خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با روغن اکالیپتوس و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با روغن اکالیپتوس و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با روغن اکالیپتوس و خواص درمانی آن در طب سنتی

اکالیپتوس از خانواده اکالیپتیان و از معروفترین گیاهان دارویی است. این گیاه بومی استرالیا است، اما امروزه در تمامی نقاط جهان یافت می‌گردد. درخت اکالیپتوس دارای ارتفاع ۳۰ میلی‌متر الی ۲۵ متر می‌باشد. از ویژگی‌های مهم درخت اکالیپتوس می‌توان به پوست محکم و سفت آن اشاره نمود. تنه درخت اکالیپتوس قهوه‌ای مایل به زرد است. این درخت دارای برگ‌های دم‌دار، متناوب و سرنیزه‌ای و گل‌های بی گلبرگ می‌باشد. برگ‌های درخت اکالیپتوس سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و بسیاری از فلانوئیدهاست که از بدن در مقابل استرس اکسیداتیو و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مضر محافظت می‌کند. محافظت از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های پوستی، بر عهده‌ی فلانوئیدهای اولیه موجود در برگ‌های درخت اکالیپتوس است.

از محصولات جانبی گیاه اکالیپتوس می‌توان به روغن آن اشاره نمود که دارای خواص دارویی بی‌شماری می‌باشد. روغن اکالیپتوس حاصل شده از برگ‌های خشک شده‌ی درخت اکالیپتوس است. این روغن بی‌رنگ و دارای عطر و رایحه‌ی بسیار قوی می‌باشد. کشور چین تولید کننده‌ی بزرگترین و بیشترین روغن اکالیپتوس در جهان است. روغن اکالیپتوس دارای خواص آنتی باکتریال، ضد التهاب و ضد درد است و در طب سنتی به عنوان یک داروی طبیعی ضد درد، مسکن، ضد احتقان، ضد اسپاسم و ضد ویروس استفاده می‌گردد.

طبع  روغن اکالیپتوس

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع روغن اکالیپتوس سرد و تر است.

آشنایی با خواص درمانی روغن اکالیپتوس برای پوست

  • یکی از خواص درمانی روغن اکالیپتوس برای پوست، خاصیت درخشان کنندگی است. با استفاده مرتب و مداوم از این روغن گیاهی شاهد تغییرات شگرف پوست خود خواهید شد. برای این منظور کافیست چند قطره از این روغن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و به خوبی ماساژ دهید. اجازه دهید این روغن برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند، سپس با آب ولرم شستشو دهید.
  • روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد التهابی است. روغن اکالیپتوس با تقویت و افزایش عملکرد گردش خون در بدن، جریان خون به نواحی خاص بدن را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب باعث کاهش التهاب می‌گردد.
  • روغن اکالیپتوس به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، به جوانسازی و تقویت هر چه تمام‌تر پوست کمک می‌کند. کافیست برای این منظور از روغن اکالیپتوس به صورت موضعی استفاده نمایید.
  • برای درمان اگزما از خواص بی‌نظیر روغن اکالیپتوس غافل نشوید. اگزما به دلیل بیش از حد فعال بودن سیستم ایمنی بدن که عامل آن آلرژی‌های خاص است، ایجاد می‌گردد. علائم اگزما شامل قرمزی، خارش، خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست می‌باشد. بدن با بروز اگزما، شروع به تولید آنزیم‌های اگزما به خصوص آنزیم COX-2 می‌کند. تحقیقات حاکی از آن است که روغن اکالیپتوس به دلیل دارا بودن ترکیبات ضدالتهابی، در کاهش سطح این آنزیم نقش بسزایی دارد.
  • روغن اکالیپتوس باعث سفتی و رطوبت رسانی طبیعی به پوست می‌گردد. روغن اکالیپتوس به دلیل دارا بودن عناصر مفید و ترکیبی به نام ماکروکارپال A در تولید سرامیدها نقش موثری دارد. سرامیدها نوعی از اسیدهای چرب هستند که در اپیدرم یافت می‌گردند. وظیفه‌ی سرامیدها، سفتی پوست و رطوبت رسانی است. تحقیقات نشان می‌دهد، استفاده موضعی از این روغن با افزایش تولید محتوای سرامید پوست، در این امر بسیار کارآمد است.
  • روغن اکالیپتوس به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریالی، در درمان جوش و آکنه بسیار موثر است. برای این منظور، چند قطره از روغن اکالیپتوس را به همراه مقداری روغن حامل، بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. این روش را هر شب قبل از خواب تکرار کنید و شاهد نتایج مطلوب قرار گیرید.
  • استفاده از روغن اکالیپتوس، یک گزینه عالی برای درمان درماتیت باکتریایی است. لازم به ذکر است، این افراد در صورت داشتن حساسیت از مصرف این روغن خودداری نمایند و یا قبل از استفاده یک تست آلرژی کامل انجام دهند.
  • استفاده موضعی روغن اکالیپتوس، برای درمان بریدگی‌های جزئی موثر است.
  • آبله مرغان یک بیماری ویروسی است. در طب سنتی استفاده از روغن اکالیپتوس می‌تواند یک درمان عالی برای این بیماری باشد.
  • برای درمان تبخال و عفونت‌های قارچی از فواید بی‌نظیر روغن اکالیپتوس بهره گیرید. این روغن دارای خواص آنتی باکتریالی و ضد عفونی کنندگی می‌باشد و در درمان این مشکلات پوستی بسیار موثر است. کافیست دو الی سه بار در روز یک الی دو قطره از این روغن را بر روی ناحیه مورد نظر پوشش دهید.

