خانه عمومی  درمان مشکلات پوستی با ماسک‌های سبوس برنج

 درمان مشکلات پوستی با ماسک‌های سبوس برنج

توسط kakooti
 درمان مشکلات پوستی با ماسک‌های سبوس برنج

سبوس برنج یکی از موثرترین گیاهان دارویی برای درمان انواع بیماری‌ها و مشکلات پوستی می‌باشد. در طب سنتی از این ماده‌ی گرانبها برای رفع بسیاری از ناراحتی‌ها نظیر مشکلات گوارشی، بیماری‌های زمینه‌ای و درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌شود. در این مقاله از سایت کاکوتی قصد بر این داریم که با شما عزیزان همراه باشیم تا به اتفاق هم، با خواص ماسک‌های سبوس برنج برای زیبایی و رفع مشکلات پوستی آشنا شویم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت و استفاده‌ی شما همراهان همیشگی قرار گیرد. با ما همراه باشید.

سبوس برنج به قسمت بیرونی و سلول‌های خارجی چسبیده به آندوسپرم نشاسته‌ای دانه برنج گفته می‌شود که به رنگ قهوه‌ای است و به راحتی از پوسته برنج جدا می‌شود. این پوسته از خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی برخوردار است. طبع سبوس برنج متعادل است و سرشار از انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، آهن، روی و فیبر می‌باشد، به همین دلیل استفاده از آن در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. در طب سنتی از سبوس برنج هم به صورت پودر و هم از فرآورده‌ شده‌ی آن به صورت روغن یا کرم استفاده می‌شود. بخشی از نیاز غذایی مردم کشورهای هند، چین از طریق روغن سبوس برنج تامین می‌شود. روغن سبوس برنج تا دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد مقاومت دارد و تخریب نمی‌شود. روغن سبوس برنج به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب، انواع ویتامین‌های A، E و ویتامین‌های گروه B برای تقویت موی سر، پوست و مرطوب شدن آن استفاده می‌شود. همچنین این روغن به دلیل دارا بودن طعم آجیلی در آشپزی آسیایی نیز مورد استفاده قرار  می‌گیرد و به صورت خوراکی در سالاد و برای تفت و بو دادن کاربرد دارد. از روغن سبوس برنج در تهیه صابون، محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود که این عمل از طریق غیر فعال کردن لیپاز روغن انجام می‌شود. وجود اسید فیتیک در سبوس برنج باعث تحریک رشد سلول‌های پوستی و به هم پیوستگی و سلامت پوست می‌گردد.

استفاده از ماسکهای سبوس برنج برای افراد با پوست‌های خیلی حساس بسیار مناسب است. این ماسک‌ها با افزایش گردش خون زیر پوست و لایه برداری ملایم، باعث جوانسازی و تغذیه عمیق پوست می‌گردد. در ادامه با طرز تهیه انواع ماسک‌های سبوس برنج برای پوست آشنا می‌شویم که به راحتی می‌توانید آنها را در منزل تهیه نمایید.

آشنایی با انواع ماسک‌های تهیه شده با سبوس برنج و خواص درمانی آنها در طب سنتی

ماسک سبوس برنج به همراه چای سبز، آب پرتقال، شیر سرد و روغن زیتون یا روغن سبوس برنج

استفاده از ماسک سبوس برنج، چای سبز، آب پرتقال، شیر سرد و روغن زیتون باعث تغذیه، لایه برداری و صاف شدن پوست می‌گردد. برای تهیه این ماسک خانگی به دو قاشق غذاخوری پودر سبوس برنج، یک قاشق غذاخوری شیر سرد، یک قاشق چایخوری آب پرتقال، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن سبوس برنج و دو قاشق غذاخوری چای سبز نیاز داریم. لازم به ذکر است که از برگ طبیعی چای سبز با آب کم، برای دم کردن چای سبز استفاده کنید. اگر هم از چای کیسه‌ای استفاده می‌کنید حتما از نوع خالص و بدون طعم دهنده استفاده نمایید. برای تهیه، ابتدا در یک ظرف تمامی مواد ذکر شده را مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. این ترکیب نباید خیلی شل و یا خشک باشد. ماسک را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه به آرامی و دورانی شکل شستشو دهید.

