خانه دسته‌بندی نشده  فواید ماسک زنجبیل برای پوست و مو و طرز تهیه آنها

 فواید ماسک زنجبیل برای پوست و مو و طرز تهیه آنها

توسط مدیر مجله
 فواید ماسک زنجبیل برای پوست و مو و طرز تهیه آنها

زنجبیل از جمله گیاهان دارویی است که در طب سنتی از آن به روش‌های مختلف برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می‌شود. از گیاه زنجبیل به عنوان یک ادویه‌ی معطر برای مزه دار کردن انواع غذاها استفاده می‌شود. در علم پزشکی نیز این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد فراوان دارد. همچنین از گیاه زنجبیل به دلیل دارا بودن خواص بی‌نظیری که دارد در تهیه مواد آرایشی به جهت پیشگیری از روند پیری پوست، به صورت لوسیون‌ها، تونیک‌ها و کرم‌ها استفاده می‌شود.

زنجبیل یک گیاه طبیعی و ارگانیک، در تهیه انواع ماسک‌های زیبایی برای پوست و مو می‌باشد. امروزه در بسیاری از سالن‌های آرایشی از این گیاه معجزه‌آسا به صورت ماسک صورت و مو به جهت رفع مشکلات پوستی استفاده می‌شود. اما بهتر آن است که برای پیشگیری از هزینه اضافی، این ماسک‌های طبیعی را در خانه به راحتی و با کمترین هزینه تهیه نمود و از فواید درمانی آن بهره برد. در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه شده‌ایم تا نگاهی بر فواید ماسک زنجبیل برای پوست و مو و طرز تهیه‌ی آنها بپردازیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت و استفاده‌ی شما قرار گیرد. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

فواید استفاده از زنجبیل برای پوست و مو

از گیاه زنجبیل به صورت وسیع برای تهیه انواع محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. ریشه‌ی گیاه زنجبیل سرشار از روغن‌های سبک، آمینو اسیدها مانند تریپتوفان، ترونین، لیسین، متونین، فنیل آلانیل و والین می‌باشد. همچنین ویتامین‌هایی نظیر ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین C و نیاسین و مواد معدنی نظیر کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی در این گیاه موجود می‌باشد. استفاده از گیاه زنجبیل به دلیل دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود باعث افزایش درخشندگی پوست و مو، و استفاده‌ی موضعی از آن، روشن شدن پوست را به همراه خواهد داشت. از دیگر خواص درمانی گیاه زنجبیل می‌توان به تقویت سیستم ایمنی پوست، از بین بردن میکروب‌ها، ترمیم تناژ پوستی، کمک به بهبود شکستگی و زخم، رفع جوش و آکنه، جوانسازی پوست و پیشگیری از پیری زودرس پوست، تحریک گردش خون، پاکسازی پوست، نرم و انعطاف پذیری پوست، بهبود و طراوت هر  چه تمام‌تر پوست و کاهش چین و چروک پوست اشاره نمود. بهتر است بدانید، اگر شما دارای پوست چربی هستید، استفاده از این ماسک باعث کاهش سبوم، تمیز شدن منافذ و رفع جوش و آکنه می‌شود. اگر پوست حساسی دارید، این ماسک به شما کمک خواهد نمود تا تاثیر آب و هوای نامناسب از روی پوست رفع شود، از محو شدن رنگ پوست پیشگیری شود، از التهابات و قرمز شدن پوست رهایی یابید، از اثرات نامناسب بی‌خوابی بر روی پوست خلاص شوید و همچنین درخشندگی و تازگی را دوباره به پوست خود بازگردانید. افراد دارای پوست خشک و نرمال نیز می‌توانند از این ماسک به جهت تازگی، سلامت و زنده بودن پوست استفاده نمایند.

