خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با بهترین ماسک‌های گیاهی برای درمان جوش و آکنه

 آشنایی با بهترین ماسک‌های گیاهی برای درمان جوش و آکنه

توسط مدیر مجله
 آشنایی با بهترین ماسک‌های گیاهی برای درمان جوش و آکنه

داشتن پوستی صاف و عاری از هر گونه عارضه، از معیارهای زیبایی چهره و بالا رفتن عزت نفس در افراد است. جوش و آکنه از عارضه‌های پوستی ناخوشایند است که ظاهری نا زیبا به پوست می‌بخشد. این عارضه‌ی پوستی به دلایل مختلفی همچون تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، ژنتیک، تغذیه و… رخ می‌دهد. اولین اقدامی که می‌توان برای رفع این مشکل پوستی انجام داد، روش‌های درمان خانگی می‌باشد. در صورتی که از این روش‌های خانگی به طور مداوم و منظم استفاده شود، فرد با نتایج مثبت رو به رو خواهد شد.

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه شده‌ایم تا به اتفاق هم با طرز تهیه انواع ماسک خانگی برای درمان جوش و آکنه و عوارض ناشی از آن آشنا شویم. امیدواریم مطالب این هفته از سایت مورد استفاده و رضایت شما قرار گیرد. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

همانطور که در عوامل ایجاد جوش و آکنه اشاره نمودیم، تغذیه یکی از دلایلی است که پوست با این عارضه مواجه می‌شود. پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و ریز مغذی‌ها از جمله ترکیبات مهمی هستند که استفاده از آنها در رژیم غذایی روزانه، موجب تاثیرات موثر بر سلامت پوست می‌گردد. امگا ۳ و امگا ۶ از جمله اسیدهای چرب ضروری هستند که در بدن تولید نمی‌شوند و حتما باید از طریق مصرف مکمل یا رژیم غذایی در بدن تامین گردد. به همین دلیل از سوالات عمده‌ی افراد مبتلا به جوش و آکنه این است که، ما برای درمان جوش صورت از چه مواد غذایی باید مصرف کنیم؟ در جواب این سوال باید ذکر کنیم که از منابع غنی این دو اسید آمینه می‌توان به ماهی ساردین، قزل‌آلا، گردو و دانه کتان اشاره نمود. همچنین روغن ماهی نیز غنی از دو نوع اصلی اسید چرب امگا۳ است که به طرز معجزه‌آسایی در درمان جوش و آکنه موثر است. افراد مبتلا به جوش و آکنه باید مصرف قند و چربی را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود کاهش دهند، زیرا مصرف غذایی حاوی این مواد باعث افزایش تولید سبوم پوست می‌شوند. از جمله مواد غذایی که در رژیم غذایی افراد مبتلا به جوش و آکنه باید محدود شود می‌توان به نان سفید، نوشابه گازدار قندی، کیک، دونات، شیرینی، فست فود و غذاهای کنسروی اشاره نمود. و اما مواد غذایی که شاخص گلیسیمی پایینی دارند و باید جایگزین این مواد شوند شامل، میوه و سبزیجات تازه، حبوبات، آجیل وغلات کامل می‌باشند.

از دیگر عوامل ایجاد جوش و آکنه، تغییرات هورمونی می‌باشد. شیر و محصولات لبنی حاوی هورمون‌هایی هستند که مصرف آن با ایجاد تغییرات هورمونی موجب بروز آکنه می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود، افرادی که با خوردن محصولات لبنی با جوش و آکنه‌ی بیشتری بر روی پوست خود مواجه می‌شوند، بهتر است از خوردن آن اجتناب کنند و پروتئین مورد نیاز بدن و بازسازی پوست از طریق مصرف گوشت مرغ، گوشت گوساله و تخم‌مرغ تامین گردد.

از عوامل دیگری که در درمان جوش و آکنه بسیار موثر است، تغییر سبک زندگی است. استرس با تاثیری که بر عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد، باعث تغییر در سطح هورمون‌ها، افزایش میزان سبوم و التهاب پوست و در نتیجه بروز جوش و آکنه می‌شود. همچنین با تاثیر گذاری که بر باکتری‌های روده دارد، باعث پدید آمدن التهاب در بدن می‌شود. بنابراین به افرادی که به دنبال درمان خانگی جوش و آکنه هستند توصیه می‌گردد، با رعایت رژیم غذایی و استفاده از ماسک‌های گیاهی و طبیعی، سطح استرس خود را از طریق مدیتیشن کنترل نمایند. ورزش کردن نیز از عواملی است که در درمان و پیشگیری از ابتلا به جوش و آکنه موثر است. ورزش با تنظیم سوخت و ساز بدن، سموم و مواد زائد را از بدن دفع کرده و با رفع جوش و آکنه، زیبایی را برای پوست به دنبال خواهد داشت.      

