خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با طرز تهیه و خواص درمانی ماسک‌های بذر کتان

 آشنایی با طرز تهیه و خواص درمانی ماسک‌های بذر کتان

توسط kakooti
 آشنایی با طرز تهیه و خواص درمانی ماسک‌های بذر کتان

تخم یا بذر کتان، همان دانه‌های کتان می‌باشند که از فیبر فراوانی برخوردار هستند. از قرن‌ها پیش در مصر باستان و چین، بذر کتان کشت می‌شد. مصری‌ها از دانه‌ی کتان به عنوان دارو و غذا استفاده می‌کردند. همچنین در زمان‌های دور از این بذر به عنوان ملین نیز استفاده می‌شد. دلیل استفاده از بذر کتان به عنوان ملین این است که دانه‌های کتان سرشار از فیبر می‌باشند و ماده‌ای شبیه به گواله به نام موسیلاسیون تولید می‌کنند.  این ماده در تماس با آب توسعه می‌یابد. در نتیجه با افزایش مدفوع، دفع سموم از بدن به درستی صورت می‌گیرد. استفاده از ماسک تخم یا بذر کتان از دیگر فواید عالی این گیاه در طب سنتی می‌باشد.

 در این مقاله از سایت کاکوتی قصد بر این داریم که شما عزیزان همراه را با طرز تهیه انواع ماسک‌های زیبایی تهیه شده با بذر کتان و خواص درمانی آنها آشنا کنیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد استفاده و رضایت شما عزیزان قرار گیرد. در ابتدا به طور خلاصه با بذر کتان، انواع بذر کتان و خواص درمانی آن آشنا می‌شویم و سپس به خواص این بذر برای پوست و طرز تهیه انواع ماسک زیبایی تهیه شده با آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

به طور کلی دو نوع بذر کتان وجود دارد. یک نوع از آن، بذر کتان طلایی و نوع دیگر بذر کتان قهوه‌ای. این دو نوع از بذر کتان، شبیه به هم می‌باشند و تنها تفات آنها در رنگ و قیمت آنها است. بذر کتان طلایی بیشتر از نوع قهوه‌ای آن در دسترس است اما میزان درصد مواد مغذی موجود در آنها به یک اندازه می‌باشد.

تخم کتان غنی از اسیدهای چرب امگا ضروری، آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز بدن می‌باشد. در طب سنتی استفاده از این بذر معجزه گر برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ، پیشگیری از دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، پیشگیری از ابتلا به بیماریهای آسم و آرتروز، جلوگیری از پوکی استخوان، سلامت پوست، مو و ناخن‌ها و کاهش علائم یائسگی توصیه می‌گردد.

ماسک تخم کتان

استفاده از ماسک تخم کتان برای سلامت پوست، مو و ناخن‌ها به دلیل دارا بودن مواد مغذی شامل انواع ویتامین‌های A،  E و ویتامین B و همچنین وجود اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ پیشنهاد می‌گردد.  

همانطور که در بالا اشاره نمودیم، مزایای خوردن تخم کتان بسیار می‌باشد. اما نکته‌ی دیگر قابل ذکر این است که، در طب سنتی از بذر کتان به عنوان یک جایگزین عالی تخم مرغ، برای تهیه ماسک زیبایی استفاده می‌شود. در بسیاری از دستورالعمل‌های ماسک صورت، از تخم مرغ استفاده می‌شود. اما برخی از افراد نسبت به این ماده‌ی مغذی واکنش نشان می‌دهند. این عزیزان به دلیل آلرژی و … می‌توانند به جای تخم مرغ در تهیه ماسک، از پودر بذر کتان استفاده کنند. این بذر می‌تواند یک جایگزین عالی برای تخم مرغ باشد.

آشنایی با خواص درمانی ماسک بذر کتان برای پوست

  • تخم کتان به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در خود در بستن منافذ باز پوست، نقش به سزایی دارد.
  • تخم کتان سرشار از فیبر و مواد مغذی در خود است که این امر باعث لطافت و شادابی هر چه تمام‌تر پوست می‌گردد.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای کاهش چین و چروک و پیشگیری از ابتلا به پیری زودرس، استفاده از ماسک بذر کتان می‌باشد. استفاده از این ماسک باعث از بین رفتن چین و چروک شده و پیری پوست را به تعویق می‌اندازد.
  • ماسک بذر کتان به دلیل دارا بودن مواد مغذی، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و حفظ آب در خود، باعث رطوبت رسانی عمیق به پوست شده و لطافت برای پوست شما به ارمغان می‌آورد.
  • ماسک بذر کتان حاوی مقادیری بالایی امگا ۳ است که این امر در از بین بردن لک‌های قهوه‌ای پوست نقش به سزایی دارد.
  • با استفاده از ماسک بذر کتان، ناخالصی‌های موجود در پوست خود را از بین ببرید.
  • استفاده‌ی مرتب و به اندازه از ماسک بذر کتان موجب پاکسازی عمیق پوست می‌گردد و درخشندگی، زیبایی و سفت شدن پوست را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • پاکسازی عمیق پوست موجب می‌گردد، از ابتلا به جوش و آکنه پیشگیری شود.
  • ماسک بذر کتان، یک لایه بردار عالی برای پوست صورت می‌باشد، بنابراین استفاده از آن را فراموش نکنید.
  • یک روش طبیعی برای از بین بردن چربیهای اضافه‌ی پوست، استفاده از ماسک بذر کتان می‌باشد. اگر شما جزء افراد دارای پوست چرب هستید و روش‌های مختلفی برای کنترل میزان چربی پوست خود کرده‌اید، اما هنوز به نتیجه‌ی ایده‌آل نرسیده‌اید، استفاده از ماسک بذر کتان را فراموش نکنید.

