خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با روغن هسته انگور و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با روغن هسته انگور و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با روغن هسته انگور و خواص درمانی آن در طب سنتی

روغن هسته انگور یکی از اکسیرهای سلامت بخش پنهان در طبیعت است که در سلامت بدن و زیبایی و طراوات مو نقش بسیار بسزایی دارد. در این مقاله سعی براین داریم که شما عزیزان همراه را با خواص درمانی روغن هسته انگور در طب سنتی آشنا کنیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد استفاده و رضایت شما عزیزان قرار گیرد. با ما همراه باشید.

استفاده از روغن‌های زیتون، نارگیل، کنجد، بادام، بیشتر از سایر روغن‌ها رایج است و افراد نسبت به خواص درمانی آنها اطلاعات بیشتری دارند. روغن هسته انگور از جمله روغن‌هایی است که افراد نسبت آن اطلاعات کمتری دارند. برای افزایش اطلاعات شما عزیزان بایستی ذکر کنیم که این روغن، محصولی است که در فرآیند تولید آب انگور، استخراج می‌شود. هنگامی که آب انگور گرفته می‌شود، چیزی که باقی می‌ماند هسته‌های انگور است که از آنها روغن استخراج می‌شود. روغن هسته انگور از روغن‌هایی است که کابرد بسیار زیادی در محصولات زیبایی دارد. از روغن هسته انگور در آشپزی نیز استفاده می‌شود، به طوری که می‌توان آن را جایگزین بسیار مناسبی برای روغن نباتی قرار داد.

روغن هسته انگور طبیعی فاقد کلسترول و سدیم است، به طوری که میزان اسیدهای چرب غیر اشباع این روغن به مرز ۹۰ درصد نیز می‌رسد. روغن هسته انگور دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی بسیار بالایی است. خاصیت آنتی اکسیدانی این روغن ۵۰ برابر بیشتر از ویتامین E و ۲۰ برابر بیشتر از ویتامین C می‌باشد.

روغن هسته انگور به دلیل دارا بودن خواص ذکر شده و همچنین به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین E، یک درمان موضعی بسیار عالی برای بیماری پوستی به شمار می‌رود.

دلیل استفاده از روغن هسته انگور برای بدن چیست؟

روغن هسته انگور حاوی مقادیر قابل توجهی لینولئیک اسید است. همانطور که می‌دانیم بدن انسان به طور طبیعی این اسید را تولید نمی‌کند، اما وجود این اسید در بدن در عملکرد درست اندام‌های اصلی بسیار موثر عمل می‌کند و کمبود آن ممکن است منجر به ریزش مو و خشکی پوست بدن، سر و موها گردد.

آشنایی با خواص درمانی روغن هسته انگور در طب سنتی

  • روغن هسته انگور به دلیل دارا بودن اسید لینولنیک در خود، در تولید هورمون‌هایی نظیر پروستاگلاندین و پیشگیری از لخته شدن خون در رگها و تورم شریان‌ها بسیار کارآمد است.
  • استفاده از روغن هسته انگور به دلیل فاقد بودن از کلسترول و پایین آوردن مصرف چربی اشباع شده، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دریگر مشکلات گردش خون را کاهش می‌دهد.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای کاهش چربی‌های اشباع شده در برنامه غذایی روزانه، جایگزین کردن روغن هسته انگور بجای روغن‌های پخت و پز دیگر است.
  • روغن هسته انگور در کاهش میزان کلسترول مفید یا LDL و تری گلیسیرید یا نمک‌های آلی حاصل از ترکیب گلیسیرین و اسیدهای چرب، نقش بسزایی دارد.
  • روغن هسته انگور به دلیل دارا بودن عناصر و ترکیبات مفید در خود، به طور معجزه آسایی از عوارض قلبی به خصوص تصلب شرایین پیشگیری می‌کند.
  • به جهت کنترل و تنظیم سطح فشار خون، از روغن هسته انگور بهره گیرید.
  • ترکیبات موثر موجود در روغن هسته انگور، با کاهش التهاب و پیشگیری از تشکیل پلاک‌های مغزی، از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند.
  • روغن هسته انگور به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی به مبارزه علیه میکروب‌ها و سلول‌های سرطانی می‌پردازد. این روغن در پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ، سرطان پوست و پروستات بسیار موثر عمل می‌کند.
  • روغن هسته انگور باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می‌شود و نقش مهمی در تولید پاتن‌ها و خنثی کردن باکتری‌ها دارد.
  • روغن هسته انگور، یک گزینه عالی برای کاهش سطح کلسترول بد خون است. استفاده از این روغن باعث کاهش لیپوپروتئین‌های کم چگالی و سطوح کلسترول کلی بدن می‌شود.
  • روغن هسته انگور حاوی مقادیر بالایی کلسیم است و در طب سنتی به عنوان یک درمان خانگی موثر برای ضعف استخوانی می‌باشد.
  • بهبود و کنترل دیابت از دیگر خواص درمانی روغن هسته انگور در طب سنتی می‌باشد. روغن هسته انگور با افزایش انسولین در بدن و کاهش سطح قند خون بالا، به درمان دیابت کمک شایانی می‌کند.

