خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با آبرسان‌های طبیعی پوست و خواص آنها در طب سنتی

 آشنایی با آبرسان‌های طبیعی پوست و خواص آنها در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با آبرسان‌های طبیعی پوست و خواص آنها در طب سنتی

پوست خارجی‌ترین لایه بدن است و نقش محافظتی را برعهده دارد. پوست در زیبایی انسان نقش بسیار مهمی دارد، به همین دلیل اکثر افراد در سالم نگهداشتن آن تلاش بسیاری می‌کنند. از مهمترین روش‌های مراقبتی به جهت حفظ زیبایی و سلامت پوست، آبرسانی آن می‌باشد. آبرسانی پوست یکی از تجویزهای اصلی متخصصین بعد از سن ۲۵ سالگی می‌باشد. اهمیت این نوع مراقبت برای افرادی که دارای پوستی خشک هستند، چند برابر است، زیرا خشکی بیش از حد پوست شرایط ایجاد چین و چروک و پیری زودرس را مهیا می‌کند.

در این مقاله سعی بر این داریم که شما عزیزان همراه را با مطالبی همچون آبرسان چیست؟، فواید استفاده از آبرسان و طرز تهیه انواع آبرسان‌های طبیعی در خانه آشنا کنیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد پسند و استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد.

آبرسان چیست؟

آبرسانی پوست یا همان هیدرودرمی به رطوبت رسانی پوست گفته می‌شود که طی آن جذب کننده‌های رطوبت، آب را از سطح پوست یا هوا جذب می‌کنند تا این رطوبت در سطح پوست باقی بماند. از طریق این فرآیند، تمامی سلول‌ها سرزنده شده و پوست شاداب و جوان می‌گردد. در واقع با افزایش سن و یا استفاده‌ی بیش از حد از شوینده‌های نامناسب، پوست خشک و شکننده می‌گردد که یک راه حل برای رفع این مشکل، استفاده از آبرسان است. کرم‌های آبرسان حاوی موادی مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین، آلوئه‌ورا، عسل، سدیم، لاکتات و.. است. این نوع از کرم‌ها سبک هستتند، زیرا دارای مقادیر بسیار کمی از چربی می‌باشند.

فواید استفاده از آبرسان

  • همانطور که می‌دانیم، حدود ۳۰ درصد از پوست را چربی و آب تشکیل می‌دهد. اما با این وجود اگر پوست مقدار زیادی از چربی و رطوبت خود را از دست بدهد، با خشکی مواجه می‌گردد. بنابراین استفاده از آبرسان‌ها برای پیشگیری از این عارضه، بسیار لازم و ضروری می‌باشد.
  • استفاده از کرم‌های آبرسان، نخست باعث تقویت پوست شده و در مراحل بعدی به دلیل تحریک بافت‌های کلاژن ساز پوست، از ایجاد چین و چروک پوست و ابتلا به پیری زودرس پیشگیری می‌کند.
  • این نوع از محصولات مراقبتی پوست به دلیل دارا بودن موادی همچون گلیسیرین، اسید لاکتیک و اسید هیالورونیک، باعث جذب هر چه بیشتر آب در سلول‌های پوستی شده و نرمی و لطافت را برای پوست به ارمغان می‌اورد.
  • برای گرفتن بهترین نتیجه به جهت شادابی و روشن شدن هر چه بیشتر پوست، توصیه می‌گردد همزمان از کرم‌های آبرسان و ماسک‌های آبرسان استفاده نمایید.

آبرسانی عمیق پوست با روش‌های خانگی

یکی از راهکارهای طبیعی در جهت سلامت پوست، استفاده از آبرسان‌های خانگی است. شما عزیزان  به راحتی خواهید توانست کرم‌ها و ماسک‌های آبرسان را در خانه تهیه و از فواید آنها بهره ببرید. در واقع تغذیه و آبرسانی پوست با محصولات خانگی علاوه بر کم هزینه بودن، یک منبع غنی برای تغذیه و آبرسانی همیشگی پوست می‌باشند.

