خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با خواص هسته و روغن هسته زردآلو در طب سنتی

 آشنایی با خواص هسته و روغن هسته زردآلو در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با خواص هسته و روغن هسته زردآلو در طب سنتی

زردآلو از میوه‌های خوشمزه فصول گرم سال است که به دلیل داشتن، طعم عالی، ارزش غذایی بالا و خواص درمانی بی‌نظیر دارای طرفداران زیادی می‌باشد. این میوه به خانواده گلسرخیان تعلق دارد و بیشتر در کشورهای مدیترانه‌ای و آسیایی رایج است.

در این مقاله سعی بر این داریم که شما عزیزان همراه را با خواص درمانی هسته و روغن هسته زردآلو در طب سنتی آشنا کنیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد استفاده و رضایت شما قرار گیرد. با ما همراه باشید.

کاشت میوه زردآلو، ریشه در دوران پیشا تاریخی دارد و به همین خاطر زردآلو جزء قدیمی‌ترین میوه‌ها محسوب می‌شود. در طب سنتی از تمامی قسمت‌های این میوه مانند هسته و روغن هسته آن، برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. هسته زردآلو به دلیل دارا بودن چربی‌های سالم، فیبر و آهن و ارزش غذایی بالا از فواید بیشماری برای بدن برخوردار است.

 روغن هسته زردآلو نیز بسیار مفید می‌باشد و برای هزاران سال یکی از مهمترین اسانس‌های دارویی به حساب می‌آمده است .از  روغن هسته زردآلو  برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و پخت و پز استفاده می‌شود. روغن هسته زردآلو دارای مواد روغنی است که به دلیل غنی بودن از اسیدهای چرب غیر اشباع و ترکیبات مفید در خود در حفظ سلامتی بدن، به خصوص پوست و مو بسیار کارآمد است. همچنین روغن هسته زردآلو سرشار از پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین E،  ویتامین A و مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. امروزه از روغن هسته زردآلو به دلیل دارا بودن خواص فراوان در تهیه  محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. برای بهره مندی از خواص این روغن برای پوست، باید روغن هسته زردآلو  استخراج شود و یا اینکه این روغن را به طور آماده از داروخانه‌ها و یا عطاری‌ها تهیه نمود. روغن هسته زردآلو به عنوان یک روغن حامل و اغلب به صورت یک عنصر فوق موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا برای حفظ خاصیت روغن زردآلو از روش پرس سرد استفاده می‌شود. با این روش استخراج، ارزش غذایی و خواص درمانی آن حفظ می‌شود و بر خلاف دیگر روش‌های روغن گیری، موجب کاهش فواید و عملکرد ترکیبات موجود در روغن نمی‌شود.

آشنایی با خواص درمانی هسته زردآلو برای بدن

  • بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، هسته زردآلو دارای طبعی گرم و خشک است و برگ و گل آن دارای طبعی سرد و خشک می‌باشد.
  • در طب سنتی، هسته زردآلو به عنوان یک تقویت کننده قوای جنسی معرفی شده است.
  • از هسته شیرین زردآلو می‌توان به عنوان یک میان وعده استفاده نمود.
  • در روسیه و ایالات متحده از هسته تلخ زردآلو برای درمان سرطان استفاده می‌شود. هسته زردآلو یک منبع عالی از ویتامین B و عنصری به نام آمیگدالین در خود است که توانایی کشتن سلول‌های سرطانی را دارد. مطالعات نشان می‌دهد که یک عامل ایجاد سرطان در بدن، نبودن ویتامین B در بدن است و هسته زردآلو با غنی بودن از این ویتامین از بدن در مقابل این بیماری محافظت می‌کند.
  • استفاده از هسته زردآلو یک گزینه عالی برای رفع مشکلات تنفسی است.
  • اگر از مشکل سوء هاضمه رنج می‌برید، از خواص درمانی هسته زردآلو غافل نشوید.
  • برای تنظیم فشار خون در طب چینی از هسته زردآلو استفاده می‌شود. هسته زردآلو به دلیل دارا بودن ویتامین B برای کاهش فشار خون بالا و تنظیم آن بسیار موثر عمل می‌کند.
  • هسته زردآلو دارای خواص ضد التهابی است و به همین دلیل یک درمان طبیعی و عالی برای ورم مفاصل است. با مصرف روزانه و مرتب این هسته کمک شایانی به این رفع این عارضه خواهید نمود. برای دریافت نتایج بهتر، از این دانه در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.
  • برای افزایش سیستم ایمنی بدن خود، هسته زردآلو را فراموش نکنید. با مصرف هسته زردآلو، سیستم ایمنی بدن بالا رفته و بدین ترتیب بدن به راحتی می‌تواند علیه عفونت بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه کند.
  • هسته زردآلو نظیر بادام دارای خواص افزایش غرایز جنسی می‌باشد.
  • طبق مطالعات انجام گرفته، این هسته دارای خواص تسکین کنندگی و ضد درد است. هسته زردآلو یک درمان طبیعی و خانگی برای بیماری آرتروز است. این دانه‌ها برای تسکین درد و کاهش علائم بیماری آرتریت روماتوئید مفید می‌باشد.
  • هسته زردآلو با کاهش کلسترول بد، به سلامت قلب و بدن کمک شایانی می‌کند. هسته زردآلو یک منبع بسیار عالی از چربی‌های اشباع نشده است و به همین دلیل در سلامت قلب و عروق بسیار کارآمد است.
  • از دیگر خواص درمانی هسته زردآلو می‌توان به سلامت و زیبایی هر چه تمام‌تر موها اشاره نمود.

