خانه دسته‌بندی نشده  پاکسازی و سم زدایی بدن با روش‌های طب سنتی

 پاکسازی و سم زدایی بدن با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
 پاکسازی و سم زدایی بدن با روش‌های طب سنتی

پاکسازی و زدودن سموم و مواد زائد از بدن، نقش بسیار مهمی در سلامتی بدن دارد. اگر فرد به اندازه کافی مواد خوراکی در بدن وارد کند، اما در مقابل به اندازه کافی دفع و تعریق نداشته باشد، بدن دیر یا زود با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین اگر فرد غذای کافی را بخورد، ولی بیش از اندازه دفع یا تعریق داشته باشد هم، دچار مشکل خواهد شد.

در صورتی که بدن کار خود را به درستی انجام دهد و با مشکلی مواجه نشود، بدن به صورت طبیعی پاکسازی و سم زدایی می‌شود. مانند دفع گازهای سمی از طریق ریه، دفع ادرار و مدفوع، عرق کردن، عادت ماهیانه، عطسه، سکسکه، اشک، دفع باد، جمع شدن ترشحات در گوشه چشم هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی، ترشحات واژن و دفع منی. در صورتی که موارد ذکر شده به اندازه و در حد تعادل باشد، بدن کارکرد طبیعی خود را طی می‌کند، اما اگر میزان آنها به طور غیر طبیعی افزایش یا کاهش یابد، بدن با مشکل مواجه شده و هشدار بیماری را می‌دهد.

نوع دیگر پاکسازی طبیعی زمانی رخ می‌دهد که مواد زاید بیش از اندازه در بدن جمع شده و بدن سعی بر این دارد که این مواد را از بدن دفع کند. به طور مثال گاهی به صورت طبیعی، بدن دچار اسهال، خونریزی از بینی، سرفه، تب یا آبریزش بینی می‌شود. در این نوع از پاکسازی، علائم معمولا خفیف و محدود است و بدن در تلاش برای حفظ تعادل است و بایستی به بدن این فرصت را داد تا دفاع طبیعی خود را انجام دهد. البته در این زمان فرد و پزشک هم تقریبا گوش به زنگ هستند تا مشکلی پیش نیاید. اگر بدن نتواند به صورت طبیعی عمل پاکسازی را انجام دهد، پزشک متوجه این امر می‌شود که بدن نتوانسته عمل طبیعی خود را انجام دهد و مواد زائد و سموم در بدن ذخیره شده‌اند. بنابراین پزشک از طریق ایجاد تعریق، اسهال، افزایش ادرار، حجامت و یا تدابیر روحی و روانی به سیر طبیعی سم زدایی و پاکسازی بدن کمک می‌کند.

از روش‌های پاکسازی بدن در طب سنتی می‌توان به ایجاد اسهال و استفاده از داروهای مسهل اشاره نمود. از نظر اطبای طب سنتی، دستگاه گوارش نقش  بسیار مهمی در ایجاد و درمان بیماری‌ها دارد. در همین زمینه تحقیقاتی صورت گرفت و میزان سطح خونی مواد سمی تجمع یافته در بدن دو گروه از افراد اندازه گیری شد. گروه اول تحت درمان با داروهای مسهل مناسب قرار گرفتند و گروه دوم بدون هیچ گونه درمانی تحت نظر قرار گرفتند. مجدد سطح خونی سموم هر دو گروه اندازه گیری شد. نتیجه تحقیقات به این صورت بود که میزان سموم ذخیره شده در گروه اول که تحت درمان قرار گرفته بودند به صورت معنی داری کاهش یافت. این تحقیقات بیانگر این مورد است که سلامت دستگاه گوارش و استفاده درست از مسهل خاص در دفع سموم، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. متاسفانه سبک زندگی ماشینی امروز باعث شده است که روز به روز میزان سموم وارد شده بر بدن رو به افزایش یابد.

سمومی که در بدن به دلیل یبوست یا ناشی از اختلال و نقص اعمال و افعال اندام‌ها و احشام ایجاد شده، از طریق گردش خون به تمامی اعضا و جوارح بدن می‌روند. این سموم غالبا در یک جا و یا در نواحی مختلف بدن مانند مغز، اعصاب، قلب، ریه، کلیه‌ها، مفاصل و… متمرکز می‌شوند و باعث ایجاد عوارض مانند سردرد و جنون موقت یا عوارض روانی، صرع، سیاتیک، وجع مفاصل، دردهای عصبی یا حملات قلبی ریوی و… می‌شوند.