آشنایی با خواص درمانی روغن هسته انگور برای پوست

  • یکی از خواص درمانی روغن هسته انگور در طب سنتی، کمک به کاهش و درمان جوش و آکنه است. این روغن به دلیل دارا بودن خاصیت ضد میکروبی در درمان این عارضه پوستی موثر است. روغن هسته انگور با دارا بودن ترکیبات موثر در خود به مبارزه علیه باکتری‌های ایجاد کننده‌ی جوش و آکنه شده و با نفوذ پذیری عمیق در پوست، باعث شفاف‌تر شدن هر چه تمام‌تر پوست می‌گردد. برای درمان این عارضه کافیست مقدار چند قطره از این روغن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
  • روغن هسته انگور باعث افزایش لطافت و حالت ارتجاعی پوست می‌شود. تحقیقات حاکی از آن است که استفاده مرتب و مداوم از روغن هسته انگور باعث افزایش لطافت، رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست می‌شود. همچنین این روغن در افزایش تاثیر مثبت ویتامین C و E بر سلامت پوست نقش بسزلیی دارد.
  • از دیگر خواص درمانی روغن هسته انگور در طب سنتی می‌توان به یکنواخت کردن رنگ پوست اشاره نمود. روغن هسته انگور حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام پروآنتوسیانیدین است. هنگامی که این آنتی اکسیدان به صورت مستمر و مرتب استفاده شود، رنگ پوست یکنواخت می‌گردد. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف خوراکی روغن هسته انگور، در بهبود علائم بیماری ملاسما موثر است. در بیماری ملاسما که با نام‌های دیگر کلوآسما و ماسک بارداری نیز شناخته شده است،فرد دچار لک‌های تیره بر روی پوست، به خصوص پوست صورت می‌شود. بنابراین خانم‌های باردار برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه پوستی می‌توانند به طور روزانه از این روغن استفاده کنند.
  • روغن هسته انگور می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند. روغن هسته انگور به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی از پوست در مقابل آسیب‌های اشعه فرابنفش محافظت می‌کند. بنابراین می‌توان از این روغن به طور روزانه در خانه و محیط بیرون استفاده نمود.
  • برای رفع التهابات پوستی، روغن هسته انگور را فراموش نکنید. طبق مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است که لینولئیک اسید موجود در روغن هسته انگور دارای خواص ضد التهابی است و به همین خاطر در کاهش التهاب در لایه‌های اپیدرمال و درمال موثر عمل می‌کند. همچنین نوعی از مولکو‌ل‌ها در این روغن به نام فیتواسترول‌ها موجود است که در کنترل واکنش التهابی پوست کارامد می‌باشند. بنابراین در صورت ابتلا به اختلال‌های التهابی مانند اگزما یا روزاسه، می‌توانید از روغن هسته انگور به دلیل خاصیت ضدالتهابی، برای درمان استفاده کنید.
  • از دیگر خواص درمان کنندگی روغن هسته انگور برای پوست، به خاصیت جوان کنندگی آن می‌توان اشاره نمود. روغن هسته انگور به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی از ایجاد چین و چروک ریز پوست پیشگیری می‌کند. برای این امر کافیست هر شب قبل از خواب مقدار دو الی سه قطره از این روغن را با یک قطره روغن سبزیجات مخلوط کنید و به پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت پنج دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
  • اگر به دنبال یک لایه بردار و درخشان کننده طبیعی پوست هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیران استفاده از روغن هسته انگور است. روغن هسته انگور با خاصیت لایه برداری پوست، باعث افزایش گردش خون در رگ‌ها شده و در نتیجه تحریک پوست برای تولید کلاژن بیشتر می‌شود. برای این امر کافیست مقدار دو الی سه قطره از روغن هسته انگور به همراه نصف قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. پوست را به مدت پنج دقیقه آرام ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشویید. این روش را سه بار در هفته تکرار کنید تا به نتایج عالی دست یابید.

