خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با گل پامچال مغربی و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با گل پامچال مغربی و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با گل پامچال مغربی و خواص درمانی آن در طب سنتی

گل پامچال یا گل مغربی از گل‌های وحشی بزرگ بومی آمریکای شمالی است. این گیاه از طریق گل‌های زرد و میوه‌های آن از سایر گل‌های وحشی متمایز می‌شود. از زمان‌های دور از این گیاه به دلیل دارا بودن خواص دارویی متعدد استفاده می‌شد. گل پامچال در طول سال فقط یک بار جوانه می‌زند. پامچال شب دارای گل‌های زرد به همراه گلبرگ‌هایی با بوی نسبتا تند می‌باشد. غنچه‌ی این گل در هنگام غروب باز می‌شود. این گیاه در حدود یک متر می‌تواند رشد کند. در مناطق بومی آمریکای شمالی، آسیا و اروپا، چندین سال است که از این گیاه به عنوان دارو استفاده می‌شود. این گیاه وحشی در باغ‌ها، جاده‌ها، بزرگراه‌ها و ریل‌های راه آهن می‌روید. گیاه گل پامچال دارای انواع مختلفی است که از معروفترین آنها می‌توان به گل پامچال چینی، پامچال گوشی، پامچال گل درشت، پامچال باغی، پامچال زرد و گل پامچال سرما دوست اشاره نمود. از گل‌های پامچال بومی ایران نیز گل پامچال لرستانی و پامچال هفت رنگ معروف می‌باشند.

گل پامچال مغربی از گل‌های بهاری است که گل دهی آن از اواخر اسفند تا اردیبهشت می‌باشد. گل، برگ و ریشه این گیاه از قسمت‌های دارویی آن است. به جهت استفاده دارویی از این گیاه، ریشه آن را در اوایل بهار قبل از رویش گیاه و اوایل پاییز جمع آوری می‌کنند. در این زمان ریشه‌ها دارای بالاترین مقدار مواد موثر می‌باشند. زمان مناسب برای جمع آوری گل‌ها نیز، هنگامی است که کاملا گل‌ها باز شده باشند. برای خشک کردن گل‌ها بایستی، گل‌ها را بدون کاسبرگ برداشت کرد و در دمای ۷۰ الی ۸۰ درجه سانتی‌گراید خشک نمود. این گیاه دوست‌دار آب و هوای خنک است و تا دمای ۲۶ درجه را می‌تواند تحمل کند، اما در گرمای زیاد کم کم گل‌ها و برگ‌های خود را از دست می‌دهد. این گل برای رشد نیاز به آب فراوان دارد و آبیاری باید به گونه‌ای صورت گیرد که هیچ گاه سطح روی خاک خشک نشود. از نظر نیاز به نور نیز، این گیاه به نور کامل و غیر مستقیم نیاز دارد و یک محیط نیم سایه با نور کافی بسیار مناسب است. در فصول سرد سال به این دلیل که، نور پخش و کم است، این گیاه نیاز دارد که برای مدت زمان ۲ الی ۶ ساعت نور مستقیم را دریافت کند. در مقابل نیز، دریافت نور زیاد مانع گل دهی این گیاه می‌شود. عدم دریافت نور کافی باعث ریزش گل و رنگ پردیدگی گل می‌شود.