به چه دلیل باید عمل پاکسازی و سمزدایی در بدن انجام شود؟

هنگامی که بدن آلوده به مواد سمی می‌شود، نمی‌تواند آن طور که باید کار خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه زمینه مساعد برای ابتلا بدن به انواع بیماری‌ها فراهم، و مشکلاتی نظیر اختلالات گوارشی، میگرن و بیماری مفاصل و… ایجاد می‌گردد. بنابراین هدف از پاکسازی و سم زدایی بدن، رفع اختلالات و نا آرامی بدن و بازگشت آن به کارکرد طبیعی می‌باشد و این زمانی رخ می‌دهد که فرد سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهد و از غذاها و نوشیدنی‌های سالم استفاده کند.

نشانه‌های نیاز بدن به پاکسازی و سم زدایی

  • یکی از علایم و نشانه‌های بدن برای سم زدایی و پاکسازی، پف کردن زیر چشم‌ها و ورم دست و پا است.
  • مورد بعدی که نشان دهنده نیاز سم زدایی بدن است، احساس کوفتگی و خستگی و درد عضلات بدون انجام کار سخت می‌باشد.
  • زمانی که بدن در هنگام حرکت احساس سنگینی کند.
  • اگر خواب فرد دچار اختلال شده و بعضا با بختک و خواب‌های مشوش مواجه می‌شود.
  • بروز لک‌های پوستی و تیره شدن رنگ چهره، از دیگر علائم نیاز بدن به پاکسازی و سم زدایی می‌باشد.
  • اختلال در عمل دفع و ابتلا به یبوست.
  • داشتن احساس گیجی و سردرگمی.
  • زمانی که بدن با تعریق زیاد مواجه می‌شود.
  • چاقی مفرط و افزایش وزن، نشانه‌ی دیگر بدن برای نیاز به پاکسازی است.
  • اگر دچار بوی بد دهان شدید، بدانید که یک اخطار برای اختلال در کارکرد طبیعی بدن است.
  • شکننده و بدقواره شدن ناخن‌های پا.
  • اگر مدتی است که فرد دچار ریزش مو شده است.

اگر فرد با علایم ذکر شده مواجه شود، نیاز به تغییر الگوی رژیم غذایی، ورزش مناسب، ماساژ یا دارو درمانی دارد. لازم به ذکر است که ممکن است این نشانه‌ها به دلایل دیگری مانند اختلال مقدار ریز مغذی‌ها، سوء مزاج اولیه تیروئید، کلیه، کبد یا بر اثر مسمومیت و کاهش اولیه نیروی حیاتی رخ داده باشد، که در این صورت رویکرد درمانی متفاوت است و ممکن است اقدامات پاکسازی بدن مانند تجویز منضج، مسهل، حجامت و… برای بدن زیانبار نیز باشد.

نکاتی که باید در عمل پاکسازی و سم زدایی بدن به آن توجه کنید

  • برای شروع سم زدایی و پاکسازی بدن سعی کنید وعده غذایی خود را با آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های طبیعی و ارگانیک شروع کنید.
  • در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید.
  • سموم ایجاد شده در بدن، باعث صدمه به کبد می‌شوند. بنابراین برای تقویت کبد از دمنوش‌های طبیعی مانند چای گشنیز، خار مریم، قاصدک و… استفاده کنید.
  • قند و شکر را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید.
  • سعی کنید کافئین را کم کم از برنامه غذایی خود حذف کنید.
  • ورزش کنید، به خصوص یوگا یا پیلاتس در افرایش گردش خون و دفع سموم از بدن بسیار موثر است.
  • بعد از هر وعده غذایی به خصوص شام، دندان‌هایتان را مسواک کنید و زبان خود را نیز با زبان شور، پاک کنید.
  • سعی کنید فقط از مواد آرایشی که فاقد سرب و عطر هستید، استفاده نمایید.    

