خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با روغن زنجبیل و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با روغن زنجبیل و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با روغن زنجبیل و خواص درمانی آن در طب سنتی

آیا تا به حال در مورد خواص درمانی روغن زنجبیل چیزی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید این روغن ارزشمند چگونه به دست می‌آید؟ در این مقاله سعی بر این داریم که شما عزیزان همراه را با روغن زنجبیل و خواص درمانی آن درطب سنتی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

روغن زنجبیل از ریشه‌ی گیاه زنجبیل به دست می‌آید. زنجبیل یکی از مفیدترین گیاهان دارویی است که در طب سنتی از آن برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می‌شود. از جمله فرآورده‌های زنجبیل می‌توان به روغن زنجبیل اشاره نمود که از آن می‌توان هم به صورت موضعی و هم خوراکی استفاده نمود. گیاه زنجبیل به تنهایی روغن ندارد و به جهت بهره‌مندی از خواص آن به صورت روغن، زنجبیل را با روغن‌های حامل نظیر روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب می‌کنند. روغن زنجبیل دارای رایحه‌ای دلپذیر است و دارای کاربردهای گوناگونی می‌باشد. در طب سنتی از این روغن برای سلامت و تقویت پوست، مو و… استفاده می‌شود. روغن زنجبیل کاملا طبیعی و گیاهی است و استفاده از آن عوارض جانبی ندارد و تمامی افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

روغن زنجبیل همانند سایر روغن‌های گیاهی، غلیظ است. روغن زنجبیل از ریزوم زنجبیل حاصل می‌شود و دارای ترکیباتی نظیر زینگرون، بیسابولن، کامپن، بتا فلاندرن، بورنئول و سینئول آلفا پینن می‌باشد. همچنین این روغن حاوی مقادیر کمی از پتاسیم، مس، منگنز، منیزیم و ویتامین C است. این روغن به رنگ زرد است و همانند ریزوم زنجبیل رایحه‌ای متمایز دارد که می‌توان آن را گرم یا تند توصیف نمود. استفاده از این روغن برای فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان بسیار مناسب است.