آشنایی با خواص دارویی گل پامچال مغربی در طب سنتی

  • از فواید گل پامچال مغربی در طب سنتی می‌توان به خاصیت ضدالتهابی آن اشاره نمود.
  • این گیاه به دلیل دارا بودن تاثیرات داروی بیهوشی، در درمان برخی از زخم‌ها، استخوان و ناراحتی‌های شکمی، بسیار کارآمد است.
  • استفاده از این گیاه باعث کاهش تورم شده و اگر پارگی در ماهیچه وجود داشته باشد، با استفاده از چند قطره روغن گل پامچال مغربی این مشکل برطرف خواهد شد.
  • گل پامچال با حفظ سطح انسولین در خون، در درمان دیابت بسیار موثر است. همچنین استفاده از این گیاه باعث تسکین سوزش، بی حسی و اثرات از دست دادن احساس، در افراد دیابتی می‌گردد.
  • برای کاهش علائم پیش از قاعدگی، از فواید بی‌نظیر گل پامچال مغربی بهره ببرید. استفاده‌ی روزانه کپسول گل پامچال مغربی در کاهش این مشکلات بسیار موثر است.
  • گل پامچال مغربی در درمان التهابات روده بسیار موثر است.
  • در طب سنتی استفاده از این گیاه به جهت تنظیم هورمون‌ها . حفظ مایعات بدن توصیه می‌گردد.
  • گل پامچال مغربی، گیاهی بسیارعالی برای دوران یائسگی است. همانطور که می‌دانیم در دوران یائسگی، سطح طبیعی هورمون‌های باروری سقوط می‌کند و فرد یائسه علائمی نظیر تغییرات حالت، گرما، دوره‌های قاعدگی نامنظم، عفونت‌های واژینالی و ضعف در استخوان‌ها را تجربه می‌کند. استفاده از گل مغربی در این دوران با تامین هورمون‌های طبیعی بدن، باعث تسکین و کاهش علائم یائسگی می‌گردد.
  • به جهت پیشگیری و درمان پوکی استخوان، از گل پامچال مغربی استفاده نمایید. پوکی استخوان حالتی است که در آن استخوان‌ها آسیب دیده و در نهایت تضعیف و شکننده می‌شوند و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دیگر استخوان قادر به جذب یا جایگزین از طریق بدن نمی‌باشد. استفاده از گل پامچال مغربی با افزایش تراکم استخوان از تحلیل رفتن بافت استخوانی پیشگیری کرده و می‌تواند یک درمان جایگزین عالی برای کاهش اثرات پوکی استخوان باشد.
  • برای داشتن ناخن‌های سالم و زیبا، استفاده از گیاه پامچال مغربی را فراموش نکنید. استفاده از این گیاه، سلامت را به ناخن‌ها باز می‌گرداند و ظاهری سالم و زیبا را به آن می‌بخشد.
  • در طب سنتی از گیاه پامچال مغربی به عنوان کرم کش و ضد تشنج استفاده می‌گردد.
  • استفاده از این گیاه در بیماری‌های عصبی هیستری و تشنجات اطفال توصیه می‌گردد.
  • گل پامچال، دارویی بسیار موثر به جهت درمان برونشیت‌، زکام‌های مغزی و سرفه‌های مزمن است.
  • افراد مبتلا به گریپ، می‌توانند از دم کرده گل پامچال استفاده نمایند. زیرا استفاده از این دمنوش با اثربخشی سریع، این ناراحتی را برطرف می‌کند. برای تهیه این دمنوش از گل‌های خشک شده‌ی پامچال استفاده نمایید. مقداری از گل‌ها را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه نمایید. ظرف را بر روی حرارات غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و نوش جان نمایید.
  • استفاده از دمنوش گل پامچال برای تسکین سردردهای شدید، میگرن و دل بهم خوردگی بسیار موثر است.
  • گل پامچال مقوی و تب بر است.
  • برای درمان سیاه سرفه، سینه پهلو، برونشیت و بیماری‌های مجاری ادراری از دم کرده ریشه گل پامچال استفاده نمایید. به این صورت که مقدار ۲۰ الی ۳۰ گرم از ریشه گیاه پامچال را در ظرفی بریزید و به آن یک لینر آب اضافه نمایید. ظرف را بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و سپس از آن استفاده نمایید.
  • استفاده از کمپرس ریشه گیاه پامچال، یک گزینه عالی برای درمان ورم کوفتگی و خون مردگی است. به این صورت که مقدار ۲۰ الی ۳۰ گرم ریشه گل پامچال را در آب جوش بجوشانید. آن را از روی حرارت بردارید تا سرد شود. دستمال نخی تمیزی را در آن بخیسانید و آن را روی محل مورد نظر قرار دهید.
  • دم کرده گل پامچال، یک درمان عالی برای سرماخوردگی است.
  • گیاه گل پامچال دارای خواص ضد تشنجی است.
  • استفاده از جوشانده گل یا ریشه پامچال برای درمان اختلالات کلیوی، مثانه و مجاری ادراری بسیار مناسب است.
  • گل پامچال مغربی به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی، در درمان مشکلات پوستی بسیار موثر است. در طب سنتی برای رفع مشکلات پوستی از گل پامچال به صورت طبیعی و یا به صورت کپسول و روغن استفاده می‌گردد.
  • استفاده از گیاه گل پامچال به صورت کپسول، احتمال باروری را به سرعت و به طور موثر افزایش می‌دهد. بنابراین خانم‌هایی که با مشکل ناباروری مواجه هستند، با مشورت پزشک می‌توانند از این گیاه استفاده کنند.

