خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص درمانی عرق زنجبیل در طب سنتی

آشنایی با خواص درمانی عرق زنجبیل در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با خواص درمانی عرق زنجبیل در طب سنتی

عرق زنجبیل از جمله عرقیجات گیاهی با خواص دارویی فراوان است که از تقطیر گیاه زنجبیل و مخلوط سازی آن با آب به دست می‌آید. در طب سنتی از عرق گیاهی زنجبیل به دلیل دارا بودن ارزش دارویی فراوان به طور گسترده استفاده می‌شود. گیاه زنجبیل یک گیاه دو ساله است که در دسته خانواده زردچوبه‌ها قرار دارد. از گیاه زنجبیل همانند دیگر گیاهان دارویی به روش‌های مختلف و گوناگون استفاده می‌شود. مثبلا یکی از روش‌های استفاده از این گیاه، طعم دار کردن انواع غذاها می‌باشد. یا از این گیاه خوش طعم برای رایحه بهتر در چای استفاده می‌شود. در واقع منشاء گیاه زنجبیل از جنوب شرقی آسیا می‌باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، گیاه زنجبیل توسط مردامان آسترئنزیایی کشت می‌شد. سپس این گیاه به هند برده شد. پس از هند نیز، تاجران این گیاه را به به خاورمیانه و مدیترانه بردند. در هند گیاه زنجبیل با رشد چشمگیری مواجه شد و این کشور به قطب اصلی صادرات ادویه تبدیل شد. در حال حاضر نیز بیشترین صادرات زنجبیل در جهان توسط کشور هند انجام می‌شود. در ردیف‌های بعدی نیز، چین، نیجریه و نپال قرار دارند.

عرق زنجبیل یکی از فرآورده‌های گیاه زنجبیل است. همانطور که اشاره شد این عرق از تقطیر گیاه زنجبیل و ترکیب آن با آب، طی فرآیندهای خاص به دست می‌آید. عرق زنجبیل حاوی ترکیبات ارزشمندی نظیر مواد معدنی همچون پروتئین، کلسیم، آهن، اسید فولیک، کربوهیدرات، قند، سدیم، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب است.    

 در این مقاله از سایت کاکوتی سعی بر این داریم که با شما عزیزان نگاهی بر خواص عرق گیاهی زنجبیل، طبع عرق زنجبیل، مصلحات عرق زنجبیل و موارد منع مصرف عرق زنجبیل بیندازیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت و استفاده شما همراهان همیشگی قرار گیرد. شما عزیزان در صورت تمایل برای خرید عرق زنجبیل می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

طبع عرق زنجبیل

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع عرق گیاهی زنجبیل گرم و خشک است و استفاده از آن برای افراد دارای طبع سرد توصیه می‌گردد. افراد دارای طبع گرم نیز باید این عرق گیاهی را به همراه مصلحش مصرف نمایند تا از عوارض جانبی آن در امان باشند.

مصلحات عرق زنجبیل

از مصلحات عرق زنجبیل می‌توان به عسل یا روغن بادام اشاره نمود. از آنجایی که طبع عرق گیاهی زنجبیل گرم است، بنابراین بهتر است در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت نمود و در کنار آن از عسل یا روغن بادام برای متعادل نمودن طبع آن استفاده کرد.