آشنایی با خواص درمانی روغن زنجبیل در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی روغن زنجبیل، تسهیل هضم غذا است. روغن زنجبیل به دلیل دارا بودن ترکیبات مفید در خود، علاوه بر کمک به بدن در جذب مواد مغذی، به دلیل دارا بودن آنزیم‌های طبیعی، روند هضم را آسان می‌کند. استفاده از این روغن باعث آرامش عضلات دستگاه گوارش و پیشگیری از ایجاد گاز و نفخ می‌گردد.
  • استفاده از روغن زنجبیل در برطرف شدن ناراحتی‌های معده نقش موثری دارد.
  • روغن زنجبیل به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریالی، در درمان اسهال ناشی از وجود باکتری‌ها بسیار موثر است.
  • تحقیقات حاکی از آن است که روغن زنجبیل در تسکین علائم ناشی از مسمومیت غذایی نقش بسزایی دارد.
  • روغن زنجبیل دارای خواص ضد عفونی کنندگی است، بنابراین در طب سنتی به عنوان یک ماده‌ی ضد عفونی کننده شناخته شده است. روغن زنجبیل در رفع عفونت‌های ناشی از میکرو ارگانیسم‌ها و باکتری‌ها بسیار کارآمد است. در واقع وجود برخی ترکیبات شیمیایی در روغن زنجبیل به بدن کمک می‌کند تا به مبارزه علیه میکروب‌ها بپردازد. روغن زنجبیل به خصوص در رفع باکتری‌های موجود در محیط، غذاها، روده‌ها و باکتری‌هایی که باعث ایجاد تب، اسهال و گرفتگی معده می‌شوند، بسیار موثر عمل می‌کند. همچنین ممکن است این روغن در از بین بردن ویروس همگام سازی تنفسی نیز نافع باشد.
  • برای درمان مشکلات تنفسی از فواید روغن زنجبیل غافل شوید. استنشاق روغن زنجبیل، به پاکسازی مخاط گلو و ریه‌ها کمک شایانی می‌کند. بنابراین استفاده از این روغن برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و یا مشکلات حادتر نظیر برونشیت یا آسم، بسیار موثر است. همانطور که می‌دانیم، فرد مبتلا به بیماری آسم، تورم ریه‌ها، تولید بیش از حد مخاط و اسپاسم عضلات را تجربه می‌کند و خاصیت ضد التهابی روغن زنجبیل باعث می‌گردد، التهاب ریه‌ها کاهش و مجاری هوا باز گردد. مطالعات نشان می‌دهد که این روغن در پاکسازی هر گونه التهاب، سوزش یا عفونت در مجاری تنفسی بسیار کارآمد است.
  • کاهش التهاب از دیگر خواص درمانی روغن زنجبیل در طب سنتی می‌باشد. رخ دادن التهابات در بدن، یک امر طبیعی است. گاهی مواقع بدن با نشان دادن واکنش بیش از حد نسبت به التهابات، باعث آسیب به بافت‌های سالم و حاد شدن التهابات می‌شود که در این هنگام بدن با درد، نفخ، تورم و سایر ناراحتی‌ها مواجه می‌شود. در هنگام بروز التهابات، بایستی فرد با مصرف کافی غذاهای ضدالتهابی، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. یکی از گیاهانی که در این زمان می‌توان از آن استفاده کرد، روغن زنجبیل است. روغن زنجبیل دارای یک ماده‌ی ضدالتهابی به نام زینگرون است که مسئول کاهش میزان التهاب در بدن می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد، روغن زنجبیل در کاهش میزان پروستاگلاندین‌ها بسیار موثر است.
  • مصرف روغن زنجبیل باعث سلامت و بهبود عملکرد دستگاه قلبی عروقی می‌گردد. مصرف این روغن باعث کاهش سطح کلسترول بد خون، پیشگیری از لخته شدن خون، کاهش فشار خون و در نتیجه سلامت قلب می‌گردد.
  • مطالعات نشان می‌دهد، روغن زنجبیل دارای خواص ضد افسردگی است. در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که موش‌های استرس زا در مقابل استنشاق روغن زنجبیل، استرس کمتری دارند و کمتر رفتارهای شبیه به افسردگی را از خود نشان می‌دهند. در واقع این روغن باعث فعال شدن سروتونین و کاهش اضطراب می‌شود.
  • روغن زنجبیل به دلیل تقویت گردش خون در بدن، به عنوان یک مسکن ضد درد عمل می‌کند. مطالعات حاکی از آن است که مصرف این روغن در روزهای نخست قاعدگی، در کاهش درد و شدت گرفتگی قاعدگی نقش بسزایی دارد. استفاده از این روغن می‌تواند یک درمان قدرتمند برای خانم‌هایی باشد که دیسمنوره یا همان قاعدگی دردناک را تجربه می‌کنند. برای استفاده از این روغن دو روش وجود دارد که به صورت ماساژ و آروماتراپی انجام می‌شود. برای روش ماساژ به این صورت عمل کنید که مقدار چند قطره از روغن زنجبیل را با روغن‌های حامل نظیر روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن آووکادو مخلوط کنید و آن را روی منطقه مورد نظر پوشش و ماساژ دهید. برای روش آروماتراپی نیز، چند قطره از روغن زنجبیل را در دستگاه بخور بریزید و بخار آن را استنشاق کنید. با استنشاق بخار، روغن شروع به تسکین درد می‌کند. روشی دیگر نیز به این صورت است که چند قطره از روغن را روی دستتان بریزید و به طور مستقیم آن را استنشاق کنید.
  • روغن زنجبیل باعث بهبود عملکرد کبد می‌شود. محققان به این موضوع دریافتند که روغن زنجبیل می‌تواند در تولید چربی روی کبد تاثیر شگفتی بگذارد. استفاده از روغن زنجبیل با پیشگیری از ذخیره چربی، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد. همچنین این روغن قادر است فیبروز کبد را که باعث کاهش جریان خون به کبد می‌شود، را بهبود و سم‌زدایی را تا حد بالایی کاهش دهد. در واقع مصرف روغن زنجبیل باعث کاهش التهاب و تامین آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن می‌شود.
  • اگر به فکر کم کردن وزن و لاغری هستید، روغن زنجبیل یک گزینه‌ی عالی برای رسیدن به نتیجه مطلوب است. از مهمترین فواید روغن زنجبیل، جذب مواد مغذی و حمایت از هضم است. روغن زنجبیل باعث جذب بهتر ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود و با حمایت از انرژی سلولی بدن، در کاهش وزن تاثیر بسزایی دارد. جینجرول از ترکیبات بسیار مهم موجود در روغن زنجبیل است که دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی می‌باشد. در واقع این فرآیند باعث کاهش درد و تورم شده و در سوزاندن کالری به شما کمک شایانی می‌کند.

