خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با گیاه بابا آدم و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با گیاه بابا آدم و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با گیاه بابا آدم و خواص درمانی آن در طب سنتی

بابا آدم گیاهی است بلند و دوساله، که اکثرا در زمین‌های آهکی می‌روید. ساقه‌ی این گیاه راست و پر شاخ و بال است. بلندی این گیاه از ۸۰ سانتی‌متر تا ۲۰ متر می‌باشد. برگ‌های گیاه بابا آدم بسیار درشت، ساده و بیضی شکل است که رنگ قسمت زیر برگ مایل به سفید و سطح روی آن سبز است. گل‌های بابا آدم در اوایل ماه‌های تابستان سال دوم باز می‌شوند که به صورت کلاپرک‌های متعددی در نوک ساقه‌ها واقع شده‌اند. رنگ گل‌ها گاه سفید، و گاهی مایل به بنفش است که در اطراف چندین برگ به صورت شاخک وجود دارد. میوه گیاه بابا آدم پس از رسیدن به صورت فندقی با ۳ یا ۴ سطح به رنگ زرد حنایی می‌باشد. این گیاه به صورت خودرو در اروپا و آمریکا و در ایران در اطراف تهران، البرز، رودبار، تفرش و جاده چالوس مشاهده می‌شود. باردان، فیل گوش، لوف و آراقیطون از دیگر نام‌های این گیاه می‌باشند.

گیاه بابا آدم از خواص دارویی بسیار زیادی برخوردار است و در طب سنتی از ریشه، دانه و گاهی برگ آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. صدها سال است که در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا از گیاه بابا آدم برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. در طب سنتی چینی از ریشه، دانه و برگ‌های گیاه بابا آدم استفاده می‌شود. ریشه گیاه بابا آدم دارای ترکیبات و عناصر مفید در خود است که از نظر طب سنتی چینی، ریشه این گیاه باعث سم‌زدایی خون، افزایش گردش خون در بدن، بهبود کیفیت بافت پوست و درمان بیماری‌ها و ناراحتی‌های پوستی مانند اگزما می‌گردد. همچنین ریشه گیاه بابا آدم دارای خواص آنتی اکسیدانی و ترکیبات ضد دیابتی می‌باشد.

مواد معدنی موجود در ریشه بابا آدم

ریشه گیاه بابا آدم سرشار از مواد معدنی و مغذی مانند پتاسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، مس، منگنز، کلسیم، روی، سلنیوم، ویتامین C، کولین، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، ویتامین K و ویتامین B6 است. در ۱۰۰ گرم ریشه گیاه بابا آدم ۷۲ کیلوکالری انرژی، ۱۷٫۳۴ گرم کربوهیدرات، ۱٫۵۳ گرم پروتئین و ۰٫۱۵ گرم چربی موجود است.   مصرف ریشه گیاه بابا آدم به صورت جوشانده یا دم کرده می‌باشد.

انواع گیاه بابا آدم

از گیاه بابا آدم حدود ۷۰ گونه وجود دارد که تمامی این گونه‌ها برای رشد و نمو، به محیط گرم و مرطوب نیاز دارند. در اینجا ما به معرفی سه نوع از گیاه بابا آدم که از محبوبیت بیشتری برخوردارند، می‌پردازیم.

آلوکازیا آمازونیکا

این گونه از گیاه بابا آدم دارای برگ‌هایی زیبا و منحصر به فرد است. در واقع به نوعی می‌توان گفت برگ‌های این گونه ضخیم و چرمی شکل است.

آلوکازیا مکروریزو

تفاوت این گونه از گیاه بابا آدم با سایر گونه‌ها  در مورد برگ آنها می‌باشد. به طوری که برگ‌های این گونه، پهن و بزرگ‌تر است.

آلوکازیا زبرینا

برگ‌ها در این گونه، کشیده و بلندتر می‌باشند و ساقه دارای خطوط خاص و بدون نظم است. همین خصوصیت باعث زیبایی دو چندان این گونه از گیاه بابا آدم شده است.

طبع گیاه بابا آدم

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع گیاه بابا آدم سرد و خشک است. بنابراین استفاده از این گیاه دارویی به افراد دارای طبع گرم توصیه می‌شود.