قبل از تهیه و استفاده از ماسک بذر کتان به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • قبل از عنوان هر مطلبی، این نکته را لحاظ کنید که شما با یک بار استفاده از هیچ نوع ماسکی، به نتیجه نخواهید رسید. برای گرفتن نتایج مطلوب و مثبت باید یک دوره‌ی درمانی را سپری کنید. همچنین به این نکته توجه کنید که حتی بعضی از ماسک‌ها زمانی که بار اول استفاده می‌شوند، نتیجه عکس می‌دهند. مثلا ممکن است برخی از افراد با استفاده از ماسک ضد جوش، برون ریزی جوش در آنها بیشتر شود. دلیل این امر، مقاومت پوست در مقابل درمان می‌باشد. بنابراین پوست به زمان نیاز دارد تا با شرایط جدید عادت کند. پس با مشاهده‌ی این موضوع، درمان را رها نکنید.
  • نکته‌ی دوم، قبل از استفاده از این ماسک و هر نوع ماسک دیگر، ابتدا تست حساسیت را انجام دهید. به این صورت که مقداری از ماسک را بر روی یک قسمت از پوست خود مانند بازو پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و در صورت نداشتن هیچ گونه حساسیتی، استفاده از ماسک برای پوست صورت بلامانع است.
  • استفاده از ماسک بذر کتان برای خانم‌های بادار و مادران شیرده ممنوع است.
  • برای تهیه ماسک، از پودر بذر کتان استفاده کنید. این پودر را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید. اما اگر خودتان در خانه آن را آسیاب کنید بهتر است. زیرا دانه کتان دارای روغن است و آسیاب شده‌ی آن ممکن است اکسید شده باشد.
  • در برخی از دستورالعمل‌ها برای تهیه ماسک بذر کتان، به طور مستقیم از دانه کتان استفاده شود، اما به نظر می‌رسد به دلیل درشت بودن دانه‌ها، استفاده از این روش کار آسانی نباشد. همچنین به علت درشت بودن دانه‌ها ممکن است، ماسک به خوبی جذب پوست نشود. در آموزشی که ما برای تهیه ماسک بذر کتان به شما عزیزان ارائه می‌دهیم، سعی می‌شود که حداکثر بهره‌مندی از این دانه‌ها انجام گردد و این مطلب را بدانید که چطور آن را نگهداری نمایید.

آشنایی با ماسک‌های تهیه شده با تخم کتان

ماسک تخم کتان به همراه آب

برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری تخم کتان و دو الی سه قاشق غذاخوری آب نیاز داریم. ابتدا دانه‌های کتان را در آسیاب بریزید تا کاملا پودر شوند. می‌توانید از پودر کتان آماده نیز استفاده کنید. اما بهتر است به دلیل مطالبی  که در بالا به آن اشاره نمودیم، این کار را خودتان انجام دهید. پس از پودر کردن تخم کتان، آب را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا برای مدت زمان یک ربع خیس بخورد. بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده، این مخلوط بایستی قوام دار باشد و مانند قوام تخم مرغ، چسبناک شود. در این زمان، ماسک آماده است. ماسک را با کمک انگشتان خود بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و اجازه دهید تا برای مدت زمان پنج الی هفت دقیقه باقی بماند تا خشک شود. سپس با آب ولرم به آرامی پوست خود را شستشو دهید. برای پاک کردن ماسک می‌توانید از دستمال مرطوب نیز استفاده کنید، سپس با آب سرد پوستتان را شستشو دهید. در نهایت با کمک یک حوله نرم و خشک، از پایین به بالا صورتتان را خشک کنید. این عمل باعث رفع چین و چروک کم عمق پوست می‌شود. لازم به ذکر است، از زدن این ماسک به دور چشم و دهان خودداری نمایید.

