خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با ماسک‌ها و روغن‌های گیاهی برای درمان لک صورت در طب سنتی

 آشنایی با ماسک‌ها و روغن‌های گیاهی برای درمان لک صورت در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با ماسک‌ها و روغن‌های گیاهی برای درمان لک صورت در طب سنتی

یکی از شاخصه‌های اصلی زیبایی، داشتن پوستی سالم و زیبا می‌باشد. اکثریت افراد برای درمان مشکلات پوستی خود حاضرند هزینه‌های گزافی را پرداخت کنند. اگر شما نیز جزء آن دسته از افراد هستید که درگیر لک‌های پوستی هستید، پیشنهاد ما به شما عزیزان استفاده از ماسک‌ها و روغن‌های گیاهی می‌باشد. در این مقاله از سایت کاکوتی قصد براین داریم که شما عزیزان را با روغن‌ها و ماسک‌های خانگی برای درمان و رفع لک‌های پوستی آشنا کنیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت و استفاده‌ی شما قرار گیرد. با ما همراه باشید.

مشاهده‌ی لک‌های پوستی، که به تدریج بیشتر می‌شوند، موجب ناراحتی فرد می‌گردد. افزایش سن، تجمع بیش از حد رنگدانه‌ها، آسیب‌های پوستی مانند جوش و آکنه، جوش‌های سرسیاه و… از عواملی هستند که منجر به لکه‌های تیره بر روی پوست می‌شوند. برای رفع این عارضه پوستی فرد می‌تواند بدون مراجعه به پزشک متخصص، با کمترین هزینه از ماسک‌ها و روغن‌های گیاهی استفاده نمود. این ماسک‌ها به راحتی در منزل تهیه می‌شوند. در ادامه به معرفی برترین ماسک‌ها و روغن‌های گیاهی می‌پردازیم.

آشنایی با ماسک‌های خانگی برای درمان لک‌های پوستی

ماسک لیمو و عسل

یکی از برترین ماسک‌های خانگی برای رفع لک‌های پوستی و روشن کردن آنها، استفاده از ماسک لیمو و عسل است. برای تهیه این ماسک به نصف لیموترش و یک قاشق سوپ خوری عسل نیاز داریم. ابتدا آب لیمو را بگیرید و عسل را به آن اضافه کنید. دو مواد را به خوبی ترکیب کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. پس از خشک کردن پوستتان از یک مرطوب کننده‌ی مناسب استفاده نمایید. از این ماسک یک بار در روز استفاده کنید تا نتایج مثبت حاصل گردد. اسید سیتریک موجود در آب لیمو باعث سفید شدن پوست و روشن شدن لک‌ها می‌گردد. همچنین لیمو ترش در پاکسازی پوست و کوچک نمودن منافذ باز پوست نقش بسزایی دارد. آب لیموترش با خاصیت کاهش چربی و آنتی باکتریال در درمان جوش و آکنه نیز بسیار کارآمد است. عسل نیز با خاصیت مرطوب کنندگی، رطوبت و شادابی را برای پوست شما به ارمغان می‌آورد. لازم به ذکر است افراد دارای پوست حساس و دهیدراته  در مصرف این ماسک به دلیل وجود لیمو ترش، احتیاط نمایند و قبل از مصرف حتما تست حساسیت را انجام دهند. برای این منظور ابتدا ماسک را روی یک قسمت از پوست بدن مثلا بازو پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمانی و در صورت بروز نکردن هیچ گونه علائمی، استفاده از ماسک برای پوست صورت بلامانع است.

ماسک چوب صندل، آب لیمو ترش، گلیسرین و گلاب

از دیگر ماسک‌های بسیار موثر برای درمان لک‌های پوستی، می‌توان به ماسک پودر چوب صندل، آب لیمو ترش، گلیسرین و گلاب اشاره نمود. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق سوپ خوری پودر چوب صندل، یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش، یک قاشق چایخوری گلیسرین و یک قاشق چایخوری گلاب نیاز داریم. پودر چوب صندل، آب لیمو ترش و گلیسرین را در ظرفی بریزید و با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید تا یکدست شوند. سپس گلاب را برای تنظیم میزان غلظت به مواد اضافه کنید. خمیر حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه باقی بماند. پس از خشک شدن ماسک، پوستتان را به آرامی با آب ولرم شستشو دهید و سپس از یک مرطوب کننده‌ی مناسب استفاده کنید. افراد دارای پوست چرب هفته‌ای دو الی سه بار، و افراد دارای پوست خشک، یک الی دو بار از این ماسک استفاده نمایند. استفاده از پودر چوب صندل در این ماسک باعث مراقبت از پوست، بهبود گردش خون، کاهش آسیب‌های پوستی و درخشان شدن پوست می‌گردد. گلیسرین باعث رطوبت دهی پوست شده و گلاب نیز در بهبود پوست و درمان لک‌های پوستی موثر است.