نکات قابل توجه در تهیه ماسک زنجبیل

از آنجا که فواید درمانی زنجبیل با پودر زنجبیل متفاوت است، در تهیه ماسک زیبایی باید به نکات ضروری توجه نمایید. جالب است بدانید استفاده از یک قاشق غذاخوری پودر زنجبیل میزان ۳۰ درصد از نیاز بدن به منگنز را تامین نموده، در صورتی که استفاده از ۴ قاشق غذاخوری زنجبیل تازه تنها ۳ درصد از نیاز بدن به این مواد معدنی را تامین می‌کند. بنابراین خواص درمانی پودر زنجبیل چندین برابر زنجبیل تازه است، پس تنها می‌توان مقدار کمی از آن را برای تهیه انواع ماسک‌های پوستی استفاده نمود. در تهیه انواع ماسک زیبایی نیز می‌توانید هم از پودر زنجبیل و هم از زنجبیل تازه استفاده کنید. اما در صورتی که از پودر زنجبیل استفاده می‌کنید، باید میزان کمی را مصرف نمایید، زیرا پودر زنجبیل بسیار قوی می‌باشد. به طوری که در ازای هر قاشق غذاخوری زنجبیل تازه، بایستی از یک هشتم قاشق چایخوری پودر زنجبیل استفاده نمود.

طرز تهیه انواع ماسک زیبایی پوست و مو با زنجبیل

ماسک زنجبیل، لیمو، عسل و شیر، مناسب برای پوست‌های مستعد جوش و آکنه

اگر جزء افراد دارای پوست مستعد جوش و آکنه هستید و روش‌های مختلفی را برای رهایی از این عارضه‌های پوستی استفاده کرده‌اید، اما هنوز به نتیجه نرسیده‌اید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان استفاده از ماسک زنجبیل، لیمو، عسل و شیر است. استفاده از این ماسک، باعث روشن شدن لک‌های پوستی، و رفع جای جوش و آکنه می‌شود. برای تهیه این ماسک، به یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل، یک قاشق چای‌خوری عسل، یک قاشق چای‌خوری آب لیمو ترش تازه و یک قاشق چای‌خوری شیر کم چرب نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد ذکر شده را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. در نهایت نیز از یک مرطوب کننده‌ی مناسب پوستتان استفاده نمایید. لازم به ذکر است قبل از استفاده از این ماسک و هر نوع ماسک دیگر، انجام تست حساسیت الزامی است. به این صورت که ابتدا ماسک را بر روی یک قسمت از پوست خود مانند بازو پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمان ده الی پانزده دقیقه و در صورت نداشتن هیچ گونه علائم حساسیت، استفاده از ماسک زیبایی بلامانع است.

ماسک زنجبیل، عسل و زردچوبه، جوان کننده‌ی پوست صورت

عسل در این ماسک، باعث نرم و آبرسانی شدن پوست می‌شود. زردچوبه نیز از جمله ادویه‌هایی است که استفاده از آن برای روشن شدن و کاهش چین و چروک‌های پوستی مناسب است. زمانی که زنجبیل به همراه عسل و زردچوبه با یکدیگر مخلوط می‌شوند از ایجاد چین و چروک‌های پوستی پیشگیری شده و پوست شما ظاهری نرم و درخشان به خود می‌گیرد. برای تهیه این ماسک خانگی به سه الی چهار قاشق غذاخوری پودر زنجبیل، دو قاشق غذاخوری زردچوبه ارگانیک و دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر منعطفی حاصل شود. خمیر را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید یک الی دو بار در هفته استفاده کنید تا نتایج مثبت حاصل شود.

ماسک زنجبیل به همراه روغن زیتون، از بین برنده‌ی لک‌های تیره پوست

اگر به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای رفع لک‌های تیره پوست خود هستید، بهتر است برای یک بار هم که شده استفاده از ماسک زنجبیل به همراه روغن زیتون را امتحان کنید. زمانی که به طور مداوم از این ماسک استفاده می‌کنید، پوست مرطوب شده و خشکی خود را به مرور از دست می‌دهد. برای تهیه این ماسک فوق‌العاده به دو الی سه قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه رنده شده و دو الی سه قاشق چای‌خوری روغن زیتون نیاز داریم. مواد را پس از مخلوط و یکدست شدن، به مدت پانزده الی بیست دقیقه بر روی پوست صورت و گردن خود پوشش دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید. در صورتی که از این ماسک به طور منظم استفاده شود، پوست به طر کلی بهتر و درخشان‌تر می‌شود. استفاده از این ماسک برای انواع پوست قابل استفاده می‌باشد.