ماسک بذر کتان، مولتانی میتی و عسل

  مولتانی متان دارای خواص فوق‌العاده‌ای برای پوست می‌باشد. این ماده‌ی معدنی مشابه خاک رس است که از خاک رس آتشفشان گرفته می‌شود. به مولتانی متان، سنگ سفید کننده نیز گفته می‌شود که علاوه بر پاکسازی پوست، موجب روشن شدن آن نیز می‌شود. همچنین استفاده از این ماده باعث می‌گردد، هر محصول مراقبتی که پس از آن استفاده می‌شود، به راحتی جذب پوست شود. عسل یک آبرسان طبیعی برای پوست محسوب می‌گردد که استفاده از آن برای پوست چرب بسیار توصیه می‌شود. عسل هنگامی که با بذر کتان مخلوط شود، برای درمان جای جوش نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین برای یک بار هم شده از این ماسک شگفت انگیز استفاده کنید تا شاهد شادابی و لطافت پوست خود، بلافاصله پس از استفاده از این ماسک باشید.برای تهیه این ماسک خانگی به یک الی دو قاشق غذاخوری پودر کتان، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری مولتانی میتی نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. در صورتی که خمیر سفت بود، چند قطره آب به آن اضافه کنید. حالا با کمک انگشتان خود مقداری از ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه، با یک شوینده مناسب و آب ولرم، پوستتان از پایین به بالا شستشو دهید. پس از شستشو پوستتان را با حوله به آرامی خشک کنید. برای گرفتن نتایج مطلوب، بهتر است از این ماسک هفته‌ای یک الی دو مرتبه استفاده نمایید.

ماسک تخم کتان، لیمو و عسل

استفاده از این ماسک برای افراد مستعد جوش و آکنه توصیه می‌شود. با استفاده از این ماسک ضد جوش برای همیشه با جوش‌هایتان خداحافظی کنید. در این ماسک لیمو ترش و عسل هر دو در روشن شدن پوست و از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده‌ی جای جوش و آکنه تاثیر گذار می‌باشند. عسل یک آبرسان طبیعی پوست است که به همراه لیمو ترش در متعادل نمودن سطح چربی پوست نقش به سزایی دارد. توجه کنید که افراد دارای پوست خشک در استفاده از لیمو ترش دقت نمایند، زیرا خشکی پوستشان تشدید می‌شود. بذر کتان نیز یک زیر ساز عالی است و باعث جذب بهتر هر دو مواد توسط پوست می‌گردد. برای گرفتن نتایج مثبت، حداقل برای یک الی دو ماه باید از این ماسک استفاده نمایید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پودر دانه کتان، دو قاشق غذاخوری آب، یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش تازه و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری قوام دار و یکدست حاصل شود. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک تخم کتان، گلاب، دارچین و ماست

توصیه طب سنتی برای جوانسازی و پیشگیری از پیری زودرس، استفاده از ماسک تخم کتان، گلاب، دارچین و ماست است. این ماسک باعث پیشگیری از پیری زودرس و رفع چروکهای کم عمق می‌گردد. استفاده از این ماسک برای افراد دارای پوست‌های کدر، مستعد چروک و لکه‌دار توصیه می‌شود. دارچین باعث پر شدن پوست و خشک کردن جوش‌ها می‌شود. همچنین اکسیژن رسانی و خون رسانی برای پوست نیز توسط دارچین انجام می‌شود. لازم به ذکر است، دارچین به دلیل طبع گرمی که دارد موجب تحریک و التهاب پوست می‌شود. پس تا زمانی ماسک را بر روی پوستتان نگه دارید که با واکنشی نظیر سوزش یا خارش مواجه نشوید. گلاب همانند یک تونر طبیعی عمل نموده و باعث تسکین پوست می‌شود. در واقع گلاب جزء یکی از ترکیبات سرم‌های طبیعی ضد پیری محسوب می‌گردد. ماست نیز باعث متعادل نمودن اثر دارچین شده و از التهاب یا خشکی پوست پیشگیری می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پودر کتان، یک قاشق غذاخوری آب، یک قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری دارچین نیاز داریم. این ماسک را پس از یکدست شدن بر روی پوست خود پوشش دهید و پس از گذشت ده دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

نکاتی در مورد استفاده از ماسک بذر کتان

  • برای چسبناک و قوام دار شدن ماسک بذر کتان، نیاز به نگهداری آن در یخچال نیست.
  • برای داشتن پوستی نرم و روشن، می‌توانید از این ماسک برای پوست گردن و دستان خود استفاده نمایید.
  • باقی مانده‌ی ماسک را در یک ظرف درب‌دار در یخچال نگهداری کنید.
  • ماسک بذر کتان را برای مدت زمان سه روز الی یک هفته نگهداری کنید. نشانه‌ی خراب شدن آن، بوی غیر عادی و بد است.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.