آشنایی با خواص درمانی عرق زنجبیل در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی عرق زنجبیل در طب سنتی، کمک به درمان آرتروز است. عرق زنجبیل با دارا بودن خواص ضد التهابی باعث کاهش درد و التهاب مفاصل در بیماران مبتلا به آرتروز می‌شود.
  • در طب سنتی از عرق زنجبیل برای درمان آسم و برونشیت استفاده می‌شود. عرق زنجبیل دارای خوص ضد باکتریایی است و از بدن در مقابل عوامل بیماری زای دستگاه تنفسی مانند استافیلوکوکوس، استرپتوکوک پیوژنس، استرپتوکوک پنومونیه و هموفیلوس محافظت می‌کند. همچنین عرق زنجبیل با دارا بودن خواص ضد ویروسی به مقابله علیه پلاک ناشی از ویروس کانسیالیال تنفسی در اپیتلیوم مجاری تنفسی می‌پردازد.
  • استفاده مداوم و به اندازه‌ی عرق زنجبیل در بهبود عملکرد کبد موثر است. عرق زنجبیل از التهاب، رشد و گسترش سلول‌های سرطای به خصوص سلول‌های سرطانی کبد، به طور معجزه آسایی می‌کاهد. در واقع استفاده از این عرق گیاهی، با افزایش سطح آنزیم‌های آنتی اکسیدان و کاهش سطح تری گلیسرید خون در درمان کبد چرب نقش بسزایی دارد.
  • از دیگر خواص درمانی عرق زنجبیل در طب سنتی، افزایش تحرک دستگاه گوارش است.
  • عرق زنجبیل به دلیل دارا بودن خواص ضد میکروبی قوی در درمان گرفتگی، نفخ و سوزش سر دل بسیار موثر عمل می‌کند.
  • افزایش میل جنسی در اقایان از دیگر خواص دارویی این عرق گیاهی می‎‌باشد. عرق زنجبیل حاوی مقادیری منگنز است که موجب افزایش هورمون تستوسترون و توانایی باروری در آقایان می‌گردد. لازم به ذکر است، از زیاده‌روی و افراط در مصرف عرق گیاهی زنجبیل جدا پرهیز نمایید، زیرا شاهد عکس نتیجه خواهید شد.
  • یک روش طبیعی و کاملا گیاهی برای پیشگیری و کاهس حالت تهوع صبحگاهی، استفاده از عرق گیاهی زنجبیل است. بارداری، شیمی درمانی یا سفر، می‌توانند از عوامل ایجاد کننده‌ی حالت تهوع صبحگاهی باشند. به این نکته توجه داشته باشید که همانطور که این عرق گیاهی، یک گزینه‌ی عالی برای رفع تهوع است، در مقابل نیز، مصرف بیش از اندازه‌ی آن منجر به سقط جنین می‌گردد. بنابراین از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی جدا خودداری نمایید و در صورت باردار بودن، قبل از استفاده حتما با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.
  • پیشگیری از آلزایمر در دوران کهنسالی، از دیگر خواص درمانی عرق زنجبیل در طب سنتی می‌باشد. عرق زنجبیل به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات فعال، از پیری مغز و ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند.
  • یک گزینه‌ی عالی برای کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا، استفاده از عرق گیاهی زنجبیل است.
  • با مصرف منظم و به اندازه‌ی عرق گیاهی زنجبیل به سلامت قلب خود کمک کنید. عرق گیاهی زنجبیل با کاهش فشار خون و تنظیم سطح کلسترول، از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کرده و در بهبود عملکرد قلب نقش بسزایی دارد.
  • عرق گیاهی زنجبیل سطح کلسترول بد خون را کاهش داده و باعث افزایش کلسترول خوب خون می‌گردد.
  • عرق گیاهی زنجبیل با دارا بودن ترکیبات موثر در خود، در درمان سوء هاضمه بسیار موثر عمل می‌کند. درد مکرر و ناراحتی در قسمت بالای معده، از علائم و نشانه‌های سوء هاضمه است. تاخیر در تخلیه معده از علل اصلی ابتلا به سوء هاضمه می‌باشد. عرق گیاهی زنجبیل با دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود می‌تواند باعث تسریع تخلیه معده افراد مبتلا به بیماری سوء هاضمه گردد.
  • اگر به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای افزایش رشد مو هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان استفاده از عرق گیاهی زنجبیل است. مصرف عرق گیاهی زنجبیل باعث افزایش جریان خون در پوست می‌گردد. عرق زنجبیل با تحریک موهای سر، در درمان شوره سر نقش بسزایی دارد، زیرا این عرق گیاهی حاوی خواص ضد عفونی کنندگی و آنتی باکتریال می‌باشد. برای این منظور کافیست مقداری از عرق زنجبیل را بر روی پوست سر و موهایتان پوشش، و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید عرق زنجبیل برای مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. با انجام مرتب این روش خانگی شاهد نتایج مثبت و دلخواه قرار خواهید گرفت.
  • عرق زنجبیل دارای خاصیت ضد پیری است. این عرق گیاهی با بهبود جریان خون در پوست، اکسیژن رسانی به پوست را افزایش داده و با دفع سموم از بدن، شادابی و زیبایی را برای پوست به ارمغان می‌آورد. برای این منظور کافیست هر شب یا یک شب درمیان مقداری از عرق گیاهی زنجبیل را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
  • عرق گیاهی زنجبیل دارای خواص ضد عفونی کنندگی است. بنابراین استفاده‌ی از آن برای درمان زخم‌ها و مشکلات پوستی نظیر جوش و آکنه توصیه می‌گردد. برای رفع جوش و آکنه هم می‌توانید از این عرق گیاهی به تنهایی و هم به صورت ماسک استفاده نمایید. برای تهیه ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری عرق زنجبیل، دو الی سه قطره روغن درخت چای، یک قاشق چایخوری عسل طبیعی و یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش تازه نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن از آن برای پوشش دهی پوست خود استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. لازم به ذکر است، قبل از استفاده از این ماسک و هر نوع ماسکی دیگر، ابتدا تست حساسیت را انجام دهید. به این صورت که مقداری از ماسک را روی یک قسمت از بدن مثلا بازو پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمانی، در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیت، استفاده از آن برای پوست صورت بلامانع است.
  • پیشگیری از ابتلا به انواع عفونت‌ها، از دیگر خواص دارویی این عرق گیاهی است. عرق زنجبیل به دلیل دارا بودن مقادیری گوگرد، آنزیم‌های گوناگون و خواص آنتی بیوتیکی، در پیشگیری از ابتلا و بروز انواع عفونت‌ها نقش بسزایی دارد.
  • اگر به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای کاهش وزن و لاغری هستید، مصرف عرق گیاهی زنجبیل را به عنوان یک گزینه‌ی عالی فراموش نکنید. عرق زنجبیل از اشتهای کاذب پیشگیری نموده و با کاهش اشتها موجب می‌گردد کالری کمتری به بدن وارد گردد. در نتیجه شما طی این مراحل کاهش وزن و تناسب اندام را به دنبال خواهید داشت.
  • افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به راحتی می‌توانند از عرق گیاهی زنجبیل برای کاهش سطح قند خون استفاده کنند. تحقیقات حاکی از آن است که عرق زنجبیل تاثیر مثبتی در کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت دارد.
  • پیشنهاد طب سنتی برای درمان سرماخوردگی، استفاده از عرق گیاهی زنجبیل است. این عرق گیاهی با دارا بودن ترکیبات موثر در خود روند درمان سرماخوردگی را تسریع می‌بخشد.
  • بهبود دهنده‌ی گرفتگی عضلانی از دیگر خواص درمانی عرق گیاهی زنجبیل است. بنابراین استفاده از این عرق برای بهبود گرفتگی‌های عضلانی دوران ماهیانه بانوان مناسب است.
  • در طب سنتی استفاده از عرق گیاهی زنجبیل برای پایین آوردن تب بالا، توصیه می‌گردد.
  • عرق زنجبیل یک ضد انگل طبیعی است.
  • عرق زنجبیل حاوی مقادیر بالایی پروتئین است و مصرف مرتب و به اندازه‌ی آن میزان پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.
  • مصرف عرق زنجبیل به پیشگیری و درمان اسهال و اسهال خونی کمک شایانی می‌کند.
  • کمک به روند درمان بیماری یرقان از دیگر خواص درمانی عرق گیاهی زنجبیل است.
  • کلسیم موجود در عرق گیاهی زنجبیل موجب شده است که در طب سنتی مصرف این عرق برای حفظ سلامت استخوان و دندان‌ها توصیه گردد.
  • افراد مبتلا به سردرد می‌توانند از عرق گیاهی زنجبیل استفاده به عنوان تسکین دهنده استفاده کنند.
  • عرق زنجبیل حاوی مقادیر بالایی آهن و اسید فولیک است. بنابراین استفاده از آن برای درمان کم خونی توصیه می‌گردد.
  • عرق زنجبیل باعث جذب بهتر غذا در دستگاه گوارش شده و به بهبود عملکرد این دستگاه در بدن کمک شایانی می‌کند.
  • عرق زنجبیل غنی از کربوهیدرات است.