ماسک سبوس برنج به همراه ماست و عسل

اگر به دنبال یک ماسک خانگی و طبیعی به جهت آبرسانی عمیق، سفید کننده و بستن منافذ پوست هستید، از ماسک پودر سبوس برنج به همراه عسل و ماست استفاده نمایید. ابتدا تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک خشک شود و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک سه الی چهار مرتبه در هفته استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

ماسک سبوس برنج به همراه شیر، مناسب برای افراد دارای پوست خشک

استفاده از ماسک سبوس برنج به همراه شیر، موجب رفع خشکی پوست و صافی و شفافیت هر چه تمام‌تر آن می‌شود. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری پودر سبوس و دو قاشق غذاخوری شیر تازه کم چرب نیاز داریم. ابتدا پودر سبوس را در ظرفی بریزید و شیر را کم کم به آن اضافه کنید تا خمیری چسبناک حاصل شود. خمیر را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از خشک شدن با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک به طور منظم هفته ای یک الی دو بار استفاده کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

ماسک سبوس برنج و لیمو، مناسب برای افراد دارای پوست چرب

ماسک سبوس برنج به همراه لیمو ترش باعث کنترل چربی پوست شده و از ایجاد جوش و آکنه پیشگیری می‌کند. استفاده از این ماسک برای افراد دارای پوست چرب توصیه می‌شود. استفاده از این ماسک فقط در زمان شب مجاز است، زیرا وجود لیمو ترش در طول روز موجب می‌گردد پوستتان به راحتی نور خورشید را به خود جذب کند. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری پودر سبوس برنج، دو قاشق غذاخوری لیمو ترش تازه و مقداری آب گرم نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. استفاده‌ی دو الی سه بار از این ماسک باعث کنترل چربی پوستتان می‌شود.

ماسک سبوس برنج به همراه تخم مرغ، از بین برنده‌ی جوش صورت

پیشنهاد طب سنتی برای لایه برداری و از بین بردن جوش‌های ریز پوست، استفاده از ماسک سبوس برنج به همراه تخم مرغ است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری سبوس برنج، یک قاشق غذاخوری عسل، یک عدد زرده تخم مرغ و یک قاشق چایخوری شیر خشک نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب خنک شستشو دهید.   

ماسک سبوس برنج و ماست، مناسب برای پوست‌های مستعد جوش و آکنه

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که پوستی مستعد جوش و آکنه دارید و روش‌های مختلفی را برای درمان و رهایی از این عارضه پوستی امتحان کرده‌اید اما به نتیجه نرسیده‌اید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان استفاده از ماسک سبوس برنج به همراه ماست کم چرب است. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری سبوس برنج و چهار قاشق غذاخوری ماست کم چرب نیاز داریم. در ظرفی دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، برای پوشش دهی پوست تمیز خود استفاده کنید. برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه پوستتان را با این ماسک ماساژ دهید و سپس با آب ولرم به آرامی شستشو دهید. از این ماسک سه الی چهار مرتبه در هفته استفاده کنید تا هر چه زودتر به بهبودی دست یابید.

ماسک سبوس برنج، آرد برنج و شیر یا روغن نارگیل، درمان کننده‌ی آفتاب سوختگی

همانطور که می‌دانیم، برنج همانند یک ماده خنک کننده بر بدن تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل استفاده از آن برای درمان سوختگی‌های ناشی از تشعشعات نور خورشید توصیه می‌شود. برای درمان آفتاب سوختگی بهتر است از سبوس برنج قهوه‌ای استفاده کنید، زیرا نتایج درمانی بهتری را به دنبال دارد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری سبوس برنج قهوه‌ای، دو قاشق غذاخوری آرد برنج، پنج قاشق غذاخوری شیر و یا روغن نارگیل نیاز داریم. ابتدا در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری چسبناک حاصل شود. خمیر به دست آمده را بر روی نواحی مورد نظر پوشش دهید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم به آرامی شستشو دهید. لازم به ذکر است قبل از استفاده از ماسک، ابتدا نقاط مورد نظر را با یک شوینده ملایم شستشو دهید

