خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با روغن آووکادو و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با روغن آووکادو و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با روغن آووکادو و خواص درمانی آن در طب سنتی

درخت آووکادو بومی جنوب مکزیک است و اغلب در مناطق گرمسیر و مدیترانه‌ای کشت می‌شود. ارتفاع این درخت به ۲۰ متر می‌رسد و برگ‌های آن به طول ۱۲ الی ۲۵ سانتی‌متر رشد می‌کنند. میوه آووکادو گرد و گلابی شکل است که پوست آنها باهم متفاوت می‌باشند، برخی دارای پوستی ضخیم به رنگ سبز و برخی قهوه‌ای تیره می‌باشند. قسمت خوراکی این میوه‌مغذی، زرد متمایل به سبز است که در قسمت مرکز آن، هسته‌ای به اندازه گردو وجود دارد. آووکادو دارای روغنی سالم است که از آن می‌تواند در بسیاری از دستورات غذایی و سلامت پوست و بدن استفاده نمود. آووکادو دارای مواد مغذی بسیاری برای بدن است، به طوری که مصرف ۳۰ گرم آووکادو در روز می‌تواند میزان ۸ درصد از مواد مورد نیاز روزانه بدن را تامین کند. آووکادو حاوی مقادیر بالایی ویتامین C، ویتامین E و آنتی اکسیدان است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارند. همچنین در آووکادو مواد مغذی دیگری نظیر فولات، ریبوفلاوین، فیبر و ویتامین B6 موجود است.

تحقیقات حاکی از آن است که در هر ۳۰ گرم آووکادو، ۴٫۵ گرم چربی اشباع نشده موجود است. این نوع چربی باعث کاهش سطح کلسترول بد خون می‌گردد که برای سلامت قلب بسیار مفید است. در طب سنتی از میوه آووکادو، هسته آووکادو و روغن آن استفاده‌های فراوانی می‌گردد.

در این مقاله سعی بر این داریم که شما عزیزان همراه را با فواید روغن آووکادو در طب سنتی آشنا نماییم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید و مثمرثمر واقع گردد. با ما همراه باشید.

 روغن آووکادو به اندازه روغن زیتون معروف نیست اما دارای طعم و فواید بسیاری برای بدن می‌باشد. روغن آووکادو سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، چربی‌های سالم و انواع آنتی اکسیدان است. در واقع این روغن به عنوان یک روغن حامل محسوب می‌گردد. آووکادو برخلاف میوه‌های دیگری که کربوهیدرات بالایی دارند، دارای اسیدهای چرب سالم منحصر به فردی می‌باشد. روغن آووکادو تشکیل شده از چربی‌های اشباع شده نظیر اسید پالمیتیک، اسید استئاریک، اسد آراشیدیک، اسید میریستیک و تقریبا ۸۰ درصد روغن‌های غیر اشباع مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک می‌باشد.

روغن آووکادو دارای عناصر مفید و ویتامین‌های A، C، K، E و ویتامین B می‌باشد. روغن آووکادو یک روغن خوراکی است که از گیاه آووکادو به دست می‌آید. از این روغن در انواع سالادها وپخت و پز استفاده می‌شود. روغن آووکادو قابل استفاده در روان کننده‌ها و صنابع آرایشی می‌باشد. در صنایع آرایشی بهداشتی از روغن آووکادو به جهت جوانسازی و آبرسانی پوست استفاده می‌گردد.

روغن تصفیه نشده آووکادو به رنگ سبز و نسبتا غلیظ است. این روغن دارای بو و طعمی مطبوع است. اما رنگ روغن تصفیه شده آووکادو، زرد و بوی کمتری دارد. نقطه دود روغن آووکادو ۲۵۰ درجه سانتی گراد است. تقریبا ۱۴ گرم چربی موجود در روغن آووکادو، مقدار ۲۲ درصد از چربی‌های مورد نیاز بدن می‌باشد.

