خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با طرز تهیه و فواید ماسک‌های آبرسان مو در طب سنتی

 آشنایی با طرز تهیه و فواید ماسک‌های آبرسان مو در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با طرز تهیه و فواید ماسک‌های آبرسان مو در طب سنتی

از اقدامات مفید برای سلامت و درخشندگی هر چه تمام‌تر مو، می‌توان به آبرسانی مو اشاره نمود. خشکی و سایر مشکلات مو بر اثر استفاده مداوم از اتو، سشوار و نداشتن رژیم غذایی سالم رخ می‌دهد. آبرسانی مو بر اساس جنس مو به روش‌های مختلف گیاهی و سنتی نیز صورت می‌گیرد. در این مقاله شما عزیزان همراه را با فواید و طرز تهیه انوع ماسک‌های آبرسان خانگی برای سلامت موها آشنا می‌کنیم. امیدواریم این مطالب مورد پسند و استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. با ما همراه باشید.

انواع مو و فواید آبرسانی آنها

موهای فر

هنگامی که نوع موی خود و میزان رطوبت آن را بشناسید، می‌توانید به راحتی در منزل این  مشکل را برطرف کنید. مثلا از حساس‌ترین نوع مو، موهای فر هستند که دارای بیشترین خشکی می‌باشند. دلیل این امر نیز به خاطر سبوم موجود در پوست سر است که به دلیل فر بودن مو، نیازمند زمان بیشتری است تا به قسمت‌های پایینی مو برسد. اوضاع موهای فر بر اثر بیش از حد شستن و حالت دادن آنها بدتر می‌شود. افراد دارای موهای فر به راحتی می‌توانند از روغن‌های طبیعی و گیاهی برای آبرسانی موهای خود استفاده نمایند. استفاده از روغن‌های نارگیل، بادام، آرگان، زیتون و آووکادو برای این عزیزان مفید می‌باشد. با آبرسانی موهای فر، وز بودن مو از بین می‌رود و فر طبیعی و زیبایی آنها باز خواهد گشت.

موهای ضخیم

موهای ضخیم زمانی که دچار خشکی می‌شوند، نیاز به آبرسانی عمیق دارند. این افراد می‌توانند از کره شیا به دلیل دارا بودن اسید چرب و آنتی اکسیدان استفاده نمایند. استفاده یک بار در هفته از ماسک مو، برای این عزیزان مفید است و باعث بازگشت رطوبت به مو می‌شود. استفاده از ماسک موهای طبیعی قبل از سشوار و اتو کردن مو بسیار توصیه می‌گردد. از فواید استفاده از آبرسان طبیعی برای موهای ضخیم می‌توان به براق شدن آنها اشاره نمود.

موهای نازک

و اما موهای نازک، این موها به این دلیل که سبوم، راحتر به ساقه‌های مو می‌رسد، کمتر دچار خشکی و از دست دادن رطوبت می‌گردند. این افراد زمانی بیشتر دچار خشکی مو می‌شوند که از رنگ مو و وسایل حرارتی مانند سشوار و اتوی مو استفاده نمایند. مصرف شامپوها و نرم کننده‌های سبک به این افراد توصیه می‌شود و بهتر است از نرم کننده‌ها بیشتر برای قسمت‌های انتهایی موهای خود استفاده کنند. استفاده از روغن‌های طبیعی و گیاهی مانند روغن جوجوبا و روغن اسطوخودوس، گزینه‌ای عالی برای افراد دارای موهای نازک، به شمار می‌رود. از فواید استفاده از آبرسان برای موهای نازک می‌توان به پیشگیری از ریزش مو و رفع بی‌جانی آنها اشاره نمود.

موهای سفید

موهای خاکستری و سفید به دلیل فعالیت کند غدد چربی، بیشتر دچار خشکی می‌شوند. استفاده از یک شامپو، نرم کننده و اسپری آبرسان به رفع این عارضه کمک شایانی می‌کند. همچنین کاهش دفعات شستشوی مو نیز به پیشگیری از دچار شدن به این عارضه بسیار موثر است.

فواید استفاده از ماسک‌های آبرسان خانگی و طرز تهیه آنها

از فواید استفاده از ماسک‌های آبرسان خانگی، می‌توان به تهیه آسان آن در منزل، نداشتن عوارض جانبی و هزینه کمتر اشاره نمود. امروزه بیشتر افراد، استفاده از ماسک‌های آبرسان خانگی را به دلیل این فواید، جایگزین مناسبی برای استفاده از روش‌های پیچیده شیمیایی می‌دانند. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از انواع ماسک مو، نوع جنس موی خود و میزان آسیب آن را شناسایی نمایید و از ماسک آبرسان مناسب استفاده نمایید.

یک ماسک آبرسان مو باید حاوی انواع ویتامین‌های E،  ویتامین A، ویتامین B12 و اسید لاکتیک، اسید چرب، بیوتین، پروتئین و املاح معدنی مانند زینک، پتاسیم، آهن و… باشد.  