ماسک پیاز و سیر

برای تهیه این ماسک ضد لک به یک برش پیاز و یک حبه سیر نیاز داریم. پیاز و سیر را در ظرفی بکوبید تا کاملا له شوند. ماسک حاصل شده را بر روی پوست خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه  یعنی زمانی که بوی آن از بین رفت، آبکشی کنید و از یک مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید. برای گرفتن نتایج مثبت، روزانه یک باراز این ماسک استفاده نمایید. سیر در این ماسک باعث بهبود گردش خون و پیاز در برطرف نمودن اسکار پوست و جای باقی مانده از زخم‌ها موثر است. تمامی این موارد باعث درمان لک‌های صورت و کاهش تیرگی پوست می‌گردد. لازم به ذکر است که برای رفع لک صورت، از استفاده‌ی مستقیم  سیر بر روی جوش و آکنه خودداری نمایید، زیرا منجر به درماتیت و حتی تاول می‌گردد.

ماسک شیر و عسل

برای تهیه این ماسک به یک قاشق سوپ خوری شیرو یک قاشق سوپ خوری عسل نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، برای پوشش دهی پوست خود استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک پیش از استحمام و یا خوابیدن، روزانه یک مرتبه استفاده کنید. شیر باعث روشن شدن و عسل منجر به آبرسانی عمیق پوست می‌گردد. استفاده‌ی مرتب و منظم از این ماسک نه تنها باعث رفع لکهای تیره‌ی پوست می‌شود، بلکه درخشان‌تر شدن، جوان‌تر شدن و شفاف شدن هر چه تمام‌تر پوست را نیز به دنبال خواهد داشت.

ماسک آلوئه‌ورا و گلاب

برای رفع و درمان لک‌های پوستی خود استفاده از ماسک آلوئه‌ورا به همراه گلاب را فراموش نکنید. برای تهیه این ماسک خانگی به یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورای تازه و چند قطره گلاب نیاز داریم. ژل آلوئه‌وا و گلاب را در میکسر بریزید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را برای مدت زمان پانزده دقیقه بر روی پوست خود پوشش دهید و پس از خشک شدن با آب ولرم شستشو دهید. قبل از شستن ماسک، پوستتان را برای مدت زمان دو الی سه دقیقه به آرامی ماساژ دهید و سپس آبکشی نمایدد. استفاده از این ماسک علاوه بر رفع لک‌های پوستی برای زیبا سازی پوست نیز مناسب است. بهتر است از این ماسک خانگی سه الی چهار بار در هفته استفاده کنید. آلوئه‌ورا از خواص دارویی و درمانی فراوانی برخوردار است. این گیاه حاوی آلوئسین است و باعث کنترل تولید بیش از حد ملانین می‌گردد و بدین ترتیب در درمان لک‌های صورت و رفع تیرگی آن نقش بسزایی دارد.   

ماسک پودر درخت چریش، عسل و سرکه سیب

برای تهیه این ماسک شگفت انگیز به دو قاشق چای خوری پودر چریش، یک قاشق سوپ خوری عسل و یک قاشق چای خوری سرکه سیب نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و برای چند دقیقه آن را در یخچال قرار دهید. ماسک خنک شده را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند تا خشک شود. سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید دو بار در هفته استفاده کنید. درخت چریش با دارا بودن خاصیت ضد عفونی کنندگی در برطرف نمودن لک‌های تیره پوستی به ویژه لک‌های به جا مانده از جوش و آکنه بسیار موثر است.

ماسک سیب زمینی، آب لیموترش و پودر شیر

برای تهیه این ماسک به نصف سیب زمینی رنده شده، یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش تازه و یک چهارم قاشق چای خوری پودر شیر نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. در نهایت از یک مرطوب کننده‌ی مناسب استفاده کنید. از این ماسک یک روز در میان استفاده کنید. سیب زمینی دارای خواص سفید کنندگی است و با کاهش لک‌های تیره باعث روشن شدن پوستتان می‌شود. آب لیمو ترش نیز در تسریع فرآیند روشن شدن پوست و درمان لک‌های صورت بسیار موثر است.