آشنایی با خواص درمانی روغن زنجبیل برای پوست و مو

  • از خواص درمانی روغن زنجبیل برای پوست، می‌توان به درمان و رفع جوش و آکنه اشاره نمود. اگر شما نیز جزء آن دسته افرادی هستید که پوستتان مستعد جوش و آکنه است و راه‌های مختلفی را برای درمان و رفع آن امتحان کرده‌اید و به نتیجه نرسیده‌اید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان استفاده از روغن زنجبیل است. روغن زنجبیل با دار بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی قوی به مبارزه علیه باکتری‌های ایجاد کننده‌ی جوش و آکنه می‌پردازد و روند بهبودی را تسریع می‌بخشد. استفاده از ماسک روغن زنجبیل به همراه آلوئه‌ورا و لیمو ترش  شما را در این امر یاری خواهد نمود. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به یک قطره روغن زنجبیل، دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا و دو الی سه قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و پس از ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک به طور مداوم و منظم استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.
  • از دیگر خواص درمانی روغن زنجبیل برای پوست، می‌توان به خاصیت جوان سازی پوست اشاره نمود. روغن زنجبیل باعث بهبود گردش خون در پوست شده و به دلیل دارا بودن خاصیت ضد پیری، در پیشگیری و رفع چین و چروک پوست بسیار موثر عمل می‌کند. برای این منظور می‌توانید از ماسک ضد چروک روغن زنجبیل که ترکیبی از سفیده تخم‌مرغ، عسل و روغن زنجبیل است، استفاده کنید. برای تهیه این ماسک شگفت انگیز به این صورت عمل کنید که در ظرفی یک عدد سفیده تخم‌مرغ، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و یک قطره روغن زنجبیل بریزید. مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. ترکیب حاصل شده را برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمان ذکر شده با آب ولرم شستشو دهید.
  • روغن زنجبیل با تحریک گردش خون در بدن، به درمان سلولیت کمک شایانی می‌کند. اگر شما نیز جزء آن دسته افرادی هستید که از این عارضه‌ی پوستی رنج می‌برید و به دنبال روشی برای رهایی از آن هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ماسک روغن زنجبیل به همراه روغن بادام است. برای تهیه این ماسک به ده قطره روغن زنجبیل و یک چهارم فنجان روغن بادام نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و از آن برای ماساژ نواحی مورد نظر استفاده کنید. این روش را هر شب قبل از خواب انجام دهید تا نتایج دلخواه حاصل گردد.
  • درمان سریع زخم‌ها از دیگر خواص درمانی روغن زنجبیل برای پوست است. روغن زنجبیل به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریال و ضد عفونی کنندگی در درمان و تسکین هر چه سریع‌تر زخم‌های پوستی نقش بسزایی دارد.
  • روغن زنجبیل سرشار از مواد مغذی است که با افزایش گردش خون در سطح پوست سر باعث تقویت هر چه‌تمام‌تر فولیکول‌های مو شده که این امر در افزایش رشد موی سر بسیار موثر است.برای این امر استفاده از ماسک روغن زنجبیل به همراه روغن حامل توصیه می‌گیرد. برای تهیه این ماسک تقویت کننده‌ی مو، به دو قاشق غذاخوری روغن زنجبیل به همراه شش قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن جوجوبا نیاز داریم. دو روغن را با یکدیگر ترکیب کنید و از آن برای پوشش دهی موها و پوست سر استفاده کنید. ابتدا کمی روغن را روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید و سپس اجازه دهید بیست دقیقه باقی بماند و سپس موهایتان را شامپو و آبکشی کنید.
  • روغن زنجبیل به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی قوی در درمان شوره سر بسیار موثر است. یک روش خانگی و طبیعی برای رهایی از این عارضه، استفاده از ماسک ضد شوره روغن زنجبیل به همراه روغن حامل مانند روغن زیتون یا نارگیل است. مقدار یک قطره از روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل ترکیب کنید و از آن برای ماساژ پوست سر استفاده کنید و سپس موها را شامپو آبکشی کنید.

عوارض جانبی مصرف روغن زنجبیل

  • عوارض جانبی روغن زنجبیل، بسیار نادر است، اما در صورت مصرف بی رویه از این روغن ممکن است دچار سوزش سر دل، اسهال و سوزش دهان شوید.
  • خانم‌های باردار از مصرف بیش از یک گرم در روز روغن زنجبیل پرهیز نمایند و به طور کلی قبل از مصرف این روغن، حتما با پزشک مشورت نمایند.
  • برای درمان حالت تهوع، سردرد و گرفتگی معده‌ در کودکان بالای دو سال، می‌توان از این روغن استفاده نمود، اما قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.
  • استفاده از این روغن برای افرادی که دارویهای رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنند، پیشنهاد نمی‌شود، زیرا باعث خونریزی می‌گردد.
  • مصرف این روغن برای افراد دیابتی توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است باعث کاهش سطح قند خون شود.
  • اگر داروهای مختص فشار خون استفاده می‌کنید، از مصرف روغن زنجبیل پرهیز کنید، زیرا مصرف این روغن باعث کاهش و بهم خوردن کنترل سطح فشار خون می‌شود.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.