آشنایی با خواص درمانی روغن اکالیپتوس برای بدن

  • از خواص درمانی روغن اکالیپتوس برای بدن می‌توان به کاهش استرس و اضطراب اشاره نمود. زیرا این روغن دارای رایحه دلپذیری است و استشمام آن باعث رفع استرس و اضطراب می‌شود.
  • برای کاهش و رفع دردهای عضلانی از روغن اکالیپتوس استفاده نمایید. برای این منظور روغن اکالیپتوس را با کمی روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را روی نواحی مورد نظر پوشش دهید و شروع به ماساژ کنید تا کاملا جذب پوست گردد. اجازه دهید این روغن شب تا صبح باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. با انجام مداوم این روش طبیعی و خانگی شاهد نتایج عالی خواهید بود.
  • روغن اکالیپتوس به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی در درمان انواع مختلف زگیل کاربرد دارد.
  • برای رفع و درمان انواع مشکلات دهان، دندان و لثه از روغن اکالیپتوس بهره گیرید، زیرا این روغن دارای خواص ضد ویروسی است و در واقع به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند.
  • استفاده از روغن طبیعی اکالیپتوس به کاهش علائم ناشی از آسم کمک شایانی می‌کند. برای این امر کافیست مقداری از روغن را بر روی قفسه سینه پوشش دهید و کمی ماساژ دهید. با انجام مداوم این روش طبیعی و خانگی شاهد نتایج مطلوب قرار خواهید گرفت.
  • روغن اکالیپتوس برای درمان و کاهش علائم برونشیت مفید است. برای درمان کافیست مقداری از این روغن را بر روی گلو، سینه و پشت خود پوشش دهید و کمی ماساژ دهید. سینئول موجود در روغن اکالیپتوس در کاهش علائم بیماری برونشیت حاد بسیار مفید است.
  • برای رفع سریع گرفتگی بینی از روغن اکالیپتوس استفاده نمایید. چند قطره از این روغن را در بینی بچکانید و شاهد نتایج مثبت قرار گیرید.
  • روغن اکالیپتوس یک خنک کننده طبیعی پوست است و از آن می‌توان در ماه‌های گرم سال به جهت خنک شدن و پیشگیری از گرمازدگی استفاده نمود. چند قطره از روغن اکالیپتوس را با چند قطره روغن نعناع ترکیب کنید و از آن برای  پوشش دهی  و ماساژ پوست خود استفاده نمایید. با انجام این روش  شما حس خنک بودن و آرامش را تجربه، و از ابتلا به آفتاب سوختگی پیشگیری می‌کنید.
  • در طب سنتی از روغن اکالیپتوس برای درمان سرفه و عطسه استفاده می‌گردد. برای این منظور کافیست از چند قطره روغن اکالیپتوس برای ماساژ سینه استفاده نمایید. همچنین می‌توانید مقداری از روغن اکالیپتوس را با روغن نارگیل مخلوط کنید و از آن برای بخور استفاده نمایید. تحقیقات حاکی از آن است که ۷۰ درصد باکتری‌های استافیلوکوک موجود در هوا از طریق استفاده از روغن اکالیپتوس از بین می‌رود. استفاده از روغن اکالیپتوس به این دلیل که می‌تواند بدن را از سموم و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا را پاک کند، در کاهش سرفه و تنگی نفس بسیار موثر است.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای کاهش علائم ناشی از دیابت، استفاده از روغن اکالیپتوس است. با استفاده مداوم و روزانه از روغن اکالیپتوس می‌توان از برخی عوارض جانبی دیابت پیشگیری نمود. برای این منظور کافیست بعد از استحمام، پوست بدن خود را با مقداری روغن اکالیپتوس ماساژ دهید، این امر باعث بهبود گردش خون در بدن و کاهش این عوارض می‌گردد.
  • برای درمان اسهال مصرف روغن اکالیپتوس را فراموش کنید. برای رفع این مشکل کافیست مقداری از روغن اکالیپتوس را بر روی شکم و پهلوی خود پوشش دهید و کمی ماساژ دهید. این روش به درمان هر چه سریع‌تر اسهال و درد شکم کمک شایانی می‌کند.
  • اگر از مشکلات گوش و التهابات ناشی از آن رنج می‌برید، استفاده از روغن اکالیپتوس یک گزینه عالی است، زیرا این روغن دارای خواص ضد التهابی و آنتی باکتریالی است. برای کاهش درد و رفع التهاب گوش، چند قطره از روغن اکالیپتوس را پشت گوش خود پوشش دهید. لازم به تذکر است، از چکاندن روغن اکالیپتوس در داخل گوش جدا خودداری نمایید.
  • پیشنهاد طب سنتی برای کاهش درد سنگ کلیه، استفاده از روغن اکالیپتوس است. شما عزیزان می‌توانید روزانه سه مرتبه این روغن را روی نواحی کلیه‌ها پوشش و کمی ماساژ دهید تا این درد بهبود یابد.
  • به جهت درمان هر چه سریع‌تر بیماری سرخک، از روغن اکالیپتوس استفاده نمایید. کافیست روزانه دو مرتبه از این روغن را بر روی پوست خود پوشش دهید تا هر چه سریع‌تر از این عارضه ناخوشایند رهایی یابید. در طول دوره درمان می‌توانید از اسپری اسانس و روغن اکالیپتوس در فضای اتاق استفاده نمایید.
  • روغن اکالیپتوس در درمان بیماری سل بسیار موثر عمل می‌کند. این روغن دارای خواص آنتی بیوتیک طبیعی است و در کاهش التهاب ریه‌ها بسیار مفید است. برای این منظور کافیست چند قطره از این روغن را بر روی سینه پوشش و ماساژ دهید. لازم به ذکر است که این روش قادر به درمان کامل سل نیست و فقط به صورت یک روش کمک درمانی عمل می‌کند و در کنار سایر درمان‌ها به درمان هر چه سریع‌تر این بیماری کمک می‌کند.
  • روغن اکالیپتوس به دلیل دارا بودن عناصری مانند اکالیپتول و سیترونال دارای خواص ضد التهابی است و در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش علائم آلرژی و حساسیت‌های فصلی مثمرثمر عمل می‌کند.
  • به جهت کاهش دردهای عضلانی بیماری آرتروز از روغن اکالیپتوس استفاده نمایید.