ماسک آرد نخودچی، گوجه فرنگی و ژل آلوئه‌ورا

یک قاشق سوپ خوری آرد نخودچی، یک قاشق چایخوری پالپ گوجه فرنگی و دو قاشق چایخوری ژل آلوئه‌ورا را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. مخلوط حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از خشک شدن طبیعی آن، با آب ولرم شستشو دهید. انجام دو بار در هفته از این ماسک، شما را به نتایج مطلوب خواهد رسانید. آرد نخودچی باعث پاکسازی پوست و رفع سلول‌های مرده‌ی پوست می‌شود. پالپ گوجه فرنگی و ژل آلوئه‌ورا نیز به روشن شدن هر چه تمام‌تر پوست کمک شایانی می‌کنند. در کل استفاده از ماسک آرد نخودچی باعث بهبود و درخشندگی هر چه تمام‌تر پوست شما می‌گردد.         

آشنایی با برترین روغن‌های گیاهی برای رفع لک صورت

روغن آووکادو

روغن آووکادو به دلیل دارا بودن ویتامین E  و چربی‌های سالم، خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در درون خود، برای درمان لک‌های قهوه‌ای و تیره‌ی پوست بسیار مفید می‌باشد. همچنین استفاده از این روغن باعث تقویت سلول‌های پوست و بهبود عملکرد رگ‌های تغذیه کننده‌ی پوست و نرم ولطیف شدن آنها می‌گردد.

روغن رزماری

از دیگر روغن‌های طبیعی که در طب سنتی استفاده از آنها برای درمان لک صورت پیشنهاد می‌گردد، روغن رزماری است. روغن رزماری دارای خواص ضد التهابی، آنتی باکتریالی و آنتی اکسیدانی است و به پوست این امکان را می‌دهد تا با فعال سازی جریان خون و حفظ رطوبت پوست، لک‌های صورت را کمرنگ و در نهایت از بین ببرد. بهترین روش برای استفاده از این روغن برای رفع لک صورت، استفاده‌ی موضعی آن به صورت ماساژ می‌باشد. برای این منظور کافیست مقداری از روغن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و برای مدت زمان ۱۰ الی پانزده دقیقه به آرامی ماساژ دهید. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، پوستتان را با آب گرم شستشو دهید.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا حاوی مقادیری اسیدهای چرب ضروری با خواص محافظت پوستی می‌باشد. استفاده از این روغن باعث تقویت سلول‌های پوست، پیشگیری از رطوبت گرفتن پوست، بهبود عملکرد پوست در حفظ رطوبت دهی طبیعی پوست و کاهش ترشح اضافی پوست می‌گردد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل از معروفترین و برترین روغن‌های گیاهی به جهت پاک کردن لک صورت می‌باشد. این روغن با دارا بودن خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریالی قوی باعث تغذیه پوست و از دست ندادن رطوبت پوست می‌گردد. همچنین مصرف منظم و به اندازه‌ی این روغن در مرطوب و نرم شدن پوست نیز نقش بسزایی دارد.

روغن نخل

روغن نخل حاوی مقادیر بالایی ویتامین A،  ویتامین E و خواص ضد التهابی، تقویت کنندگی بافت و آنتی اکسیدانی است و به همین خاطر نقش موثری در از بین بردن لک‌های قهوه‌ای و تیره‌ی پوست دارد.

روغن گل سرخ

از دیگر روغن‌های موثر برای درمان لک‌های تیره‌ی پوست، روغن گل سرخ به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و تقویت کنندگی بافت پوست می‌باشد.

روغن نعناع

روغن نعناع یک ضد عفونی کننده‌ی طبیعی پوست است و خاصیت ضد التهابی، ضد عفونی کنندگی و آنتی باکتریال آن باعث شده است که در طب سنتی از آن به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان و کاهش لک‌های صورت استفاده شود.

روغن خراطین

روغن خراطین حاوی مقادیر بالایی ویتامین E و چربی‌های سالم است و به دلیل خاصیت تقویت کنندگی، ضد التهابی و ضد چروک در درمان لک صورت بسیار موثر است.

روغن لاوندر

استفاده از روغن لاوندر به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی و آرامبخشی، باعث جوان سازی پوست و محافظت در برابر آسیب‌های محیطی شده و بدین ترتیب از ایجاد لک‌های قهوه‌ای پیشگیری می‌کند.

روغن درخت چای

اگر به دنبال یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای کاهش و رفع لک‌های تیره‌ی پوست هستید، مصرف روغن گیاهی درخت چای را فراموش نکنید.

از دیگر روغن‌های موثر برای درمان لک‌های تیره‌ی پوست می‌توان به روغن اسطوخودوس، روغن شمعدانی، روغن بابونه، روغن مریم گلی و روغن بادام شیرین اشاره نمود.

لازم به ذکر است که مصرف روغن‌های گیاهی علاوه بر خواص و مزایایی که برای پوست دارند، ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شوند. بنابراین قبل از استفاده از هر روغن انجام تست حساسیت الزامی است.

 

 

 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.