آشنایی با خواص دارویی گیاه بابا آدم در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی گیاه بابا آدم در طب سنتی، تنظیم سطح فشار خون می‌باشد. گیاه بابا آدم به دلیل دارا بودن پتاسیم فراوان، مقدار مازاد سدیم در فشار خون را حذف کرده و به این ترتیب سطح فشار خون را کنترل می‌کند.
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش از دیگر خواص درمانی گیاه بابا آدم در طب سنتی است. بابا آدم به دلیل دارا بودن ترکیبات موثر در خود، علاوه بر از بین بردن مواد سمی در دستگاه گوارش، به عنوان یک ملین معتدل، باعث بهبود عملکرد روده‌ها و جذب مواد مغذی می‌گردد.
  • برطرف نمودن یبوست از دیگر خواص درمانی گیاه دارویی بابا آدم در طب سنتی است. یبوست زمانی رخ می‌دهد که دستگاه گوارش حرکت طبیعی خود را از دست داده و در عملکرد خود دچار اختلال ‌شود. گیاه بابا آدم به دلیل فیبر فراوان باعث بهبود عملکرد روده‌ها و درمان یبوست می‌شود. بنابراین به جهت پیشگیری از ابتلا به یبوست و درمان آن، گیاه بابا آدم را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.
  • پیشنهاد طب سنتی برای کنترل سطح قند خون افراد دیابتی، مصرف دمنوش بابا ادم است. گیاه بابا آدم دارای کالری پایینی است و به حفظ شاخص گلیسمیک کمک می‌کند و بدین ترتیب قادر است میزان سطح قند خون را کنترل کند. برای تهیه دمنوش گیاه بابا آدم به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری ریشه خشک شده‌ یا تازه‌ی گیاه بابا آدم را در قوری بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، دمنوش را از صافی عبور داده و میل کنید. از این دمنوش روزی یک فنجان میل کنید و شاهد نتایج مثبت قرار گیرید.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای کاهش کلسترول بد خون، استفاده از گیاه بابا آدم است. گیاه بابا آدم به دلیل غنی بودن از فیبر، با کاهش دادن سطح کلسترول بد خون، میزان آن را در بدن کنترل می‌کند. بذین ترتیب سیستم بدن به طور خودکار میزان کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.
  • اگر به دنبال روشی کاملا طبیعی برای سلامت سیستم قلبی و عروقی هستید، از خواص بی‌نظیر گیاه بابا آدم غافل نشوید. عامل اصلی ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی، کلسترول و ناراحتی‌های عروق کرونر است. گیاه بابا آدم با کنترل سطح کلسترول خون و پیشگیری از لخته شدن خونی ایجاد کننده‌ی ناراحتی کرونر، به سلامت و بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی کمک شایانی می‌کند.
  • اگر دچار اختلال در عملکرد کبد و مشکلات ناشی از آن هستید، مصرف گیاه بابا آدم را فراموش نکنید. همانطور که می‌دانیم، کبد از ارگان‌های مهم بدن است. گیاه بابا آدم به دلیل دارا بودن ترکیبات و عناصر مفید در خود، به پاکسازی کبد از مواد سمی و شیمیایی خطرناک پرداخته و با آزاد سازی صفرا، در بهبود عملکرد کبد نقش بسزایی دارد.    
  • بهبود سلامت پوست از دیگر خواص دارویی گیاه بابا آدم در طب سنتی می‌باشد. بابا آدم به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و مواد معدنی موجود در خود باعث سلامت و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست می‌شود. در طب سنتی از ضماد گیاه بابا آدم برای درمان مشکلات پوستی نظیر کورک، آکنه و اگزما استفاده می‌شود.
  • ترکیبات موثر، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی گیاه بابا آدم باعث شده است که این گیاه به عنوان یک سم زدا عمل کند و از بدن در ابتلا به بیماری سرطان و تسریع سلول‌های سرطانی پیشگیری کند.
  • گیاه بابا آدم در تنظیم فعالیت‌های هورمونی نقش بسزایی دارد.
  • گیاه بابا آدم به دلیل غنی بودن از ویتامین C و ویتامین E، به صورت یک آنتی اکسیدان قوی عمل نموده و بدین ترتیب باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌گردد.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای درمان سرماخوردگی و تب، استفاده از گیاه بابا آدم است. گیاه بابا آدم با دارا بودن خواص ضد انعقادی و خلط آوری در درمان سرماخوردگی، تب، سرفه و گلو درد بسیار موثر عمل می‌کند.
  • گیاه بابا آدم تصفیه کننده طبیعی خون است. مصرف گیاه بابا آدم باعث پاک شدن خون شده و با مقابله علیه رادیکال آزاد به طور همزمان از تجمع لخته‌های غیر ضروری در شریان‌ها و رگ‌ها پیشگیری می‌کند.
  • گیاه بابا آدم برای سلامت سیستم لنفاوی مفید است. سیستم لنفاوی سیستم تخلیه‌ی داخلی بدن است. گیاه بابا آدم نیز با دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود، سیستم لنفاوی را در شرایط مساعدی قرار می‌دهد.
  • خاصیت سم زدایی گیاه بابا آدم باعث شده است که در طب سنتی از این گیاه برای سلامت کلیه‌ها استفاده شود. گیاه بابا آدم با دفع مواد غیر ضروری از بدن، به تسهیل عملکرد کلیه‌ها کمک شایانی می‌کند.
  • گیاه بابا آدم یک ادرار آور طبیعی است. همانطور که دهیدراته شدن برای بدن مضر است، آب بیش از حد نیز به همان اندازه می‌تواند خطرناک باشد. گیاه بابا آدم دارای ترکیباتی است که رطوبت بدن را با مصون نگه داشتن از آب اضافی و دفع ادرار، در حد استاندارد حفظ می‌کند.
  • خواص ضد التهابی گیاه بابا آدم باعث شده است که این گیاه علاوه بر درمان ناراحتی‌های التهابی از ابتلا به بیماری‌های خطرناک ناشی از التهاب نیز پیشگیری نماید.
  • بابا آدم تسکین دهنده‌ی بیماری آرتریت است.
  • گیاه بابا آدم به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی قوی در از بین بردن ناراحتی‌های التهابی مانند بیماری روماتیسم بسیار موثر عمل می‌کند.
  • درمان ورم لوزه از دیگر خواص درمانی گیاه بابا آدم است. ورم لوزه که ناشی از ویروس‌های التهابی است از طریق استفاده از گیاه بابا آدم به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی درمان می‌شود.
  • ویتامین C و ویتامین E موجود در گیاه بابا آدم باعث سلامت و بهبود عملکرد سیستم عصبی می‌شود.
  • برای داشتن ذهنی و حافظه‌ای قوی، مصرف گیاه بابا آدم را فراموش نکنید. برای این امر کافیست یک رژیم غذایی حاوی ویتامین B6 داشت که گیاه بابا آدم از این امر مثتثنی نیست. در واقع این گیاه در فهرست خوراکی‌های مفید برای مغز قرار دارد.
  • اگر به دنبال یک روش طبیعی و خانگی برای افزایش اشتها هستید، گیاه بابا آدم یک گزینه عالی است. گیاه بابا آدم با رفع رفلاکس اسید معده و مشکل اسیدیته، در مدت زمان کوتاهی اشتهایتان را بهبود می‌بخشد.
  • تحقیقات حاکی از آن است که گیاه بابا آدم به طور چشمگیر در بهبود عملکرد جنسی موثر است. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲، ارتباط گیاه بابا ادم با افزایش عملکرد و رفتار جنسی را نشان می‌دهد.
  • گیاه بابا آدم با دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ناشی از عفونت قارچی و باکتریایی و درمان آن می‌پردازد.
  • ریزش مو یکی از مشکلاتی است که خانم‌ها و اقایان با ان مواجه اند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید و راه‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید اما به نتیجه نرسیده‌اید، پیشنهاد ما به شما استفاده از گیاه بابا آدم است. گیاه بابا آدم خشکی پوست سر که یکی از عوامل ایجاد کننده‌ی این عارضه را برطرف و باعث تقویت رشد مو می‌شود.
  • یک راه حل طبیعی برای رفع شوره سر، درمان خشکی پوست سر است. گیاه بابا آدم علاوه بر برطرف نمودن شوره سر، خارش ناشی از آن را نیز درمان می‌کند.
  • گیاه بابا آدم نرم کننده‌ی طبیعی موی سر است. اگر تا به حال از محصولات گران قیمت برای مرطوب کنندگی و نرم شدن موهایتان استفاده می‌کردید و به نتیجه ایده‌ال نرسیده‌اید، پیشنهاد استفاده از گیاه بابا آدم را فراموش نکنید. گیاه بابا آدم یک نرم کننده‌ی طبیعی برای موهای شما است.
  • گیاه بابا آدم با افزایش گردش خون در پوست سر، در سلامت و زیبایی هر چه تمام‌تر موها نقش بسزایی دارد.
  • مطالعات نشان می‌دهد، گیاه بابا ادم تاثیر شگرفی در درمان سرطان لوزالمعده دارد. دلیل این امر، خاصیت آنتی اکسیدانی و پاکسازی نمودن خون از سموم، توسط گیاه بابا آدم می‌باشد.