آشنایی با روش‌های طب سنتی برای سمزدایی و پاکسازی بدن

  • دمنوش چای زنجبیل و لیمو یکی از دمنوش‌هایی است که طب سنتی استفاده از آن را برای پاکسازی و سم زدایی بدن توصیه می‌کند. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است و علاوه بر سم زدایی بدن به روند کاهش وزن نیز کمک می‌کند. زنجبیل در رفع نفخ، افزایش سوخت و ساز بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بسیار موثر عمل می‌کند. برای تهیه این دمنوش فوق‌العاده، به یک تکه زنجبیل تازه و نصف یک عدد لیمو نیاز داریم. زنجبیل و لیمو را در یک لیوان آب جوش قرار دهید و دربی روی آن بگذارید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این دمنوش را هر شب قبل از خواب مصرف کنید و شاهد نتایج مثبت قرار گیرید.
  • از دیگر دمنوش‌های طبیعی و خانگی با دارا بودن خاصیت سم زدایی بدن، می‌توان به دمنوش زردچوبه و عسل اشاره نمود. زردچوبه این ادویه قدرتمند با دارا بودن عناصر مفید در خود در سمزدایی بدن نقش موثری دارد. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که در یک لیوان آب جوش مقدار کمی زردچوبه و عسل بریزید و دربی روی آن بگذارید تا برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان، آن را نوش جان کنید.
  • برای سم زدایی و پاکسازی بدن، استفاده از دمنوش نعناع را فراموش نکنید. برگ‌های نعناع به دلیل دارا بودن روغن‌های اساسی مانند منتول و منتفون در خود، به عملکردهای سم زدایی بدن کمک شایانی می‌کند. برای تهیه این دمنوش به دو قاشق غذاخوری برگ نعناع نیز داریم. برگ‌های نعناع را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. این دمنوش را نیم ساعت قبل از خواب مصرف کنید.
  • چای بابونه از دیگر دمنوش‌هایی است که در پاکسازی و سم زدایی بدن بسیار موثر عمل می‌کند. این چای دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. همچنین با خاصیت آرام بخشی در کنترل استرس، بهبود خواب و کنترل سیستم عصبی بافت‌های ملتهب، بسیار موثر است. برای تهیه این دمنوش، به یک قاشق غذاخوری گل بابونه نیاز داریم. گل بابونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و برای مدت زمان ده دقیقه دربی روی آن قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. با مصرف روزانه این دمنوش به مدت دو هفته، شاهد نتایج اثربخش قرار خواهید گرفت.
  • مصرف روزانه آب شنبلیله نیز از دیگر راهکارهای طب سنتی برای سم زدایی و پاکسازی بدن است. آب شنبلیله در کاهش وزن، تقویت دستگاه گوارش و بهبود حرکات روده به دلیل غنی بودن از فیبر و آنتی اکسیدان بسیار موثر عمل می‌کند. برای تهیه این نوشیدنی به یک قاشق غذاخوری پودر شنبلیله نیاز داریم. آن را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی را برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی آن قرار دهید. سپس آن را از صافی عبور داده و نوش جان کنید. این دمنوش را یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، به جهت بیرون راندن سموم از بدن، مصرف کنید.
  • استفاده از دمنوش گیاه خار مریم، نیز از دمنوش‌های دیگر مورد توصیه طب سنتی برای سم زدایی و پاکسازی بدن است. گیاه خار مریم حاوی فلانویید است. این گیاه با سرشار بورن از آنتی اکسیدان به مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد می‌پردازد. گیاه خار مریم در سلامت کبد و کلیه بسیار موثر عمل می‌کند. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری گیاه خار مریم نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید برای مدت ده الی پانزده دقیقه دم بکشد و سپس نوش جان کنید.
  • دمنوش جعفری، از ایجاد سنگ کلیه پیشگیری میکند، باعث بهبود عملکرد کبد و کلیه می‌شود و یکی از بهترین تمیز کننده‌ها برای کلیه به شمار می‌رود. جعفری با تحریک آزاد سازی صفرا، در سم زدایی کبد نیز نقش موثری دارد. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری گیاه جعفری نیاز داریم، آن را در قوری بریزید و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت قرار دهید تا ده دقیقه دم بکشد. لازم به ذکر است که نوشیدن این دمنوش برای مادران باردار باید حتما با مشورت پزشک انجام شود، زیرا ممکن است منجر به سقط جنین شود.
  • دمنوش چای ماسالا، قدمت زیادی در زمینه‌ی درمان دارد. از زمان‌های دور، از این دمنوش به جهت رفع التهابات و سموم بدن استفاده می‌شد. در تهیه این دمنوش از گیاه زنجبیل و دارچین نیز استفاده می‌شود. هر سه گیاه را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. پس از گذشت ده دقیقه نوش جان کنید.
  • از دمنوش ریشه شیرین بیان نیز به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی در طب سنتی به جهت سم زدایی و پاکسازی بدن استفاده می‌گردد.

آشنایی با دیگر روش‌های طب سنتی برای سم زدایی و پاکسازی بدن

  • از فواید سونای خشک بهره گیرید.
  • از سفیدآب و سنگ پا استفاده کنید.
  • به جهت تصفیه کبد، شاتوت، آب انگور، زرشک سیاه، غوره، انار، آلبالو و تمشک مصرف کنید.
  • برای پاکسازی معده و دستگاه گوارش، صبح‌ها ناشتا، آب لیموی تازه، عسل به همراه آب ولرم استفاده شود.
  • به جهت پاکسازی کبد، کلیه و قلب، روزانه سه استکان، ترکیب عرق شاتره، کاسنی، بید، کیالک و خارخاسک، نیم ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از آن مصرف شود.
  • استفاده از ترکیب یک قاشق غذاخوری سرکه سیب برای افراد چاق و سرکه انگور برای افراد لاغر به همراه یک قاشق عسل، یک لیوان آب و دو قاشق عرق نعناع به جهت پاکسازی خون.
  • مصرف روغن زیتون بودار، روغن کنجد و روغن شیرین بیان را فراموش نکنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.