 درمان جوش و آکنه با ماسک‌های خانگی

با گیاهان دارویی به راحتی می‌توان در منزل ماسک‌هایی تهیه نمود که استفاده از آن برای درمان جوش و آکنه و اثر بر جای مانده‌ی آنها می‌تواند بسیار موثر و کارآمد باشد. این ماسک‌های خانگی به دلیل ترکیبات طبیعی که دارد، عارضه‌ی منفی بر پوست ندارد و به همین خاطر بسیاری از افراد به جای استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان جوش، استفاده از ماسک‌های خانگی را ترجیح می‌دهند. در ادامه با معرفی انواع ماسک خانگی برای درمان جوش و آکنه آشنا می‌شویم.

ماسک آب لیمو ترش و عسل

عسل دارای خواص آنتی باکتریال است و به همین خاطر در کاهش ابتلا به جوش و آکنه موثر است. لیمو ترش نیز دارای اثرات قابض بر روی پوست می‌باشد. برای تهیه این ماسک خانگی به یک قاشق غذاخوری عسل ارگانیک و نصف قاشق چای‌خوری آب لیمو ترش رقیق شده نیاز داریم. ابتدا در یک ظرف، دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا کاملا صاف و یکدست شوند. مواد حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید دو الی سه بار در هفته استفاده کنید. لازم به ذکر است، قبل از استفاده از لیمو ترش برای پوست صورت، ابتدا آن را با مقداری آب رقیق کنید. همچنین پس از استفاده از این ماسک، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا آب لیمو ترش باعث حساس شدن پوست نسبت به نور خورشید می‌شود.

ماسک آلوئه‌ورا به همراه زردچوبه

در این ماسک، آلوئه‌ورا و زردچوبه هر دو دارای خواص ضد التهابی می‌باشند و در کاهش جوش و آکنه و حفظ سلامت پوست موثر عمل می‌کنند. برای تهیه این ماسک خانگی، به یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا تازه و نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه نیاز است. ژل آلوئه‌ورا را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا یکدست شود. ژل را در یک کاسه بریزید و زردچوبه را به آن اضافه کنید. به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را برای مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. برای گرفتن نتایج مطلوب از این ماسک خانگی دو الی سه بار در هفته استفاده کنید.

ماسک مولتانی میتی و گلاب

خواص ضد التهابی مولتانی میتی باعث از بین بردن چربی و کثیفی پوست می‌شود. این امر موجب می‌گردد پوست تمیز شده و از ایجاد جوش و آکنه پیشگیری شود. گلاب نیز دارای خواص تسکین دهنده بر روی پوست می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری مولتانی میتی و یک قاشق غذاخوری گلاب نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا مخلوط غلیظ و یکدستی حاصل شود. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از خشک شدن، با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از این ماسک دو بار در هفته توصیه می‌شود.

ماسک زردچوبه و عسل

عسل و زردچوبه هر دو دارای خواص ضد التهابی و آنتی باکتریال هستند. از این ترکیبات به دلیل دارا بودن اثرات بهبود دهنده استفاده می‌شود. برای تهیه، مقدار یک قاشق غذاخوری عسل ارگانیک و نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر غلیظی حاصل شود. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده کنید.

ماسک جو دوسر، عسل و گلاب یا شیر

جو دوسر دارای خواص ضد التهابی است و به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، به عنوان تسکین دهنده برای مشکلات پوستی استفاده می‌شود. عسل نیز دارای خواض آنتی باکتریال است. پیشگیری از ابتلا به جوش و آکنه، حفظ سلامت و رطوبت پوست، از جمله خواص درمانی عسل برای پوست می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری جودوسر، دو قاشق غذاخوری عسل ارگانیک و یک قاشق غذاخوری شیر یا گلاب نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. مواد را بر روی پوست صورت و گردن خود اعمال کنید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب گرم شستشو دهید. با استفاده‌ی دو الی سه بار در هفته از این ماسک شاهد نتایج عالی قرار خواهید گرفت.

ماسک مولتانی میتی و ماست

ماست به دلیل غنی بودن از اسید لاکتیک، بافت پوست را بهبود بخشیده و باعث نرمی و لطافت آن می‌شود. ترکیب ماست و مولتانی میتی در شفافیت و سلامت پوست بسیار موثر است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری مولتانی میتی و دو قاشق غذاخوری ماست نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیب غلیظی به دست آید. مواد را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.            