آشنایی با خواص درمانی روغن آووکادو در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی روغن آووکادو برای بدن، سلامت قلب و عروق است. تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف روغن آووکادو در افزایش سطح کلسترول خوب بدن نقش بسزایی دارد. این امر در محافظت بدن در مقابل حمله قلبی و سکته مغزی بسیار کارآمد است. بنابراین با جایگزین کردن روغن آووکادو به جای روغن‌های دیگر به سلامت قلب خود کمک کنید. روغن آووکادو دارای مقادیر بالایی اسید اولئیک است که در تقویت سلامت قلب بسیار موثر است. این اسید با افزایش سطح ایپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب بدن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در این روغن از ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب پیشگیری می‌کند.
  • روغن آووکادو منبع غنی از پتاسیم است و به همین دلیل در طب سنتی این روغن یک گزینه عالی به جهت بهبود فشار خون بالا به شمار می‌رود. پتاسیم از جمله مواد معدنی است که در تنظیم و حفظ ضربان طبیعی قلب موثر است. تحقیقات نشان می‌دهد که مواد غذایی غنی از پتاسیم، از سخت شدن شریان‌ها می‌کاهد.
  • از دیگر خواص درمانی روغن آووکادو در طب سنتی، می‌توان به سلامت و تقویت چشم اشاره نمود. روغن آووکادو حاوی کارتنوئیدهایی مانند لوتئین و زیگزانتین است که از چشم در مقابل بیماری‌های چشمی نظیر آب مروارید، بیماری‌های چشمی مربوط به سن و دژنراسیون ماکولار محافظت می‌کند. این مشکلات چشمی حاصل رادیکال‌های آزاد است که کاروتنوئیدهای موجود در این روغن، قابلیت خنثی کردن این رادیکال‌های آزاد را دارا می‌باشند.
  • روغن آووکادو به دلیل غنی بودن از مواد مغذی، در سلامت پوست و مو بسیار کارآمد است. به همین دلیل از این روغن در انواع مواد آرایشی استفاده می‌شود. روغن آووکادو در تغذیه موهای خشک و آسیب دیده بسیار موثر است. روغن آووکادو به دلیل دارا بودن ترکیبات موثر در خود مانند لیکوپن و بتاکاروتن در بهبود و رفع بیماری پوستی پسوریازیس پلاکی نقش بسزایی دارد. همچنین این روغن در پیشگیری از پیری زودرس پوست مفید است.
  • از دیگر خواص درمانی روغن آووکادو می‌توان به درمان آرتروز اشاره نمود. روغن آووکادو به دلیل دارا بودن عناصر مفیدی در خود مانند فلانوئیدها، کاروتنوئیدها، فیتواسترول‌ها و اسیدهای چرب امگا۳، در کاهش التهاب بافت‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها بسیار موثر است. در فرانسه از روغن آووکادو به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی در درمان آرتروز زانو و لگن استفاده می‌گردد. در دانمارک نیز روغن آووکادو به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی و توانا بودن در تحریک رشد و ترمیم غضروف، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آووکادو به دلیل وجود ترکیبات و عناصر مفید در خود، در سلامت کبد و کاهش آسیب‌های کبدی بسیار کارآمد است. یکی از دلایل ایجاد مشکلات کبدی، هپاتیت C است. تحقیقات حاکی از آن است که روغن آووکادو در تسکین و محافظت از کبد بسیار مثمرثمر عمل می‌نماید.
  • روغن آووکادو غنی از ویتامین K است و به همین دلیل از اختلال در انعقاد خون و خونریزی پیشگیری می‌کند. این نوع اختلال بیشتر در دوران بارداری دیده می‌شود. بنابراین با قرار دادن روغن آووکادو در سبد غذایی یک خانم باردار، خطر ابتلا به ویتامین K در کودک متولد شده کاسته می‌گردد.
  • روغن آووکادو دارای خواص ضدسرطانی است، زیرا این روغن غنی از کاروتنوئیدها، چربی‌های اشباع نشده و اشباع شده می‌باشد. همچنین روغن آووکادو به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدانی به نام گلوتاتیون در خود به محافظت سلول‌های بدن در مقابل سرطان و اثرات خطرناک رادیکال‌های آزاد می‌پردازد. مطالعات نشان می‌دهد، ترکیبات عالی موجود در روغن آووکادو، از خطر ابتلا به سرطان دهان، پوست و پروستات پیشگیری می‌کند.
  • روغن آووکادو غنی از آنتی اکسیدان‌هایی نظیر کاتچین، ویولاکسانتین، ویتامین E و C است. وظیفه آنتی اکسیدان‌ها خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و متابولیسم سلولی است. رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد واکنش‌های خطرناک مانند سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات بینایی، اختلالات شناختی و پیری زودرس می‌گردند که روغن آووکادو به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی از این عامل پیشگیری می‌کند.
  • برای تقویت استخوان‌ها از فواید بی‌نظیر روغن آووکادو غافل نشوید. روغن آووکادو به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند زاگزانتین و لوتئین در خود به کاهش نقص غضروف که از دلایل علائم آرتروز است، پیشگیری می‌کند. همچنین روغن آووکادو به دلیل دارا بودن مواد معدنی مانند روی، فسفر، مس، اندکی کلسیم و سلنیوم، با کاهش خطرات پوکی استخوان و بهبود تراکم مواد معدنی استخوان مرتبط است.
  • استفاده از روغن آووکادو باعث جذب مواد معدنی در بدن می‌گردد. چربی موجود در این روغن باعث جذب کارتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن شده که آنها را به ویتامین A تبدیل می‌کند. کارتنوئیدها نوعی آنتی اکسیدان هستند که از بدن در مقابل آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. شما عزیزان با قرار دادن روغن آووکادو به سبد غذایی خود و افزودن آن به سبزیجاتی مانند طالبی، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، هویج و.. باعث جذب الفاکاروتن، بتاکاروتن و لوتئین می‌شوید.