نکته در مورد مصرف هسته زردآلو

در مصرف هسته زردآلو جانب احتیاط را رعایت کنید و از مصرف بی‌رویه آن پرهیز کنید. زیرا همانطور که گفتیم این هسته حاوی مقادیری آمیگدالین است که باعث تولید ماده‌ای تحت عنوان سیانید می‌شود. این ماده همانند سیانور عمل نموده و ممکن است در برخی افراد، اختلال تنفسی، فلج و حتی مرگ را منجر شود.

آشنایی با خواص درمانی روغن هسته زردآلو برای بدن

  • از خواص درمانی روغن هسته زردآلو در طب سنتی می‌توان به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی نظیر تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته قلبی اشاره نمود. روغن هسته زردآلو با کاهش فشار خون و سطح کلسترول مضر خون، به سلامت قلب کمک نموده و از انسداد شریان‌ها پیشگیری می‌کند.
  • استفاده از روغن هسته زردآلو، یک درمان عالی و طبیعی برای بیماری‌ها و مشکلات گوارشی می‌باشد. بنابراین برای درمان و پیشگیری از ابتلا به یبوست، نفخ، سندرم روده تحریک پذیر و سوء هاضمه از خواص بی‌نظیر این روغن غافل نشوید.
  • روغن هسته زردآلو به درمان مشکلات تنفسی نظیر آسم، برونشیت و سرفه کمک شایانی می‌کند.
  • برای پیشگیری از ابتلا به کم‌خونی از روغن هسته زردآلو استفاده کنید. زیرا این روغن سرشار از آهن است.
  • ماساژ دادن بدن با روغن هسته زردآلو، یک روش کاملا طبیعی و عالی برای رفع استرس و اضطراب است. زیرا این روغن دارای خواص آرامبخشی است و استفاده از آن هم برای بزرگسالان و هم کودکان بسیار مفید است. برای این منظور کافیست قبل از خواب مقداری از این روغن را بر روی بدن پوشش و به آرامی ماساژ دهید. با تکرار مداوم این روش خانگی شاهد نتایج مثبت و مطلوب خواهید بود.
  • در طب سنتی برای رفع اختلالات عصبی و روانی مانند افسردگی، استفاده از روغن هسته زردآلو توصیه می‌شود.
  • روغن هسته زردآلو با افزایش انرژی، در از بین بردن تنبلی، خستگی، بی‌حالیو ضعف بدن بسیار موثر عمل می‌کند.
  • روغن هسته زردآلو به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان در پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمن بسیار موثر است.
  • از دیگر خواص درمانی روغن هسته زردآلو برای بدن، تقویت سلامت چشم می‌باشد. روغن هسته زردآلو نیز مانند خود میوه‌ی آن، به سلامت چشم کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که این روغن حاوی مقادیر بالایی بتاکاروتن است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل شده و از آسیب‌های سلولی پیشگیری می‌کند. این آسیب‌ها از مهمترین دلایل برای ضعیف شدن بینایی و پیری چشم به شمار می‌روند. طی آزمایشاتی که در سال ۲۰۰۹ در دانشگاه پزشکی آمستردام صورت گرفت، دانشمندان به این نتیجه دست یافتند که بین کاهش خطر ابتلا به لکه زرد چشمی و آب مرواریدبا مصرف روغن هسته زردآلو، ارتباط بسیار نزدیکی وجود دارد.

نکته در مورد مصرف روغن هسته زردآلو

در طب سنتی بیشتر از این روغن برای استعمال خارجی استفاده می‌شود و مصرف خوراکی آن متداول نیست. در صورتی که این روغن عاری از آمیگدال باشد، مصرف خوراکی آن بلامانع است.  

