خانه دسته‌بندی نشده عرق شاتره و خواص درمانی آن در طب سنتی

عرق شاتره و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
عرق شاتره و خواص درمانی آن در طب سنتی

شاتره گیاهی علفی است که از آن به نام‌هاییی نظیر بقله الملک، شاه ترج و پیت پایارا یاد می‌شود. گیاه شاتره را در آغاز زمان گلدهی جمع آوری می‌کنند. گیاه شاتره در آب و هوای معتدل به خوبی رشد می‌کند. این گیاه دارای گل‌هایی با رنگ‌هایی متفاوت است و از زمان‌های دور تا به الان از آن در طب سنتی در درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات استفاده می‌شود. استرالیا، انگلستان، فرانسه، اسپانیا اتریش و امریکا از جمله کشورهایی هستند که در آن مصرف شاتره شایع‌تر است. از خواص دارویی شاتره می‌توان به کاهش کلسترول و فشار خون اشاره نمود. در طب سنتی از بیشتر قسمت های گیاه شاتره مانند ساقه، ریشه و گل آن استفاده می‌شود. شاتره سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها بوده و به همین خاطر از آن به عنوان داروی شفابخش یاد می‌شود.

در طب سنتی از گیاه خشک شده‌ی شاتره برای تهیه دمنوش استفاده می‌شود. برای تهیه این دمنوش به یک الی دو قاشق چایخوری گیاه خشک شده شاتره و یک لیوان آب جوش نیاز داریم. مواد را در داخل قوری بریزید و آن را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن، دمنوش را از صافی عبور داده و نوش جان کنید. از این دمنوش دو الی سه بار در روز مصرف نمایید و شاهد خواص بی‌نظیر آن باشید. استفاده از دمنوش گیاهی شاتره در درمان و از بین بردن انگل‌های روده بسیار مفید و موثر است.

عرق شاتره

عرق شاتره یکی از فراورده‌های گیاه شاتره است که از خواص دارویی بسیار بالایی برخوردار است. در طب سنتی از عرق شاتره برای رفع بسیاری از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود و به همین دلیل خرید عرق شاتره توصیه فراوان می‌شود. شما عزیزان نیز برای خرید آنلاین عرق شاتره می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

عرق شاتره چیست؟

عرق شاتره، آب یا عصاره‌ی غلیظ حاصل از گیاه شاتره است که از طریق روش تقطیر حاصل می‌شود.

طبع عرق شاتره

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی طبع عرق شاتره سرد و خنک است. بنابراین استفاده از این عرق گیاهی برای افراد دارای طبع گرم توصیه می‌شود و افراد سرد مزاج بهتر است این عرق گیاهی را به همراه مصلح آن استفاده نمایند. مصلح عرق شاتره عرق کاسنی است.