آشنایی با خواص درمانی روغن آووکادو برای پوست

همانطور که ذکر شد، روغن آوکادوو یک منبع عالی از آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب ضروری است و به همین دلیل از آن در تسکین، التیام و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما عزیزان برای رفع مشکلات پوستی خود هم می‌توانید از روغن آووکادو به طور مستقیم استفاده نمایید و یا با تهیه ماسک، از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید.

  • یکی از خواص روغن آووکادو برای پوست، خاصیت مرطوب کنندگی آن است. استفاده از روغن آووکادو می‌تواند یک روش طبیعی و خانگی برای رفع خشکی پوست باشد. اسیدهای چرب امگا۳ موجود در روغن آووکادو باعث آبرسانی پوست شده و از ایجاد لکه‌های پوستی پیشگیری می‌کند. برای رفع خشکی پوست کافیست مقدار یک قاشق غذاخوری روغن آووکادو را به همراه یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید. اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. با استفاده مداوم و مرتب از این روش خانگی شاهد نتایج مطلوب قرار خواهید گرفت.
  • از دیگر خواص درمانی روغن آووکادو برای پوست می‌توان به رفع و درمان جوش و آکنه اشاره نمود. روغن آووکادو به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها، عناصر مفید در خود و خاصیت ضدالتهابی و ضد عفونی کنندگی، به درمان این عارضه پوستی کمک شایانی می‌کند. برای این منظور کافیست روزانه دو بار، چند قطره از این روغن را روی منطقه مورد نظر پوشش دهید و پس از گذشت سی الی چهل دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
  • استفاده مرتب از روغن آووکادو در متعادل کردن میزان چربی پوست نقش بسزایی دارد. اگر پوست چربی دارید و از چربی بیش از اندازه‌ی آن خسته شده‌اید و به دنبال روشی طبیعی برای متعادل کردن سطح چربی پوست خود هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان، استفاده از روغن آووکادو می‌باشد. برای این منظور کافیست یک الی دو بار در هفته از ماسک روغن آووکادو استفاده کنید. با متعادل شدن سطح چربی، پوست درخشش خود را به دست می‌آورد و دیگر از جوش‌ها و سایر التهابت پوستی خبری نیست.
  • روغن آووکادو می‌تواند به عنوان یک لایه‌بردار طبیعی پوست عمل کند. روغن آووکادو باعث پاکسازی منافذ پوست شده و به پوست شما جلوه‌ی زیبایی می‌بخشد. برای این امر کافیست هفته‌ای یک الی دو مرتبه از این روغن برای ماساژ پوست خود استفاده نمایید.
  • برای پیشگیری از چین و چروک پوست، از خواص بی‌نظیر روغن آووکادو غافل نشوید. روغن آووکادو با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی در از بین بردن استرس اکسیداتیو و کاهش چین و چروک پوست بسیا موثر است. همچنین این روغن با افزایش خاصیت ارتجاعی پوست در زیبایی هر چه تمام‌تر پوست، نقش بسزایی دارد.
  • استفاده از روغن آووکادو در بهبود پوست شکاف خورده بسیار موثر است. برای رفع این عارضه کافیست پس از استحمام، پوست خود را با مقداری روغن آووکادو ماساژ دهید. شما عزیزان هم می‌توانید از روغن آووکادو به تنهایی استفاده نمایید و یا مقداری از آن را به لوسیون بدن خود اضافه کنید.
  • برای زیبایی و درخشش هر چه تمام‌تر پوست خود، از ماسک روغن آووکادو استفاده کنید. برای تهیه این ماسک خانگی به یک قاشق غذاخوری آووکادوی له شده و نصف قاشق غذاخوری روغن آووکادو نیاز داریم. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا یکدست شود. خمیر حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از ده الی پانزده دقیقه با آب گرم شستشو دهید.
  • در طب سنتی از ماسک روغن آووکادو به عنوان یک ماسک ضد پیری استفاده می‌شود. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری روغن آووکادو، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، یک قاشق غذاخوری موم و نصف قاشق چایخوری روغن ویتامین A نیاز داریم. مواد را در یک شیشه بریزید و بدون درپوش، در قابلمه حاوی آب قرار دهید تا دم بکشد. پس از ذوب شدن مواد، آن را خارج کرده و اجازه دهید مخلوط سفت شود. سپس درب را گذاشته و در جای خنک نگهداری کنید. از این کرم به طور روزانه استفاده کنید.

آشنایی با خواص روغن آووکادو برای مو

  • روغن آووکادو غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و عناصر مفید در خود است و به همین دلیل مواد مورد نیاز مو را تامین و باعث تقویت آن می‌شود.
  • برای درمان شوره سر، از روغن آووکادو استفاده نمایید.
  • استفاده از روغن آووکادو از شکستگی مو پیشگیری می‌کند.
  • به جهت باز کردن گره خوردگی مو، از روغن آووکادو استفاده کنید.
  • روغن آووکادو از مو در مقابل آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند.
  • روغن آووکادو باعث رطوبت دهی به مو شده و استحکام آن را حفظ می‌کند.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.