استفاده از عرق گیاهی زنجبیل به چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

  • عرق گیاهی زنجبیل در کنار مزایا و خواص دارویی فراوان، دارای مضرات و موارد منع مصرف برای برخی افراد نیز می‌باشد. برای مثال مصرف عرق زنجبیل به افراد مبتلا به سنگ کلیه توصیه نمی‌شود و این افراد باید از مصرف آن خودداری نمایند.
  • در مصرف عرق زنجبیل جانب احتیاط را رعایت کنید. زیرا مصرف بیش از حد آن باعث بروز اختلالاتی در سیستم عصبی مرکزی می‌گردد.
  • افراد مبتلا به دیابت در صورت مصرف داروهای دیابت، باید از خوردن عرق زنجبیل به دلیل تداخل دارویی پرهیز نمایند.
  • در صورت مصرف دارو برای سلامت قلب، قبل از استفاده از عرق گیاهی زنجبیل حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده‌ی خون مانند آسپرین استفاده می‌کنند، بایستی از مصرف عرق زنجبیل امتناع کنند.
  • سوزش سر دل، از دیگر مضرات مصرف بیش از حد عرق گیاهی زنجبیل است.
  • مصرف عرق گیاهی زنجبیل به مادران باردار توصیه نمی‌شود و این افراد نباید بدون مشورت با پزشک از این عرق استفاده کنند، زیرا ممکن است موجب سقط جنین شود.
  • از دادن عرق گیاهی زنجبیل به کودکان زیر دو سال جدا خودداری نمایید.
  • مادران شیرده نیز در طول دوران شیردهی، از مصرف عرق زنجبیل خودداری نمایند.

خلاصه

عرق زنجبیل جزء عرقیجات با طبع گرم و خشک است که از خواص دارویی بسیار بالایی برخوردار است.این عرق گیاهی در کنار تمام مزایا و خواص دارویی، دارای مضراتی نیز می‌باشد که باید در مصرف آن دقت نمود. در طب سنتی استفاده و خرید این عرق گیاهی به دلیل جایگاه بسیار بالای آن بسیار توصیه می‌گردد. از همراهیتان سپاسگزاریم، شما عزیزان نیز در صورت آگاهی از خواص دارویی عرق زنجبیل، می‌توانید اطلاعات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.