روش استفاده از روغن هسته انگور برای پوست

  • روش استفاده از روغن هسته انگور برای پوست، با توجه به روش انتخابی شما می‌تواند ساده و یا دشوار باشد.
  • یک روش به این صورت است که پس از خریداری روغن، از آن به عنوان سرم صورت قبل از خواب استفاده کنید.
  • شما عزیزان می‌توانید برای حفظ رطوبت پوست مقدار یک قطره از این روغن را با کرم‌های مرطوب کننده مخصوص پوست صورت و بدن استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقدار چند قطره از این روغن را بر کف دست بریزید و با مالیدن دست‌ها به هم، کمی آن را گرم کنید.
  • برای استفاده از این روغن به جهت رطوبت دهی پوست، بهتر است از مقدار بیشتری روغن استفاده نمایید.
  • ترکیب روغن هسته انگور با اسانس‌های روغنی مانند روغن کندر یا اسطوخودوس، باعث نرم شدن پوست می‌گردد.
  • از ترکیب چند قطره اسانس سرو کوهی، کندر و اسطوخودوس با ۲۸ گرم روغن هسته انگور، ماسکی معطر و آرام بخش حاصل می‌شود. این ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
  • استفاده مداوم چند هفته روغن هسته انگور به صورت مایع یا کپسول خوراکی، در بهتر شدن ظاهر پوست نقش موثری دارد.

آشنایی با خواص درمانی روغن هسته انگور برای مو

  • از خواص درمانی روغن هسته انگور برای مو می‌توان به درخشش و شاداب کنندگی مو اشاره نمود. به طور طبیعی پوست سر ماده‌ای روغنی به نام سبوم را تولید می‌کند که این ماده در براق و سالم نگه داشتن موها موثر است. هنگامی که سن بالا می‌رود، این ماده کمتر تولید می‌شود و فرد با خشکی پوست سر و خشکی و شکنندگی موها مواجه می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که روغن‌های طبیعی و گیاهی مانند روغن پالم، روغن آرگان مراکشی، روغن مغزهای خوراکی و روغن هسته انگور دارای مواد نرم کنندگی طبیعی می‌باشند. این روغن‌ها برای بازگشت رطوبت به پوست سر و رفع وز مو بسیار موثرند. در این میان روغن هسته انگور جزء سبک‌ترین آنهاست و بدون اینکه موها را چرب و سنگین کند، نرمی و لطافت را به آنها بازمی‌گرداند.
  • روغن هسته انگور در مبارزه علیه شوره سر ناشی از خشکی پوست سر بسیار کارآمد است. لازم به ذکر است که این روغن نمی‌تواند شوره ناشی از علائم پسوریازیس و بیماری‌های پوستی دیگر مانند اگزما، درماتیت، عفونت قارچی، درماتیت سبورئیک یا انباشت آلودگی ناشی از شست و شوی کم را درمان کند. بنابراین برای درمان این نوع از شوره سر باید روش درمانی دیگری به کار گرفته شود.
  • برای رشد و تقویت موهایتان، استفاده از روغن هسته انگور گزینه‌ای عالی است. در طب سنتی برای درمان طبیعی طاسی سر از روغن هسته انگور استفاده می‌شود. روغن هسته انگور به دلیل دارا بودن لینولنیک اسید در تحریک رشد مو بسیار موثر است. همچنین این روغن حاوی فلانوئیدهاست که به عنوان آنتی اکسیدان‌های قوی شناخته می‌شوند. طبق مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است که فلانوئیدها در تقویت رشد مو بسیار موثر عمل می‌کنند. در یک تجربه عملی مشخص شد که تجویز مخلوطی از روغن جوجوبا، نعناع فلفلی، اکالیپتوس و روغن هسته انگور، در رشد مجدد موها برای فردی که مبتلا به طاسی قسمتی از سر شده بود، موثر واقع گردید. لازم به ذکر است که برای گرفتن نتایج مثبت به دنبال راه حل سریع نباشید و مداومت در مصرف این روش‌های طبیعی و خانگی را فراموش نکنید. البته استفاده از روغن‌های طبیعی دیگری مانند روغن زیتون و روغن نارگیل نیز برای گرفتن نتایج مطلوب موثر هستند، اما ممکن است حس چرب و سنگین شدن موهایتان باعث اذیتتان شود، در حالی که روغن هسته انگور بسیار سبک است و در طی مصرف دچار حس بد نخواهید شد. همچنین با مصرف این روغن، موهایتان مرطوب، محکم و درخشان خواهد شد. برای این منظور کافیست قبل از رفتن به حمام موها و پوست سرتان را با مقداری روغن هسته انگور پوشش دهید و پس از گذشت چهل الی شصت دقیقه، موهایتان را شامپو و آبکشی نمایید. دقت شود که از شامپوی مناسب برای نوع موهایتان و از آب ولرم برای آبکشی استفاده نمایید.

نکته‌ای که قبل از استفاده از روغن هسته انگور بایستی به آن توجه شود

قبل از استفاده از هر روغنی و روغن هسته انگور، ابتدا آن را در یک قسمت از پوست بدن خود مانند پشت بازو امتحان کنید و پس از ۲۴ ساعت و نداشتن هیچ گونه علائمی، از آن برای سایر نقاط استفاده نمایید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.