آشنایی با خواص درمانی روغن اکالیپتوس برای مو

  • از خواص درمانی روغن اکالیپتوس برای مو می‌توان به رشد هر چه سریع‌تر مو اشاره نمود. روغن اکالیپتوس به دلیل دارا بودن مواد مغذی و ترکیبات موثر در خود در تحریک فولیکول مو بسیار موثر است. تحریک فولیکول مو باعث افزایش خونرسانی پوست سر می‌شود و در نتیجه افزایش سرعت رشد مو و پیشگیری از ریزش مو را در پی دارد.
  • به جهت درخشندگی و زیبایی هر چه تمام‌تر موها از روغن اکالیپتوس استفاده نمایید. برای این امر کافیست مقداری از روغن اکالیپتوس را به همراه روغن حامل رقیق کنید و از آن برای ماساژ موها و پوست سر استفاده نمایدد. اجازه دهید این روغن برای مدت زمان چهل الی شصت دقیقه باقی بماند و سپس موهایتان را شامپو و آبکشی نمایید. لازم به ذکر است که از بیش از حد ماندن این روغن بر موهایتان پیشگیری کنید.
  • استفاده مرتب و به اندازه از روغن اکالیپتوس در افزایش ضخامت مو بسیار موثر است.
  • برای درمان و رفع شپش موی سر از روغن اکالیپتوس استفاده نمایید. روغن اکالیپتوس دارای ترکیباتی است که برای رفع حشرات بسیار موثر است. استفاده از این روغن می‌‌تواند یک جایگزین عالی برای استفاده از داروهای شیمیایی می‌باشد. برای رفع این مشکل کافیست مقداری از این روغن را به شامپوی خود اضافه و موهایتان را شستشو دهید.       

نحوه استفاده کردن از روغن اکالیپتوس        

روغن اکالیپتوس به دلیل دارا بودن غلظت بالا، قبل از استفاده بایستی با روغن حامل رقیق گردد. برای رقیق کردن می‌توانید از روغن بادام، روغن زردآلو، روغن نارگیل تصفیه شده، روغن جوجوبا و یا روغن آووکادو استفاده نمایید. بر طبق قانون کلی، مقدار روغن اکالیپتوس در هر ۳۰ گرم روغن حامل، ۵ الی ۱۰ قطره می‌باشد.

عوارض و خطرات احتمالی استفاده از روغن اکالیپتوس

  • در مصرف صحیح روغن اکالیپتوس، دقت کنید. روغن اکالیپتوس خالص بسیار غلیظ است و استفاده‌ی بیش از اندازه آن باعث خطرات جبران ناپذیری می‌شود.
  • برای استفاده‌ی موضعی از روغن اکالیپتوس، ابتدا باید آن را با روغن‌های حامل رقیق کنید، زیرا این روغن بسیار غلیظ است و باعث سوزش شدید می‌گردد.
  • از تماس روغن اکالیپتوس با چشم، بینی، دهان و جراحات پوستی خودداری نمایید.
  • افراد دچار بیماری‌های کبدی، از مصرف روغن اکالیپتوس خودداری نمایند، زیرا مصرف روغن‌های اساسی از طریق سیستم‌های هضم و دفع کننده پردازش می‌شوند که این پردازش‌ها توسط کبد و کلیه‌ها صورت می‌گیرد.
  • از استفاده خودسرانه‌ی روغن اکالیپتوس در دوران بارداری خودداری نمایید و قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت نمایید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.