آشنایی با خواص درمانی عرق شاتره در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی عرق شاتره، کمک به سلامت کبد است. در واقع خواص درمانی عرق شاتره برای کبد، پیشگیری و درمان بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با کیسه صفرا و التهابات کبد است. مصرف مرتب و به اندازه‌ی عرق شاتره باعث بهبود عملکرد کبد شده و از تولید و تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا پیشگیری میکند. ترکیب ضد اسپاسم مفصل کیسه صفرا، از عنوان‌هایی است که می‌توان برای عرق شاتره به کار برد.
  • یکی از اصلی‌ترین کاربردهای عرق شاتره در طب سنتی، سلامت پوست است. از جمله خواص درمانی عرق شاتره برای پوست، کمک به درمان جوش و آکنه است. جوش و آکنه یکی از مشکلات پوستی است که به دلایل مختلف ایجاد می‌گردد. اگر شما نیز جزء آن دسته از افرائی هستید که به جوش و آکنه دست به گریبان هستید و روش‌های مختلفی را برای درمان امتحان کرده‌اید اما به نتیجه نرسیده‌اید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان استفاده از عرق شاتره است. مصرف عرق شاتره باعث پاکسازی پوست شده و با درمان جوش و آکنه، به پوست شما زیبایی و درخشندگی را هدیه می‌دهد. برای این منظور می‌توانید از این عرق گیاهی هم به صورت خوراکی بر اساس روش مصرف، و هم به صورت موضعی استفاده نمایید. برای مصرف عرق شاتره به صورت موضعی به این صورت عمل نمایید که ابتدا پوست خود را با شوینده مناسب بشویی و خشک نمایید، سپس با کمک یک تکه پنبه مقداری از آن را روی پوست خود پوشش دهید. این روش را هر شب قبل از خواب تکرار کنید تا نتایج مطلوب و دلخواه حاصل شود. روشی دیگر برای درمان این عارضه پوستی استفاده از عرق گیاهی شاتره به همراه ژل آلوئه‌ورا، عسل و آب لیمو ترش تازه است. برای تهیه این ماسک خانگی به یک قاشق غذاخوری عرق شاتره، یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا، نصف قاشق غذاخوری عسل و نصف قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن برای پوشش دهی پوست خود استفاده نمایید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده نمایید. لازم به ذکر است قبل استفاده از ماسک و عرق شاتره بر روی پوست خود، ابتدا یک مقدار از آن را بر روی یک نقطه از دست خود پوشش دهید و در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیتی، استفاده از آن برای پوست صورت بلامانع است.
  • عرق شاتره دارای خواص ضد التهابی است و به همین دلیل در طب سنتی استفاده از آن برای بهبود تورم، رفع قرمزی، درمان زخم‌ها و درد پوست توصیه می‌شود.
  • یک درمان طبیعی و خانگی برای رفع بیماری پسوریازیس، استفاده از عرق گیاهی شاتره است. برای رفع این عارضه پوستی کافیست علاوه بر مصرف خوراکی این عرق گیاهی، از آن دو بار در روز به صورت موضعی نیز استفاده نمایید.
  • یک درمان طبیعی و خانگی برای رفع خارش، استفاده از عرق گیاهی شاتره است. کافیست از این عرق گیاهی برای پوشش دهی منطقه مورد نظر استفاده کنید.
  • عرق گیاهی شاتره به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی، از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت نموده و از چین و چروک پوست پیشگیری می‌کند. بنابراین از دیگر خواص درمانی عرق شاتره برای پوست، خاصیت ضد پیری و جوان سازی می‌باشد.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای کاهش فشار خون بالا، استفاده از عرق گیاهی شاتره است. عرق شاتره با تنظیم فشار خون و ضربان قلب، به سلامت و بهبود عملکرد قلب کمک شایانی می‌کند.
  • عرق گیاهی شاتره با دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود، به عنوان دیورتیتیک عمل می‌کند. این عرق گیاهی با داشتن خاصیت ادرار آوری، در دفع آب اضافی، سموم و مواد زائد از بدن بسیار موثر عمل می‌نماید.
  • عرق شاتره دارای خواص آنتی باکتریال قوی است. این خاصیت باعث شده که این عرق گیاهی در از بین بردن و کشتن باسیل‌ها و عفونت‌های استاف موثر عمل نماید.
  • همانطور که در بالا اشاره نمودیم، عرق شاتره دارای خواص ضد التهابی است. این خاصیت باعث شده است که در طب سنتی از آن برای درمان بیماری آرتریت استفاده شود. عرق شاتره علاوه بر بهبود بیماری آرتریت در درمان سایر بیماری‌های مفصلی نیز موثر است.
  • عرق گیاهی شاتره این توانایی را دارد که درمان و رفع مشکلات و اختلالات دستگاه گوارش بسیار موثر عمل نماید. از جمله خواص عرق شاتره در دستگاه گوارش می‌توان به درمان یبوست، اسهال، رفع نفخ و درد شکم و بهبود تحریکات دستگاه گوارش اشاره نمود.
  • عرق گیاهی شاتره سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین خاطر یک گزینه‌ی عالی برای پاکسازی کبد و خون به شمار می‌رود.
  • عرق گیاهی شاتره اشتها آور است و به افزایش وزن افراد لاغر کمک شایانی می‌کند.
  • یک روش طبیعی برای رفع غلظت خون استفاده از عرق شاتره است.
  • ضد اسپاسم بودن از دیگر خواص درمانی این عرق گیاهی است. اسپاسم عضلانی در اثر گرفتگی ناگهانی عضلات و غیر ارادی بودن آن‌ها رخ می‌دهد. این مشکل دردناک اکثرا بر اثر ورزش سنگین، گرفتگی عروق، فشار روانی و کمبود مواد معدنی به وجود می‌آید. یکی از روش‌های پیشگیری از ایجاد این ناراحتی، مصرف مایعات می‌باشد. عرق شاتره یکی از عرقیاتی است که در طب سنتی مصرف آن برای تامین آب مورد نیاز بدن توصیه می‌شود. استفاده منظم و به اندازه‌ی عرق شاتره باعث پیشگیری از ایجاد گرفتگی عضلات می‌شود.
  • درمان تپش قلب بالا از دیگر خواص درمانی عرق شاتره در طب سنتی می‌باشد. ضربان غیر طبیعی قلب، یا احساس تپش آن در گلو، یکی از نشانه‌های تپش قلب بالا می‌باشد. تپش قلب بالا در صورتی که ادامه‌دار و خیلی شدید باشد، باید درمان گردد. برای این منظور مصرف برخی داروها باعث آرام و منظم شدن تپش قلب می‌شوند. در طب سنتی مصرف برخی عرقیات گیاهی نیز توصیه می‌شود که اثری بهتری بر روی درمان تپش قلب دارند. عرق شاتره جزء یکی از عرقیات گیاهی است که از این امر مستثنی نیست. مصرف عرق شاتره باعث آرامش شده و ریتم تپش قلب را منظم می‌کند.
  • عرق شاتره یک درمان عالی برای بیماری جذام است.
  • عرق شاتره نشاط آور است و باعث افزایش انرژی می‌گردد.
  • تقویت بینایی و پاکسازی چشم از دیگر خواص درمانی عرق شاتره است.
  • تحقیقات حاکی از ان است که عرق شاتره در کاهش قند خون و تنظیم سطح قند خون در افراد دیابتی بسیار موثر است.
  • عرق شاتره به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم غذا کمک می‌کند. عرق شاتره باعث بهبود ترشح آنزیم‌های گوارشی، و هضم بهتر غذا می‌شود.
  • عرق شاتره به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد.
  • آنتی اکسیدان‌های موجود در عرق شاتره باعث محافظت از بافت سلول‌ها در مقابل رادیکال‌های آزاد شده و بدین ترتیب از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌شود.

خواص عرق شاتره و عرق کاسنی

  • عرق شاتره و عرق کاسنی هر کدام به تنهایی از خواص درمانی بسیار بالایی برخوردار هستند اما ترکیب این دو عرق باهم تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. فقط نکته قابل توجه این است که در مصرف این ترکیب جانب احتیاط رعایت، و از مصرف بیش از حد آن پرهیز شود.
  • با مصرف عرق شاتره به همراه عرق کاسنی بدن خود را در مقابل بیماری‌ها مقاوم کنید.
  • عرق شاتره و عرق کاسنی دارای خواص تب بری می‌باشند. بنابراین یک روش طبیعی برای پایین آوردن تب، استفاده از ترکیب عرق شاتره به همراه عرق کاسنی است.
  • مصرف بیش از حد عرق کاسنی به دلیل داشتن طبع سرد، اختلالاتی را در بدن به دنبال دارد. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به ایمن عوارض بهتر است عرق کاسنی با عرق شاتره ترکیب شود تا طبعی معتدل پیدا کنند.
  • مصرف عرق کاسنی به همراه عرق شاتره در دفع سموم از کبد و پاکسازی آن نقش بسزایی دارد.
  • درمان التهابات معده و پاکسازی مجاری ادراری از دیگر خواص درمانی عرق شاتره به همراه عرق کاسنی می‌باشد.
  • مصرف عرق شاتره به همراه عرق کاسنی در رفع زردی پوست بسیار موثر است.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای کاهش کلسترول بد خون استفاده از ترکیب عرق شاتره و عرق کاسنی است. این دو عرق گیاهی با رقیق کردن خون باعث کاهش کلسترول خون موجود در رگ‌ها و کبد می‌شود.

روش مصرف عرق شاتره

عرق شاتره بهتر است قبل از هر وعده غذایی به میزان یک فنجان مصرف شود. ترکیب عرق شاتره و عرق کاسنی نیز به این صورت است که هر کدام را به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب، و میل نمایید.  مصرف عرق شاتره برای بزرگسالان سه بار در شبانه روز می‌باشد.برای کودکان نیز باید مطابق توصیه‌ها سه وعده و هر بار نصف استکان قبل از هر وعده‌ی غذایی باشد. اگر دارای مشکلات کبدی هستید، بایستی نیم ساعت قبل از هر وعده‌ی غذایی میزان یک استکان از این عرق گیاهی را میل کنید.

عوارض مصرف عرق گیاهی شاتره

  • در مصرف عرق گیاهی شاتره جانب احتیاط را رعایت نمایید. مصرف بیش از اندازه از آن می‌تواند سمی باشد.
  • مصرف بیش از حد عرق گیاهی شاتره موجب بروز اختلالات و مشکلاتی نظیر تنگی نفس، لرزش، تشنج، بی حسی بدن، اسهال شدید و گرفتگی عضلات می‌شود.
  • خانم‌های باردار و شیرده بدون مشورت با پزشک از مصرف این عرق گیاهی جدا خودداری نمایند.
  • بهتر است افراد سرد مزاج از مصرف عرق گیاهی شاتره به دلیل دارا بودن سرد ی آن خودداری نمایند تا از ابتلا به عوارض احتمالی پیشگیری شود.
  • حتما قبل از استفاده از عرق گیاهی شاتره به عنوان درمان، در مورد دوز مصرفی آن با پزشک متخصص، یا یک متخصص طب سنتی مشورت نمایید.
  • مصرف بیش از اندازه‌ی عرق شاتره باعث آسیب به ریه می‌شود و بهتر است به همراه مصلح آن مصرف گردد.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.