طرز تهیه کرم‌های آبرسان خانگی

کرم آبرسان آلوئه‌ورا، عصاره گل رز و روغن جوجوبا، مناسب برای پوست چرب و مختلط

از بهترین آبرسان‌های طبیعی برای پوست چرب، می‌توان به گیاه آلوئه‌ورا اشاره نمود. از گیاه آلوئه‌ورا به همراه روغن‌های طبیعی می‌توان یک آبرسان خانگی و مناسب تهیه نمود که دارای فواید بسیار زیادی برای پوست می‌باشد. برای تهیه این آبرسان طبیعی و خانگی به یک قاشق چایخوری ژل آلوئه‌ورا، یک قاشق چایخوری موم نخل، مقدار کمی عصاره گل رز، سه قاشق غذاخوری روغن جوجوبا و یک قاشق غذاخوری آب نیاز داریم. در ابتدا موم نخل را در ظرفی بریزید و روغن جوجوبا به همراه آب را به آن بیفزایید. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و آن را بر روی ظرفی که حاوی آب در حال جوش است قرار دهید. اجازه دهید ظرف تا وقتی که موم آب شود و مواد به خوبی با یکدیگر مخلوط گردند، بر روی بخار آب قرار گیرد. پس از انجام این فرآیند، ظرف را برداشته و اجازه دهید تا کاملا سرد شود. حالا یک قطره روغن گل رز و ژل آلوئه‌ورا را به آن اضافه کنید. ترکیب را به خوبی هم بزنید و آن را در ظرف شیشه‌ای دربسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید. ماندگاری این کرم به مدت یک هفته می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید از این کرم آبرسان فوق‌العاده، به طور روزانه برای پوست صورت و بدن خود استفاده نمایید.   

 کرم آبرسان آلوئه‌ورا، کره شیا، روغن آووکادو، روغن گل رز، روغن اسطوخودوس و ویتامین E، مناسب برای افراد دارای پوست خشک و حساس

از کرم‌های آبرسان مناسب برای افراد دارای پوست خشک و حساس می‌توان به کرم آبرسان آلوئه‌ورا، کره شیا، روغن آووکادو، روغن گل رز، روغن اسطوخودوس و ویتامین E اشاره نمود. برای تهیه این کرم آبرسان به یک فنجان ژل آلوئه‌ورا، یک فنجان کره شیا، یک قاشق چایخوری موم، دو قاشق غذاخوری روغن آووکادو، یک قاشق چایخوری روغن گل رز و سی قطره روغن اسطوخودوس نیاز داریم. موم و کره شیا را در ظرفی بریزید و بر روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور قرار دهید تا کاملا ذوب شوند. ظرف را از روی حرارت بردارید و باقی مواد را به آن اضافه کنید. به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. پس از سرد شدن مواد، در مرحله آخر ژل آلوئه‌ورا را به آن اضافه کنید. کرم را در ظرفی دردار بریزید و در یخچال نگهداری کنید . به طور روزانه از این کرم استفاده کنید و شاهد نتایج مطلوب قرار گیرید. مدت نگهداری این کرم، یک ماه می‌باشد.  

کرم آبرسان ژل آلوئه‌ورا، روغن زیتون و پودر شیرخشک، مناسب برای افراد دارای پوست معمولی

آلوئه‌ورا فاقد چربی است و به همین دلیل برای آبرسانی پوست به دلیل دارا بودن مواد معدنی، آمینو اسید و انواع ویتامین‌ها بسیار موثر است. در طب سنتی از ژل آلوئه‌ورا به جهت آبرسانی پوست اطراف چشم و رفع تیرگی آن نیز استفاده می‌گردد. برای تهیه این ماسک آبرسان به ژل آلوئه‌ورا به مقدار دو قاشق غذاخوری، روغن زیتون به میزان یک قاشق سوپ خوری و پودر شیر خشک به مقدار دو قاشق غذاخوری نیاز داریم. ابتدا در ظرفی شیر خشک و روغن زیتون را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس ژل آلوئه‌ورا را اضافه نمایید. مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. مواد را در ظرف دربسته ریخته و به مدت یک الی دو هفته در یخچال نگهداری کنید. برای استفاده از این کرم نیز به طور روزانه مقداری از آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و به صورت دورانی ماساژ دهید تا جذب پوست گردد. 

طرز تهیه ماسک‌های آبرسان خانگی  

ماسک آبرسان موز، لیمو و عسل مناسب پوست چرب

این ماسک آبرسان مناسب برای افراد دارای پوست چرب است. برای تهیه این ماسک به یک عدد موز رسیده، یک عدد لیمو یا پرتقال و یک قاشق چایخوری عسل نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست و خمیری شکل شوند. خمیر نرم حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. به دلیل وجود عسل در این ماسک، ممکن است شستشو کمی سخت باشد، بنابراین می‌توانید برای این کار از یک لیف نرم کمک بگیرید. با استفاده مرتب و مداوم از این ماسک شاهد نتایج عالی قرار خواهید گرفت.