ماسک آبرسان روغن نارگیل، مناسب برای افراد دارای موهای خشک

روغن نارگیل به دلیل غنی بودن از اسیدهای چرب و ویتامین E، به راحتی جذب مو شده و خشکی آن را برطرف می‌کند. ویتامین E موجود در این روغن در افزایش رشد مو و تغذیه آن نقش بسزایی دارد. روغن نارگیل از مو در مقابل نور خورشید محافظت نموده و با آبرسانی مو، در ترمیم و تقویت مو بسیار کارآمد است. برای تهیه این ماسک آبرسان به یک عدد نارگیل، مقداری آب و یک قابلمه فلزی نیاز داریم. قسمت خوراکی نارگیل را از آن خارج و رنده نمایید. نارگیل را در ظرف ریخته و سه لیوان آب به ان اضافه می‌کنیم. اجازه دهید یک ساعت به همین حالت باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید. تفاله باقی بمانده از نارگیل را در یک توری بریزید و آن را فشار دهید تا شیر باقی مانده از آن خارج شود. حالا شیر نارگیل را در قابلمه فلزی بریزید و آن را بر روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. ظرف را از روی حرارت بردارید تا سرد شود. لایه چربی ایجاد شده را با کمک یک کفگیر یا قاشق از روی شیر نارگیل بردارید. برای بار دوم شیر نارگیل را بر روی حرارت قرار دهید تا جوش آید. اجازه دهید برای مدت زمان ۴۵ دقیقه در حالت جوش باقی بماند. در این مدت، گلوله‌هایی در داخل مایع ایجاد می‌گردد. اگر در زمانی کمتر از زمان ذکر شده، شیر نارگیل به صورت گلوله‌های چربی درآمد و آب آن کاملا تبخیر شد، از روی حرارت بردارید تا نسوزد. حالا ترکیب به دست آمده را از صافی عبور دهید و اجازه دهید تا سرد شود. از این ماسک آبرسان می‌توان قبل یا بعد از حمام استفاده نمود. برای استفاده از این ماسک قبل از حمام، بهتر است سی الی شصت دقیقه قبل از حمام، مقداری از آن را بر روی ساقه و کف سر پوشش دهید و کلاهی روی سر خود قرار دهید. اگر تمایل دارید که از این ماسک بعد از حمام استفاده نمایید، به این دستورالعمل توجه کنید که از ماسک برای پوشش دهی ساقه‌های مو استفاده نمایدد. استفاده از این ماسک آبرسان، باعث نرم شدن، حالت دهی خوب موها و کاهش موخوره می‌شود. توجه کنید که اگر موهایتان نازک است، به ازای هر ۱۰ سانتی‌متر مو از یک قاشق چایخوری و اگر موهای ضخیم دارید، یک قاشق غذاخوری ماسک آبرسان روغن نارگیل استفاده نمایید.

ماسک آبرسان شیر و عسل، به جهت تقویت موهای نازک

همانطور که می‌دانیم، عسل یک منبع غنی از کراتین و دارای خاصیت ضدالتهابی می‌باشد. عسل علاوه بر تقویت موهای آسیب دیده و نازک، در کاهش خارش پوست سر و ترمیم سلول‌های پوست سر نیز بسیار موثر عمل می‌نماید. شیر نیز دارای انواع پروتئین، ویتامین B12 و آهن است که وجود آن در این ماسک، باعث افزایش رشد مو و استحکام ریشه مو می‌گردد. ترکیب این دو ماده نیز باعث احیا، تقویت ریشه و ساقه موها و صاف شدن آنها می‌گردد. برای تهیه این ماسک آبرسان به یک فنجان شیر با چربی مناسب، یک قاشق چایخوری عسل و یک ظرف اسپری نیاز داریم. در ابتدا شیر را در ظرفی بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا گرم شود تا حدی که به مرحله جوش نرسد. عسل را به شیر اضافه کنید. دو مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. ظرف را از روی حرارت بردارید تا سرد شود و سپس آن را در ظرف اسپری بریزید. برای استفاده از این ماسک به این صورت عمل نمایید که پس از شستشوی کامل و آبکشی موها، این ماسک را بر روی موهایتان اسپری کنید و پس از گذشت ده الی بیست دقیقه با آب ولرم آبکشی کنید. توجه کنید که در زمان آبکشی از آب داغ استفاده نکنید، زیرا آب داغ باعث از بین رفتن درخشش موها می‌شود و اینکه هر چه ضخامت مو بیشتر باشد، باید از شیری استفاده کنید که درصد چربی آن بالاتر باشد.   