آشنایی با فواید روغن گل پامچال مغربی در طب سنتی

  • استفاده از روغن گل پامچال مغربی در حفظ رنگ و نرمی پوست نقش موثری دارد. این گیاه با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی در کاهش چین و چروک‌های پوستی بسیار کارآمد است و اثرات پیری را در قسمت‌های از بدن مانند دست‌ها را به تاخیر می‌اندازد.
  • به جهت پیشگیری و درمان مشکلات پوستی نظیر جوش و آکنه و جوش‌های سرسیاه از فواید بی‌نظیر روغن گل پامچال مغربی غافل نشوید. این روغن به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی به رقیق کردن انباشت‌های چربی در منافذ پوست کمک می‌کند و بدین ترتیب در کاهش و رفع این مشکلات پوستی بسیار موثر عمل می‌نماید. برای این منظور کافیست روزانه و به طور مداوم مقدار چند قطره از روغن گل پامچال مغربی را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و با کمک نوک انگشتانتان به صورت دورانی ماساژ دهید تا روغن کاملا جذب پوست گردد. اجازه دهید روغن برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه بر روی پوست باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. روشی دیگر نیز به این صورت است که مقدار چند قطره از روغن گل پامچال مغربی را به همراه نصف قاشق چایخوری آبلیموی تازه و نصف قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کنید و آن را بر روی پوست خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع با آب فراوان شستشو دهید. آبلیمو دارای خاصیت اسیدی است ، عسل نیز با دارا بودن خاصیت ضدالتهابی و آنتی باکتریال در رفع جوش و آکنه موثر است. بنابراین ترکیب این سه مواد در رفع این ضایعه پوستی بسیار موثر است.
  • استفاده از روغن گل پامچال مغربی یا کپسول‌ها یک گزینه‌ی عالی برای مبارزه علیه اگزماهای پوستی است.
  • روغن گل پامچال مغربی با دارا بودن خاصیت رطوبت دهی، در رفع خشکی پوست بسیار کارآمد است. افراد دارای پوست خشک و حساس به راحتی می‌توانند از این روغن طبیعی و گیاهی برای رفع این مشکل استفاده نمایند. این عزیزان هر شب قبل از خواب مقدار چند قطره از این روغن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهند و با کمی ماساژ اجازه دهند تا روغن کاملا جذب پوست شود. انجام مداوم این روش خانگی در رفع این مشکل بسیار موثر است. روشی دیگر نیز به این صورت است که مقدار سه الی چهار قطره از روغن گل پامچال مغربی را به همراه روغن حامل دیگر مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و از آن برای رفع خشکی پوست صورت و سایر نواحی بدن استفاده نمایید.
  • استفاده از روغن گل مغربی به مدت ۶ الی ۱۲ ماه در بهبود دردهای عصبی بسیار موثر است.
  • تحقیقات حاکی از آن است که روغن گل پامچال مغربی به دلیل دارا بودن اسید گاما لینولنیک در خود باعث کاهش درد شده و در سلامت افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بسیار موثر عمل می‌نماید.
  • روغن گل پامچال مغربی در کاهش گرگرفتی بدن نقش موثری دارد. گرگرفتی یکی از علائم شایع یائسگی در بانوان است. مطالعات نشان می‌دهد خانم‌هایی که به مدت شش هفته روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم روغن گل پامچال مصرف می‌کنند، شدت گرگرفتگی کمتر با مدت زمان کمتر را تجربه می‌کنند.
  • یک روش طبیعی و گیاهی برای درمان ریزش مو استفاده از روغن گل پامچال است. روغن گل پامچال مغربی به دلیل غنی بودن از اسیدهای چرب امگا، باعث رطوبت دهی به پوست سر و تغذیه آن می‌شود. برای رفع این مشکل کافیست مقداری از این روغن را بر روی پوست سر و موهای خود پوشش و با نوک انگشتانتان کمی ماساژ دهید. سپس حوله‌ی گرمی روی موهایتان قرار دهید تا کاملا جذب مو شود. پس از گذشت چهل الی شصت دقیقه موهایتان را شامپو و آبکشی نمایید.

آشنایی با خواص و موارد استفاده از قرص گل پامچال مغربی

  • در طب سنتی مصرف قرص روغن گل پامچال مغربی در درمان بیماری‌های قلبی، عروقی و مبتلایان به دیابت بسیار موثر است.
  • استفاده از کپسول‌های گل پامچال مغربی یک نسخه گیاهی بسیار عالی برای درمان بیش فعالی کودکان است.
  • از دیگر کاربردهای این قرص می‌توان به کاهش دردهای قاعدگی، کاهش درد پستان پیش از قاعدگی و رفع مشکلات دوران قبل از یائسگی اشاره نمود.
  • در طب سنتی می‌توان از قرص روغن پامچال مغربی به جهت رفع برخی ناتوانی‌های جنسی استفاده نمود.
  • برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید و بیماری اسکلروز، استفاده از قرص گل پامچال مغربی بسیار موثر است، زیرا باعث کاهش علائم این بیماری می‌شود.

نکاتی در مورد مصرف گیاه گل پامچال

  • اگر دارای مشکل زمینه‌ای یا بیماری خاص هستید، قبل از مصرف حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  • از مصرف بیش از اندازه و خودسرانه این گیاه پرهیز نمایید.
  • اگر از داروهای شیمیایی به خصوص داروهای مربوط به بیماری‌های عصبی استفاده می‌کنید، از مصرف همزمان آنها با گیاه پامچال مغربی جدا پرهیز نمایید.
  • مصرف گل پامچال مغربی کم‌ترین ضرر را دارد اما برخی افراد ممکن است با مصرف این گیاه دچار سردرد، اسهال و واکنش‌های معده شوند. بنابراین قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت نمایید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.