ماسک آبرسان بلغور جودوسر، آووکادو، سفیده تخم‌مرغ و آبلیمو

این ماسک نیز از دیگر ماسک‌های آبرسان مناسب برای افراد دارای پوست چرب است. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به نصف پیمانه بلغور جودوسر، نصف پیمانه آووکادوی رسیده، یک قاشق چایخوری آب لیموترش تازه و یک عدد سفیده تخم‌مرغ نیاز داریم. ابتدا سفیده تخم‌مرغ را بزنید تا کف کند. سپس آبلیمو و باقی مواد را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی ترکیب کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده نمایید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

ماسک آبرسان سس مایونز، ماست، زرده تخم‌مرغ و عسل، مناسب برای افراد دارای پوست خشک و حساس

یکی از ماسک‌های آبرسان که استفاده از آن به افراد دارای پوست خشک و حساس توصیه می‌گردد، ماسک سس مایونز، ماست، زرده تخم‌مرغ و عسل است. برای تهیه این ماسک به نصف قاشق غذاخوری سس مایونز، یک قاشق غذاخوری ماست پرچرب، یک عدد زرده تخم‌مرغ و یک قاشق چایخوری عسل نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد ذکر شده را با یکدیگر ترکیب کنید تا کاملا یکدست شوند. یک لایه از ماسک آبرسان را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از این ماسک یک الی دو بار در هفته توصیه می‌گردد.

ماسک آبرسان پوست خیار و گلاب، مناسب پوست خشک و حساس

همانطور که می‌دانیم پوست خشک و حساس به رطوبت و آبرسانی بیشتری نیاز دارد تا از ابتلا به عوارض ناشی از آن پیشگیری شود. خیار و گلاب هر دو دارای خاصیت آبرسانی هستند و ترکیب این دو مواد با یکدیگر در رفع این عارضه بسیار موثر می‌باشد. برای تهیه این ماسک آبرسان طبیعی و خانگی، به مقداری پوست خیار و نصف فنجان قاشق غذاخوری گلاب نیاز داریم. پوست خیار را در مخلوط کن بریزید و گلاب را به آن اضافه کنید. ترکیب را شروع به همزدن کنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک حاصل شده را بر روی پوست تمیز صورت و گردن خود پوشش دهید و اجازه دهید بیست الی سی دقیقه به همین صورت باقی بماند. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، پوست خود را با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک آبرسان، دو الی سه بار در هفته استفاده نمایید تا شاهد نتایج مثبت و عالی قرار گیرید.   

ماسک آبرسان گلیسیرین و خیار، مناسب پوست خشک و حساس

ماسک آبرسان دیگری که به دلیل دارا بودن خاصیت آبرسانی قوی به افراد دارای پوست خشک و حساس معرفی می‌کنیم، ماسک گلیسیرین به همراه خیار است. برای تهیه این ماسک آبرسان به یک عدد خیار رنده شده و یک قاشق چایخوری گلیسیرین نیاز داریم. خیار را رنده کنید و گلیسیرین را به آن اضافه کنید. دو مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شوند، سپس آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. این ماسک را به صورت روزانه تهیه و مصرف نمایید.

ماسک آبرسان هلو و روغن زیتون خالص، مناسب پوست مختلط

افراد دارای پوست مختلط برای آبرسانی پوست خود می‌توانند از ماسک هلو به همراه روغن زیتون خالص استفاده نمایند. برای تهیه این ماسک آبرسان طبیعی و خانگی به یک عدد هلوی رسیده و یک قاشق چایخوری روغن زیتون خالص نیاز داریم. هلو را له کنید و روغن زیتون را به آن اضافه کنید. مواد را مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود. ترکیب را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. در نهایت نیز از یک مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید.

ماسک آبرسان ژل آلوئه‌ورا و خیار، مناسب پوست مختلط

برای تهیه این ماسک آبرسان به یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا و نصف خیار رنده شده نیاز داریم. مواد را ترکیب کنید و پس از گذشت بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

ماسک آبرسان روغن نارگیل، کره شیا و ژل آلوئه‌ورا، مناسب پوست مختلط

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در ظرفی بریزید و به آن یک قاشق غذاخوری کره شیا و یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا اضافه کنید. پس از یکدست شدن مواد آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

ماسک آبرسان سیب زمینی و دم کرده بابونه، مناسب پوست معمولی

افراد دارای پوست معمولی می‌توانند از ماسک آبرسان سیب زمینی به همراه دم کرده بابونه استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به نصف یک عدد سیب زمینی و دو الی سه قاشق غذاخوری دم کرده گیاه بابونه نیاز داریم. سیب زمینی را رنده کنید و به آن دم کرده گیاه بابونه را اضافه کنید. مواد را آنقدر هم بزنید تا حالت چسبناک شوند. حالا ماسک آبرسان را به مدت پانزده دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از دیگر ماسک‌های آبرسان مفید برای پوست معمولی می‌توان به جوشانده گل کلم به صورت له شده اشاره نمود.       

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.