آشنایی با خواص درمانی روغن هسته زردآلو برای پوست

  • از خواص درمانی روغن هسته زردآلو می‌توان به خاصیت مرطوب کنندگی آن اشاره نمود. استفاده از این روغن برای تمامی افراد به خصوص افراد دارای پوست خشک و حساس بسیار مفید است، زیرا این نوع پوست دچار مشکلاتی نظیر اگزما و ترک‌های پوستی می‌گردد. از عوامل مهمی که باعث خشکی پوست می‌شوند، می‌توان به شرایط آب و هوایی، افزایش سن، دمای نامناسب و شستشوی بیش از اندازه پوست اشاره نمود. برای رفع این مشکل کافیست هر شب قبل از خواب مقداری از این روغن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و به آرامی ماساژ دهید.
  • استفاده از روغن زردآلو، موجب تغذیه پوست می‌شود. روغن هسته زردآلو به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی متعدد در خود باعث سلامت و زیبایی پوست می‌گردد. بسیاری از روغن‌های درمانی توانایی نفوذ به لایه‌های عمیق پوست را ندارند و فواید آن فقط مربوط به لایه‌های سطحی پوست می‌شود. اما روغن هسته زردآلو با نفوذ به عمق پوست، تاثیر و ماندگاری چند برابری نسبت به دیگر روغن‌های درمانی دارد.
  • روغن هسته زردآلو دارای خواص ضد پیری است. روغن هسته زردآلو به دلیل غنی بودن از ویتامین A از پیری زودرس پوست پیشگیری کرده و با تولید سلول‌های جدید بر روی پوست، باعث تازه شدن لایه‌های سطحی پوست می‌گردد. با مصرف منظم و مداوم از روغن هسته زردآلو، سلول‌های جوان جای سلول‌های پیر را پر کرده و در نتیجه پوست جوان و شاداب می‌شود. همچنین مصرف مداوم این روغن، باعث پر شدن صورت، کاهش خطوط ریز پوست و رفع چین و چروک می‌گردد.
  • برای رفع لک‌های پوستی، از فواید روغن هسته زرآلو غافل نشوید. این روغن طبیعی با کاهش و رفع لک‌های پوستی، باعث بهبود رنگ پوست شده و از دیده شدن پوست به صورت تیره روشن پیشگیری می‌کند.
  • یک درمان طبیعی و خانگی برای جوش و آکنه و تسکین علائم روزاسه، استفاده از روغن هسته زردآلو است. منابع متعددی حاکی از آن است که روغن هسته زردآلو دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسدیهای چرب ضروری است و به همین خاطر در رفع این عارضه‌های پوستی بسیار موثر عمل می‌کند. روغن هسته زردآلو با کاهش استرس‌های پوستی از عود و تشدید علائم بیماری‌های پوستی مزمن پیشگیری می‌کند.
  • روغن هسته زردآلو به عنوان یک محافظ برای پوست عمل می‌کند. همانطور که اشاره نمودیم، این روغن حاوی ویتامین A است و این ویتامین با تسریع گردش سلولی باعث مقاوم شدن پوست علیه آسیب‌های اکسیداتیو می‌شود. با مصرف روزانه از این روغن پوست تغذیه شده و به درستی عمل می‌کند. همچنین روغن هسته زردآلو به دلیل غنی بودن از ویتامین B17 به مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد پرداخته و از پوست در مقابل آنها محافظت می‌کند.
  • فیشیال پوست با روغن زردآلو به این صورت است: ابتدا دوش آب گرم بگیرید تا بخار باعث باز شدن منافذ پوستتان گردد، در حین حمام کردن از یک پاک کننده ملایم که حاوی سبوم نیست برای پاکسازی منافذ باز پوست استفاده کنید. چند قطره روغن هسته زردآلو در داخل مرطوب کننده مورد استفاده‌ی خود بریزید. مرطوب کننده را بر روی پوست پوشش دهید و سپس حوله‌ای که با آب داغ مرطوب کرده‌اید را روی پوست خود قرار دهید، اجازه دهید ده دقیقه به همین صورت باقی بماند و سپس حوله را از روی پوست خود بردارید.

آشنایی با خواص درمانی روغن هسته زردآلو برای مو

  • استفاده از روغن هسته زردآلو باعث تغذیه موها می‌گردد و چندین ماده مغذی و مواد معدنی را به موها می‌رساند. در طب سنتی روغن هسته زردآلو به عنوان بمب اسیدهای چرب ضروری شناخته شده است. این روغن حاوی روغن امگا۳، امگا۶ و امگا۹ می‌باشد و دارای خواص ضدالتهابی می‌باشد. این روغن به دلیل سرشار بودن از مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها موجب تقویت فولیکول‌ها و ساقه موها شده و از ریزش و تضعیف آنها پیشگیری می‌کند.
  • روغن هسته زردآلو به دلیل دارا بودن ویتامین C در خود، از ریزش مو و تشدید این وضعیت ناخوشایند پیشگیری می‌کند. برای این امر کافیست به اندازه و مرتب مقداری از این روغن را بر پوست سر و موهایتان پوشش و کمی ماساژ دهید.
  • روغن هسته زردآلو حاوی اسید لینولئیک است. این اسید چرب موجب افزایش رشد موها می‌شود. اگر دچار خشکی پوست سر نیز هستید، از این روغن استفاده کنید، زیرا این روغن علاوه بر تقویت رشد مو، رطوبت را نیز به آن باز خواهد گرداند.
  • روغن هسته زردآلو یک درمان موثر برای شوره سر است. با استفاده مرتب و منظم از این روغن شاهد رفع این عارضه خواهید بود.
  • روغن هسته زردآلو یک جایگزین عالی برای ژل موها می‌باشد. با استفاده از این روغن، علاوه بر حالت دهی به موهایتان، موجب تقویت آنها نیز می‌شوید.

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.