ماسک آبرسان موز و روغن زیتون به جهت احیای مو

انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در موز باعث شده است که این میوه بتواند به عنوان یک آبرسان قوی برای موهای خشک عمل نماید. روغن زیتون نیز به دلیل سرشار بودن از اسیدهای چرب و ویتامین E، نقش بسیار موثری در ترمیم و احیای موهای آسیب دیده دارد. استفاده از این ماسک به دلیل دارا بودن ترکیبات موثر در خود، باعث رشد و استحکام موها شده و با آبرسانی عمیق، زیبایی و درخشش را به مو باز می‌گرداند. همچنین این ماسک در درمان موخوره نیز بسیار موثر عمل می‌نماید. برای تهیه این ماسک آبرسان خانگی و طبیعی، به یک عدد موز و یک قاشق چایخوری روغن زیتون به ازای هر ۱۰ سانتی‌متر مو نیاز داریم. موز را در میکسر بریزید تا کاملا یکدست شود. روغن زیتون را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. برای استفاده از این ماسک، در حمام پس از شستشوی کامل موها، با استفاده از یک شوت رنگ مو، ماسک را به موهایتان آغشته کنید و با نوک انگشتانتان کمی ماساژ دهید تا جذب موها و کف سرتان بشود. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک آبرسان آووکادو و روغن زیتون، مناسب برای درمان موخوره

یکی از عوامل اصلی ایجاد موخوره، استفاده بیش از وسایل حرارتی مانند سشوار و اتو مو است. استفاده از این وسایل باعث شکننده شدن ساختار کوتیکول مو و ایجاد موخوره می‌گردد. استفاده از ماسک آبرسان آووکادو و روغن زیتون به دلیل داشتن انواع مواد معدنی، پروتئین و اسیدهای چرب، در ترمیم کوتیکول، درخشش، صافی و درمان موخوره بسیار موثر است. برای تهیه این ماسک آبرسان خانگی و طبیعی به نصف یک آووکادوی رسیده و نصف فنجان روغن زیتون نیاز داریم. در ابتدا آووکادو را نصف کنید و با کمک یک قاشق مواد داخلی آن را خارج کنید و آن را کاملا له کنید. پس از له و یکدست شدن آووکادو، روغن زیتون را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. برای استفاده از این ماسک آبرسان نیز، در حمام پس از شستشوی کامل موهایتان، مقداری از این ماسک آبرسان را با شوت رنگ مو و یا با کمک انگشتانتان به موهایتان آغشته و به آرامی ماساژ دهید تا کاملا جذب موها و کف سرتان شود. اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان ۶۰ دقیقه بر روی موهایتان باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک آبرسان ماست پرچرب و روغن زیتون، مناسب برای موهای وز

ماست به دلیل اینکه یک منبع غنی از اسید لاکتیک است، به عنوان یک آبرسان قوی برای موها عمل نموده و با مرطوب نگه داشتن آنها از آسیب رسیدن و وز شدن آنها پیشگیری می‌کند. همچنین ماست به دلیل ترکیبات موثر در خود، باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شده و در ترمیم آنها بسیار مثمرثمر عمل می‌کند. ماسک آبرسان ماست به همراه روغن زیتون به دلیل دارا بودن اسید لاکتیک، ویتامین E، اسیدهای چرب و پروتئین‌ها، در ترمیم و احیای موهای آسیب دیده بسیار موثر عمل می‌نماید و با آبرسانی عمیق ریشه و ساقه مو، از وز شدن آنها پیشگیری می‌کند. برای تهیه این ماسک آبرسان به یک فنجان ماست پرچرب و یک قاشق مرباخوری روغن زیتون نیاز داریم. دو مواد را در ظرفی با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید تا ترکیب یکنواختی حاصل شود. برای استفاده نیز در حمام پس از شستشوی کامل موها، ماسک را به ساقه و کف سر خود آغشته کنید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. توجه کنید، برای شستشوی این ماسک مو، از آب داغ استفاده نکنید، زیرا آب داغ باعث می‌شود موها، بوی بد به خود بگیرند. لازم به ذکر است، به جهت پیشگیری از ریزش مو، می‌توان از ماسک ماست به همراه روغن نارگیل استفاده نمود. همچنین ماسک ماست و عسل نیز برای مرطوب کردن موها بسیار کارآمد است. برای درخشش و مقاومت موها نیز می‌توان از ماسک آبرسان ماست و آووکادو استفاده نمود. استفاده از ماسک ماست و لیمو نیز باعث تنظیم PH پوست سر می‌گردد.

ماسک آبرسان عسل، تخم‌مرغ و سرکه سیب، درخشان کننده و ضد ریزش مو

استفاده از این ماسک به دلیل دارا بودن ترکیبات موثر در خود، باعث تغذیه، تقویت فولیکول‌های مو، آبرسانی و درخشش مو و همچنین کاهش ریزش مو می‌گردد. برای تهیه این ماسک آبرسان به یک قاشق چایخوری عسل، یک عدد تخم‌مرغ و یک قاشق چایخوری سرکه سیب نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شوند. موهایتان را به ماسک آغشته کنید و به آرامی ماساژ دهید. پس از گذشت سی الی چهل دقیقه با آب ولرم شستشو کنید.       

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.