ماسک گیاه چریش به همراه گلاب

گیاه چریش باعث پیشگیری از رشد باکتری‌های به وجود آورنده‌ی آکنه می‌شود. همچنین این گیاه قرمزی و التهاب پوست را برطرف می‌کند. برای تهیه این ماسک خانگی به یک قاشق غذاخوری پودر گیاه چریش و دو قاشق غذاخوری گلاب نیاز داریم. پودر گیاه چریش به همراه گلاب را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. خمیر حاصل شده را بر روی پوست صورت و گردن پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید سه الی چهار مرتبه در هفته استفاده کنید.

ماسک چوب صندل و گلاب

اگر به دنبال یک ماسک طبیعی و خانگی برای پیشگیری و درمان جوش و آکنه هستید، برای یک بار هم که شده ماسک چوب صندل و گلاب را امتحان کنید. چوب صندل قابض است و به همین دلیل از ایجاد جوش و آکنه پیشگیری می‌کند. این گیاه با رفع قرمزی و التهاب، باعث تسکین پوست می‌شود. برای تهیه این ماسک مقدار یک قاشق غذاخوری پودر صندل را با دو قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید تا ترکیب یکنواختی حاصل شود. ماسک را بر روی پوست صورت و گردن پوشش دهید و پس از خشک شدن، با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید سه الی چهار مرتبه در هفته استفاده کنید.

ماسک خیار و گوجه‌فرنگی

خیار به دلیل قابض بودن، اسکار یا جای جوش را کمرنگ می‌کند. همچنین خیار سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین برده و به پوست لطافت و نرمی می‌بخشد. گوجه‌فرنگی نیز غنی از ویتامین A است و به همین دلیل پوست را تغذیه کرده و به جوان‌سازی آن کمک شایانی می‌‌کند. برای تهیه این ماسک مقدار یک قاشق غذاخوری پالپ خیار را به همراه یک قاشق غذاخوری پالپ گوجه‌فرنگی مخلوط کنید و بر روی پوست تمیز خود برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه پوشش دهید. سپس پوستتان را شستشو دهید و پس از خشک کردن، از مرطوب کننده‌ی مناسب استفاده کنید. استفاده‌ی یک روز در میان از این ماسک شما را به نتایج مطلوب خواهد رساند. لازم به ذکر است، در صورتی که در اثر تماس با گوجه‌فرنگی دچار خارش و التهاب شدید، فواصل زمانی استفاده از ماسک را بیشتر کنید.

ماسک ریحان و نعناع

ریحان به دلیل خواص ضد باکتری، از ایجاد جوش پیشگیری می‌کند. نعناع نیز به دلیل اسید سالیسیلیک در درمان آکنه نقش موثری دارد. برای تهیه این ماسک به ده عدد برگ نعناع و ده عدد برگ ریحان نیاز داریم. برگ‌های ریحان و نعناع را با کمک غذاساز له کنید تا خمیری حاصل شود. خمیر را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده کنید.

ماسک دارچین و عسل

دارچین دارای خواص ضد التهابی و آنتی باکتریال است و به همین دلیل به کاهش جوش و آکنه کمک شایانی می‌کند. عسل نیز با رطوبت رسانی، ضد عفونی کنندگی و تغذیه‌ی پوست در رفع مشکلات پوستی توانا است. یک قاشق غذاخوری پودر دارچین را با دو الی سه قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و آن را برای سی ثانیه در مایکروویو قرار دهید. در صورتی که ماسک خنک است، آن را بر روی پوست خود پوشش دهید و پس از گذشت ده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک عسل و سیر

سیر به دلیل خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و آنتی اکسیدان موجود در خود به درمان جوش کمک می‌کند. عسل نیز پوست را مرطوب و مواد مغذی مورد نیاز آن را تامین می‌کند. یک قاشق چایخوری سیر له شده را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه بر روی پوستتان پوشش دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.

تذکر: قبل از استفاده از هر نوع ماسکی، انجام تست حساسیت الزامی است. به این صورت که ابتدا مقداری از ماسک را بر روی یک قسمت از بدن مانند بازو پوشش دهید. پس از گذشت مدت زمان ده الی پانزده دقیقه در صورت نداشتن هیچ گونه علائم حساسیت، استفاده از ماسک برای پوست صورت بلامانع است.  

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.