ماسک زنجبیل و چای سبز، از بین برنده‌ی جای جوش و آکنه

برای تهیه این ماسک به پنج گرم زنجبیل تازه رنده شده و ده میلی‌لیتر چای سبز جوشانده شده نیاز داریم. برای دم کردن چای سبز به این صورت عمل کنید که چای سبز را در قوری بریزید و سپس آب جوش را به آن اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن و سرد شدن چای سبز، آن را در ظرفی با زنجبیل مخلوط کنید و با کمک یک تکه پنبه، آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از این ماسک علاوه بر نرم کردن پوست، به دلیل دارا بودن خواص آنتی باکتریالی، یکی از بهترین ماسک‌های زیبایی برای پوست‌های چرب می‌باشد. در صورتی که از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید، تغییرات شگرف را در پوست خود مشاهده خواهید نمود.

ماسک زنجبیل و خاک رس، چای سبز و بابونه مناسب برای جوش‌های سر سیاه

جوش‌های سر سیاه از جمله عارضه‌های پوستی هستند که بر زیبایی ظاهر افراد تاثیر به سزایی دارند. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به بیست گرم ریشه زنجبیل، بیست گرم خاک رس سفید، ده میلی‌لیتر چای سبز و پانزده میلی‌لیتر جوشانده‌ی چای بابونه نیاز داریم. ابتدا بابونه را در ظرفی بریزید و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. روی ظرف را برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه بپوشانید تا به خوبی دم بکشد. چای را از صافی عبور دهید و پس از سرد شدن به سایر مواد اضافه کنید. مواد را پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع با آب سرد شستشو دهید. استفاده از این ماسک باعث رفع جوش‌های سر سیاه، و تازه و درخشان شدن پوست می‌شود. اگر از این ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده کنید، پوستی بی‌عیب و نقص خواهید داشت. همه افراد با انواع پوست می‌توانند از این ماسک استفاده کنند. این ماسک قادر است آکنه‌ی پوست‌های چرب را نیز درمان کند.

ماسک زنجبیل و عسل، ضد چروک طبیعی

در طب سنتی استفاده از ماسک زنجبیل و عسل به دلیل دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر در خود به عنوان یک ماسک ضد چروک طبیعی معرفی شده است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چای‌خوری پودر خشک زنجبیل و چهل گرم عسل ارگانیک نیاز داریم. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و پس از یکدست شدن، به مدت پانزده دقیقه بر روی پوست صورت و گردن خود پوشش داده و سپس با آب سرد شستشو دهید. این ماسک با افزایش جریان خون در پوست، باعث از بین رفتن خطوط و چین و چروک‌های عمیق پوست می‌شود. از این ماسک می‌توانید دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک زنجبیل، کره کاکائو و ریشه زنجبیل، مناسب برای پوست‌های چرب

برای تهیه این ماسک به بیست گرم ریشه زنجبیل، پنج میلی‌لیتر روغن کنجد و پنج میلی‌لیتر کره کاکائو نیاز داریم. مواد یکدست شده را در یخچال بگذارید و سپس شب تا صبح آن را بر روی پوست خود نگه دارید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک زنجبیل و روغن جوجوبا برطرف کننده پوسته و شوره سر

برای تهیه این ماسک به سه الی ۴ عدد زنجبیل تازه و مقداری روغن جوجوبا نیاز داریم. ابتدا زنجبیل را رنده کرده، آن را فشار دهید تا آب آن جدا شود. سپس روغن جوجوبا را به آن اضافه کنید. ماسک را بر روی پوست سر ماساژ، و اجازه دهید برای مدت زمان سی الی چهل دقیقه باقی بماند. سپس موهایتان را شامپو و آبکشی نمایید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک آب زنجبیل تقویت کننده‌ی موی سر

مقدار شش اونس ریشه زنجبیل را پوست بگیرید و آن را به قطعات کوچک برش دهید. زنجبیل را به همراه یک چهارم فنجان آب در مخلوط‌کن بریزید تا خمیر غلیظی حاصل شود. مخلوط به دست آمده از صافی عبور دهید و به طور کامل آب آن را بگیرید. محصول به دست آمده را بر روی پوست سر پوشش دهید و پس از گذشت پنج الی ده دقیقه موهایتان را شامپو و آبکشی نمایید.

ماسک زنجبیل و رزماری و روغن ناگیل، ضد ریزش مو

برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده، سه الی پنج قطره روغن رزماری و دو قاشق غذاخوری روغن گیاهی مانند روغن نارگیل یا روغن بادام و یا روغن زیتون نیاز داریم. مواد را پس از مخلوط کردن بر روی موهای تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان پانزده الی سی دقیقه بر روی موهایتان باقی بماند و سپس شامپو و آبکشی نمایید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.      

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.