   ماسک سبوس برنج قهوه‌ای و برنج سفید، روشن کننده پوست

از زمان‌های دور تا به امروز، بانوان ژاپنی برای داشتن پوستی روشن و شفاف، از ماسک سبوس برنج، معروف به ماسک ژاپنی استفاده می‌کردند. برای تهیه این ماسک با کیفیت بالا، بهتر است که از سبوس برنج قهوه‌ای به همراه برنج استفاده کنید. به این صورت که دو قاشق غذاخوری سبوس برنج قهوه‌ای و دو قاشق غذاخوری برنج را ترکیب کرده و به آن آب اضافه کنید. ظرف را بر روی حرارت قرار دهید و پس از گذشت چند دقیقه محتوی ظرف را آبکشی کنید. آب حاصل از آبکشی را با مقداری کمی عسل و یک و نیم قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید و از آن برای پوشش دهی پوست خود استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شسشو دهید. در صورتی که از این ماسک به طور مداوم استفاده کنید شاهد پوست صاف و شفاف خود خواهید شد.

ماسک سبوس برنج قهوه‌ای، آرد برنج و موز برطرف کننده‌ی تیرگی زیر چشم

تیرگی‌های اطراف چشم، یکی از نواحی است که بر روی زیبایی چهره بسیار تاثیرگذار است. یکی از روش‌های رهایی از این تیرگی‌ها، استفاده از ماسک سبوس برنج قهوه‌ای به همراه آرد برنج و موز است. برای تهیه این ماسک به نصف یک عدد موز، دو قاشق غذاخور سبوس برنج قهوه‌ای، یک قاشق غذاخوری آرد برنج و دو قاشق غذاخوری روغن سبوس برنج نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن برای پوشش دهی نواحی دور چشم خود استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای دو دقیقه باقی بماند سپس به آرامی با یک دستمال مرطوب پنبه‌ای آن را پاک کنید. از این روش دو بار در هفته استفاده کنید تا تیرگی‌های اطراف چشم به طور کامل برطرف شود.  

ماسک سبوس برنج قهوه‌ای، روغن زیتون و شکر قهوه‌ای، لایه بردار عالی پوست

استفاده از ماسک برنج قهوه‌ای، روغن زیتون و شکر قهوه‌ای باعث رفع سلول‌های مرده و رطوبت رسانی کافی به پوست می‌شود. برای تهیه این ماسک عالی و خانگی به دو قاشق غذاخوری سبوس برنج قهوه‌ای، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و مقدار کمی شکر قهوه‌ای نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن برای پوشش دهی پوست خود استفاده کنید. ماسک را برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید و پس سپس با آب ولرم شستشو دهید. در نهایت از یک مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده نمایید.

ماسک سبوس برنج، روغن زیتون، آبلیمو و روغن عصاره آرگان، از بین برنده‌ی لک‌های پوستی

  ماسک سبوس برنج به همراه روغن زیتون، آبلیمو و روغن عصاره آرگان، یکی از ماسک‌هایی است که استفاده از آن برای برطرف نمودن لک‌های پوستی توصیه می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پودر سبوس برنج، یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش تازه، مقداری روغن زیتون و روغن عصاره آرگان نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن برای پوشش دهی پوست صورت خود استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب سرد و خنک شستشو دهید. در صورتی که در طول یک ماه، حداقل هفته‌ای یک مرتبه از این ماسک استفاده کنید، شاهد رفع لک‌های پوستی خود قرار خواهید گرفت.

ماسک سبوس برنج به همراه ژل شستشو، اسکراپ پوست

 ماسک سبوس برنج به همراه ژل شستشو، همانند اسکراپ بر روی پوست عمل می‌کند. وجود سبوس برنج باعث می‌شود که ژل شستشو عملکرد بهتری داشته باشد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری سبوس برنج و مقداری ژل شستشو یا پاک کننده صورت نیاز داریم. مقداری ژل شستشو را کف دستتان بریزید و مقداری پودر سبوس برنج به آن اضافه کنید. سبوس را با ژل شستشو مخلوط کنید و پوست خود را برای چند دقیقه به خوبی ماساژ دهید. سپس با آب ولرم شستشو دهید.

تذکر:

  • برای تهیه ماسک از سبوس برنج فله‌ای استفاده نکنید، زیرا نوع فله‌ای سبوس برنج حاوی باکتری است.
  • قبل از استفاده از ماسک، ابتدا تست حساسیت را انجام دهید. به این صورت که ابتدا ماسک را بر روی یک قسمت از پوست خود مثلا بازو، پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمانی، در صورت نداشتن هیچ گونه علائمی، استفاده از ماسک بلامانع است.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.