید، روغن نارگیل را به شما پیشنهاد می‌دهیم. استفاده از روغن نارگیل نقش یک شامپوی کنترل‌کننده شوره سر را بازی می‌کند. اسیدهای چربی که در روغن نارگیل وجود دارند، خاصیت ضد شوره داشته و می‌توانند شما را برای همیشه از شر شوره سر نجات دهند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

اگر دچار مشکلات معده و گوارش هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص روغن نارگیل بهره‌مند شوید. چربی‌های اشباع شده در روغن نارگیل خاصیت ضد میکروبی دارد و می‌تواند با بسیاری از باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌های عامل سوء هاضمه مبارزه کند. علاوه بر این روغن نارگیل به جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی غذاها کمک بسیار زیادی می‌کند.

کاهش استرس

از آنجایی که روغن نارگیل سرشار از آنتی‌اکسیدان است، در نتیجه می‌تواند جلوی انواع افسردگی‌ها را بگیرد. در نتیجه اگر احساس عدم آرامش و اضطراب دارید، مصرف روغن نارگیل را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

جلوگیری از کبد چرب

اگر دچار کبد چرب هستید، مصرف روغن نارگیل را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای این منظور کافی است تا روغن نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

عوارض استفاده از روغن نارگیل

اگرچه خواص دارویی روغن نارگیل بسیار است، اما مصرف بی‌رویه این روغن گیاهی می‌تواند خطرناک باشد؛ بنابراین باید روغن نارگیل را باید با برنامه‌ریزی و با اندازه خاص برای استعمال خارجی و یا خوردن استفاده کنید. از جمله عوارض جانبی این روغن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد آکنه بر روی پوست: اگرچه به کمک خواص روغن نارگیل می‌توانید جوش‌های پوستی خودتان را درمان کنید، اما استفاده بیش از حد از روغن نارگیل باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. در نتیجه بعد از مدتی صورت شما دچار آکنه و جوش خواهد شد.
  • ایجاد اسهال: استفاده بیش از اندازه از روغن نارگیل به صورت خوردنی باعث تحریک روده‌ها و در نتیجه اسهال می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از روغن نارگیل با معده خالی استفاده نکنید.
  • افزایش سطح کلسترول خون: خوردن مداوم و طولانی‌مدت روغن نارگیل می‌تواند میزان سطح کلسترول LDL خون را افزایش دهد؛ بنابراین اگر کلسترول بالایی دارید و یا دچار بیماری قلبی هستید، مصرف زیاد این روغن می‌تواند برای شما خطرناک باشد.
  • ایجاد آلرژی: حساسیت به روغن نارگیل می‌تواند خودش را با علائمی مانند کهیر، استفراغ، حالت تهوع و… نشان دهد. همچنین در برخی از شرایط ممکن است علائمی مانند تپش قلب، سرگیجه و تورم صورت را تجربه کنید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به بادام زمینی حساسیت دارید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص روغن نارگیل صحبت کردیم. در صورت تمایل به خرید روغن نارگیل اصل می‌توانید از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش خودتان را ثبت کنید. روغن نارگیل علاوه بر جنبه زیبایی، برای درمان و خوراکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که بعد از استفاده از روغن نارگیل دچار حساسیت و آلرژی شدید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید. همچنین بهتر است زنان باردار و شیرده از مصرف این روغن خودداری کنند و در صورت تمایل به استفاده حتما با پزشک متخصص خود صحبت کنند. چرا که مصرف خودسرانه آن ممکن است خطراتی برای شما به همراه داشته باشد.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.