عوارض مصرف گیاه بابا آدم

  • خانم‌های باردار بهتر است از مصرف گیاه بابا آدم پرهیز نمایند.
  • مصرف این گیاه برای افرادی که نسبت به گیاه گل مروارید یا گل داودی حساسیت دارند، ممنوع است، زیرا باعث واکنش آلرژیک در این افراد می‌شود.
  • افرادی که مشکل دهیدراته شدن دارند، از مصرف گیاه بابا آدم به دلیل دارا بودن خاصیت ادرار آوری اجتناب نمایند.
  • مصرف گیاه بابا آدم قبل و بعد از عمل، باعث افزایش خونریزی میشود.
  • گیاه بابا آدم بسیار شبیه بلادون ( گیاه بسیار سمی)، است. بنابراین باید کاملا از این موضوع مطلع باشید که ریشه این گیاه از کجا تهیه شده است.
  • افرادی که مکمل پتاسیم مصرف می‌کنند، از مصرف بابا آدم به دلیل دارا بودن پتاسیم بالا جدا پرهیز نمایند، زیرا ممکن است با مسمومیت پتاسیم رو به رو شوند.

خلاصه:

در این مقاله از سایت کاکوتی در مورد گیاه بابا آدم و خواص درمانی آن، آشنا شدیم. امیدواریم این مطالب مورد رضایت و استفاده‌ی شما همراهان همیشگی قرار گیرد.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.